Sista vändan

Nu sitter jag med det som ska bli den allra sista redigeringsvändan med det här manuset. Smakar på den meningen. Slutredigering. Låter fantastiskt, efter ett år med det här manuset varav 6 månader av redigering. Jag har satt deadlinen till slutet av veckan, så nu har jag en hel del att göra. Och faktiskt, efter 6 månader hittar jag fortfarande saker att rödmarkera, även om de inte alls är många längre, och jag fortsätter ändra, men någonstans måste man sätta stopp. Det är faktiskt fullt möjligt att fortsätta redigera ett manus i evigheters evighet. En text blir aldrig perfekt, det är något jag har fått lära mig. Strävar man efter absolut perfektion kommer man aldrig bli klar. Så man får helt enkelt bestämma sig för en punkt då det är tillräckligt klart. Och nöja sig med det.
Sedan kommer förstås andra texter som ska skrivas på det.

Har ni gjort några kul fynd på bokrean?

”Art is never finished, only abandoned.”

Leonardo da Vinci

14 thoughts on “Sista vändan

  1. Helena

    Spännande! Och visst kan man peta hur länge som helst med ordval, formuleringar och kommatecken mm, mm, mm…

    Nej, inga reafynd än. Tog ett varv i stans numera bokhandel (tidigare fanns en till + Åhléns, båda nedlagda) men botaniserade mest efter pärm och register då 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Men eller hur? Det finns ALLTID något som kan vässas lite till.
      Ah inte du heller? Jag sneglade faktiskt mer på realådan med engelska pocket än på de svenska böckerna. 🙂

      Gilla

      Svara
  2. Eva-Lisa

    Man kan verkligen peta hur länge som helst, men nöjer man sig aldrig, blir man aldrig färdig heller, som du är inne på 🙂
    Jag har inte köpt några böcker alls den här rean, har för fullt upp med mitt eget för att hinna läsa, men lite längre fram så 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Exakt, man vill ju gärna se boken utgiven medan man fortfarande lever… 😊
      Samma här. Jo, jag köpte giolitos ebok på rea. Men annars, Niente!
      🙂
      Men precis, det är för mycket nu ändå för att fokusera på läsning. Tror jag får göra det och skjuta på läsningen.

      Liked by 1 person

      Svara
  3. Carola

    Eller hur, man kan peta i en evighet. Är säker på att din text kommer bli tillräckligt perfekt efter sista redigeringen 🙂
    Jag har köpt mest böcker till mina barn på bokrean. En till mig själv. Sista delen i Engelsforstrilogin av Sara Bergmark Elfgren och Mats Strandberg. Tyckte inte att det fanns så mycket som intresserade mig i år. Däremot har jag klickat hem lite e-böcker som jag planerar att recensera på E-boksevangelisterna.

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Verkligen, det är det värsta. Perfektionism är inte alltid av godo… Fast som hjärnkirurg är det förmodligen essentiellt, hehe. Jag hoppas det iaf, har gjort mitt allra bästa men för att bibehålla min mentala hälsa måste jag ju sätta P någonstans. 🙂
      Ohh, vad kul, ser fram emot att få läsa dina recensioner där igen 🙂 Plus nyfiken på vilka böcker det rör sig om, såklart!

      Liked by 1 person

      Svara
  4. anethebergendahl

    Du är inne på sista vändan av redigeringen. Det måste kännas underbart. 🙂 Grattis Katarina!
    Hur många vändor har du gjort sammanlat?

    Själv är jag inne på första vändan och försöker verkligen penetrera texten för att få in fler punkter att titta på vid en redigering.

    Det där om ”peta” i texten är bra tips, det bör jag också lära mig, säger jag ödmjukt. Jag har en tendens till att försöka göra meningen bättre, men någonstans får man säga stopp precis som du säger. 🙂 Vi får väl se hur jag klarar av det.

    Undrar som ”nydebutant” vad som räknas till en inlaga? Kanske du kan hjälpa mig.

    Jag vill gärna beställa en signerad bok av dig när den är klar.
    Trevlig söndag 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
  5. Katarina Inläggets författare

    Ja det gör det faktiskt. Trots att jag älskar mina karaktärer så är det skönt att det är klart. 🙂 tack! Jag vet verkligen inte hur många vändor, jag har gjort flera mindre vändor som fokuserat på specifika problemområden, men vändor som fokuserade på _hela_ manuset blev det kanske 5 eller 6.
    Det där med redigering är nästan en hel vetskap insåg, helt skild från skrivandet. Jag brukar försöka hålla mig från regelrätt redigering medan jag skriver, upplever det som två olika roller som för mig är svåra att kombinera.
    Hur menar du med peta, som något bra eller dåligt? För mig kommer petandet mot slutet, när det inte är så mycket kvar. Men det är nog lätt att fastna i småpetande som varken gör till eller från, som ett slags prokrastination, kanske. 🙂
    Inlagan är alla sidor mellan pärmarna på den färdiga boken. Hoppas jag inte missförstod din fråga?
    Vad roligt att höra! 🙂 självklart får du det 🙂 och jag anmäler mig härmed som köpare av din med 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
  6. anethebergendahl

    Godmorgon Katarina! Jag förstår vad du menar med vetskap om redigering. Har ett dokument framför mig som innefattar sju stegs redigering. Och jag är bara på den första 🙂 I skrivande stund sitter jag och redigerar andra halvan som ska skickas iväg till testläsare nästa helg. Svettigt men roligt.

    Tack för hjälpen om inlagan. Det är mycket man behöver lära sig. Jag tänker ge ut mig egen bok via Publit har jag bestämt mig för. Du är duktig som satsar på att starta upp eget förlag. 🙂

    Jag skriver upp dig på min lista för köpare. I helgen gjorde jag ett beställningsformulär som ligger på min blogg. Du kan väl fylla i där och hur du vill att jag signerar så har jag det samlat när boken väl är hos mig. Ett pris saknas men det blir billigare att beställa tre böcker än bara en. 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
  7. Katarina Inläggets författare

    Haha, vetenskap skulle det stå, förstås. 😄
    Det låter intressant. Vilka är de sju stegen? Det låter svettigt, ja! Jag har suttit hela morgonen och fixat med mitt med. Man blir aldrig klar. Verkligen alltså.
    Publit är nog jättebra tror jag och har den fördelen att man inte behöver ligga ute med några pengar. Det är en jättebra grej.
    Ja vi kände att det var något som behövdes. 🙂 men det är mycket jobb.
    Vad bra. Jag har ingen lista men hör gärna av dig när boken är ute, så skickar jag ett ex. 🙂

    Gilla

    Svara
  8. Skriva läsa leva

    Wow. Sista vändan. Det låter mäktigt. Stort. Och som du säger det gäller att sätta stopp för sig själv. Det tycker jag med är svårt.
    Inga böcker på rean. Än iaf. Behöver inget men hittar jag ett fynd så kanske… Fast det får nog bli näthandeln för i butikerna lockar inget alls.

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Hehe, ja helt och håller sista blir det kanske inte 😉 Det blir säkert ett par korrvändor när provtrycket kommer och små finjusteringar dessförinnan, men det största arbetet är iaf klart nu 🙂 Ja, det skulle vara himla lätt att fortsätta redigera vidare, hehe, om man hade orken.
      Jag köpte bara Giolitos bok som e-bok på rean, den kostade bara 29Kr. Tyckte det var perfekt då jag inte läst något av henne hittills. Nej, samma här, har böcker så det räcker för hela året tror jag, men köpreflexen är på något vis alltid aktiv när det gäller böcker 😉 Ja kolla näthandlarna, speciellt e-böckerna kan ha bra reapriser 🙂

      Liked by 1 person

      Svara

Kommentera

