Upptäckter

Den här helgen håller jag mig, troligtvis i likhet med många andra, hemma. 

Men jag har iaf tagit upp mitt manus och kikat på det och insett en sak. Att någonting har kikat fram i berättelsen som jag inte visste om. En ny berättelse har trätt fram inuti den första, som egentligen är så mycket större och mer intressant. En slags alternativ sanning. Allt kom sig av en mening jag skrev i prologen till den första versionen, en som gick att läsa på fler sätt. Det var det som vidgade perspektivet. Kanske har jag färgats av ämnet i en berättelse jag läser just nu och som har fått mina tankar att börja arbeta. För ända sedan jag skrev den där meningen för ett par dagar sedan har något legat och grott i huvudet som först idag tog sig form av en insikt. Det här har nog aldrig hänt mig förr, att jag hittat ytterligare en berättelse i en annan, men jag tänkte ta några dagar att utforska den lite, se vad den försöker säga. 

Vad gör ni idag?

21 thoughts on “Upptäckter

  1. Eva-Lisa

    Jag är ju (tyvärr) inte förvånad, det var inte en fråga om ”om”, utan om ”när”. Många är nog chockade fortfarande, speciellt de som befann sig på plats.
    Många gånger tjänar man på att låta en idé mogna, så det gör du rätt i 🙂
    Jag följer mest nyheterna kring det som inträffat. Lite senare ska jag försöka ta mig ut på en promenad.

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Nej, inte jag heller, precis som du var det mer än fråga om när. Men jag känner mig ändå lite avslagen idag.
      Ja jag måste nog klura lite till kring detta. 🙂
      Jag har iaf varit ute på stan en sväng nu och ska fortsätta fundera.
      Hoppas du får en skön promenad. 🙂

      Liked by 1 person

      Svara
      1. Katarina Inläggets författare

        Ja, även om man var förberedd på det blir man nog alltid lite omskakad när det väl händer. Härligt, hoppas ni har bättre väder än vi. 🙂 här är det jämngrått, vilket iofs passar ganska bra. 😕

        Liked by 1 person

  2. Carola

    Det är fruktansvärt det som hänt i Stockholm! Jag förstår om du stannar hemma men antagligen är det väl som lugnast och tryggast att befinna sig ute nu. Ytterligare attentat sker ytterst sällan så tätt inpå varandra. Trots det kommer jag inte åka in till stan som jag brukar när vi besöker svärföräldrarna till påskhelgen. Vi hittar på annat istället.
    Vad spännande med din upptäckt! En av skrivandets roligare sidor (bland alla andra) när den överraskar med nya infallsvinklar. En trevlig detalj att fnula på 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Nej, jag förstår dig. Hoppas du får en lugn och fin påskhelg.
      Ja det tålde att fnulas på. Jag gillar liksom båda idéerna så vi får se om det kan landa i ett mellanting, kanske. Denna nya vinkel som kom upp går nog inte att ignorera. 🙂

      Liked by 1 person

      Svara
  3. Ebba Range

    Jag blev lugnare igår efter att vi fick kontakt ❤ Både du och jag bor ju så nära Drottninggatan och det hade inte varit långsökt om någon av oss skulle varit där … jag var där exakt samma tid i onsdags efter att jag var hos tandläkaren nere på Vasagatan.
    Nu snurrar det helikoptrar här … gillar inte.
    Det där med upptäckten i manuset är ju spännande … det var det som hände när Kristalläpple kom till … plockade ut den biten och var tvungen att skriva den först.
    Lycka till nu ❤

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Oj, halva din kommentar syntes inte.ja precis, Odenplan är ju direkt sammankopplat med drottninggatan, så där är man ju ganska ofta.
      Aha, vad spännande att höra. Ja, jag ska utforska den biten lite närmare. 🙂 tack, detsamma! ❤

      Gilla

      Svara
  4. anethebergendahl

    Ovissheten har ännu en gång gjort intrång i en stad, dessutom i vår huvudstad Stockholm. Har inga ord förutom att vi måste leva som vanligt. Inte vara rädda, men jag är rädd. Inte för att dö, utan för att inte ha hunnit få leva mitt liv fullt ut.

    Idag är jag inomhus, det småregnar i Lund och jag är precis klar med tre timmars redigering. Nu blir det en komedifilm på Netflix, jag behöver skratta och få känna mig levande. Önskar dig en trevlig helg Katarina. 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja jag kan liksom inte riktigt bestämma mig för vad jag tycker om,den uppmaningen, att allt ska fortsätta som förr och att vi inte ska vara rädda. Det känns en aning världsfrånvänt att uppmana folk att inte vara rädda när man står inför ett hot. Det försvinner ju inte för det. Tvärtom. Men samtidigt förstår jag vad de menar.
      Oj, det var ett rejält redigeringspass. Ja nu behöver vi lite feelgood tror jag med. Ha en fin helg!

      Liked by 1 person

      Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Jag vet inte om ramberättelse är rätt ord här, men om man gräver lite djupare i samma story, sett ur en annan karaktärs perspektiv så framträder ena annan bild av sanningen. 🙂

      Liked by 1 person

      Svara
  5. Marie: Mitt skrivliv

    Skönt att du är okej, visste inte att du bodde nära Drottninggatan. Vi satt framför tv:n hela fredagen, ringde vänner och släkt i storstan. Alla var okej, tack och lov.
    Blir jättenyfiken – ännu mer nyfiken – på din berättelse, vad det kan vara för ny berättelse i den gamla. Det blir alltså två berättelser i en?! Inte illa!

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Nej, det är inte alls långt egentligen! Skönt att alla var ok!
      Ja, hehe, det blev jag med. Tyvärr tror jag att jag fallit i fällan att börja småpeta och redigera redan nu, är praktiskt taget på det andra utkastet innan det första ens är färdigt 😀 Så jag måste nog ta några steg tillbaks och fortsätta på det första utkastet och låta det bli vad det blir, för den här approachen stoppar ju upp hela skrivandet 😮
      Nja, två berättelser i en hade det inte blivit, mer en extended och fördjupad version av den första. 🙂 Nu tror jag att jag har hittat en gyllene medelväg 🙂

      Liked by 1 person

      Svara
      1. Marie: Mitt skrivliv

        Låter som en rimlig reflektion. Att skapa första utkastet och samtidigt andra i ett svep är som att gå två steg framåt och ett bak, och samtidigt tre steg fram. Komplicerat det där, men funkar det så funkar det kanske? Ju fler författare/författaraspiranter jag kommer i kontakt med desto tydligare blir det att arbetssätten skiljer sig åt, och ganska rejält ibland.
        Låter hur som helst intressant, ska bli roligt att läsa 🙂

        Liked by 1 person

      2. Katarina Inläggets författare

        Ja det var ingen vidare lyckad metod kan jag säga hehe. Jag blev väl bara så ivrig att försöka få det att funka men jag får nog helt enkelt köra vidare på det spår jag redan slagit in på, och vänta med att förbättra tills det är klart, kanske. 🙂
        Vad kul. Hehe. Jag tror detta kan bli spännande!

        Liked by 1 person

  6. Skriva läsa leva

    Vilken upptäckt! Roligt när det blir så. Det har inte hänt mig. Än. 😉
    Helgen blev konstig. Min andra halva trodde först det gällde Gbg. Jag som dessutom var på Åhlens just då, vilket han misstänkte (sällan jag är stan utan att gå dit). Den tanken snurrade till det. Hemskt i alla fall det som hänt. Gott att det är bra med dig.

    Liked by 1 person

    Svara

Kommentera

