Tillbaks på ruta ett

Det slog mig idag, medan jag läste en bok som inte riktigt var tillräckligt intressant för att hindra mina tankar från att vandra, att det är egentligen nu jag kan börja på manus två. (Ja, jag har börjat om räkningen sedan jag bytte genre, egentligen skulle väl detta snarare bli manus nio eller tio…) det är nu jag äntligen kan börja skriva på något nytt.

Oh hjälp! 

Hur ställer man om sig till skrivarmode? Jag som fortfarande är lite i redigeringsmode, fast jag försöker släppa det. Man kanske behöver en vecka eller nåt, för att koppla bort alla tankar, detoxa sig lite från det gamla manuset, nollställa hjärnan så den kan hitta en ny frekvens, en ny karaktär. Relokalisera sig till en annan värld.

Och under tiden kanske det bara är bra att läsa lite. 

Men nästa vecka, bestämde jag nyss, då ska jag börja på manus två. Det som förhoppningsvis ska bli klart till nästa vår. Ni ser, en tajt deadline. Men i det här skedet känns det bara bra med ett löst mål som ligger långt fram i tiden. Jag ska ägna det som är kvar av den här veckan till att fundera över de sista pusselbitarna till den nya berättelsen, och, jisses, vad min huvudperson HETER! Bara en sådan sak. Vem hon är. Att det är en hon vet jag iaf. Men resten… det återstår fortfarande att ta reda på. 🙂

21 thoughts on “Tillbaks på ruta ett

  1. Eva-Lisa

    Ja, nu är det bara att ta nya tag igen. Men först måste jag redigera fyran i Limboserien så jag kan släppa den under hösten, så nyskriv blir det inte förrän till hösten för min del. Hoppas jag kommer ihåg hur man gör då 🙂

    Liked by 2 people

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja eller hur? Det är lite så det känns just nu. Hur GÖR man? 😮😄men på något vis hittar man det nog när man väl börjar. Bara svårt att ta sig över tröskeln, även om man längtat efter det, och att veta var man ska börja. 🙂 och hur.
      Ja du får ett hektiskt skrivår i år, heja!! 🙂

      Liked by 1 person

      Svara
  2. Marie: Mitt skrivliv

    Du har hela smörgåsbordet framför dig! Så härligt. Jag, som är i någon slags genomläsning/redigerings-fas är gruvligt avundsjuk, haha. Dagdrömmer emellanåt om nästa manus och hur NOGA jag ska göra allt, för att slippa skriva om 80% av historien 🤔 Har du några lärdomar att dela med dig av från den fas du nu är i, uppstartsfasen alltså?

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja, det kan man verkligen säga. Lite överväldigande sådär. Var ska man börja, liksom? Jag brukar också dagdrömma om att få skriva igen när jag befinner mig som djupast i redigeringsträsket. Men tror att det här med hur man förbereder sig inför beror på vem och hur man är som författare. Är man till exempel den sorten som skriver utan plan blir det kanske svårt att göra mycket förarbete annat än kanske att fundera över konceptet eller kanske hur boken börjar och vem den handlar om. Ingångskriterierna liksom. Medan en som jag som tycker om att planera innan gör desto mer. Just nu försöker jag förutse alla tänkbara problem längs vägen för att finna lösningar innan, så det inte behöver stoppa upp mig när jag väl skriver. Hitta de logiska luckorna, ställa lite frågor kring karaktären och dennes motivation, även om jag kanske inte besvarar dem än, så jag vet vad jag har att utforska. Lite om temat med, även fast jag tycker det är en sådan sak som brukar utkristallisera sig medan jag faktiskt skriver. Så mitt tips för att slippa skriva om mycket senare är att just utforska lite i förhand och ställa frågor, försöka se luckorna i den story man tänkt skriva. 🙂
      Hoppas du kommer ur redigeringsträsket snart. Vad är planen härnäst?

      Liked by 1 person

      Svara
      1. Marie: Mitt skrivliv

        Haha, ja det är väl en klassiker, att vilja något annat precis när man är mitt i det man nyss önskade mest av allt 😄
        Jag är, tro det eller ej, också en planerare. Helvetesomskrivningen jag gjort nu har varit terapi och en smäll på fingrarna eftersom jag tidigare inte jobbat tillräckligt med mina manus före jag skickat in, refuserats och börjat på någonting nytt. Så ett omtag var på sin plats och nu försöker jag bevisa (för mig själv) att jag kan göra detta väldigt ordentligt istället för att kasta mig in i något nytt så snart sista punkten är på plats. Hur planerar du? Alltså, post-its, tidslinjer i dokument, karaktärsintervjuer o.s.v?
        Min plan nu är att läsa klart, har 1/3-del kvar och kör bara max 45 minuter om dagen. Sedan ska jag stryka en del, sy ihop annat, slipa till fula kanter och så småningom skicka till testläsare. Före sommaren hoppas jag kunna göra det. Nervöst! Därefter har jag en ny idé som jag filat på en tid och den ska jag fasen göra grundarbetet ordentligt på före jag börjar skriva. Och då tänker jag outline och scener för alla kapitel. Som du skriver vill jag gärna förutse eventuella hinder eller briljanta idéer före… As if det är hundra procent möjligt!? 😂
        Du förresten, på tal om testläsare… jag har ju en testläsare som är jättekunnig (lektörsnivåkunnig) och så några (3-4 st) som kan språk, historier o.s.v. men kanske inte har greppet om hela paketet som mitt proffs till testläsare. Var bör jag skicka mitt manus först för att få maximalt ut av det? Börjar också känna att det kanske är för många testläsare, många kockar, dålig soppa o.s.v. Jag vill inte bli förvirrad och lyssna på allt och alla i det här läget…

        Liked by 1 person

      2. Katarina Inläggets författare

        Det är väl det. 🙂
        Ok! Ja det är nog lätt att underskatta vikten av förarbetet tror jag. Och att skicka in för snart (been there). Jag brukade köra post-its och detaljerade outlines och scenförteckningar och karaktärsbeskrivningar, men nu har jag slappnat av lite på den punkten. Istället utforskar jag själva grundstoryn mer noggrant och lär känna karaktärerna under vägen, för att sedan fördjupa det jag lärt mig om dem i redigeringen. Mina förberedelser handlar således mest om plotten, samt att ställa frågor om och kring karaktären.
        Det låter som en bra plan. Ja oklart om det är helt möjligt att upptäcka alla problem som kan uppstå på förhand, men man får väl göra sitt bästa 🙂
        Jag skulle nog skicka till proffset först isf. Så får de andra mer sköta finliret efter att de stora komponenterna sitter. Och så utföra ändringarna från föregående läsning mellan varje ivägskick.

        Liked by 1 person

      3. Marie: Mitt skrivliv

        Okej, jag tänker att jag ska (= jag ska, på riktigt) jobba lite som du beskriver, så inte stora plotändringar krävs under redigeringen.
        Tack för rådet, jag är rädd om min proffsläsare och vill ta den hjälpen i rätt läge 👍🏻

        Liked by 1 person

      4. Katarina Inläggets författare

        Hade frågan gällt lektör vs testläsare hade jag sagt testläsarna först, för lektören betalar man ju för så då vill man kanske att manuset ska vara så färdigt som möjligt så man slipper betala för att de ska påpeka basica saker man ändå vet och hade tänkt åtgärda senare. Men mellan olika kvalificerade testläsare tycker jag nog man kan ta den mest kvalificerade först. Om inte… en av de andra är en sådan som tjänar som pepp för författaregot med att säga hur bra det är förstås 😉

        Liked by 1 person

      5. Marie: Mitt skrivliv

        Det låter rimligt. Har inga planer på att anlita en lektör, i dagsläget åtminstone. Med kvalificerade testläsare hoppas jag ”slippa” 😄
        Haha, nej jag hoppas inte att någon testläsare i förväg planerar att krama mitt författarego… så blir man ju inte historien bättre 😬

        Liked by 1 person

  3. Skriva läsa leva

    Klart en liten paus kan vara av godo. Men sedan så. Låter roligt att skriva nytt tycker jag som längtar jättemycket efter det i mitt evighetsredigerande… men vad är det nu man säger? Något om grönare gräs på andra sidan? 😉

    Liked by 2 people

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Tror jag med 🙂 Om inte annat för att ladda batterierna, redigering kan vara så ‘exhausting’ för att använda det ord som passar bäst. Ja, haha, visst är det så. När man skriver längtar man till redigeringen då man ska ”få vila lite”, och vice versa. 🙂

      Liked by 1 person

      Svara
  4. Annika

    Jag tror helt klart på en tids detox, så känns hjärnan fräsch och redo sen 🙂 Tycker själv uppstarten brukar vara en tid av skräckblandad förtjusning och tycker det är intressant att följa andras arbete. Brukar du planera mycket i förväg, eller kör du mer på känsla?

    Liked by 2 people

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja, detox är nog precis vad man behöver efter att ha levt med ett manus under en tid. 🙂
      Det är ju det. Den där skräcken i att inte veta om man kommer kunna skriva ett manus till… 😮 Det är lika spännande varje gång. Kommer jag hitta orden, tonen, karaktärerna? Kommer storyn hålla, kännas lika intressant när den kommer på papper som den gjorde i mitt huvud? Så absolut skräckblandad förtjusning 🙂
      Jag håller med, sånt är kul att läsa.Jag planerar rätt mycket i förväg, sedan lämnar jag en del öppet att utforska under vägen, tycker det blir roligast så. Denna gång har jag dock en lite lösare plan än sist men fortfarande vet jag hela storyn från början till slut 🙂 Jag har försökt skriva på känsla men det brukar sluta med att jag inte kommer längre än ett par sidor. Jag behöver nog ha en aning om vart jag ska för att hamna nånstans öht 🙂 Hur gör du?

      Gilla

      Svara
      1. Annika

        Tidigare har jag kört mycket på känsla, men nu senast hade jag ett ganska detaljerat synopsis och det fungerade över förväntan 🙂 Det fanns ändå oanade möjligheter för historien att utveckla sig, och jag ändrade ganska mycket i synopsis under resans gång.

        Liked by 1 person

      2. Katarina Inläggets författare

        vad kul! 🙂 Ja, jag håller med, har även jag upplevt att det ändå finns utrymme för berättelsen att utveckla sig som du säger, och precis, en synopsis är ju inte huggen i sten heller, utan redigerbar 🙂

        Gilla

  5. Ebba Range

    Oj! Vilken fullträff med rubriken till inlägget – jag tänkte … Oh, hjälp … nej – vad har hänt nu, med Nästan som du. Suuuuuuuckade djupt av lättnad när jag läste vidare. Inte värre än så …
    Lycka till nu med det nya manuset.
    Kram ❤

    Gilla

    Svara
  6. Skriviver

    Oj, att du bara tänker ta en veckas paus, det låter lite i mina öron! 🙂 Jag hade nog behövt flera veckor eller en månad eller så. Men du verkar vara galet effektiv – så himla imponerande! Hoppas du får en skön vilopaus i alla fall, även om den är kort.

    Gilla

    Svara

Kommentera

