Premiärnerver

Det är ett par veckor kvar till release men jag känner redan hur premiärnerverna börjar göra sig påminda. Med e-böckerna kände jag aldrig det men nu är jag ungefär lika pirrig som jag var inför släppet av min första bok. 🙂 så spännande. Och nervöst. Och läskigt. Och häftigt. Och roligt. Gaaah!

Skrivandet är satt på paus en stund, då jag efter krissamtal med en skrivvän insåg att jag återigen varit för snabb med att börja skriva innan jag hade planerat tillräckligt. Varför gör jag alltid så? Jag vet ju att jag behöver en nästintill rigorös planering om det ska funka. Men ändå inbillar jag mig att jag kan försöka köra utan en. När ska jag lära mig? 

Nu har jag iaf tänkt om lite kring storyn. Har beslutat att fokusera på den där alternativhistorian som dök upp mitt i, och utveckla den bättre. Detta tror jag kan bli bra, men det fattas fortfarande en hel massa för att den ska vara klar att börja skrivas. Nu ska detta fasiken göras ordentligt. 🙂

22 thoughts on “Premiärnerver

  1. Eva-Lisa

    Det kommer att gå så bra och blir så bra, din bok är ju en riktigt spännande historia! 🙂
    Hehe, ibland måste man få göra samma misstag flera gånger innan man lär sig, men till slut blir det verkligen en minnesbeta och då gör man inte om det igen 😉

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Jaa, jag hoppas de som läser ska tycka om den. 🙂
      Jamen precis, ibland behöver man göra om samma misstag ett par gånger innan man lär sig. Men nu tror jag det har sjunkit in. 🙂 gör om, gör rätt. 🙂

      Liked by 1 person

      Svara
  2. anethebergendahl

    En skrivpaus är bra men jag förstår din längtan att börja med nästa projekt. Jag känner likadant. Igårkväll kunde jag inte somna utan skrev en ny scen med penna och block till nya boken nr:2. Längtar nästan ihjäl mig tills jag kan börja.

    Var ska du ha releasen?
    Det kommer bli superbra 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja, just nu vill jag bara komma igång, känner mig som en otålig femåring, haha. vad härligt när den där skrivklådan slår till som du beskriver. Det är väl den bästa fasen, när man inte kan låta bli att skriva 🙂
      Jag kommer inte att ha någon releasefest den här gången. Hade en för min första bok och det var jättekul, dock. Har du börjat planera för din?
      Tack för peppen!! 🙂

      Liked by 1 person

      Svara
      1. anethebergendahl

        Jo, så är det nog, den bästa fasen att få lov att skriva. Fast ingen har ju förbjudit oss! 🙂

        Ja, jag funderar på min egen men det är några månader dit än. Tänker inte ha någon fest/party direkt utan mer i lugnare former i avspänd miljö. Suger lite på den karamellen än. Men en release ska jag ha!

        Liked by 1 person

  3. Skriva läsa leva

    Fort och fel är något jag kan göra med. Jag skyller på iver och otålighet.
    Förstår att premiärnerverna spökar. För går det egentligen att vänja sig vid att ens egen bok kommer ut till allas beskådan? Även om det är ens tredje, tionde eller tjugonde… 😉

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja man blir ju lite ivrig när skrivlusten biter tag i en. 🙂
      Hm, det tror jag inte. Eller, Nora Roberts kanske tar det med en axelryckning, hehe, men för en annan är det fortfarande en höjdpunkt. Det är något visst med att se frukterna av sitt arbete, allt det där man slitit med materialisera sig till något man kan visa upp och bläddra i. Säga ”det var det här jag pysslade med”. 🏆☺

      Liked by 1 person

      Svara
  4. Carola

    Kan verkligen tänka mig vilken anspänning det är att släppa en ”riktig” bok igen 🙂 En bok som kommer stå i bokhandeln och synas för alla. E-böcker är tyvärr fortfarande lite osynliga. Gaaah, vad jobbigt att hålla fingrarna borta från datorn när du så gärna vill skriva! Å andra sidan är det inte roligt att ha skrivit halva manuset och så blir det tvärstopp för något som inte fungerar. Hellre då kämpa klart med outlinen så skrivandet flyter på genom hela processen. Vet att du fixar det. Heja dig! 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja haha, lite så. Det var så länge sedan nu, och ett tag trodde jag att det kanske aldrig skulle hända igen. Så det är liksom så mycket känslor inblandade. 🙂
      Ja, sjukt frustrerande. 😬 men som du säger, bättre förarbeta ordentligt så det flyter på sedan. Jag hade ju över 20 000 ord innan jag kom på det men får väl se dem som uppvärmning, då. heh! ☺

      Liked by 1 person

      Svara
  5. Ebba Range

    Den dagen du skrev att du hittat en annan story i storyn – tänkte jag … det här kommer bli så bra – på Katisvis 🙂 Utan de 20000 orden, kanske den nya storyn förblivit dold för både dig och oss … aldrig må det hända!
    Lycka till med allt du företar dig ❤

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja, hoppas kan man alltid 🙂 Ibland kan det såklart vara så att man behöver skriva sig fram till storyn… Vi får se om det var fallet med denna eller om den med hamnar i soptunnan.
      tack bästa Ebba ❤

      Gilla

      Svara
  6. Marie: Mitt skrivliv

    Kul att även en erfaren räv gör misstag, haha. Men man lär så länge man lever, antar jag 😉
    Vad intressant att känslan för e-bok varit en annan. Är det för att färre läser e-böcker eller för att det inte känns som ”på riktigt”? Eller något annat, såklart…

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Hehe 😀
      Ja, man gör ju det. Och nu har jag insett att vad jag bäst behöver i nuläget förmodligen är lite skrivvila. Faktiskt. Idékontot är tomt, inspirationen slut. Finito!
      Ja, det var nog en kombo. Färre läser e-böcker och många verkar vara av inställningen att e-böcker inte är ”riktiga böcker”, vilket gjorde att det _kändes_ mindre på riktigt att släppa en, för att man insåg att den boken inte räknades i de flestas ögon. Som om det inte tar precis lika lång tid och lika mycket arbete för att skriva en bok oavsett format.

      Liked by 1 person

      Svara
      1. Marie: Mitt skrivliv

        Att vila är ju ingen dum idé, sådant behövs också. Vila först, planera sen, skriva sist 😉
        Jag föredrar ju e-boken nu för tiden, men jag förstår tankesättet. Trist bara, för det är ju samma insats… Tids nog kanske tekniken tar över och e-boken blir den ”riktiga” boken.

        Liked by 1 person

      2. Katarina Inläggets författare

        Ja jag blir alltid lika arg när jag hör någon säga ”Jag vill ha en RIKTIG bok”, men sedan vara totalt FÖR ljudböcker… 😀
        Ja, vila är nog vad som behövs nu och att fokusera på att nå ut med min närmast förestående bok. Svårt att fokusera på nästa just nu känner jag 🙂 Vill bara njuta av utgivningen. 🙂

        Liked by 1 person

      3. Katarina Inläggets författare

        Jag hoppas det. 😉
        Ja eller hur? Det är ju mer radioteater än läsning. Inget ont om ljudböcker i sig, men de är då inte ett dugg mer ”riktiga” än e-böcker.

        Liked by 1 person

      4. Katarina Inläggets författare

        Nu var ju ljudboken enbart en jämförelse, men det stör mig att det finns de som anser att e-böcker är mindre riktiga. Visst, de är inte fysiska, men det är ju som sagt inte ljudböckerna heller. 😊

        Liked by 1 person

Kommentera

