Frågor om förlaget

Eva undrade i kommentarsfältet på sin blogg hur det är att ha förlaget, och hur vi lagt upp arbetet kring bl.a manushanteringen. Så det tänkte jag skriva lite om idag, nu när jag inte har så mycket att skriva om själva skrivandet.

Än så länge har vi ju bara öppnat för noveller, och det första som slog mig när manusen började komma in var hur få som faktiskt läst vad vi skrev att vi sökte, och mer övergripande vad vi ger ut för slags litteratur.

Hittills har jag alltid tänkt på hur ofattbart det är att de stora förlagen refuserar så pass många och bara ger ut cirka 1 promille av alla inkomna manus. Hur kan det vara möjligt att de inte hittar fler pärlor bland de tusentals manus de får in? En orsak hade vi redan gissat oss till, men nu har vi som sagt upptäckt ytterligare en. Nämligen att vi får in många manus som inte alls passar in på beskrivningen av det vi efterfrågar. Informationen finns ju där, tydligt och klart, så vi hade nog inte väntat oss att det problemet ens skulle uppstå.

Och med tanke på hur många manus det rör sig om kan jag tänka mig att samma proportioner gäller även hos större förlag. De som inte ger ut poesi, barnböcker osv, får förmodligen in flertalet sådana manus ändå, av författare som vill chansa, på vinst och förlust.

Vi läser båda två de manus som kommer in, sedan diskuterar vi dem tillsammans. Hittills har vi alltid varit överens om beslutet att anta eller inte.

Vi delar även på uppgifterna att skriva svarsmailen, och svarar på följdfrågor författaren kan ha kring orsakerna kring refuseringen. För mig känns det som en självklarhet att ta sig den lilla extra tiden när man fått förtroendet att läsa någons manus.

Och trots att vi som sagt än så länge bara söker noveller har det även kommit in ett antal längre manus. I de fallen läser vi såklart dem med, tanken är ju att vi ska öppna för romanmanus längre fram så vi försöker bilda oss en uppfattning om ifall de manusen kan bli aktuella på sikt. Vi har även fått förfrågan om vi kan översätta manus på engelska till svenska, men det ju är ett tidskrävande arbete, långt mer tidskrävande än de moment som vanligtvis ingår i utgivningen av ett manus på svenska.

Det var lite om det. Om ni undrar något mer, så fråga gärna.

(Och som en liten parentes kan jag säga att skrivandet går riktigt bra just nu.)

14 thoughts on “Frågor om förlaget

  1. Ping: Helg | Signerat Dezmin

  2. Eva-Lisa

    Jag tror (dessvärre) att just det är väldigt vanligt, speciellt hos nybörjare. Man skickar på vinst och förlust, alternativt tar man sig inte tid att läsa igenom vad förlaget söker efter. Hur som helst förstår man nu hur vansinnigt mycket de större förlagen får in, som inte ens är värt att titta närmare på 🙂

    Liked by 1 person

  3. Eva

    Tack, Katarina, intressant läsning. Vad märkligt att skrivande (och läsande) människor inte kan läsa innantill. Men schyst inställning av er att ta den extra tiden att svara på följdfrågor kring refuseringen.
    Härligt att det går bra med det egna skrivandet 🙂

    Liked by 2 people

  4. Eva-Lisa

    Det är tur man lär sig med åren 🙂
    Jag blir bara lite förvånad hur en del tänker. För om ett förlag efterlyser en viss typ av manus, är det ju dömt att misslyckas genom att skicka något de absolut inte frågar efter.

    Liked by 2 people

  5. Ebba Range

    Kul att du kommit vidare med skrivandet 🙂
    Det slår mig att det kanske är en hel del som läser instruktionerna, men det är möjligt att de inte förstår själva innebörden. De skickar nog in på vinst o förlust. Hoppet spirar. ja, vi har ju själva varit där.
    Men, ibland hjälper det inte med tydlighet heller …
    Hoppas Ni får in ett, nej – många riktigt bra WOW-manus 🙂 ❤

    Liked by 1 person

  6. Louise Baumgärtner

    Instämmer med kommentarerna ovan; kul att skrivandet går bra👍 Och roligt att ni får in så många manus ändå! Ni måste nått ut… Apropå inget så gillar jag verkligen ert förlagsnamn. Hade ni tagit emot långa manus nu (och jag inte blivit upptagen av ett annat förlag) hade jag inte tvekat en sekund att skicka till er och hoppas! Men det kommer ju skrivas fler manus..😉

    Liked by 1 person

  7. Katarina Inläggets författare

    Tackar 🙂 ja det är verkligen jätteroligt!
    Men tack, vad kul att höra! Ja precis, det kommer ju fler manus. 🙂 du är såklart välkommen att skicka in i framtiden med.
    Och stort lycka till med lektörsomdömet! Sånt är alltid spännande att få. Ska manuset igenom redaktör i förlagets regi sedan eller får du ombesörja det själv?

    Gilla

  8. Skriva läsa leva

    Tänkte kommenterat också på inlägget ovan, men kommentarsfunktionen tycks ha gömt sig…? (Såg den nyss tyckte jag när jag kikade i mobilen – ja, ja.) Ang inlägget ovan då: Du tycks ha fullt upp med manuset som inte riktigt verkar vilja falla på plats. Själv försöker jag rannsaka mig själv om jag verkligen vill ändra vissa saker just nu för att de inte är bra, eller för att jag får för mig att de inte är det…? För att jag kommer till en punkt där jag tvekar över att lämna ifrån mig det och får ett sorts uppskjutarbeteende kring hela texten.

    Ang inlägget om förlaget då: Jag är ju en sådan som läser sida upp och sida ner om förlagen jag överväger att skicka manus till. Vill inte slösa tid på att skicka till fel förlag eller så och behöva skämmas över att göra det. Tycker det är pinsamt att folk inte klarar att läsa innantill. (Även om det kan gå nog så fort ibland och säkert bli fel av den orsaken.) Tycker nya omslaget är urläckert! 🙂

    Gilla

Kommentera

