Vem vill vara feminist?

Ja, du läste rätt. Feminism har gått från att vara något bra och konstruktivt, något alla vill kalla sig i rättvisans namn, till att bli förknippat med mer negativa epitet än positiva.

Eller som författaren till den här artikeln uttrycker det:

Att vara feminist i dag handlar inte om rättvisa utan om att förtrycka män för att själv få mer fördelar.

En uppfattning jag helt delar med honom. Man vill ha alla fördelarna men är inte beredd att ta nackdelarna på köpet. Han skriver också:

Vi måste även vara så insikts­fulla att vi vågar ­erkänna att vi är skapta ­olika. Vi är bra på olika ­saker och vi kan inte vara hundra procent lika. De flesta män tvättar bilen, skottar snö, klipper gräset och gör mer av de ”fysiska” arbetsuppgifterna hemma. Jag har inte hört många ­tjejer säga ”I dag slår jag ett slag för jämställdheten” och tar tag i gräsklippningen eller vedhuggningen.”

(Kanske speciellt inte på regelbunden basis, skulle jag vilja tillägga. Gör de det är det oftast en engångsföreteelse för att framstå som just jämställda. Men jämställd är ingenting man är då och då, när det passar en själv. Inget man planerar in i sin agenda.)

För hur många kvinnor söker sig till exempel till vissa totalt mansdominerade yrken som sophämtning? (För att ta ett aktuellt exempel nu när vi står utan sophämtning i stockholm) Hur många kvinnor kräver att bli inkvoterade i den branschen? Fast det är förstås inget attraktivt yrke (även om de verkar ha bättre lön än både poliser, lärare och brandmän) så då spelar det ingen roll att det helt domineras av män. Ojämställdhet är ganska bra när det passar en och männen kan gärna få göra skitgörat så andra slipper. För det finns väl ingen som tror att de gör det av passion för renhållning? 😉

Dessutom undrar jag lite, om vi ska prata omvända roller, hur många kvinnor som helt och hållet hade velat överlåta hela föräldraledigheten på barnets pappa medan de själva jobbar minst heltid och aldrig träffar barnet medan det är vaket? Medan det motsatta funkar alldeles utmärkt för många av dem. (Nu bortser jag medvetet från det faktum att barnet rent fysiologiskt behöver mamman under den allra första tiden. Det finns länder, USA, tex, där den lagstadgade mammaledigheten uppgår Till tre månader, obetalt. Jag hade en amerikansk vän som sa att hon inte kunde tillåta sig att vara hemma mer än en månad efter att ha fött barn)

Dessutom, som en artikelförfattare skriver i Katerina magasin, det finns saker som feminismen inte har ensamrätt på: ”kärlek, omtanke, medmänsklighet, mänskliga rättigheter, respekt och jämställdhet.” Och man behöver inte kalla sig feminist för att vara för dessa begrepp.

Många av dem har dessutom en tendens att fokusera sitt engagemang på petitesser och millimeterrättvisa (som könsneutrala vägskyltar, ur vilken vinkel kvinnor fotograferas mm) medan de samtidigt ignorerar de verkliga, stora problemen i samhället. Kanske beror det på att Sverige är ett av de mest jämställda länderna i världen, det finns i sanningens namn inte mycket mer att ta tag i här, utom på de områden de vägrar befatta sig med. Så det står ganska klart att feminism bara är intressant för dem så länge de får fördelar.

Varför skriver jag detta? Jo för att just feminismen och vad det har kommit att innebära är ett ämne som förekommer i Nästan som du. Och för att detta är något som förbryllar och fascinerar mig.

I den pågående boken tar jag upp ett annat ämne som känns aktuellt för mig iaf. Vilket det är? Ja det får ni se framöver. 🙂

Hoppas ni har en finfin sommar 🙂

20 thoughts on “Vem vill vara feminist?

  1. Eva-Lisa

    Håller helt med dig! Feminism idag tycks enbart handla om avundsjuka. Man stirrar sig blind på alla fördelar som man upplever att männen har, men är inte intresserad av att väga upp för nackdelarna de också dras med. Feminism idag är bara jag, jag, jag. Dessutom lever vi i ett land där kvinnor har alla chanser och möjligheter att ta sig hur långt som helst i karriären om man bara anstränger sig. Vill man som feminism i dagens Sverige göra en insats, tycker jag man kan börja med att åka ut till förorterna där många kvinnor förtrycks och börja kämpa där istället. Där kan man faktiskt göra nytta. Om man vågar.

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Men exakt, där finns det ännu ett stort och viktigt jobb att utföra så jag vet inte riktigt hur de resonerar när de prioriterar bort det till fördel för könsneutrala toaletter? Jag håller helt med dig om att kvinnor idag har alla möjligheter att slå sig fram på lika villkor som män, problemen verkar vara att de inte vill ha lika villkor utan föredrar att komma dit de vill via särbehandling.

      Liked by 1 person

      Svara
      1. Eva-Lisa

        Exakt! De försöker dölja sina egna tillkortakommanden genom att skylla det på att de är kvinnor och det är därför de drabbas. Och det är klart, det är säkert enklare att ta ett nederlag om man kan skylla det på någon annan 😉
        Ja, de har helt klart märkliga prioriteringar, för könsneutrala toaletter är ju verkligen en petitess och ett hån mot de kvinnor som faktiskt blir utsatta för förtryck på riktigt 😦

        Liked by 1 person

      2. Katarina Inläggets författare

        Det verkar ju faktiskt så. Ja precis, mycket bekvämare då att skylla på diskriminering. 😉
        Men verkligen. Om vi vill inkludera alla, oavsett utsprung, i vårt svenska samhälle, måste vi ju även göra dessa kvinnors problem till våra egna. Det funkar inte med vi och de-tänk då.

        Liked by 1 person

      3. Eva-Lisa

        Eller hur? 😉
        Så är det. För man kan inte kalla sig feminist och sedan strunta blankt i de kvinnor som faktiskt behöver all hjälp de kan få. Gör man det är man inget annat än en hycklare, tycker jag i alla fall.

        Liked by 1 person

  2. Skriva läsa leva

    Intressant det du skriver, om hur skevt ordet och innehållet blivit. Jag som i yrket möter folk från andra kulturer och ser hur barn, dvs små pojkar tar på sig ansvar för att tillrättavisa sina systrar eller har beteenden som jag som svensk upplever otroligt skeva, kan verkligen förundras över dessa ojämlikheter och de orättvisa förutsättningar de har (med sig). Och att en hel värld är sådan, ungefär. Där finns en hel del att göra. Fokus på rätt sak liksom.

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja jag upplever det så med, dels att begreppet har fått en så negativ klang att allt fler tvekar att kalla sig feminister just på grund av det. Och då är det ju något som är fel för det borde inte vara ett ord som förknippas med något dåligt. Tycker jag.
      Men dels även att som du säger det finns en hel del jobb på den fronten men de sk feministerna vägrar att ens låtsas om det. Och det tycker jag Också är skevt. Det verkar finnas en slags intressekonflikt bland feminister idag, och det är väl just den som är det allra märkligaste. Riktig feminism är det nog få som motsätter sig, det är väl snarare den version vi ser idag som många har problem med, just för att den inte vet på vilken fot den ska stå. Och det är de själva som försatt sig i den situationen.

      Gilla

      Svara
      1. Skriva läsa leva

        Och feminism egentligen, så infekterat som det blivit… Borde vi inte ha ett annat ord för det. Visst kvinnor har fortfarande i många sammanhang ett underläge gentemot män, men borde vi inte prata om, eller snarare använda termer som jämställdhet, bemötande och lika villkor överlag. Att t.ex. män ska kunna vara föräldralediga länge utan att det höjs på ögon åt det. Normer. Där har vi kanske nästa steg kanske i debatten…?

        Liked by 1 person

      2. Katarina Inläggets författare

        Det spelar kanske ingen roll vad man kallar det, det är ju inget fel på ordet i sig, det är vad man lägger i det som betyder något.
        Ja det är många som säger det men själv har jag aldrig under mitt 40-åriga liv blivit diskriminerad i någon form pga att jag är kvinna, medan en del säger sig bli diskriminerade stup i kvarten. Personligen tror jag att det ofta har med andra saker att göra men personen ifråga vill inte inse det utan drar diskrimineringskortet istället. Och som du och killen som skrev artikeln är inne på, så behöver man inte sätta någon etikett på sig för att man är för jämställdhet för det är ju de flesta idag. Det är kanske de som inte är det vi borde etikettera istället 😉
        nu har jag inte så stor inblick i just det med föräldraledighet men har inte män möjlighet att ta ut ganska mycket föräldraledighet redan idag? Många verkar ju göra det iaf.

        Liked by 1 person

      3. Skriva läsa leva

        Betydelsen verkar ju ändå vara svår att tolka för många så vad det än må ha för term spelar kanske ingen roll om inget vettigt finns i innehållet. Det är väl där det gått snett tänker jag.
        Jo, pappor kan ta ut väldigt mycket (vet inte om det är lika mellan könen) men däremot tycks män som vill vara hemma länge inte få lika positiva gensvar/lika stor acceptans som mammor får. Där finns en norm som behöver värderas om. Att FK ändrat så det är jämnare med föräldradagar är ju en början. 😊

        Liked by 1 person

      4. Katarina Inläggets författare

        Precis, lite så. Frågan är om det hjälper att kalla det något nytt? Det är ju vi människor som ger orden deras innebörd i hur vi använder dem. 🤔
        Ah ok. Ja jag vet ju inte, kanske är jag krass, men måste man bry sig om vad gensvaret blir hos folk och bekanta då? Rent generellt tycker jag folk idag är lite för ängsliga och bekräftelsetörstande. Varför kan man inte bara leva sitt liv och skita i vad folk tycker om de val man gör? Måste man alltid få uppskattning och stöd för allt? Det är väl ingenting som någon annan har med att göra iaf? 😉 Iaf inte så länge det inte drabbar någon annan, och det för det ju inte i det här fallet. ☺️ Jag tror många skulle må mycket bättre och vara lugnare till sinnes på det sättet.
        Tack för att du delar med dig av dina åsikter. 🙂

        Liked by 1 person

  3. charlottecederlund

    Jag är hemskt ledsen men jag håller verkligen inte alls med om det du skriver. Feminism handlar om jämlikhet mellan könen, något vi på inget sätt kan säga att vi är i hamn med i dagsläget. Att det sedan finns vissa som använder ordet feminism för att motivera egna, själviska och till synes onödiga handlingar hör inte till saken tycker jag. Det finns det alltid, men precis som att alla med rakat huvud inte är nassar och alla muslimer inte är terrorister så är långt ifrån alla feminister manshatare som vill vrida maktpositionen ett halv varv. De flesta av oss (ja, jag kallar mig definitivt feminist) vill att människor ska ha samma förutsättningar oavsett kön. Det har vi inte idag. Men det handlar inte om att vissa av oss föredrar att tvätta kläder istället för att klippa gräset, det är helt okej att man gör det man gillar. Det det handlar om är att det traditionellt manliga uppgifterna/yrkena är högre rankade. Det är mer värt att kunna laga bilen än att dammsuga golvet och det är mer värt (både statusmässigt och ekonomiskt) att vara ingenjör än lärare. Både jag och min man är ingenjörer. Jag har jobbat i byggbranschen i tio år och det var inte helt lätt de första åren. Jag kallades lilla gumman, kollegor i projekt tog mig inte på allvar och jag fick lägga mycket mer tid på att bevisa min kunskap än mina manliga jämnåriga kollegor. Min man å andra sidan fick försvara sig inför chefen när han sa att han ville ta ut 8 månader föräldraledighet. Tydligen hade ingen annan av killarna på företaget varit lediga så länge. Ingen av dessa händelser är ok, inget av detta är gnäll. Detta är två (av oändligt många fler) tydliga indikationer på att även om vi i Sverige har nått långt med vårt jämställdhetsarbete så har vi fortfarande inte nått ända fram. Sen tycker jag att det är helt fel att förminska jämställdhetsarbetet i Sverige genom att jämföra merpartens situation med de som lever under förtryck. Ska vi nöja oss bara för att det finns de som har det värre? Är det verkligen rätt väg att gå? Med den retoriken borde SD få typ 0% röster. För vi i Sverige har ju det generellt sätt mycket bättre än väldigt många runt om i världen så alla ”missnöjesröster” som partiet får borde ju också kunna sorteras in som gnäll. Eller? För min del utesluter det ena inte det andra. Jag vill kunna fokusera både på det faktum att män FORTFARANDE tjänar i snitt 15% mer än sina kvinnliga kollegor OCH att det finns kvinnor och flickor som förtrycks på betydligt mer grundläggande nivå.

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Självklart behöver du inte hålla med, jag är totalt för en öppen och sansad diskussion. 🙂
      Det verkar lite som om det finns två skolor, dels den traditionella sortens feminister och den som kommit allt mer på senare tid, och tyvärr tagit över litegrann, så som vi var inne på i kommentaren ovan så skulle det kanske behövas olika begrepp iaf för att skilja på dem.
      Jag tycker nog ändå Sveriges är så gott som helt jämställt, och att kvinnor inte skulle ha samma förutsättningar som Män har jag svårt att se. Det finns ju kvinnor inom höga positioner i alla yrken, så vilka möjligheter menar du inte finns för kvinnor idag?
      Ska man ta ditt exempel så krävs det ju lite mer kunnande för att laga bilen och veta hur man ska åtgärda problemen än för att dammsuga, så det kan ju bero på det. Sedan finns det ju gott om manliga lärare med, menar du att de har högre lön än de kvinnliga för samma tjänst och erfarenhetsbakgrund? För jag har arbetat på många platser med både kvinnor och män och det har aldrig funnits några löneskillnader mellan könen. Det förstod jag inte riktigt av ditt svar, när du säger lika lön för könen, menar du inom samma yrkesgrupp och med likvärdig erfarenhet/utbildning eller rent allmänt? Det blir ju väldigt olika svar beroende på det. Att kvinnor oftare väljer yrken som inte kräver någon utbildning eller erfarenhet är ju inte riktigt en jämställdhetsfråga tycker jag. Sedan tror jag nog att en man som valde ett kvinnodominerat yrke (ta förskolelärare tex) skulle mötas av ungefär samma skepsis från de kvinnliga kollegorna, även fast de kanske inte kommenterar det öppet. Så det beror kanske bara på att de inte är vana vid kvinnliga kollegor tänker jag, när du säger hur du blev bemött, man behöver ju inte automatiskt tolka det som ojämställdhet. Eftersom det är förhållandevis få kvinnor som jobbar i de yrkena behöver vi kanske fortfarande bevisa oss eftersom en del inte har sett en kvinna i action som tex bilmekaniker, eller i byggbranschen. De vet inte att vi kan precis lika bra, men det är ju en utmaning vi borde välkomna, att få överbevisa dem.
      Nej, visst ska vi inte nöja oss för att det finns de som har det värre, men jag blir lite full i skratt, om du ursäktar, när jag hör någon säga hur väldigt ojämställt Sverige är. Såg en undersökning där vi hamnade på plats tre i VÄRLDEN. I Europa ligger vi i topp. Och visst håller du väl med om att dessa utsatta kvinnors situation borde prioriteras högre än vissa andra saker som man väljer att fokusera på istället?
      Jag såg en lista över tecken på att Sverige INTE Skulle vara jämställt, så här stod det:
      ”Kvinnor tar fortfarande det långt största ansvaret för barnen, jobbar i högre grad deltid och har osäkrare anställningar, tjänar mindre än män och får en lägre pension.”
      Om jag ska ta det en punkt i taget:
      Om kvinnor tar det största ansvaret för barnen beror det väl på att de har valt att lösa det så med sin respektive? Inte kan det väl bero på att de valt en man som inte är för jämställdhet? Jag tror det ofta handlar om ekonomi, vilket leder oss in på punkterna nedan. Kvinnor har fortfarande en tendens att prioritera mer tid med barnen och att alltid finnas tillhands när de behöver dem, vilket kanske gör att de inte fokuserar lika hårt på sin karriär, och då blir det väl mer kännbart ekonomiskt om maken är hemma med barnen när det behövs. Det är iaf min teori. Att de jobbar högre grad deltid kan ju hänga ihop med egna val även det, det finns ju idag alla förutsättningar för kvinnor att arbeta heltid oavsett yrkesval, så det är ju inte direkt en jämställdhetsfråga. Om du visste hur ofta jag hör kvinnor i min bekantskapskrets säga att de ska gå ner i tid för att kunna ägna sig åt saker de tycker de vill prioritera… kvinnor lever kanske inte för sitt jobb på samma sätt som männen som drivs mer av prestationskrav. Det behöver ju inte vara något negativt. Att de tjänar mindre, där är vi inne på det jag undrade innan, om du menar inom samma yrke eller allmänt, när du säger skillnader på 15%? Men det är klart, jobbar de i större utsträckning deltid kan det ju bero på det med. Att de får en lägre pension tror jag också hänger samman med att de arbetar mindre tid, en del kan ju vara hemma flera år med barn och det påverkar ju såklart pensionen i slutänden, liksom att de arbetar deltid i högre grad. Så jag tycker egentligen inget av de där argumenten bevisar ojämställdheten i Sverige. Det mesta låter för mig som egna val som dessa kvinnor har gjort, och som de inte insåg skulle få konsekvenser i framtiden. Hur tänker du där? Kan man verkligen få allt? Mer tid för barnen, mer tid på jobbet och mer lön för mindre arbete? Eller handlar det till syvende och sist om val vi gör? Det är väl där våra teorier går isär tror jag.

      Liked by 1 person

      Svara
      1. Eva-Lisa

        Förutom att Katarina redan sammanfattat detta väldigt bra, vill jag verkligen betona det sista hon säger. VAD har den här feministiska regeringen åstadkommit som främjar kvinnor? De har t ex ett DO som anser det vara helt okej att dela upp skolbarn på en buss efter vilket kön de tillhör, där tjejerna ska sitta längst bak och killarna längst fram. Är det verkligen någon som tycker att det är feministiskt?
        Jag tycker att dagens feminism fullständigt spårat ur och att man fokuserar på helt fel saker för det allra mesta. Det i sin tur gör ju att man inte kan ta det på allvar alls.

        Liked by 1 person

      2. Katarina Inläggets författare

        Instämmer till 100%. Hur kan den formen av diskriminering fortgå med regeringens och DO’s goda minne? Där kan man verkligen prata om unken kvinnosyn. 😟

        Liked by 1 person

      3. Eva-Lisa

        Eller hur? Samt ”handskakningsfall” där man dömer ut stora skadestånd för att någon man tvingats skaka hand med en kvinna. Horribelt att även detta får fortgå under en feministisk regering 😮

        Gilla

  4. charlottecederlund

    Diskussioner är alltid bra! 🙂
    Nej, Sverige är inte så gott som jämställt. Vi är mer jämställda än många andra länder – något jag är jättetacksam och stolt över – men vi är verkligen inte färdiga. Löner är bara ett av dessa exempel. För ja, löneskillnaden mellan könen avser samma yrkesgrupp/utbildning/erfarenhet. Detta är knappast något nytt, min mamma berättade att det var så för mig när jag var typ 10 år gammal. Då blev jag jättearg på henne för jag trodde att hon ljög, något så idiotiskt kunde väl knappast vara sant? Men det är det tyvärr.
    Nu vet jag ju inte riktigt vad du har jobbat med tidigare men visst jobbar du på café/konditori just nu? Det gjorde jag också när jag pluggade. Den typen av arbetsplats (och såklart många andra) har kollektivavtalsstyrda löner, det vill säga att det finns ett lönehöjningsbelopp som alla anställda har rätt till. Där jag jobbade översteg man i princip aldrig den nivån. Det betyder att lönerna nästan enbart styrs av hur länge du har jobbat och inget annat. Men inom väldigt många andra yrken använder man sig av något som heter individuell lönesättning, då finns det inga siffror att förhålla sig till utan lönen sätts efter samtal mellan chef och anställd. Hur mycket som skiljer sig mellan könen är garanterat olika mellan olika yrkesgrupper och kräver lite noggrannare studier, men jag gjorde det lätt för mig och tittade igenom Sverige ingenjörers lönestatistik för att undersöka min egen yrkesgrupp. För anställda motsvarande mig själv (Utbildad civilingenjör, ca 10 års erfarenhet, ingen chefsposition eller specialisttjänst) så är löneskillnaden mellan könen 6%. Det låter kanske lite men för mig är inte det okej alls.
    Vad gäller läraryrket så är det definitivt ett kvinnodominerat yrke. 75% av alla grundskolelärare är kvinnor, ändå verkar medellönen för män vara 700kr högre (medelålder och medelerfarenhet är jämförbar).
    Sen stämmer det inte alls att kvinnor i större utsträckning väljer yrken som inte kräver någon utbildning. Det är betydligt fler kvinnor som studerar vidare än män. Mellan 2002 och 2012 var andelen studenter vid universitet/högskolor 60% kvinnor och 40% män. Den stora skillnaden är ju vilka yrken män och kvinnor väljer. Som jag skrev tidigare har kvinnodominerade yrken traditionellt sett haft låg status. Det handlar ofta om vård och skola och trots att man borde kunna tycka att det är ovärderligt att ta hand om våra barn, gamla och sjuka så ses det inte så av samhället. Lönerna är låga liksom statusen.
    Jag vill inte behöva bevisa att jag är lika duktig som killarna jag jobbar med, det är ärligt talat en utmaning jag inte alls är intresserad av. Jag bevisar gärna mitt värde generellt men inställningen att det skulle vara någon skillnad på mig och en manlig kollega är något vi borde ha lämnat bakom oss för flera, flera år sedan. Det är SÅ många kvinnor som har tagit den fighten före mig, så många kvinnor som var tvungna eftersom männen faktiskt var ovana vid kvinnor på sina arbetsplatser. Men det är länge sedan nu och vägen borde faktiskt vara fri från hinder vid det här laget.
    Jag tror inte att det är så lätt att säga att det alltid är kvinnorna som väljer att ta mer ansvar för barn och hem, jag tror att hur vi fördelar sådana arbetsuppgifter fortfarande är ganska så traditionsbunet. Jag kan ta två exempel ur min egen umgängeskrets. I det ena paret har pappan bara varit föräldraledig två månader. Han är chef och påstår att det inte går att vara ledig mer med hans yrkesroll (vilket för mig inte är sant, ingen är oumbärlig hur gärna man än vill vara det). Ingen säger något om det, det är heeeeelt normalt och accepterat. I det andra paret tog pappan nästan all föräldraledighet, från det att barnet var 2 månader. Mamman fick jättemycket kritik (Hur kan du lämna ditt barn? Ett barn behöver sin mamma etc. ec). Pappan däremot höjdes till skyarna för att han steg in och tog på sig det enormt stora ansvaret att ta hand om sitt barn (beröm som mamman i par 1 aldrig fick).
    Naturligtvis finns det kvinnor som väljer att vara hemma och väljer bort en karriär, det är helt okej att göra det om man vill. Jag anser dock att många val vi gör fortfarande är styrda av traditioner och förväntningar och det är sådant vi behöver komma bort från för att bli jämställda. Vill mamman göra karriär istället för att vara hemma med barnen – helt ok! Vill pappan vara en hemmapappa – helt ok! Men riktigt där är vi inte än.
    Det kommer alltid finnas folk som har konstiga idéer, som fokuserar på märkliga detaljer. Så är det inom alla kärnämnen; miljö, jämlikhet, integration mm. Jag väljer att ignorera det jag tycker är tokigast eftersom jag vet att det inte är det viktiga och att det inte är det den stora massan strävar efter. Att lägga kraft på petitesser – som tex. att diskutera huruvida jämställdhetsarbete ska kallas feminism eller inte – tar fokus från det som är viktigt. Och det är att vi fortsätter att jobba med jämställdhet så att våra barn och deras barn har ett ännu bättre samhälle att växa upp i än vi hade.
    Gud, hade kunnat skriva oändligt mycket mer om det här men känner att den här uppsatsen redan överskridit sin maxgräns. Verkligen ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat som du kanske märker! 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ur min synvinkel är vi det. det är mest finliret kvar. Vi kanske ser det med olika ögon. Men de saker du tar upp är såklart inte bra och jag håller med att det är bra att vi gör något åt det och jag tycker som du att det är den sortens frågor som man bör ägna sig åt som feminist, men tyvärr har ju vår regering fortfarande inte lyckats göra något åt dessa saker, eller lyckats ge vårdpersonalen drägliga arbetsvillkor och löner, och det är verkligen pinsamt när de dessutom kallar sig feminister. Jag tycker också det är skumt att dagens feminister inte bryr sig ett dugg om att försöka ändra kvinnosynen där den är som allra sämst. Eller att hjälpa de kvinnor som faller offer för sagda kvinnosyn. Problemen är väl att det finns en del som kallar sig feminister trots att de håller dessa kvinnofientliga individer om ryggen. Och det känns bara fel! Det är väl upp till var och en vilka man väljer att stötta och försvara, men då ska man inte kalla sig feminist samtidigt.
      De skillnader du nämner förekommer tyvärr inte bara på lönenivå eller mellan könen, utan i flera sammanhang i Sverige. Det finns tex de som utan problem får gå före i bostadsköer och vårdköer medan andra snällt får stå kvar på sin plats trots att de redan köat länge. Det finns de som får gratis vård som andra för betala dyrt för. Det finns de som lyfter en massa bidrag där andra skulle ha svårt att få rätt till samma bidrag trots att de rimligtvis BORDE ha rätt till dem. De finns de som genom justerade anställningsvillkor har förtur på arbetsmarknaden eftersom de som anställer föredrar att få arbetskraft så billigt som möjligt istället för att behöva betala för kompetens. Det finns de som kommer undan utan straff vid begångna brott när andra skulle ha fått flera års fängelse. Kort och gott så finns det en hel massa orättvisor i samhället som vi borde vara emot, inte bara ojämställdhet mellan könen. Jag skulle säga att dessa är minst lika viktiga. Hur ställer du dig till dessa frågor?
      Ja det är ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat med. Orättvisor är aldrig bra på något område. Dock får en del Sverige att framstå som rena u-landet ur jämställdhetssynpunkt och det tycker jag är lite överdrivet. 😉

      Liked by 1 person

      Svara

Kommentera

