Uppföljarfenomenet

Ni vet när en författare får en brottarhit med en bok? En sådan där som översätts till vartenda språk i hela världen, hyllas överallt i flera vändor, som alla pratar om och säljer slut gång på gång i bokhandlarna. Som över en natt (ok inte riktigt men nästan) förvandlar författaren till en megakändis.

Men sedan händer ibland något märkligt, när nästa bok ska skrivas. Kanske är det författaren som får storhetsvansinne? Säger till förlaget ”jag tycker den är bra såhär, jag tänker inte ändra på x, y eller z.”? Eller är det förlaget som får för sig att Författaren är större än förlaget, att den sitter på någon magisk formel som gör att även nästa bok kommer bli en lika stor hit och alltså kan de INTE. ÄNDRA. PÅ. NÅGONTING. För ibland, jag ska inte säga alltid, för så många är det ändå inte som fått den sortens succéer, men ibland sitter läsaren där med den efterkommande boken och tänker ”vad hände?” För den har ingenting av det som gjorde den förra framgångsrik. Snarare har man känslan av ”varför gick inte en kunnig redaktör in och sa sanningen?”

Det upplever iaf jag just nu med en bok jag sett fram emot i flera månader. Men jag läste just en recension av en som tagit sig igenom hela uppföljaren och som hävdade att den tar sig efter mitten. Så jag tragglar väl vidare. Och litar på att författaren vet vad den gör. Den här gången, förra gången gjorde jag inte det utan gav upp istället. Och faktum är att i DET fallet blev uppföljaren faktiskt ingen direkt framgång. Visst förstår jag att det ligger en hel del press på både förlag och författare efter en hit av den kalibern. Men just därför borde man väl förvalta det enorma förtroende som ligger på dem från läsarna lite bättre?

22 thoughts on “Uppföljarfenomenet

  1. Eva-Lisa

    Ja, det är lustigt det där, men eftersom ingen egentligen vet exakt vad som gör att en bok får en sådan där skjuts, så är det antagligen svårt även för författaren att veta exakt hur denne ska följa upp en succé.
    Om det är en serie med samma karaktärer, verkar det funka bättre. Om man tänker t ex Larssons trilogi, James trilogi, eller Boltons serie så har jag inte upplevt samma dipp vid uppföljarna. Så, kanske är det karaktärerna som det hänger på många gånger? Men det är bara en gissning 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Men visst är det? Jo, det är sant, men man tycker att en del saker är så uppenbara att de borde undvikas. Eller styras upp innan boken går till tryck. 😉
      Ja du kanske är något på spåren där. Det kanske är svårare att följa upp med en ny fristående roman. Faktiskt. För det är oftast sådana jag har läst med, men det beror på att den där dundersuccén inte hade någon naturlig fortsättning så vete sjutton om det skulle ha blivit bättre för att författaren skrev en uppföljare på den. Har även läst det lilla bageriet … och tycker i ärlighetens namn att det hade varit bättre om den stannat vid en bok. Har även läst fler som tyckte samma sak. Samt Du, som jag ännu inte vågat läsa uppföljaren på, just för att jag hittade en del ganska svala recensioner på den, av besvikna läsare. Men sedan finns det ju som du säger de som tex Flynn som lyckats bättre med sina övriga böcker. Men har hon egentligen skrivit något nytt efter GG eller kom alla de övriga böckerna före den? Tänker också på moyes vars andra böcker aldrig blev samma framgång, och där kan ett ju bero på att flera av dem inte ens verkar vara i samma genre… 🤔

      Liked by 1 person

      Svara
      1. Eva-Lisa

        De andra böckerna av Flynn kom väl före GG, efter GG har hon bara skrivit en novell och den var helt okej den med.
        Tror det där med serier helt har att göra med om författaren tänkt att det ska bli flera delar redan från början. Har författaren inte tänkt det, är det nog ingen bra idé att försöka göra det till en serie bara för att första boken blev en succé 🙂

        Liked by 1 person

      2. Katarina Inläggets författare

        Ja det tror jag med, att man måste bestämma sig för att skriva en serie redan i förväg, inte bara låta sig övertalas för att den första boken blev en succé. Det påverkar ju hela upplägget, så annars finns nog risken att det antingen bara blir mer av samma eller mest tramsigt och det vill väl ingen. 😉

        Liked by 1 person

      3. Katarina Inläggets författare

        Ps men haha, det intressanta är ju att efter en succé som GG står nu hennes NOVELL bland romanerna i bokhandlarnas hyllor. Hur ofta händer det, liksom? 😀

        Liked by 1 person

  2. Ebba Range

    Tänkte just på Stieg Larssons böcker, som Eva-Lisa redan nämnt. Nog ett bättre tänk att göra som han.
    Collen McCallough’s, Törnfåglarna var ju stor på sin tid … de andra böckerna hon skrev blev ingen större succé, inte i Sverige i alla fall … vet inte heller om Margaret Mitchell skrev någon mer bok efter Borta med vinden. Kan livligt tänka mig att det som författare skulle vara svårt att liksom tävla med sig själv efter sådana bestsellers.
    Annars har jag aldrig läste något av Ranelid, däremot tänkte jag göra det … en gång … Jag köpte ett litet lass av hans böcker på loppis … nyfiket bläddrade jag igenom en av dem … massor, massor av korrekturfel. Tog upp nästa bok … och inte blev det bättre i den eller de återstående heller. … Läste inte någon av dem. Tanken slog mig …’ vågar’ förlaget inte peta i texten före utgivning eller struntar de i att korrekturläsa … han är ju stor och säljer bra ändå? Inte vet jag, men besviken är bara förnamnet på vad jag kände.

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja han är ju ett bra exempel. Jag tror inte Mitchell skrev något mer efter det. Inte heller Harper Lee gav ju ut något mer förrän helt nyligen. Ja haha, det måste vara svårt att tävla med sig själv men just därför tycker iaf jag att både förlag och författare borde vara extra noga efter en sådan hit, medvetna om att förväntningarna är ”rättså” höga. 😉
      Jag har aldrig läst något av honom, så det kom som en chock, jag trodde han var så noga med det språkliga just.
      Ja eller hur? Det är det jag undrar med. Vågar inte förlaget gå in och säga till när det är något som brister, av rädsla för hur Den Store Författaren ska reagera? Eller tänker de ”alla kommer köpa den iaf”? Så konstigt det där,

      Gilla

      Svara
  3. Annika

    En amerikansk förläggare i en av alla poddarna jag lyssnar på uttryckte det som att en författare som slår med sin debut har haft hela livet på sig att skriva den där boken. Sedan ska uppföljaren pressas fram på kort tid och samtidigt som den första boken ska marknadsföras, och då låser det sig för väldigt många, varpå vissa förlag ”tar chansen ” och ger ut den halvdana uppföljaren mest för att rida på vågen av succé. Låter dumt och kortsiktigt, men kanske helt normalt i den här tiden av slit och släng?

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja, det ligger nog väldigt mycket i det, både med tiden för förberedelser, och stressen inför en uppföljare och det är nog lite däråt jag lutar med, att förlagen stressar fram en uppföljare för att möta efterfrågan så snabbt som möjligt och gör avkall på genomarbetningen, för de vet ju redan att de kommer sälja x antal 100 000 ex av den boken… 😦 Lite trist inställning men som du säger har det ju blivit ett slags slit och släng även i bokbranschen, där en bok av de stora bokförlagen anses gammal och tom ”död” inom ett halvår från utgivning. 😦

      Gilla

      Svara
      1. Annika

        Och där har vi ÄNNU en bra anledning till att starta eget 🙂
        Blir lite stressad av den här hetsen som har smugit sig in även i Sveriges lite sömnigare bokbransch.

        Liked by 1 person

      2. Katarina Inläggets författare

        Ja exakt, jag tänkte faktiskt exakt.samma sak efter att jag läst ett annat inlägg. Som utgiven på eget förlag kommer ingen att vilja ha mitt råmanus innan det känns färdigt, och ingen kommer att tycka att det är färdigt förrän jag själv är nöjd. Det får ta den tid som behövs helt enkelt. 🙂

        Gilla

  4. Skriva läsa leva

    Jag har upplevt sämre efterkommande böcker av en hitdebutförfattare men kan inte komma på vilka det gäller, mer än att jag minns känslan av förväntan och besvikelse.
    Serier som jag ju ofta läser tycker jag håller rätt bra serien igenom oftast. Finns undantag som Meyers sista i Twilight-sagan. Den skulle verkligen tjänat på att någon inte släppt henne fri och helt lös. Eller vad det nu var som hände…?

    Gilla

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja det är just den känslan som är så tråkig. Visst måste man ha förståelse för att de inte är maskiner som pumpar fram bestsellers, men ibland känns det som om en del förlag har prioriterat att få ut en bok snabbt snarare än att ge ut något som är så bra som möjligtvis. Vilka läsare tror de att de tillfredsställer med den filosofin? Vi vill ju inte bara ha en ny bok av författare x, vi vill ha en lika magisk, mäktig underbar läsupplevelse som vi fick med den förra boken, och om det innebär två års väntan istället för ett så är iaf jag beredd att vänta. Fast jag kan ju inte svara för alla förstås. 🙂

      Liked by 1 person

      Svara
  5. Marie: Mitt skrivliv

    Annika är nog något på spåren där, att första boken – om det nu rör sig om en debut – fått mer tid att mogna och författaren har haft mindre press på sig. När tvåan ska ut läggs en rad faktorer till utmaningen för författaren, som ”måste leverera”.
    I filmbranschen kommer ju ofta halvtaskiga tvåor av succéfilmer och de ses garanterat av en massa folk, trots dåliga recensioner. Ibland fungerar det kanske på samma sätt med författare, även när det gäller stand alones. Om bok nummer två inte håller riktigt samma kaliber men är helt okej måste den på något vis ändå ut, få en chans, något annat vore ju osmart av förlagen.
    Att få en megahit i debuten verkar tufft, den pressen behöver nog ingen på sig, den lär knappast lätta ens för en erfaren författare förrän några succéböcker hunnits med. Lär ju bli en trygghet i det med tillslut.

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Nja, det var inte riktigt en debut heller, men den första succén iaf. Så jag tror också ni är något på spåren där. För precis, ensam i sin skrivarlya kan man lägga hur mycket tid man vill på att fila på första boken innan man väljer vad man vill göra med den, medan med den nästa är det tydligen mer press, men som jag sa ovan så tycker jag att förlagen borde fokusera på att efterföljaren är riktigt bra istället för att ha den klar tillräckligt snabbt. Så himla synd när förlagens pengahysteri ska behöva förstöra både författarens rykte och läsarnas upplevelse. 😦
      Ja, visst måste bok 2 få en chans men jag tycker ändå att förlagen har ett ansvar mot läsarna att inte släppa ut något som inte är färdigt. SPECIELLT inte efter en kanonhit då man förväntar sig något som är minst lika bra. 🙂 Hårt men sant.

      Liked by 1 person

      Svara
  6. Mia

    Jag tänker mig att det ofta handlar om lite just det du nämner, och att det blir bråttom på nåt vis att följa upp så därför slarvar/litar de på att det funkar andra gången. Och så tänker jag att det handlar om att författaren plötsligt inte bara skriver, utan liksom skriver en bok och jag tror ju att det alltid är lite farligt att ha målet i sikte innan man vet vad det är man håller på med. Att man måste först hitta berättandet, känslorna, orden och sen se hur de blir och efter det tänka, oj, det blev en bok. Men med uppföljarna för storsäljare så finns det ju just det där kravet, att nästa bok. Fast de riktigt häftiga drar ju ibland tillbaka sina manus och jobbar mer på dem…

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Det har du också rätt i, att de verkar redan ha bestämt sig för att det författare skrivit ska bli en bok, oavsett resultat så att säga, och författaren svept väl med där. Kan tänka mig att det är svårt att säga ”jag är inte helt säker på att jag vill ge ut detta som det är nu”, eller ”jag känner mig inte helt färdig än, jag behöver nog ett år till” när förlag och filmskapare står och viftar med miljonerna, lol. Det blir spännande att se hur det påverkar den aktuella författarens karriär nu. Har läst flera recensenter och läsare säga att den inte är i klass med boken före… risken är ju att förlaget tappar intresse med om boken efter inte blir en ny succé… och då har de förstört en potentiellt lång och givande karriär med sin stress och pengahungrighet. Jag undrar, går det lika snabbt att halka ur värmen och gemenskapen hos dem som det gick att bli deras favoritförfattare?

      Gilla

      Svara
      1. Mia

        Ja vet du. Jag tror att det går himla snabbt att halka ur. Tror i och för sig också att det går att halka in igen om bok tre visar att tvåan var ett misstag. Att det gick att gå tillbaka och göra bättre. Men före det halkar man snabbt ut, tror jag. Och är också rätt intresserad av vem det är du läst?

        Liked by 1 person

      2. Katarina Inläggets författare

        Ja, det får vi hoppas isf, att det går lika lätt att halka tillbaks in igen med bok tre. 🙂 För det vore ju hemskt annars. Hehe, det kan jag gärna berätta vid tillfälle. 🙂 Dock behöver man ju inte outa den här.

        Liked by 1 person

Kommentera

