Bästa investeringen?

Inspirerad av en frågeställning på The Kill Zone tänkte jag ta upp den här på bloggen med. Det kanske låter krasst men jag tycker det är en intressant fråga. Nämligen ”Vilka är de bästa pengar du spenderat som författare?” (och nu menar jag såklart inte bara de som gett ut något utan rent allmänt för alla med författarplaner och drömmar)

Det kan vara en skrivkurs, en ny dator, skrivprogram, en egen skrivarhörna…

För mig tror jag det var de jag spenderade (min del) för att starta förlaget. Det gjorde något med mitt förhållande till skrivandet som gjorde hela skillnaden. Skrivandet blev roligt igen. Gav nytt hopp. Gjorde mig både mer seriös och mer trygg. Förutom att det har lärt mig massor. Visst skulle jag kunna säga datorn, för utan den kan jag ju inte skriva, men det är ändå bara ett redskap. För någon annan kanske det utgör hela skillnaden. Någon skrivkurs har jag aldrig gått så dem kan jag tyvärr inte ge någon cred. Jag har fler saker på listan men detta är nummer Ett.

Vilken är eran bästa investering i författarskapet?

coins-948603_1920

 

22 thoughts on “Bästa investeringen?

  1. Eva-Lisa

    Håller helt med! Bästa investeringen för mig med var att starta förlaget! För så roligt och givande har väl aldrig skrivandet varit före det 🙂 Och i förlängningen blir det ju inte bara ens egna titlar det blir roligt att följa, utan även andras 🙂
    Plus, att vi fått flera fina erbjudanden om samarbeten och även om vi inte tackat ja till särskilt många av dem, så verkar det ju som om vi blivit ett förlag som andra aktörer håller ögonen på. Det är ju också roligt 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Vad kul att du också känner så. Nej, precis, så här roligt var det inte innan! 🙂 Och precis, nu blir det ju roligt på så många fler plan än bara det egna skrivandet.
      Ja, det är jätteroligt att märka att vi uppmärksammats, även i de fall där vi inte tackat ja. 🙂 Jag hade trott att man skulle försvinna bland alla småförlag som startas så det var intressant att få veta att de olika aktörerna har sådan koll 🙂

      Liked by 1 person

      Svara
      1. Eva-Lisa

        Det gör jag verkligen! Ett av mina bästa beslut i livet 🙂
        Visst är det! Ja, det trodde jag med att vi skulle göra, men tydligen har vi stuckit ut tillräckligt för att uppmärksammas av andra aktörer i alla fall 🙂

        Liked by 1 person

      2. Eva-Lisa

        Ja, det har verkligen varit en fördel för oss 🙂 Samt att vi ju är ganska ensamma om den också. Vet bara av en konkurrent som också ger ut skönlitteratur med samma nisch 🙂

        Liked by 1 person

  2. Marie: Mitt skrivliv

    Förstår verkligen att starten av förlaget varit en bra investering, kul att andra aktörer håller koll på er (som Eva-Lisa nämner här ovan) och inte så förvånande 👍🏻
    Jag hoppas (!) att min bästa investering kommer att bli de kommande åren, som jag tänkt ge mig själv i present = tid att satsa på skrivandet. Hur det än faller ut kommer det bli roliga år, och de är så välförtjänta vill jag lova! 😄

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja, det var verkligen det mest avgörande för mig. 🙂 Och det var så intressant när jag läste i originaltråden för där verkade det mesta handla om helt andra saker. Så jag insåg att det kan vara väldigt olika.
      Det låter som en jättebra investering, tid är väl den bästa present en författare kan få i dessa dagar. Det tror jag med de är 🙂

      Liked by 1 person

      Svara
  3. Annika

    Kan tänka mig att det är en bra investering att starta ett eget förlag!
    För egen del är den bästa (men inte jättestora) investeringen i skrivet att anlita en lektör. Hade tur som hittade en seriös, och fick genomtänkt och ögonöppnande kritik. Jag tror på allt som får en att ta skrivet mer seriöst.

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Jaa, och så väldigt roligt med 🙂
      Det förstår jag, konstruktiv och kunnig feedback kan verkligen få en att se med helt nya ögon på sitt skrivande, inte bara det som behövs förbättras utan vad man är bra på. Det kan ju vara svårt att veta innan man vet det så att säga. 🙂
      Precis, som du säger, allt som får en att ta det mer seriöst. 🙂

      Gilla

      Svara
  4. Louise Baumgärtner

    Än så länge har det absolut varit de pengar jag valt bort genom att jobba deltid och inte mer. Annars, med fyra barn hemma, hade det inte funnits någon tid att skriva på.
    Jag anlitade också en författarcoach i slutet av förra året och även om det var dyrt gav det mycket, även tro på mitt manus!

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Jag förstår verkligen ditt val, gjorde själv samma val för flera år sedan och trots att jag fick äta upp det i evigheter efteråt (i form av minskad a-kassa vid arbetslöshet efteråt och alla konsekvenser det fick för min ekonomi) så var det en härlig tid. Det var under den period då jag arbetade med Nittio Minuter och sedermera fick den antagen så det kan man kanske anse var värt det då. 🙂
      författarcoacher måste ju vara guld, öht är kunnig handledning något man har stor glädje av, oavsett om det är skrivkursledare, lektör, redaktör eller coach tror jag 🙂 Heja dig!!

      Gilla

      Svara
  5. Ebba Range

    För mig kom först de skrivarkurs-er jag har gått på – det gav en plattform. Eftersom jag startade skriva så sent i livet hade jag bråttom och kunde inte ‘slösa bort’ mer av tiden.
    Men, bästa är förstås, en … två skickliga lektörer … språkgranskare och korrekturläsare. Det blev dyrt!!! Men, råkade få ett litet arv (tog slut snabbt!) – just i den perioden. När allt det där var gjort var jag säker på att bli utgiven. Och det blev jag 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Jag håller med om värdet av kunnig feedback, oavsett vem den kommer från. Det är otroligt utvecklande. Och i ditt fall gav det ju verkligen utdelning 🙂 vilken känsla att veta att man kommer bli utgiven – och bli det. Ett välanvänt arv måste man väl säga. 🙂 jag använde också ett arv till att förverkliga mig, eller rättare sagt en dröm, när jag åkte till Italien. Det var bland det bästa jag gjort tror jag 🙂

      Gilla

      Svara
  6. Kristina

    Rent pengamässigt har jag investerat väldigt lite i mitt skrivande. Hittills har det snarare handlat om att investera min tid – och välja bort sådant som kostar pengar, typ gå ut och äta, resa osv. I augusti ska jag dock lägga pengar på lektör, återstår att se om den investeringen lönar sig 😉 Sedan är jag vääääldigt sugen på att köpa en ny dator. Min stackars Mac håller på att bränna upp både sig själv och mina lår haha.

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Men tid är ju också värdefullt, kanske det mest värdefulla man har som författare, tror du inte? Så det tycker jag var en väldigt klok investering. 🙂 En bra och fungerande dator är såklart också en bra sak att investera i. Finns väl inget värre än när de strular och tänk om ens arbete skulle gå förlorat pga det! 😮

      Gilla

      Svara
      1. Kristina

        Ja utan tid, inget manus och ingen författare. Som tur är behöver det inte kosta en massa pengar – om man inte väljer att ta tjänstledigt från jobb eller så 🙂
        Åh hemska tanke om datorn skulle krascha! :O Nu är jag nästan fånigt nojig och kör backup på såväl USB-sticka (under tiden jag skriver) som regelbundet på extern hårddisk. Men jag vet inte vad jag skulle ta mig till om allt arbete försvann. Förmodligen bli galen.

        Liked by 1 person

  7. Katarina Inläggets författare

    Precis och hittar man duktiga testläsare så behöver man inte ens lägga dyra pengar på en lektör. Ja att ta tjänstledigt för att skriva skulle nog iofs kunna bli dyrt.
    Eller hur? 😮 jättebra att du backupar allt, det är skitviktigt ju. Om allt ens arbete skulle försvinna skulle man nog som du säger bli lite galen.

    Gilla

    Svara

Kommentera

