Skrivglädjen

Just nu vill jag bara skriva mest hela tiden! Det är faktiskt helt sjukt vilken berg- och dalbana det är. Ett tag gick det så segt att jag fick tvinga mig själv att sätta mig vid datorn för att knåpa ihop några ord. Nu när jag har semester flödar inspirationen. Och det passar ju bra för jag hade tänkt bli klar med råmanuset till sista augusti.

Faktiskt har jag nog inte känt den här sortens skrivglädje sedan… ja, det var ett tag sedan kan vi säga. Jag tänkte på det igår, att med tex Nittio var allt ju bara lustfyllt och roligt men kan man egentligen känna samma sak om man skriver om mord, otrevligheter och psykopater? Det blir liksom aldrig samma gemytliga känsla som att skriva tex romance eller feelgood. Men kul är det. Och intressant. Den här uppsättningen karaktärer är nog utan tvekan de intressantaste jag någonsin haft.

Det läskigaste är väl att jag inte har en aning om det (texten, storyn, kvaliteten) håller. Ingen har sett den än. Och jag vet fortfarande inte riktigt hur det ska sluta, men det hoppas jag att jag ska komma på tids nog. Jag vet i stort sett ingenting om hur sista delen ska gå till, hur karaktärerna ska ta sig från w till ö, typ. Och vem som egentligen ska… Ja, ni hör. 😀 Det här kommer bli lika spännande för mig att ta reda på. Just nu sitter jag och gissar, ungefär som jag brukar göra när jag läser spänningsromaner själv.

Apropå läsa så kommer det en hel del lovande böcker i höst, eller vad sägs om dessa?

efter-emmahon-som-vakarhusdjuret

inget-annat-morkerthe-child

Den sistnämnda vet jag fortfarande inte om den kommer på svenska någon gång i år, den finns iaf redan översatt till italienska… (hint, hint, svenska förlag och då i synnerhet Massolit) Den tredje författaren har jag haft ögonen på ett tag, bara på grund av omslagen som jag verkligen gillar och att hon verkar vara sjukt framgångsrik utomlands. Så ser fram emot att läsa dessa böcker, och som sagt, kommer inte The Child på svenska läser jag den nog på engelska. Kanske.

Andra bra böcker jag läst nyligen är ”I en mörk mörk skog” samt ”Annabelle”, som jag verkligen kan rekommendera.

Jag vill också läsa Ruth Wares tidigare bok The woman in cabin 10,

the-woman-in-cabin-10

men den verkar inte heller vara på gång på svenska… Argghh.

Ser ni fram emot några speciella böcker i höst?

Och är det nån mer galning än jag som skriver på semestern? 😉

Hoppas ni har en fin sommar!

/Katarina

21 thoughts on “Skrivglädjen

  1. Ebba Range

    Jag tycker det är så roligt … typ … att du skriver utan att veta från w till ö … Du som ‘alltid’ haft sådan ordning på allt. Men, jag ser det som befriande och utan att du hindrar dig själv från vad som kan tänkas komma upp på vägen mot den sista konflikten/upplösningen.
    Och G L Ä D J E N – den smittar naturligtvis på ett positivt sätt. Go Girl 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Men visst är det lustigt? 🙂 Just jag av alla… 😀 Kanske är det en del av förklaringen, faktiskt. Att inte veta! Nog för att jag har en viss bild av hur det ska sluta, men vägen dit? Nej! Ja, det känns lite så, befriande att pröva ett nytt sätt att skriva, jag har försökt förr men aldrig lyckats. Nu funkar det plötsligt!
      Härligt att höra, tack! 🙂
      Go you too!

      Gilla

      Svara
  2. Helena

    Skönt när skrivglädjen flödar! Själv har jag snart slut på semester och har inte skrivit så mycket som jag tänkte innan. Jag har helt enkelt inte orkat. Framför allt har jag varit trött i huvudet efter att ha pressat mig rätt hårt med skrivandet parallellt med jobbet under året. Jag var helt enkelt tvungen att vila. Istället har jag ägnat mig åt lite input i form av läsning och resor. Skönt det med 😊

    Gilla

    Svara
      1. Helena

        Precis! Läsningen är lika viktig som skrivandet för att få till en bra text 🙂

        Insåg att jag nog behövde vilan mer än skrivtiden för att orka ett år till på samma sätt. Frågan är om jag kan göra något annorlunda för att inte bli lika trött igen…

        Liked by 1 person

      2. Katarina Inläggets författare

        Helt klart är den det, så riktigt skönt att få mer tid för den med 🙂
        Ja det är frågan. Tycker du är imponerande som håller ett så högt tempo iaf. 🙂 men kanske kan det behövas nya rutiner.

        Liked by 1 person

      3. Helena

        Var sak har sin tid 🙂 Vila och arbete…

        Kanske måste jag inse att jag inte behöver ha så bråttom med att bli klar. Våga ha mer tålamod och se vad som händer då. Att använda samma tid, men att inte pressa mig lika mycket. Att kanske planera in mer tid/helgresor då jag inte tar med mig skrivandet, utan bara låter de vila.

        Liked by 1 person

      4. Katarina Inläggets författare

        Det låter som en bra plan. Att fortsätta avsätta samma tid men utan krav på ett visst resultat.( om jag förstod dig rätt) själv har jag också blivit mer mån om att avsätta lite fritid men försöker istället vara mer produktiv när jag väl skriver. Det har funkat riktigt bra. Man behöver tid att tänka mellan skrivpassen med. 🙂

        Liked by 1 person

      5. Katarina Inläggets författare

        Det tror jag helt klart det är. 🙂 Dessutom händer det ju saker i huvudet när man inte skriver på några dagar, man bearbetar saker eller bara ser det man skrivit med lite distans, som man kan ha nytta av i skrivandet med 🙂 Så helt klart.

        Liked by 1 person

  3. Louise Baumgärtner

    Vad menar du med semester? Är det när man tar paus från datorn för att göra annat man tydligen måste här i livet?😉Skämt åsido, jag har börjat jobba igen men skriver (läs redigerar) som besatt. Och älskar det (än så länge) och vilken välsignelse är det inte med skrivglädje?!
    Så skriv på📚👍vad din bok än handlar om ser jag fram emot att få läsa den!

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja, hehe, något i den vägen 😉
      Åh, då har du att göra hör jag! Spännande. Ja, redigering kan vara riktigt uppslukande, om man har tur. Skrivglädje är verkligen underbart! 🙂
      Tack, hehe, det ska jag göra.

      Gilla

      Svara
  4. Eva-Lisa

    Annas bok ska jag såklart läsa 🙂 I övrigt brukar jag avvakta för att se vad andra tyckt och sedan ta ett beslut 🙂
    Annabelle gick som följetong i någon dagstidning vi har här och jag började läsa den, men störde mig dels på språket och dels på att början var så lik många andra böcker jag läst. Så jag kom aldrig in i den och läste således aldrig ut den. Tror jag har läst så många spänningsromaner att jag börjar få en deja vu-känsla kring det mesta snart, hehe.

    Liked by 1 person

    Svara
  5. Katarina Inläggets författare

    Samma här! 🙂
    Ahahaha, åh nej, vad jobbigt när man börjar få deja vu:er av att läsa 😀 😀 Då är det illa! 😮 Du kanske får börja läsa någon helt ny genre? Dystopier? Fantasy? Sci-fi? Horror? Självbiografier? Satir? 🙂 Du verkar helt klart ha läst väl mycket i spänningsgenren 🙂
    Jag kan också få en sådan känsla i början av en del böcker, typ att det känns som om jag har läst det förr eller som att världen som presenteras för mig och personerna och händelserna inte engagerar mig ett dugg. Då är det bara att lägga ner och ta en ny bok 🙂 Har börjat få liknande känslor för feelgood/chick-lit/romance. Har läst så himla mycket sånt och tillslut börjar alla låta samma och man kan förutse allt som ska hända 😦

    Liked by 1 person

    Svara
      1. Katarina Inläggets författare

        Samma här. fast Annabelle gillade jag. Den började kanske lite klassiskt men den blev bättre och bättre, framför allt efter mitten.
        Det är på ett sätt inspirerande med att läsa svenska författare tycker jag, speciellt när det är en bok som hyllas, för att jämföra dem med de utländska succéerna om inte annat. 🙂 En annan bok jag verkligen gillade var Älskaren från huvudkontoret. Därför hamnade hennes nyaste på listan 🙂

        Liked by 1 person

      2. Eva-Lisa

        Ja, den kanske blev bättre längre fram, dock var ju språket också något jag störde mig på, men sådant kan jag bortse från om handlingen är riktigt bra. I det här fallet föll det nog mest på att början kändes som tusen andra jag redan läst 🙂

        Liked by 1 person

      3. Katarina Inläggets författare

        Jag håller med om att inledningen var ganska standard, men jag har väl inte läst tillräckligt många sådana böcker än för att det ska störa mig hehe 🙂 vad var det i språket som skavde? Det var ingen jag tänkte på faktiskt. 🙂

        Liked by 1 person

      4. Eva-Lisa

        Det var väldigt mycket upprepningar, samt berättande istället för gestaltning bitvis. Nu är ju sådant ingen fara om man bara dras med i handlingen, men jag gjorde inte det, så det var väl mest det som det föll på 🙂

        Liked by 1 person

Kommentera

