Författare på vift

Ibland behöver man komma iväg litegrann och se och göra något annat. Så igår gjorde jag en liten utflykt söderut, för att andas ny luft och samla inspiration.

Och medan jag strosade omkring i denna idylliska sommarstad så funderade jag på hur jag beskriver miljön i mitt eget manus och vilka detaljer som ger en plats karaktär i böckerna. Vilka detaljer i miljöbeskrivningar som får platser att kännas levande. Och så kom jag på att jag såklart skulle ha med en prolog i början, tanken hade inte ens slagit mig förrän då. Men självklart. Jag visste precis hur den skulle vara.

Detta tog hela dagen för jag åkte fram och tillbaks på en dag, så det blev bara några få timmar där på plats men det var så värt det. Och alla de fina vyer jag passerade på vägen dit gjorde även själva resan värt besväret. 🙂

Hur ser ni på miljöskildringarna i era manus? Ju mindre desto bättre eller lägger ni stor vikt vid att även de ska kännas lika levande som ommdet vore ytterligare en karaktär?

Idag ska jag börja träna! Se där, ytterligare en bra sak som den här semestern har fört med sig 🙂 jag har skaffat ett abonnemang som ger mig möjlighet att både simma och träna och det ska bli ROLIGT, faktiskt. Den här hösten och vintern ska jag inte bli lika stillasittande vid datorn.

21 thoughts on “Författare på vift

    1. Katarina Inläggets författare

      Ja det var ett riktigt fint ställe. 🙂
      Den sortens långa beskrivningar gillar inte jag heller, tycker bättre om de som pågår löpande genom hela boken med som du säger några rader år gången. 🙂 jag tycker du lyckas jättebra med att få en att ‘se’ miljöerna du skriver om ☺️

      Liked by 1 person

      Svara
      1. Katarina Inläggets författare

        Vad kul att höra 🙂 Det var en sak jag gillade med ”Annabelle”, att skildringarna från platsen hon beskriver var så otroligt levande. Och då blir läsupplevelsen på något vis ännu starkare. 🙂

        Liked by 1 person

  1. Helena

    Utflykter är underbara! Jag försöker ofta föra ihop research/skrivande av något slag med mina utflykter. Sedan är det svårt att hitta rätt balans med vad man tar med i manus och vad man lämnar som ”egen kunskap” som får helt enkelt får vara.

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Verkligen, jag borde helt klart göra sådana oftare, inte bara på semestern. Ja, men man använder väl det som tillför något och som passar in på ett naturligt sätt tänker jag.

      Liked by 1 person

      Svara
  2. Skriva läsa leva

    Fina bilder. Ser mysigt ut. 😊 Lantliga miljöer inspirerar mig överlag mer än statsmiljöer. Vilket blir lite knasigt eftersom jag i nuvarande manuset betraktar Stadsmiljön ungefär som en egen karaktär. Gillar miljöbeskrivningar när de inte tar över. En svår avvägning ibland.
    Vad kul med träningen. Jag har ett tio-kort som gäller en dryg månad till (8ggr kvar) och planerna är yoga. Har varit på två jättebra pass!

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja, det var riktigt mysigt 🙂 Och förutom att det hällregnade precis när jag kom dit så höll vädret i sig rättså bra med. 🙂
      Ja, lite den känslan har jag med ibland när jag skriver, att den liksom blir en egen karaktär och jag gillar verkligen den känslan 🙂
      Nej, de ska inte ta över så det blir segt, så det är som du säger en avvägning där.
      Ja var iväg i eftermiddag, jättehärligt! 🙂 Och fast jag inte direkt hårdkörde så blev jag ändå ganska trött efteråt. Man får nog börja lite smått. 🙂
      Jag har aldrig prövat Yoga (sista i sverige?) men ska gärna göra det så snart mitt revben läkt helt. Bröt det i början av sommaren och är fortfarande lite hindrad av det, speciellt när det gäller att böja och krumbukta sig 🙂

      Gilla

      Svara
      1. Katarina Inläggets författare

        Vilken tur! 🙂
        Ah ok, det beror mycket på instruktören alltså? Hm, låter ju lite knepigt. Får hoppas de har bra instruktörer här då.
        Ja, det var lite ont ett bra tag men nu börjar det iaf bli bra.

        Gilla

      2. Skriva läsa leva

        Skönt det. 😊
        Menar väl bara att det kan vara väldigt olika om det upplevs bra beroende vad för sorts yoga det är och vem som håller i det. (Var på ett pass förra veckan och en tjej var helt ny på yoga och han som höll i det gjorde mest muntliga instruktioner. Hade det varit mitt första pass ever, hade jag inte fattat något…)

        Liked by 1 person

      3. Katarina Inläggets författare

        Ah ok! Ja jag har ju aldrig ens närmat mig yoga eller kan the lingo så jag skulle nog också stå som ett frågetecken då 😮 Hoppas de har kurser för complete beginners! 🙂

        Gilla

  3. Ebba Range

    Den där lilla, vackra staden kommer man aldrig till när man med bil svischar E4:an fram på väg söderut. Den ligger där vid sidan om som ett glittrande smycke.
    Miljöbeskrivningar tycker jag är allra bäst om de vävs in i handlingen. Kanske lättare sagt än gjort ibland. Jag tycker också att det är en fråga om genre, om det är dåtid från långt, långt tillbaka i tiden eller nutid – beroende på vad man vill gestalta.
    Vad gäller träning – tyckte jag att step-up var det roligaste jag någonsin gjort. Älskar allt som handlar om kombinationssteg o dans. Det funkar tyvärr inte längre för ryggen min … men, kanske i framtiden, vem vet? Nu kommer mindfulness i första rummet, inget som bygger upp konditionen eller muskler – däremot ‘självet’.

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Nej, det kan nog stämma. Den ligger lite vid sidan av. 🙂 men väldigt vacker.
      Jag instämmer helt, och precis, det kan vara lättare sagt än gjort ibland. Man vet när det är lyckat i andras böcker men inte alltid om man får det att fungera själv. 🙂 ja exakt, även genre och tidsperiod spelar in såklart.
      Ja det gäller att hitta träningsformer som känns roliga så är nog chanserna större att man fortsätter. Jag tycks ha blivit lite av en skrivbordspotatis på senare tid, hehe, men än är det inte försent att ta sig i kragen. 🙂
      Hoppas du kan träna som du vill igen framöver. Annars kanske du hittar en ny träningsform du gillar 🙂 mindfullness är också viktigt. 🙂

      Gilla

      Svara

Kommentera

