Det där med trovärdighet

En sak jag ofta missar när jag får en romanide är det där med trovärdigheten. Jag blir så drabbad av själva idén att jag ibland inte ser att scenariot har vissa brister på den punkten. Och när jag inser det brukar jag antingen ge upp om hela manuset eller tvingas skriva om hela sk*ten. Det kan låta konstigt kanske, att missa något så fundamentalt, men jag antar att jag sveps med så av tanken på den övergripande storyn. Vid den punkten är berättelsen fortfarande bara en stark känsla, inte logiskt tänkande. Det brukar komma senare, när jag skrivit ett slag och den första berusningen klingat av.

Idag satte jag mig ner och funderade över trovärdigheten i mitt pågående manus och ja, jag tycker faktiskt fortfarande att det håller. Dessutom säger det något väldigt intressant om en av karaktärerna som jag kan ta fasta på genom hela berättelsen. Sedan brukar mina testläsare ändå alltid ha synpunkter på saker, små saker i upplägget som inte funkar rent praktiskt eller som känns mindre sannolika, och det är ju det som är så himla bra med testläsare.

Just nu skulle jag verkligen behöva någon som läser det jag skrivit hittills och kommer med uppmuntrande tillrop i stil med Det här är skitbra och Fortsätt såhär, det blir kanon, men som egenutgivare har man ingen förläggare som säger sådant och det är kanske både en nackdel och en fördel. Jag behöver inte lämna över något för bedömning innan jag känner mig redo, men samtidigt får man ju inte heller den bekräftelsen.

Kanske är det även lika bra för skulle någon säga att hela grejen inte funkar när jag kommit en bra bit på vägen så vete sjutton om jag skulle orka vidare med vetskapen att jag måste skriva om stora delar sedan. Eller orka börja om. Det är lättare att bedöma ett helt manus än bara några kapitel. Men ibland skulle man verkligen behöva lite bekräftelse utifrån för att tuffa vidare. Jag antar att vad jag egentligen menar med detta är att jag skulle vilja att någon sa hur bra det är. OM DET ÄR DET! Annars vill jag hellre hinna skriva klart iaf innan någon påpekar det. Då kan jag åtminstone njuta av vetskapen att jag färdigställde manuset.

Istället får jag försöka peppa mig själv och lita på min egna magkänsla som säger mig att det nog blir ganska bra iaf. 🙂 Och de fina reaktionerna jag fått på Nästan som du de senaste dagarna funkar fint som pepp även det. I helgen besökte jag blomsterbutiken som till stor del inspirerat mig i boken (den ligger granne med min gamla arbetsplats) och en av de anställda hade läst den och öste beröm över den, vilket var extra roligt.

Det är en annan sak jag tänkt på, att Nästan som du i likhet med tex Sofie Sarenbrants senaste bok ( om frisörer ) är en slags arbetsplatskrimi, det kanske blir The Next Big Thing 😉

Min nästa utspelar sig dock inte på någon arbetsplats utan på en liten turistort, en typisk sommarstad.

Under sommaren kanske det blir något färre inlägg här och det kanske inte kommer att handla enbart om skrivandet, det kan hända att det dyker upp lite semesterbilder med och tankar från solstolen, men jag ska försöka uppdatera någorlunda regelbundet så jag hoppas ni vill följa med ändå. 🙂

Glad midsommar!!! 🌸

IMG_0719

14 thoughts on “Det där med trovärdighet

  1. Annika

    Åh, det där med trovärdigheten brottas jag med en hel del. När jag skrev dystopi var det svårt att få till en trovärdig framtidsversion, med teknisk utveckling etc. Bytte sedan spår till att skriva spänning, och det var ännu värre. Nu var frågeställningarna mer av typen att karaktärerna kanske agerade lite korkat i vissa situationer, och jag tycker verkligen inte om när karaktärers dumma eller irrationella beteende är det som spänningen bygger på. Uppföljaren till det här manuset ska utspela sig på en arbetsplats, så jag hoppas verkligen på att arbetsplatskrimi blir nästa stora grej 🙂
    Klart jag följer med över sommaren, det är bara roligt med lite andra inlägg också 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Åh vad skönt att det inte bara är jag! 🙂 Ja, haha, spänning är då inte så lätt som vissa vill få det att verka. Liksom du avskyr jag när för mycket av historien hänger på att HP är osedvanligt naiv, blind eller bara dum nog att inte se det uppenbara, oavsett genre.
      Ja, vi kanske får se till att det blir nästa stora grej, hehe. 🙂 Jag ser fram emot att få läsa din bok en dag! 🙂
      Härligt, det var skönt att höra! 🙂

      Gilla

      Svara
      1. Katarina Inläggets författare

        Det håller jag tummarna för 🙂 vill ju läsa den!
        Åh vad spännande, det blir intressant att (eventuellt) höra vad du tyckte sedan. 🙂 trevlig läsning!

        Gilla

  2. Louise Baumgärtner

    Har tyvärr inte så mycket annat att komma med än att jag håller med. Att skriva ett manus är som att åka en mental berg- och dalbana, med loop och allt😳📚ibland hisnar det till i magen av ren och skär lycka, andra gånger av skräck. Och trovärdigheten, ja snacka om fundamentalt, och samtidigt är man själv inte alltid den bästa att bedöma…man är ju så hemma och samtidigt ibland så blind i sin egen text! Det är nog bara om man verkligen älskar att skriva som man… fortsätter skriva helt enkelt. Klokare än så blir inte denna kommentar 😉Fortsatt lycka till med ditt manus!

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Nej jag upplever det så med, att jag inte alltid kan avgöra om det jag föreställer mig känns trovärdigt eller inte. Man ser ju på situationer ur olika perspektiv också.
      Det är verkligen en bergochdalbana, man får vara glad om man tar sig igenom det helskinnad och med förståndet intakt 😉

      Gilla

      Svara
  3. Eva-Lisa

    Tror säkert att det blir kanonbra, för det mesta är det en själv som är den största tvivlaren 🙂
    Trovärdigheten är viktig, men ofta kan man slipa till sådana detaljer senare i redigeringen, så massor med pepp! 🙂
    Och Glad midsommar!

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Jag hoppas det, för annars kommer jag nog inte lita på magkänslan igen 😀 Men lite tvivel hör nog alltid till.
      Ja, det har du rätt i, så bra påminnelse. 🙂
      Glad Midsommar, Eva-Lisa!

      Liked by 1 person

      Svara
  4. Skriva läsa leva

    Att berättelsen inte tänker på sin egen trovärdighet känner jag igen. Den biten tycks jag få stå för när berättelsen med jämna mellanrum tenderar krångla med detta. Tänker att du, som du säger, får lita till dig själv och att tvivlen är en del av skrivandet. Inbillar mig att utan vare sig magkänsla eller tvivel skulle det en skriver inte bli något vidare alls (även om jag nu inte hamnat där än att jag blivit ”godkänd av förlag” – men du har ju lite att ändå gå på…) 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja, visst är det knepigt? Ja det är lätt att glömma bort det där med att tvivlen är en del av skrivprocessen. Jag tror inte det spelar någon roll, man tvivlar lika mycket ändå tror jag, med varje nytt manus. Även om man vet att man gjort’et förr. 🙂 Det är det som är det jävliga. 😀 Men visst, en liten säkerhet ger det kanske, fast samtidigt medför det även att ribban höjs (iaf är det så för mig) med varje manus, så i slutänden står man där ändå och undrar om det är tillräckligt bra. 🙂

      Liked by 1 person

      Svara
      1. Skriva läsa leva

        Kanske är det bra också, att vi inte slutar sträva efter att vilja bli bättre och att ribban höjs? Jag önskar att jag aldrig ”bara” nöjer mig vad gäller skrivandet. Jag är nog lite sådan generellt sett, vill gärna utvecklas oavsett vad det gäller, speciellt när jag ser att jag har potential att bli bättre på något. Annars inga problem med att nöja mig. En behöver ju inte vara suverän på allt liksom. 😉

        Liked by 1 person

      2. Katarina Inläggets författare

        Ja absolut men det krävs också mer för att bli nöjd. 🙂 ja visst vill man hela tiden bli bättre, det fina är att det inte finns någon övre gräns där. Ingen plats där man inte kan utvecklas mer.
        Nej, hehe, i vissa fall har inte jag heller problem att nöja mig, för precis, de som måste excellera i allt måste ha ett väldigt jobbigt liv. 😉

        Liked by 1 person

Kommentera

