Provläsning

Den där skrivprocessen… Är det inte lustigt hur man kan uppfatta den så olika från manus till manus?

Vissa berättelser känns svåra och sega att skriva, andra känns lättare och mer lustfyllda.  Nästan som du var knepig. Dels innan jag hade hittat tonen, och dessutom hittat ett helt nytt sätt att skriva på eftersom genren är en annan. Det krävde helt nya saker av mig som författare. I början gick det segt och kändes ursvårt, jag skrev om varenda mening flera gånger medan jag skrev för att få till just tonen och hitta karaktärernas röster. När jag kommit en bit kändes det lättare ur den synvinkeln men fortfarande långsamt. Det var helt enkelt en mycket mer segdragen process än vad jag var van vid.

Med mitt nya manus känns det en smula lättare, men fortfarande lite motigt. Jag tror det också kan ha med att jag numera har högre förväntningar på mig själv som författare, att det känns hårdare att inse att det första utkastet är långt ifrån så bra som jag skulle vilja. När jag var Nyare som författare hade jag för det första inte den insikten om att mitt skrivande lämnade lite att önska, jag kände heller inga krav på mig själv. Med tid och (en viss iaf) erfarenhet kommer högre krav på sig själv. Men det känns absolut mer lustfyllt att skriva detta manus.

Nu finns det ett provläsningsavsnitt uppe på Nästan som du: https://www.provlas.se/nastan-som-du/#provlas

14 thoughts on “Provläsning

  1. Eva-Lisa

    Jag känner verkligen igen det där! Första manuset man skrev var ju bara lustfyllt och spännande. Där handlade det mycket om ifall man alls skulle ta sig igenom hela utkastet 🙂
    Sen kommer insikterna, som du är inne på, och då blir det genast knepigare och mer motigt.
    Fördelen är ju att har man tagit sig igenom ett eller flera utkast, vet man ju att man klarar av det i alla fall 🙂
    Skoj att provläsningsavsnittet finns ute nu! 🙂

    Gilla

  2. Annika

    Så roligt att provläsningsavsnittet ligger ute. Prologen kändes relevant, gav information och mersmak snarare än att vara kryptisk och förvirrande. Det senare är mycket vanligt och brukar få mig att inte tycka att prologen borde varit med, men här funkar det ju riktigt bra och kändes som en extra krydda att ha i bakhuvudet när läsningen sedan började. Din bok åkte genast in i beställnigen av sommarläsning 🙂

    Liked by 1 person

  3. Katarina Inläggets författare

    Ja visst var det? 😮 och precis, det var det enda molnet på ens himmel då. Sedan kom helt andra insikter och tankar runt skrivandet. Ja numera går det betydligt trögare så det är kanske inte konstigt att man drar sig lite för att börja. Även om det är kul när man väl skriver. 🙂
    Ja precis, just den vetskapen kan man iaf lugna sig med, hehe. Och det har jag gjort flera gånger, fått säga till mig själv precis det.
    Jaa, det var roligt. 🙂

    Liked by 1 person

  4. Katarina Inläggets författare

    Jag brukar tycka samma som du om prologer, så vad skönt att höra att du tycker den funkar. 🙂 vad skoj! 🙂 tack för feedback!

    Gilla

  5. Eva-Lisa

    Ja, det är lite synd att just råmanusskrivandet inte blir lika lustfyllt efter första boken, men det är väl smällar man får ta om man vill komma igenom ännu ett manus 🙂

    Liked by 1 person

  6. Katarina Inläggets författare

    Precis, det är väl oundvikligt att den där lustfyllda känslan mattas av med tiden men man kan ju uppskatta det ändå och på andra vis 🙂 Samt att känslan när man är klar fortfarande är rätt härlig. För att inte tala om när boken kommer ut 🙂

    Liked by 1 person

  7. Marie: Mitt skrivliv

    Att perspektivet förflyttas låter logiskt, och lovande. Som Eva-Lisa skriver, du har tagit dig igenom X antal utkast och vet att det går fint, då flyttas ribban naturligtvis. Framåt och uppåt, det är en bra riktning för en författare.
    Jag läste ju ut Nästan som du på två dagar. Språket i den är fantastiskt, jag satt och ojade mig inför min sambo över hur bra det var medan jag läste. Det gav mig faktiskt lite ångest över att jag inte skriver så där melodiskt underbart, haha, men jag jobbar på saken!
    Ser fram emot din nästa bok.

    Liked by 1 person

  8. Katarina Inläggets författare

    Ja, det är nog som du säger ett bra tecken 🙂 Bra att tänka på.
    Ja, man har ju det men på något vis tvivlar man alltid på att man ska klara det igen, är det inte så?
    Vad glad jag blir att höra det, tack så jättemycket. 🙂 Ditt inlägg på insta gjorde min dag!
    Hehe, vad bra då har jag en liten sporre att fortsätta skriva 🙂 Den bästa sporren!

    Liked by 1 person

  9. Marie: Mitt skrivliv

    Utan tvivel ingen människa, eller hur man säger 😉 Att ta någonting för självklart är förstås dumt, men jag tror du tryggt kan förutsätta att din förmåga att slutföra består.
    Jag sporrar hejvilt på avstånd här 😄

    Liked by 1 person

  10. Katarina Inläggets författare

    Ja, det är nog ett säkert tecken på att man pysslar med något kreativt iaf, för det verkar alltid innebära tvivel 🙂
    Ja, haha, kanske kan den 🙂
    Tack snälla du! 🙂

    Gilla

  11. Ebba Range

    Hjärtslagen ökar under provläsningen … suget efter att läsa mer … är stort 🙂
    I slutet av nästa vecka kommer pensionen – då kan jag nog slå till o hämta boken på ditt jobb? Hur låter det?

    Liked by 1 person

  12. Katarina Inläggets författare

    Härligt, det låter lovande! 🙂
    Vad trevligt, det är alltid skoj att träffa dig. Jag kommer vara där from torsdag och sedan resten av veckan, så säg bara till när du vill kika förbi 🙂

    Gilla

Kommentera

