Lite om allt

Gud vad tiden går. Nu är det bara en knapp vecka kvar till release och jag är återigen lugn, märkligt nog. Det har lugnat ner sig på jobbet, jag har tid att fundera över saker som rör boken och förlaget, har tid att planera min nästa bok, har tid att tänka. Det känns himla skönt.

Läser gör jag lite på halvfart, mest som inspiration. Just nu ”En sorts frid”, av Camilla Grebe och Åsa Träff, tror det är deras första, men jag har inte läst något av dem tidigare. Jag gillar verkligen hur den är skriven, framför allt miljöerna är väldigt fint skildrade, och på ett sätt så det aldrig känns långsamt utan tvärtom bidrar till något i berättelsen, blir till en del av handlingen. Det är verkligen en konst att skriva miljöer så tycker jag.

Igår insåg jag att för att få överblick över det manus jag nu håller på att planera, så behöver jag ta till något vassare än en anteckningsbok. Inte ens scrivener fungerar speciellt bra (jag har för övrigt inte använt det på så länge att jag mer eller mindre glömt bort hur det funkar, så ointuitivt är det). Jag visste hur jag ville strukturera upp det, med listor på scener och kapitel och underrubriker och så vidare, och insåg att Power Point måste vara det bästa verktyget för det. Ett program jag aldrig använt förut men det krävdes bara en liten snabb tutorial för att inse hur jag skulle göra det jag ville! Och till skillnad från Scrivener är Officeprogrammen mycket mer logiska, tycker jag. Så jag skrev raskt in de första 7 kapitlen med tillhörande underscener och det fina är att man kan lägga till och bygga vidare på den utan speciellt stora åthävor. Jag gillar!

Konstaterar lite orkeslöst att debatten är igång igen över huruvida Nya Tider ska ha rätt att vara på bokmässan och det startas protestlistor där relativt okända (mestadels iaf) namn ”hotar” med att bojkotta, vilket får mig att tänka på en replik jag yttrade när jag som liten tittade på en schackmatch på teve (ja, det här var på sjuttiotalet), och kommentatorn nämnde något om en pjäs som hotade en annan:

”Hur kan han som är så liten hota någon?”

Det hade nog varit mer verkningsfullt om de stora förlagen eller författarnamnen hade ”hotat”, än mindre kända författare som kanske ingen ens kommer att notera att de uteblir i myllret av författare och förlag. Det är ju varken någon plikt att åka till bokmässan eller en rättighet. Bokmässans arrangörer säger att de ”vill möta de antidemokratiska krafterna med demokratiska medel”, vilket jag tycker låter klokt. Att utesluta och försöka tysta ner folk får nog snarare motsatt effekt. Ger dem mer utrymme i media, till exempel. Men som sagt, de stora bojkottar ännu inte, vilket är rätt intressant. Någon försökte förra året men när allt kom till kritan verkade de inte göra verklighet av sitt hot.

Våren lyser fortfarande med sin frånvaro i Stockholm i alla fall, men förr eller senare ska den väl komma? Kanske lagom till på tisdag? Det hade varit passande! 🙂

img_0084

Bild från en park i centrala Milano, en plats jag längtar väldigt mycket efter just nu.

16 thoughts on “Lite om allt

  1. Eva-Lisa

    Powerpoint kan vara bra till mycket, även om det var länge sedan jag använde det programmet nu.
    Ja alltså, hela den här sandlådan med protestlistor, etc kring Nya Tiders medverkan, tycker jag bara gör det uppenbart att det är de mindre författarna som försöker synas. Och hoten är ju också intressanta, speciellt hoten som aldrig omsätts i någon praktik 😉 Påminner väldigt mycket om valet i USA och hur flera kändisar (däribland flera svenska skådespelare och artister som flyttat dit) hotade med att flytta från USA om Trump vann valet. Hittills har jag inte läst om en enda av dem som gjort slag i saken 😉 Ganska intressant, va? Undrar om de tror att folk har glömt deras hot så fort valet är över? För på något större allvar tar jag inte sådana. Jag hade gjort det om de flyttat, men så blev ju inte fallet.
    Lite samma sak som med bokmässan alltså. En massa hot om än det ena än det andra, men när det kommer till kritan inser åtminstone de flesta författare som har något att förlora på att bojkotta, att det nog är säkrast att delta.
    Det här blev en lång kommentar, men den kortare hade hetat: ”Money talks, bullshit walks, pay the price, or walk it twice.” 😉

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja, det hade jag ingen aning om 🙂
      Ja, det är verkligen intressant vilken sandlådenivå det hela har antagit. ”Om han ska vara med så vill inte jag vara med”. Men precis, det var ju samma sak där, hota går bra så länge man slipper göra allvar av sina hot. Det skulle inte förvåna mig om författarna på den listan var sådana som ändå inte var aktuella med någon bok i år 😉 I annat fall hade det kanske låtit annorlunda? Ja, antagligen tror de det, att man ska glömma bort det de sa, så snart det är över. Lite samma taktik som vissa partiledare använder sig av. Före valet lovas det en massa, och allt låter så himla bra, men när valet väl är över är det inte så noga med det där längre av någon anledning. 😉
      Tror som du att de flesta av de större namnen och förlagen har så pass mycket att förlora på att inte delta att pengarna väger tyngre än principerna. Intäkter betalar fortfarande räkningarna bättre än politiska ställningstaganden.
      Haha, bra sagt! 🙂

      Liked by 1 person

      Svara
      1. Eva-Lisa

        Men visst är det. Och ofta är det bara i landet Sverige med sina ack så omhuldade ankdammar 😀
        Exakt, det är samma sak med valen här, politikerna lovar en massa, men efter valet bryts nästan vartenda vallöfte och just detta har ju Löfvens regering visat sig vara experter på. Han klarade inte ens av att hålla löftet om att avgå om Alliansens budget vann. Han har ju t o m gått så långt nu att han vägrar avgå även om hans parti förlorar valet 2018. Där ser man hur pengarna styr. Bara att de flesta inte verkar koppla ihop det här med varför politikerna vill sitta vid makten. För inte är det för folkets bästa i alla fall.
        Precis, de flesta större namnen och förlagen inser nog sin förlust och deltar. Majoriteten av de författare som bojkottar, har absolut inget att förlora på det, utan får istället en chans att synas på en lista 😉 Dessutom är det så många namn på den att ingen orkar reflektera över vilka som har skrivit på den, så i den meningen ger det ju ingen effekt heller, om man ska vara krass 🙂

        Liked by 1 person

      2. Katarina Inläggets författare

        Jamen precis 😀
        Ja att lova går ju hur bra som helst, men som du säger, Löfven har liksom tagit det där till en helt ny nivå. Ingenting han säger verkar ju betyda någonting. Nej, det är helt klart knappast av pliktkänsla han måste sitta kvar 😀 Eller för sveriges bästa han är i den positionen öht. Det handlar till syvende och sist bara om en enda sak. Och det är väl problemet med många av dagens politiker egentligen.
        Helt klart. Nej, precis, det enda de vinner är väl en form av smygreklam när de får en chans att ”tala ut” i tidningarna om sin ståndpunkt. Jag tror inte heller att varken mässan eller besökarna kommer bli lidande av att de där författarna bojkottar, ärligt talat. 😉

        Liked by 1 person

      3. Eva-Lisa

        Han har ju gjort det och man tycker att fler väljare borde ha genomskådat det vid det här laget, så vi får väl se hur det går för S i nästa val.
        Nej, han är absolut inte intresserad av Sveriges bästa, allt handlar om honom själv och han är ju fullständigt maktgalen.
        Precis, lite smygreklam som ändå inte leder någon vart för dem och det tror inte jag heller. De drabbas nog mest själva 😉

        Liked by 1 person

      4. Katarina Inläggets författare

        Ja, det är ju helt otroligt att många väljare inte genomskådat det än! 😮
        Nej, man börjar faktiskt undra hur många av våra kära politiker som faktiskt ÄR det. De flesta verkar ju ha helt andra anledningar att söka sig till politiken.
        Ja, hehe, det passar väl perfekt när det blir långt mellan böckerna, så folk inte glömmer bort ens namn liksom. 😉 Man undrar om de skulle ha agerat på samma vis om de haft en bok som skulle ut till hösten och förlaget räknade med dem… Hur starka hade principerna varit då?

        Liked by 1 person

      5. Eva-Lisa

        Hehe, eller hur? 😉
        Det kan säkert finnas någon som är aktuell med en bok under hösten, men då handlar det troligen om en person som ändå inte skulle ha fått någon direkt uppmärksamhet inne på mässan 😉 Då är det kanske bättre att göra en grej av att man inte ska delta och försöka få uppmärksamhet den vägen istället.
        Det ska hur som helst bli intressant att se om den alternativa mässan blir av.

        Liked by 1 person

      6. Katarina Inläggets författare

        Ja, någon kanske, men som du säger skulle de nog ha försvunnit i mängden så här såg de sin chans att synas 😉
        Ja, verkligen, hehe! Personligen tror jag inte det blir mycket av med det. Det där handlar nog mest om sådana som sitter och tycker saker vid sina skrivbord istället för att GÖRA något mer aktivt. 😉 De tycker förmodligen att NÅGON ANNAN ska dra igång en sådan mässa åt dem… 😉

        Liked by 1 person

  2. dahlberghelena

    Aha, ppt hade jag inte tänkt på. Kör själv i excel för närvarande och de fyller ju helt klart olika funktioner. Håller med om att det måste vara enkelt att använda, finns nog få saker som är tråkigare och mer kreativitetsdödande än att behöva lära sig nya smått ologiska program…

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja, det visade sig vara precis det jag behövde, och när man är klar kan man gå över till outline view och se det som en fin, överskådlig lista. Att jag inte har tänkt på det tidigare! 🙂 Är nyfiken på hur det kan se ut i excel… 🙂

      Gilla

      Svara
  3. Skriva läsa leva

    Jag är en överblickskontrollfreak och brukar trycka ut mina kapitel och täcka soffan med dem. (Har en stor soffa tack och lov kan kan lägga dem i tre långa rader!) Då får jag överblick och ser mina stycken och vad som lätt upprepas eller kan flyttas och tas bort. Men ppt alltså. Det lät som ett bra alternativ för en uppstartsfas. Tar till mig och kanske härmar 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Det låter härligt, att en alla kapitlen utlagda sådär. Jag gjorde en liknande grej när jag försökte strukturera upp kapitelordningen mot slutet, men det var sommsagt bara en del av berättelsen. 🙂
      Ja det verkar skitbra faktiskt, 🙂 härma gärna!

      Liked by 1 person

      Svara
  4. Drömmen om en bok

    Spännande idé med powerpoint, det kanske man borde prova 🙂
    Träff och Grebe har jag varit sugen på att läsa något av. Har läst Grebes Älskaren från huvudkontoret och gillade den mycket. Tips 🙂

    Lycka till med releasen! Blir det någon releasefest?

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Just den läste jag med faktiskt, det var min första Grebe. Gillade den jättemycket jag med.
      Ja prova power point, ett verkar jättesmidigt, och enkelt. 🙂
      Tack (får man säga det?) Nej, ingen releasefest den här gången. 🙂

      Liked by 1 person

      Svara

Kommentera

