En ny början

De senaste dagarna har jag klurat på inledningen till mitt nya manus. Själva berättelsen har jag klar för mig, även på ett ungefär var den börjar, vad som är startskottet. Men inte var dörren är, så att säga, ingången till berättelsen.

Men igår kom jag på det! Sedan satte jag mig och skrev de första två kapitlen, det blev 2000 ord bara sådär! Lyckan! Tills jag läste igenom det och insåg att det inte funkade. 

Jag försökte skriva om scenerna flera gånger men det blev ändå inte bra. Till slut insåg jag vad det var som felade. Huvudpersonen! Hon passade inte alls för rollen och hennes liv passar inte i storyn. Hela tonen blev fel, känslan blev fel, allt kändes fel, ända in i märgen.

Idag är det bara att börja om igen! Ny main character, förhoppningsvis löser det problemet. 

Håll gärna en liten tumme för att jag hittar rätt. 

16 thoughts on “En ny början

  1. Ebba Range

    Rätt så – ut men’a bara och in med nästa, som förhoppningsvis passar in … men, annars tredje gången gillt 🙂 Åh, vad härligt att få använda en klyscha … går ju inte att ha i ett manus!

    Gilla

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Hahaha Gud så krasst det låter när man formulerar det så. Men det var verkligen så det kändes. Som att hon hörde till en helt annan story än den jag vill berätta. Vem vet, det kanske var huvudrollsinnehavaren i nästa som dök upp ett manus för tidigt? ☺️

      Gilla

      Svara
  2. Carola

    Vad bra att du hittade problemet och vet vad du ska göra åt det. Kan bli himla irriterande annars och ta död på vilken skrivlust som helst. Du får väl ha en audition och se vilken karaktär som lämpar sig bäst för rollen 😀

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja det är väl det. Det har faktiskt aldrig hänt mig innan, problem med huvudkaraktären. Antar att jag kanske hade lite för bråttom. ☺
      Ja det kan bli en trevlig upplevelse.🙂

      Liked by 1 person

      Svara
  3. Kristina

    Jag tror att jag skrivit om min inledning minst tjugo gånger – och förmodligen är den inte färdig än 🙂 Skönt att du kom på vad det var som inte kändes okej! Jag håller självklart en tumme för dig, men jag är övertygad om att det kommer att gå bra!

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Hehe, det brukar ju oftast vara fallet tycker jag med, men det var nog första gången jag fick byta ut en karaktär! 😮 Tack för tumhållningen! 🙂

      Gilla

      Svara
  4. anethebergendahl

    Kanske du behöver mer tid på dig att hitta den perfekta karaktären till nya manuset. Leta efter karaktären i handlingen och miljön. Och låt hon/han växa fram. Ibland ser man inte skogen för alla träden. Jag håller tummarna. 🙂

    Liked by 1 person

    Svara

Kommentera

