Manus två?

Jo tack det går framåt. Väldigt sakta men det rör sig iaf. Försöker hitta det som bränner i varje kataktärs perspektiv ( jag har flera). Ibland innebär detta att jag får gå över ett kapitel flera gånger innan det känns klart. Detta tror jag kan bero på att jag för en gångs skull inte har en outline. Jag vet alltså inte riktigt vad som ska hända eller vad som är syftet med varje scen innan jag börjar skriva och detta gör att det går långsammare, jag får leta mig fram till innebörden på vägen.

Det senaste kapitlet har jag slitit med i en dryg vecka (utdrag finns på instagram) men nu tror jag att det sitter. Jag har två ganska starka karaktärer och en lite mindre framträdande som måste ta mer plats, få en starkare röst. Henne ska jag jobba med nu.

Men hittills gillar jag det här manuset riktigt mycket. Gillar storyn. Det var den som kom fram ur de två första försöken, det som blev kvar i filtret när slammet sköljts bort. Lite som att vaska guld, kanske. Nu har jag själva essensen i storyn. Och det ska bli sjukt intressant att se vad det blir av det. Vad som ska hända vet knappt ens jag.

Jag fick en så fin reaktion på Nästan som du häromdagen av författarkollegan Hanna Lans att jag måste dela med mig av den här.

Skärmklipp 2017-05-23 10_Fotor

 

19 thoughts on “Manus två?

    1. Katarina Inläggets författare

      Tack! 🙂 Ja jag blev riktigt glad för den för med bara några få ord lyckades hon sammanfatta det hela så bra 🙂 Och för liknelsen då 🙂
      Ja, lite så känner jag med. Huvudsaken det blir bra, så får det ta den tid det tar. 🙂

      Liked by 1 person

      Svara
  1. Louise Baumgärtner

    Menar du att ”kvinnan på tåget” är favoritboken eller ”nästan som du”? Låter säkert som en dum fråga men
    jag vet ju att du skrivit en bok innan också så jag (som bara kommit så långt som att börja på manus två😉) antar att man mycket väl kan ha en eller flera av sina egna böcker som man känner mer resp. mindre för. Ha en fin dag☀️

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Jag menar att som läsare är KPT min senaste favoritbok, det kanske blev lite otydligt 🙂
      Om jag ska välja bland mina egna böcker blir det lite som att välja mellan sina egna barn, hehe. Man känner ju alltid väldigt starkt för ett manus medan man skriver på det, iaf. Och jag hade väldigt ROLIGT när jag skrev Nittio Minuter med, sedan kan jag tycka att min senaste är bättre eftersom jag utvecklats en del sedan dess. 🙂 Men tycka om, där har jag nog inga preferenser. Jag tycker om dem båda 🙂

      Gilla

      Svara
      1. Louise Baumgärtner

        Kan tänka mig att det är så😊Ja, ”kvinnan på tåget” är en riktig favorit för mig med! Och så ser jag fram emot kvällen när jag ska krypa till sängs och tillbringa tid i Lyras och Martinas världar!

        Liked by 1 person

    1. Katarina Inläggets författare

      Tackar tackar 🙂
      Ja det var den som kändes närmast, hehe. Har ju vaskat fram den här historien gradvis under våren. Ja, haha, kör fritt, det har jag nog aldrig gjort förr så det ska verkligen bli spännande att se vart det leder. 🙂

      Liked by 1 person

      Svara
  2. Carola

    Jag är imponerad av din envishet och glad att du vaskat fram en början till ett utkast. Coolt också att du vågar kasta dig ut i story-strömmen utan roder och bara låter seglet föra dig framåt. Så häftigt! =) Läser också Nästan som du, som du vet just nu. Hade det inte varit för andra omständigheter hade jag läst ut den för länge sedan. Den är grymt spännande 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja, haha, det krävdes lite vaskande där 😀
      Men hahahaha, vilken underbar liknelse. I storyströmmen utan roder, klockrent!! 👏 Det är ju lite så faktiskt, men samtidigt som det går långsamt får jag tid att klura mellan skrivpassen. Så just nu känns det inte som ett problem att jag skriver långt ifrån så mycket som jag skulle kunna.
      Iiih, vad spännande att höra vad du tycker sedan. 🙂 tur att den verkar klara sig hittills iaf 😉

      Liked by 1 person

      Svara
  3. Skriva läsa leva

    Roligt med den fina recensionen, grattis! Och vad gott att det går framåt med manuset. Förstår att du testar nytt och att det då blir ett sorts famlande för att hitta rätt. Kul att höra om skrivprocessen. Alltid lika intressant att tänka att det blir böcker av allas olika metoder att skriva och redigera. 😉

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Tack snälla du 🙂 Jag blev riktigt glad 🙂
      Ja, framåt men sakta sakta. 🙂
      Men exakt, det känns väldigt fumligt och ovant just nu, hehe. Kommer osökt att tänka på tonåringarna i boken du skrev om haha. Som famlar sig fram mellan stånden. 😀

      Liked by 1 person

      Svara

Kommentera

