När man har en idé

…Men inte vet riktigt hur den ska berättas, eller i vilken form, eller någonting egentligen. Ja då kan det krävas lite experimenterande och trevande innan man hittar rätt approach. Jag är inte helt säker på att det här är rätt heller, men det känns som om jag är på rätt väg iaf. För det finns en story att berätta här, så mycket har jag förstått. Jag har karvat och borstat fram den som ett fossil. Nu börjar jag få en hum om hur den ser ut. Även huvudkaraktären var ovillig att träda fram till en början, men nu vet jag varför.

Jag försökte att berätta historien på det traditionella sättet, men det var något som inte funkade. Försök efter försök föll på ända. Och ändå var det inte skrivandet det var fel på, tvärtom är kapitlen i det andra utkastet bland det bästa jag skrivit på länge. Men det var fel arbetsmetod. Fel glasögon.

Detta är lite annorlunda. Svårare kanske, eller det visar sig. Det känns iaf en smula okonventionellt, men eftersom jag inte är lika bevandrad i genren som många andra törs jag egentligen inte uttala mig om det heller. Men jag fortsätter utforska.

Nu är Nästan som du släppt iaf, så lite manustankar känns som ett perfekt sätt att vila sig på efter de senaste månadernas rush. Ett tag var jag osäker på om jag skulle hinna till det släppdatum jag tänkt, men det visade sig gå bra. 🙂 Och det var en riktig lättnad. Att ha producerat den här boken, från idé och synopsis till tryckt och publicerad, har varit verkligen spännande. Och jag vill rikta ett varmt TACK till alla som har hjälpt till på vägen, på olika sätt! Utan er hade det aldrig blivit så här bra! Så Tack! ❤

 

18 thoughts on “När man har en idé

  1. Eva-Lisa

    Vad härligt att det börjar lossna! 🙂
    Det har varit så roligt att upptäcka alla som velat hjälpa till på vägen och så skoj att även din bok finns ute nu! Det här med att starta förlag är nog bland det roligaste jag gjort, även om det såklart har inneburit mycket slit också 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja, nu börjar det faktiskt lossna lite, även om det tog några misslyckade försök 🙂
      Men visst är det fantastiskt, jag är verkligen tacksam för de personer som ställt upp med all möjlig hjälp längs vägen! 🙂 Ja, det känns kanon! 🙂
      Men faktiskt, det har varit slitigt, men samtidigt är det ju så himla roligt så det är lätt att glömma bort att vila 🙂

      Liked by 1 person

      Svara
  2. Ebba Range

    Ett hundra procent enig, med första delen – experimenterande är mitt ledord … och har inte kommit rätt ännu 🙂 Men, jag ser det inte som något misslyckande – mer som en utveckling.
    Tänk, att Nästan som du, nu är ute på marknaden 🙂
    Grymt jobbat och lika grymt det ni gör tillsammans med förlaget ❤

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Men faktiskt, håller helt med dig där. Det kan kännas lite träligt men för varje ombörjan blir det ett snäpp vassare. 🙂 så en utveckling är det helt klart. Både av manus och författare 🙂
      Ja tänk va, nu finns den!! 🙂 tack Ebba, det var fint att höra 🙂

      Gilla

      Svara
      1. Louise Baumgärtner

        Ja, och faktiskt lite liknande tema…när det kommer till det där att passera gränser som egentligen är otänkbara. Du får gärna kika in hos mig om du vill, där kan man läsa om handlingen om man bläddrar i menyn. Den är ute på turn’e hos förlagen just nu. Går det att beställa din bok nu, tror jag läste att det krånglade lite första dagen? Ha en fin helg😊🌞

        Liked by 1 person

      2. Katarina Inläggets författare

        Vad spännande! Jag var inne och tittade på din blogg igår kväll och ditt manus lät väldigt spännande. 🙂 ja nu går den att beställa via nätbokhandlarna. 🙂

        Gilla

  3. Louise Baumgärtner

    Tack😊Toppen, det blir beställning! Det måste kännas stort att ha sin bok ute?! Och nervöst kan jag tänka mig? Men framför allt…wow! Är det första boken? Lycka till hur som helst👍 Hälsningar från skriv-verkstan😉

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja ett känns finfint! 🙂 många blandare känslor: eufori, nervositet, och så vidare. Men mest positivt. Det är, hm, hur ska man räkna? Det är den andra fysiska boken, debuten gavs ut på ett traditionellt förlag (du kan se en bild på pocketutgåvan till höger) den var en helt annan genre. Sedan följde två renodlade e-böcker som inte finns att köpa längre. Ser fram emot att få läsa din med en dag, gärna snart. Håller tummarna för att det rätta förlaget säger JA! Ha det bra och lycka till med skrivandet. 🙂

      Gilla

      Svara
  4. Louise Baumgärtner

    Förstår att det måste kännas MYCKET! När man inte är utgiven är det lätt att tänka att det bara ska kännas underbart men det är klart att det är oerhört mycket nerver i det..😳😄apropå min bok; om den inte ges ut och du av någon anledning får lust och tid att testläsa, bara hojta till😉Men nu ser jag fram emot att läsa ”nästan som du”, beställer den i dag!

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja, det är riktigt omtumlande! 🙂 men det mesta är såklart enbart positivt, även nervositeten är av positivt slag 🙂
      Det ska jag göra 🙂 Jag brukar testläsa då och då, just nu har det dock varit så mycket med mitt eget manus en tid att jag har fått avsäga mig den sortens uppdrag. 🙂 Men nu när det börjar lugna ner sig lite är det inte omöjligt 🙂
      Apropå inget, jag tolkade det som att du var skeptisk mot långa skildringar av polisarbetet och utredningar, och ville bara säga att det knappt förekommer något sådant i Nästan som du. 🙂

      Gilla

      Svara
  5. Louise Baumgärtner

    Som sagt, det är bara att hojta till om du vill läsa😃
    Nej, jag är egentligen inte skeptisk mot kriminalromaner och deckare…har bara läst för många📚Och kanske är jag numera lite skeptisk mot att det ges ut så mycket av det. Av den anledningen blir jag så glad när jag hittar böcker som din. Eftersom det stod subgenre var jag inte orolig över att stöta ihop med poliser på var och varannan sida😉Och apropå det, får jag nämna att din bok finns i ett inlägg idag? Kul med något annorlunda och ett dito förlag, tror att många söker det. Vill du gästblogga, bara säg till. Skulle vara kul med nån som är utgiven på min blogg 😉Ha en fin dag☀️

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Det ska jag göra. 🙂
      Jag förstår. 🙂 jag är själv inte jätteförtjust i att läsa deckare utifrån polisens perspektiv, den klassiska varianten.
      Jasså, vad spännande:) var då nånstans?
      Absolut, ska fundera på det. 🙂 tack för erbjudandet! 🙂
      Ha en finfin dag du med. 🙂

      Gilla

      Svara
      1. Louise Baumgärtner

        Tänkte att jag kunde nämna din bok i ett inlägg på min blogg idag, den du varit inne på. Om du vill förstås😊Nu har jag ju inte läst den än, men som sagt; ett tips på något att läsa i annorlunda genre och från ett spännande förlag tror jag är välkommet. Då skriver jag kort titel, författare och genre. Men bara om det är ok för dig😀

        Liked by 1 person

      2. Katarina Inläggets författare

        Vad snällt av dig! 🙂 självklart är det ok. Jag hoppas du berättar vad du tycker om du läser den, det vore jättespännande att höra ditt omdöme 🙂

        Gilla

Kommentera

