Som en dans

Jag har börjat om på manuset, efter lite klurande, och den här gången gick det mycket bättre. 🙂 Har satt som mål att skriva 1000 ord per dag, det känns precis lagom, och jag får till och med hejda mig så jag inte fortsätter av bara farten när jag väl nått dit. Detta för att kunna få tid över för andra saker än skrivande med, som att sköta förlagsrelaterade saker, mitt brödjobb, läsande, bloggande, läsande av andras bloggar, sociala medier osv. För att inte tala om lite skötsel av hemmet med och lite motion och vila ibland. Jag har så himla lätt att gå så helt upp i skrivandet att ALLT annat blir eftersatt medan jag är i nyskrivfasen, men nu kan jag inte riktigt tillåta mig det, med en bok som snart ska ut. Men med den här takten borde jag ha ett råmanus färdigt i slutet av maj, kanske i början av juni, vilket passar perfekt!

Jag har också försonats med tanken att mitt första utkast denna gång inte kommer att bli speciellt färdigt, och det är helt ok. I nuläget är det endast jag som berättar historien för mig själv, inget annat. Det kommer att krävas en omskrivning sedan, och det är ganska skönt att veta. Att vara inställd på det. Det behöver inte bli perfekt! Det gör att orden rinner lite lättare och säkerligen, i slutänden, att jag spar tid. Mitt mål, det lösa, är att ge ut bok två nästa vår. Då kan jag inte sitta och peta för mycket i formuleringar och ordval i det här läget. Som någon annan skrev i ett inlägg, jag måste helt enkelt få ur mig ett halvdåligt, inkomplett första utkast för att kunna fördjupa mig i detaljerna, och för att kunna förbättra. Det går liksom inte att göra det i den första vändan, hur mycket jag än försöker. Det enda som händer är att jag blir alldeles för självkritisk och kör fast.

Men just nu njuter jag alltså bara av min berättelse och av att umgås med min nya huvudperson som jag redan gillar 🙂 Manuset har även fått en arbetstitel, en som, tro det eller ej, inte redan verkar finnas på någon annan bok! Kan det vara möjligt? Iofs gällde samma sak för min första bok med. Återstår att se om det blir den i slutänden. 🙂

Trevlig helg!

IMG_1599

Provtrycket! En lagom tjock bok! 🙂

 

 

12 thoughts on “Som en dans

  1. Eva-Lisa

    Men exakt, börjar man ställa för höga krav när man skriver råmanuset blir det ju aldrig färdigt 😮 Bättre då att köra på och slipa till det i redigeringen istället 🙂
    Ja, visst blev det helt lagom tjocka böcker 😀

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja, det är alltid en risk. Så hellre då skriva på av hjärtans lust, om man nu kan säga det i det här fallet, hehe, och vara kritisk i ett senare skede 🙂 Man kan inte redigera det som aldrig blir skrivet. 🙂
      Verkligen helt perfekta! 😀

      Liked by 1 person

      Svara
  2. Carola

    Vilket hektiskt liv du har nu med trippla jobb. Då är det nog bra att ha en genomtänkt struktur 🙂 Gillar inställningen till att tillåta sig bara skriva för sin egen skull utan några pekpinnar. Försöker komma in i det tänket själv efter att ha haft en period där jag velat peta i detaljer allt för mycket för att knyta ihop trilogin. Tror jag börjar hitta tillbaka till flödet igen 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja, hehe, just nu är det något på gång mest hela tiden 🙂 Men gillar det 🙂 Det känns jättekul! Ja, precis, man måste nog bli lite mer strukturerad i det här läget, så man hinner med allt.
      Pekpinnarna kommer ju alltid till slut ändå, lite senare, i nuläget är det bara lustfyllt skrivande som gäller. 🙂 Det är nog så det måste vara. Man måste kanske bli lite in love med sin berättelse.
      Förstår känslan av pedanteri, hehe, har känt den själv hela våren och andra halvan av förra året. 🙂 Hur långt gången är trean nu? Härligt att du börjar hitta tillbaks till flödet 🙂

      Liked by 1 person

      Svara
      1. Carola

        Roligt att du trivs med intensiteten. Särskilt med tanke på hur du upplevde stressen i höstas. Nu har du verkligen spännande saker att se fram emot och jobba vidare med.
        Trean är på 18000 ord just nu. Flödet kommer nog vara ganska sporadiskt med tanke på att vi drar igång utbygget av huset snart. Inte lätt att hitta en struktur då i allt kaos när vi måste leva utan kök och två sovrum 🙂 Men det blir först från augusti. Dessförinnan är det utrensning av onödiga grejer som ska göras.

        Liked by 1 person

  3. anethebergendahl

    Se där! Lite eftertankar och vips är du i full fart igen med nya manuset. Härligt! Var försiktigt bara så du inte jobbar för mycket med allt. Det är viktigt att bara få vila också. Men jag känner igen mig i det du skriver Katarina. När man sitter och fyller de tomma dokumenten är det svårt att slita sig för att dra ut dammsugaren, man sitter heller kvar, eller hur?

    Den nya huvudkaraktären, är det också en kvinna?
    Jag gillar jobbet med karaktärerna när man ska lära känna de. 🙂

    Trevlig söndag!

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja, det var jättehärligt och som du säger, det behövdes bara lite mer eftertanke. Ja, jag får försöka hejda mig och vila ibland med. Läste en så bra grej någonstans igår, att för oss är det självklart att mobiltelefoner behöver ladda batterierna med jämna mellanrum, vilket vi också låter dem göra, så vi borde vara bättre på att se till att göra det själva med. 🙂 Men haha, precis, hittills har då aldrig jag känt samma längtan efter att dra fram dammsugaren iaf. 😀
      Japp, det är en kvinna det med. 🙂
      Jag med, det är bland det roligaste med skrivandet tycker jag. Jag tyckte det var superintressant att arbeta med karaktärerna i Nästan som du i det avseendet. 🙂
      Trevlig söndag till dig med!

      Liked by 1 person

      Svara
      1. anethebergendahl

        Håller med dig Katarina! Vi bör koppla av oss på laddning minst ett par timmar om dagen. 🙂

        Själv tycker jag det är mer intressant att ha kvinnor som huvudkaraktärer, när man själv är kvinna. Jag fullkomligen älskar min huvudkaraktär i min roman. 🙂

        Liked by 1 person

  4. Mia

    Ja just precis så! Alltså det är ju ingen idé att fundera på nåt innan man har ett råmanus som man kan jobba om och göra bättre. Så då får det bli som det blir ju.

    Liked by 1 person

    Svara

Kommentera

