Blandade tankar

Alltså de där små ögonblicken när man kommer på en viktig detalj för hur manuset ska utvecklas! Känslan i aha-upplevelsen! Jag har länge funderat på hur en tråd skulle redas ut, och nyss kom jag på inte bara den utan en närknuten tråd till den med. Bit för bit upptäcker jag storyn, och det är så häftigt. Jag tröttnar nog aldrig på den känslan.

Igår kväll läste jag ett så himla bra blogginlägg av den alltid lika pedagogiska K.M. Weiland om författarens röst, och blev så himla inspirerad. Som hon poängterade är den rösten något man arbetar på hela tiden, medvetet slipar tills den börjar ”låta” som man vill. Här är inlägget för den som är intresserad av att läsa: https://www.helpingwritersbecomeauthors.com/writing-voice/

Och hon sätter fingret på en viktig sak: Författarens Röst är för prosan vad temat är för berättelsen. Det var en bra tanke, för det är ju precis så det är. Skillnaden mellan böcker man upplever bra och mindre bra ligger inte alltid bara i storyn utan i utförandet och just det där svårgreppbara som är författarens röst och som liksom påverkar hela upplevelsen.

Just nu läser jag The Woman in cabin 10, jag köpte den som pocket tillsist, när jag inte hittade något annat läsvärt. Ruth Ware är ruskigt skicklig i att både skapa en fascinerande story och nervkittlande spänning. Det finns en hel del att lära sig där och det var faktiskt medan jag läste som jag fick den där insikten om min egen berättelse.

the-woman-in-cabin-10

14 thoughts on “Blandade tankar

    1. Katarina Inläggets författare

      Har läst ut boken nu och kanske inte direkt rekommenderar den längre. Vad som började bra blev allt mindre trovärdigt ju längre jag kom i boken. Kanske du gillar den bättre dock. Mitt betyg blev en trea. 🙂

      Liked by 1 person

      Svara
      1. Katarina Inläggets författare

        Ja, det tyckte jag med den gjorde 🙂 Jag vet ju det, så… Osäker på om du kommer gilla den… Den har ju fått massor av praise i sociala medier men även kritik från en del på vissa punkter. Någon tyckte den var för mycket en kopia av KPT, även om jag inte drog den parallellen själv när jag läste så kan jag förstå vad de menar. 🙂

        Liked by 1 person

  1. Skriva läsa leva

    Verkligen en härlig känsla när saker faller på plats. Gott när det händer. Sparar länken till läsning när jag har mer tid. Tycker det är så spännande det här med att hitta sin röst. Funderar mycket på det när jag ser hur jag själv utvecklas och även ser andra utvecklas, opublicerade eller publicerade. 🙂

    Liked by 2 people

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja, gör det, jag kan verkligen rekommendera den bloggen, det finns så himla mycket läsvärt där, om alla delar av skrivprocessen. 🙂
      Visst är det? Håller helt med dig! och hur tonen på själva berättelsen kan skifta mellan olika projekt men rösten finns där ändå på något sätt.
      Ja, det där med att kunna se sin egen utveckling sedan det första manuset är riktigt fascinerande 😀

      Liked by 1 person

      Svara
  2. Marie: Mitt skrivliv

    Härligt med den där aha-känslan!
    Intressant att du skriver om författarens röst, fem sidor in i ”Nästan som du” sa jag om och om igen till min sambo att ”hon skriver så jävla bra”, jag var lyrisk. Och nu ligger boken här bredvid som inspiration, bläddrar och läser lite här och där.
    Jag letar just nu efter flowet i min egen text, rytmen, sången, mitt eget jäkla språk och känner mig hopplöst färgad av den journalistiska torra och tråkiga korrektheten.
    Men som länken säger… övning, övning, övning!
    Trist att boken inte hade en tillfredsställande upplösning 😦 Men en trea är ändå godkänt. Finns den som e-bok på biblioteket kanske jag lånar den, men jag har redan maxat senaste månadens fyra lån så det dröjer 😀

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja, den är härlig! 🙂
      Men oj, vilken komplimang 😮 stort tack!
      Ja, det där flowet, ibland kan det vara så svårt att få till, ibland hittar man det direkt. Kan förstå att det är en omställning från att skriva journalistiskt och till att hitta sitt eget personliga uttryckssätt, även när språket sitter som en smäck. Ja, det är nog bara att öva och fundera över vad man gillar i böcker man läser och varför man känner som man gör för dem.
      Jag gillar verkligen ruth wares sätt att skriva. Böckerna suger tag i en så fort man öppnar pärmen tycker jag och sedan kan man liksom inte sluta. Den första, ”i en mörk, mörk skog”, var min favorit, den var helt fantastisk. En klar femma, så om du inte läst den redan kan jag varmt rekommendera den.
      Ja, upplösningen kändes liksom lite väl fantasifull kan jag tycka, men många verkar ha gillat den. 🙂

      Liked by 1 person

      Svara
      1. Marie: Mitt skrivliv

        Eftersom du i bloggen beskrev en del om hur du jobbade med uttrycket, att det mer lättsamma språket i feelgood ville smyga sig in o.s.v. så var det extra kul att läsa och se slutresultatet, för det är verkligen något speciellt med språket.
        Har lagt till Ruth Wares ”I en mörk mörk skog” på läsa-listan. Tack för tipset!

        Liked by 1 person

      2. Katarina Inläggets författare

        Ja, det var faktiskt ganska knepigt i början, för precis, det smög sig in utan att jag märkte det. 🙂 Kul att höra 🙂 Tack!
        Det vore kul att höra vad du tycker om du läser den framöver.

        Liked by 1 person

  3. Carola

    Det är en härlig känsla när detaljer faller på plats i ens berättelse. Oavsett om de kommer av sig självt eller från en bok. K.M Weiland är verkligen duktig. Jag läser faktiskt en av hennes böcker nu; Dreamlander. Jag har precis börjat och hon är bra på att suga in läsaren så att det är svårt att släppa boken (eller e-boken som i mitt fall hehe). Spännande att se hur resten av boken är med tanke på att jag gillar Weilands skrivtips och får mycket inspiration från hennes podd/blogg. Skönt vilket fall som helst att du är på g med din berättelse 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Verkligen! 🙂
      Åhh, vad intressant, jag har aldrig läst något av henne men har förstått att hon är väldigt uppskattad. Jag tror inte hennes böcker faller inom min genre riktigt, så det ska bli jättespännande att höra vad du tycker sedan 🙂 (Hoppas på en recension på eboksevangelisterna 🙂 )

      Liked by 1 person

      Svara
      1. Carola

        Dreamlander har fått väldigt bra kritik och det får nog bli en recension på E-boksevangelisterna trots att den är på engelska. Tänkte inte göra det först men varför inte. Tack för idén 😊

        Liked by 1 person

Kommentera

