Tid för tankar

Det går faktiskt finfint att skriva det här manuset utan en outline så här långt. Men jag har upptäckt en sak. Att jag behöver mer idle time då jag inte gör något eller som mest funderar över vad som kommer hända härnäst än annars. I vanliga fall har jag en plan att luta mig mot och behöver bara titta på den för att veta vad jag ska skriva om härnäst, sätta mig ner och veta vad scenen ska handla om. Det är nog därför det funkar bättre att skriva när jag är ledig, och har tid att göra ingenting för det är i de där ouppbokade tomrummen som idéerna föds och kreativiteten vaknar.

Jag tänkte jag skulle posta lite bilder på de senaste dagarnas skrivplatser, bara för kontrasternas skull.

2017-07-04 17.39.41

Här sitter jag hemma i en fåtölj som jag fick av snälla Ebba, i, om inte pyjamas så inte långt ifrån. Jag skriver på paddan, har skrivit hela manuset på den hittills, vilket har funkat hur bra som helst.

2017-07-05 15.01.32

Här försökte jag skriva i cafemiljö, men det funkade inte alls. Det var alldeles för sorligt och barn som väsnades och det var bara att inse att det inte skulle bli några ord skrivna där. Men frappuccinon var helt ok. 🙂

(dock ingenting mot en grej jag brukar dricka i Milano som ser ut såhär:)

2016-07-10 15.08.14

Crema fredda al caffe. Bland det godaste jag druckit i kaffeväg.

Men åter till saken. Det var lika bra att gå igen för i fel miljöer kan jag bara inte producera något. Däremot skrev jag utan problem över 2000 ord hemma i min fåtölj igår. Nu ska jag jobba två dagar igen men jag kom just på vad som ska hända i nästa scen medan jag tog en nap, så det är bara att sätta sig och skriva ner det. Sova får jag göra en annan gång.

Var skriver ni som allra bäst?

 

32 thoughts on “Tid för tankar

  1. Elin Säfström

    Du skriver på padda?! Det var som fan. Jag har i alla fall fått för mig att det inte skulle funka för mig, eftersom jag är så himla mycket snabbare på ett fysiskt tangentbord och skulle störas av att saktas ned. Men min dator gick faktiskt och dog idag, så jag kanske ska göra ett försök.

    Och det där Milanokaffet …

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Japp, det är första gången jag skriver Råmanus på den och det går över förväntan. Jag börjar få upp farten nu med, hehe. Gillar att den är så lätt att ha med sig i handväskan. 🙂 men det där är ju så individuellt.
      Ja det är himmelskt, men överlag tycker jag kaffe smakar bättre i Italien. 🙂

      Gilla

      Svara
    2. Katarina Inläggets författare

      Ps jag försökte kommentera hos dig men kunde inte pga har inte längre ett bloggerkonto och sedan åt internet upp min kommentar… 😦

      Gilla

      Svara
  2. Eva-Lisa

    Jag vet inte var jag skriver bäst, men sämst går det om jag sätter mig utomhus. Av någon anledning blir jag alltid störd av insekter 😦
    Skulle nog inte fixa att skriva på paddan, jag använder ju båda händerna och då saktar sådana ner farten. Dessutom har jag inte använt min padda på väääldigt länge och vet inte ens var jag har den längre 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja samma här. Alldeles för mycket skit som stör. Avskyr verkligen insekter. Och stökiga caféer med barn som skriker är inte mycket bättre, hehe. 😉
      Jag använder också båda händerna,på paddan med. Tror jag har fått in snitsen nu 🙂 och farten. Skrev 1000 ord igår innan läggdags. På bara en liten stund. Visste inte ens att du hade en, haha. Trodde inte du var den typen, och det är du kanske inte heller om den ligger begravd någonstans. 😀

      Liked by 1 person

      Svara
      1. Eva-Lisa

        Verkligen, så sådana platser går bort 🙂
        Det går inte att skriva på paddan med ”vanlig” fingersättning om man använder båda händerna, kanske om man använder någon annan variant 🙂
        Jodå, var rätt länge sedan jag skaffade den också, men använde den nästan aldrig (som jag sällan gör med några impulsköp jag gör, hehe) men var den är idag har jag ingen aning om. Kan vara någon hund som burit ut den vid något tillfälle när vi haft ytterdörren öppen när det varit varmt och vi velat ha korsdrag 🙂

        Liked by 1 person

      2. Katarina Inläggets författare

        För mig med 🙂
        Nej, hahaha, vanlig fingersättning går ju inte, det blir pekfingersättning, hehe. Men jag brukar ha rätt bra fart med den med, hehe. Kanske för att jag skriver så på datorn med 🙂 och nu hängde sig den kära paddan så jag fick svara från datorn 😀 Men överlag har jag mycket glädje av den.
        Ah hahaha. 🙂 ja haha, den kanske blev hundleksak eller så ligger den i skogen någonstans och läcker batterisyra… 😉 Ebba verkar iaf vara spekulant på den om du hittar den 😀

        Liked by 1 person

      3. Eva-Lisa

        Ja, då är det ju en annan sak 🙂
        Kul att du har glädje av den, jag hajade nog aldrig vad jag skulle ha den till, för surfa kan jag ju göra både från mobilen och datorn 🙂
        Hehe, det är inte omöjligt, men hittar jag den ska jag absolut skicka den till Ebba. Hon kan få den helt gratis, mot frakt 🙂

        Liked by 1 person

      4. Katarina Inläggets författare

        Ja, haha, så tänkte jag med innan (några år innan) att vad ska jag med en sådan till, jag köpte den egentligen bara för att ha den när jag reste till italien det året men hur det nu var så har jag haft mycket glädje av den 🙂 Och numera läser jag även e-böcker på den.
        Det vore ju toppen om den kunde komma till användning 🙂 Förutsatt att den funkar 🙂 vet inte vilken livslängd de har… vet du?
        Hur som, datorn är iaf oöverträffad, men jag har haft mer nytta av paddan än jag först trodde 🙂

        Liked by 1 person

      5. Eva-Lisa

        Jag vet ju fortfarande var jag har min läsplatta, så inte ens det behöver jag paddan till 🙂
        Har ingen aning om hur lång livslängd de har, men jag använde min kanske tre ggr, så OM den finns inomhus är den nog som ny 🙂
        Datorn skulle jag nog inte klara mig utan, men det är nog det enda jag skulle känna mig handikappad utan. Hade gärna sluppit telefonen också (om det gått, för den ringer ju jämt) men den blir jag nog tvungen att ha kvar. Dock kan man ju ringa via t ex Skype och när jag var ung fanns inte ens mobiltelefoner och folk överlevde om de inte fick tag på en förrän man var hemma 🙂 Så, eventuellt ”tappar” jag kanske mobilen en dag med och ”orkar” inte köpa en ny 🙂

        Liked by 1 person

      6. Katarina Inläggets författare

        Haha, jag vet faktiskt inte var min är när du säger det 😮
        Ja då är den nog som ny 🙂
        Nej, gud, inte jag heller, vill inte ens tänka på hur det skulle gå. 😮
        I perioder önskar jag att jag kunde avvara telefonen med, för precis som du säger så klarade man sig ju bra innan mobiltelefonerna kom. Dock är det som att de (iaf om man har en smartphone/iphone) föder ett slags behov, plötsligt är man beroende av den utan att man vet hur det gick till. jag var ju precis likadan med den innan jag skaffade min första, att Vad ska jag med den till? Sedan, på något vis, så… 🙂 Men vi kanske kan göra en kupp och flytta över vår mobilnummer på en fast telefon, kan man det? Då behöver ingen märka någonting, haha! 😀 Det skulle faktiskt vara lite härligt. Jag skulle vilja ha en med snurrskiva och korksruvssladd, så kunde man sitta och tvinna den som man gjorde på den tiden hehe. Gärna en lååång sladd med. 😀 hade en kul diskussion med kassören i mataffären idag, att snart kommer vi ha ett chip inbyggt i armen/handen så vi bara blippar den någonstans för att betala med våra kort i butikerna, hahaha. Det födde verkligen tankar. Eller kanske en betalkortsläsare som läser fingeravtryck… Vem vet vad den nya tidens teknik kommer bli? 🙂 och säkert kommer folk den dagen undra hur de klarade sig innan på den tiden man var tvungen att släpa med sig kortet överallt 😀

        Liked by 1 person

      7. Eva-Lisa

        Jag blir sällan beroende av teknikprylar och smartphonen är inget undantag. Hade lätt klarat mig utan den, men i mitt fall handlar det ju mest om att jag har ett sådant behov att få vara ensam och ostörd, att det nog mest beror på det 🙂
        Vet inte om man kan byta till fast telefoni med samma nummer, men jag vill nog hellre ha min telefon på Skype i så fall. Sen kan man ju ringa via fb med 🙂
        Sådana chip finns ju redan. SJ har väl bl a sådana där folk frivilligt kan operera in dem i handen. Finns fler exempel också, men jag skulle nog inte göra det 😉

        Liked by 1 person

      8. Katarina Inläggets författare

        Nej, inte jag heller, iaf trodde jag inte det, men just i det här fallet blev jag det. 🙂 Däremot var jag nog bland de sista på bollen både med mobiltelefoner öht, samt både med smartphones och paddor. 🙂 Så jag stod emot ganska länge iaf 🙂 Men jag längtar ibland efter en återgång till normal telefoni. 🙂
        Gör det? 😮 Men gud, det börjar verkligen gå för långt nu tycker jag.

        Liked by 1 person

  3. Eva

    Kul med bilder! Tack för den inblicken. Ibland tar jag också bara paddan med mig men då har jag ett externt tangentbord som jag ansluter. Att bara skriva direkt på skärmen låter jättesvårt. Men kul att du kan.
    Apropå italienskt kaffe … blir det någon resa dit i sommar för dig?

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Vad kul att du gillade. 🙂 jag försökte med ett sånt, men eftersom själva paddan är så liten blev det ett minimalt tangentbord. Vet inte, kan man ansluta dem till ett vanligt tangentbord med om det har bluetooth? Ett normalstort alltså? Det kanske vore något isf. 🙂
      Ja jag skriver direkt på skärmen, haha. Har inte ens reflekterat över att det är svårt men det tog lite tid att få upp farten när du säger det.
      Jajamen, det blir det 🙂 hoppas kunna dela lite bilder därifrån med. 🙂 en skrivaemester hoppas jag. Du då? Hur ser din skrivsommar ut? Helt ledig eller något skrivandet inplanerat?

      Liked by 1 person

      Svara
      1. Eva

        Jag har för mig att jag provade med ett vanligt stort tangentbord med bluetooth och att det fungerade. Men vågar inte säga säkert. Jag fick paddan-tangentbordet för flera år sedan och tycker det är rätt okej. Fast inget går upp mot tangentbordet på min Mac förstås 🙂 Gillar verkligen att skriva på det.
        Kul att få se lite bilder från Italien. Hoppas du får en riktigt bra skrivasemester.
        Jag vet inte riktigt hur min sommar kommer att se ut. Vill helst hålla skrivandet igång hela tiden, även om det mest blir att tänka på storyn vissa dagar. Funderar på en och annan researchresa men det blir nog i höst eller ännu senare.

        Liked by 1 person

      2. Katarina Inläggets författare

        Ah vad bra att veta, då kanske jag försöker det med en dag länge fram. 🙂 men som du säger, tangentbordet på Mac:en är bäst 🙂 Gillar den jättemycket med. Jag kan knappt ens skriva ett mail på jobbdatorn längre (Windows) för alla tangenterna sitter så långt ifrån varandra, hehe. 😀 och känns annorlunda att trycka ner.
        Jag gillar också att skriva på datorn, det var mest en kul grej, att se om jag kunde skriva ett helt råmanus på paddan. 🙂 men jag lär helt klart redigera på datorn och fortsätta därifrån.
        Hoppas du får en jättefin sommar, och att du hinner med lite skrivande och inspirerande resor med 🙂 jag skulle också vilja göra en researchresa i sommar, det kan jag nog hinna med också, behöver bara vara borta en natt egentligen 🙂

        Liked by 1 person

    1. Katarina Inläggets författare

      Där sa du något.. bibliotek. Jag försökte faktiskt en gång men det var helt jäkla fullsatt (stadsbiblioteket här i Stockholm), så det blev inget. Ja köksbordet är grymt underskattat. Sitter där nu. 🙂

      Gilla

      Svara
  4. Ebba Range

    Kära Kati, vad roligt att få se dig i fåtöljen 🙂 Och Herr Hibiskus mår fortfarande bra. En granne ska passa honom då jag är i Dalarna.
    Jag sitter på kortändan av mitt mat-glasbord i rummet … har ju bara ett 😉 Vill allra helst ha en vägg bakom ryggen och fri sikt över dörrar och utsikt genom fönstret – det är optimalt enligt Feng shui.
    Nu önskar jag att Eva-Lisas padda sakta men säkert, utan hon vet det – håller på att medelst grodhopp ta sig ner genom Sverige o hit till Stockholm o Vasastan – för jag har förstås ingen. En padda står helt klart på önskelistan … min dator är ett stort as och min iPhone 4 är slut i huvudet. Jag har ju svårt att bära … ska jag ha med stora aset/laptop måste jag frakta den i en Dramaten Men tacksamheten är stor om de håller ett bra tag till.
    Men, en på allvar ställd fråga/undran: Ska jag behålla dator-aset o dessutom satsa på en padda i framtiden? Kostar det något extra/abonnemang utöver det jag redan har?
    – Godaste kaffet … hos dig på jobbet 🙂 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja den är jätteuppskattad och redan flitigt använd.
      Vad härligt. Ja plantvakt måste man ju ha hehe. Pappa brukar få vara hus- och plantvakt åt mig när jag åker bort.
      Där sa du något. Jag tycker också bäst om att ha en vägg bakom när jag skriver. Aha, vad intressant, det visste jag inte 🙂
      Ah men då kanske du kan flirta med henne lite och lägga ett bud så kanske den dyker upp? 🙂
      Ja din dator och du verkar ha fått en dålig start på ert liv tillsammans. 😦 jobbigt.
      Om du har trådlöst nätverk hemma tror jag inte du behöver något extra abonnemang, jag kör på mitt hemnät samt lokala gratis nätverk när jag är ute, på hotell, caféer osv. Iaf min variant finns både med plats för SIM (tror det är om den ska ha eget abonnemang) och utan, som bara går på wi-fi. Min går dessutom ganska bra att köra på delat nätverk från telefonen. 🙂
      HM, spara datorn kanske, men fundera på en bra och lagom stor padda. Jag har en väldigt liten, det täcker mina behov, för själva datorn är redan ganska liten, men det kan man ju anpassa efter vad man själv behöver. Nu finns det ju alla modeller och storlekar.
      Men vad kul, hehe. Jag gillar det också 🙂
      Hoppas väninnan tycker om boken. 🙂

      Gilla

      Svara
      1. Ebba Range

        Vilken fin info – tack för den 🙂 Jag har trådlöst hemma … även här på vandrarhemmet i Dalom … bara det att ägaren har tagit bort det fina/stora bordet – där jag tidigare (varit här många gånger .. ja, med MissAn också, som förstås matvägrade – hon vill ju alltid vara hemma hon 🙂 )
        Så nu täcker Aset/Acer det lilla runda balkongbordet som föreställer inne-bord. Inte bra … jo, jag tog mig rätten som stammis o klagade lite om det … bordet går ju inte att jämföra med det förra. Behöver lite papper o penna bredvid o kan inte heller ha grejer på golvet – enligt hundarna som bara vill böka runt då.
        Ska tänka noga på vad jag ska ha för padda eller annat … ännu en gång, tack ❤

        Liked by 1 person

      2. Katarina Inläggets författare

        Men vad synd, på bordet.
        Ja de flesta katter blir nog lite stressade av nya miljöer, så det var nog inte bara hon. Tror de flesta mår bäst av stabilitet och inte så mycket skiften för att de ska känna sig trygga. Vet ju den katten som jagbeukade vakta, även när hon var van vid mitt hem tog det några dagar innan hon acklimatiserat sig. Men sedan hade hon iaf flera veckor på att slå sig till ro.
        Ja hoppas du hittar lite skrivro iaf. 🙂
        Ja fundera på det, de är verkligen smidiga tyxker jag iaf. Du kan ju gå förbi någon butik och ”prova” olika modeller, för att se vilken du föredrar. 🙂 Elgiganten på Kungsgatan har typ alla sorter uppställda så man kan se och prova.

        Gilla

  5. Skriva läsa leva

    Jag är hemmaskrivare. Har aldrig testat skriva på fik, däremot gärna läst en bok, men med tanke på att det ofta dyker upp barn (oftast minst två mammor med barn och som tenderar bete sig som om de vore hemma) tycker jag fikastunder ute sällan blir så där lugna som jag hoppats. Inte för att det måste vara knäpptyst, men ändå. 😉
    Kul med lite bilder. Kaffegrejen var cool!

    Gilla

    Svara
  6. Carola

    Vad kul att du delar med dig av dina skrivplatser 🙂 Fåtöljen ser verkligen skön och trivsam ut. Min skrivplats är oftast i det vi kallar syrummet. När vi köpte huset ville jag ha ett rum där symaskinen kunde stå utan att jag var tvungen att ställa undan den. Det blev i ett litet förrådsrum med fönster. Men symaskinen ersattes av en macbook och jag trivs väldigt bra i det lilla utrymmet. Det har hänt att jag suttit i mer offentliga platser och det har fungerat ganska bra. Jag har en förmåga att stänga av min omgivning när jag väl kommer in i skrivandet. Altanen är också en favorit. Insekter har jag sällan problem med. De kanske finns men jag märker inte av dem förrän mot kvällen då myggen kvicknar till.

    Gilla

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja den var riktigt välkommen 🙂
      Perfekt att kunna ha ett eget skriv-/arbetsrum. Speciellt om man behöver kunna stänga en dörr om sig för att få lugn och ro. Tycker du gjorde helt rätt som byte symaskinen mot en skrivdator, hehe. 😉
      Ja altanen kan jag tänka mig måste vara bra, eller en inglasad balkong, om man hade haft det. Gud vilken bra egenskap att ha. Jag är extremt lättstörd när jag försöker skriva, vill helst ha knäpptyst omkring.
      Vilken tur att insekterna inte besvärar, mig verkar de älska att terrorisera, 😦

      Liked by 1 person

      Svara
  7. Louise Baumgärtner

    Mysigt inlägg😊Jag skriver i min lilla skrubb, ett pyttelitet fönsterlöst rum inklämt mellan tre sovrum på övervåningen i vårt hus. På vintern är det alldeles för kallt och på sommaren för varmt men jag är i alla fall ifred! Och för att stänga ute alla ljud; stora lurar för öronen med klassisk musik i👍

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Låter mysigt det med. 🙂 vi behöver alla en speciell skrivplats där vi kan skapa i rätt sorts förutsättningar. Vilka de än är.

      Gilla

      Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Jamen du ser! Säger man inget är det ju ingen som vet vad man saknar. Få människor kan läsa tankar 🙂 tur att du fick ett bord tillslut!

      Gilla

      Svara

Kommentera

