Läsande och skrivande

Just nu har jag något slags läsdipp. Jag vill så himla gärna läsa något men inte en enda bok tilltalar mig. Inte ens de där storsäljarna som övervälls med superlativ. Jag vet inte hur många böcker jag ratat nu men det kanske är dags att inse att jag inte är på läshumör. Egentligen. 

Det händer ibland, att jag är för uppe i skrivandet/redigerandet och mitt eget manus, att jag inte kan koncentrera mig på någon annans berättelse. Jag tror faktiskt att dethandlar om det. Att när jag själv har redaktörshatten på så är det svårt att se annat än fel på de böcker jag läser. Det finns tydligen perioder som är bra och dåliga för läsandet, verkar det. När min bok väl är släppt kanske det blir annorlunda. Och snart släpps ju Eva-Lisas bok, så då får jag äntligen lite bra läsning iaf. 🙂

Är det fler än jag som får sådana lässvackor under olika perioder? Isf när infaller de för er?

Senaste boken jag ratade… skäms lite

12 thoughts on “Läsande och skrivande

  1. Eva-Lisa

    Haha, tack! Även om du redan hunnit läsa den ett par gånger nu, men det är ju inte riktigt samma sak att läsa på datorn som att hålla i slutprodukten 🙂
    Jag har haft väldigt många lässvackor på sistone, vet inte varför, men tycks inte hitta något som verkligen fängslar mig. Det ska bli intressant att höra vad du tycker om Giolitos bok, för den har jag ju läst 🙂 Den borde dock kallas rättegångsdrama och inte rättegångsthriller, tycker jag, men annars var den bra.

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Jag har ju det, hehe, och jag är säker på att den är lika bra den tredje 🙂
      Ja, jag ska ta mig igenom den, vid ett bättre tillfälle, när det börjar lugna ner sig med manuset. Så ska jag återkomma med vad jag tyckte. Är väldigt nyfiken eftersom den fått så mycket lovord. :). Så är säker på att den är bra. Egentligen. 🙂

      Liked by 1 person

      Svara
  2. Mia

    Jo så klart, hade en lässvacka nyss, men sen satt jag liksom ner bara. Läste och rätt vad det var insåg jag att ibland är det ju så där att det tar tid att hitta in för att jag sitter och tänker på annat. Men nu läser jag igen. Ivrigare!

    Liked by 1 person

    Svara
  3. Skriva läsa leva

    Var sak har sin tid… Jag känner så väl igen mig. Inget lockar alls ibland. Fastän det borde det. (Kände lite så över bokreaborden i bokaffärn. Bara trista böcker som låg framme 😉 Och detta trots en nuvarande lästopp!) Men jag kan inte se ett mönster för lästristessen. Får kanske ha lite utkik så jag lär känna mina svackor. Och toppar. 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Det är väl så. Och som Mia sa, ibland har man huvudet på annat håll och kan inte fokusera på läsandet riktigt.
      Nej, jag började fundera över det nyligen. Varför jag ibland vill läsa och ibland inte alls.
      Kände samma sak för bokrean. 🙂 Iaf den fysiska, hittade inte en enda bok av intresse.

      Liked by 1 person

      Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Jag tror detsamma gäller för mig med. Har liksom inte ro att försvinna in i böckernas värld, som läsare, när jag är mitt uppe i skrivprocessen.
      Jag har inte helt ratat den än, bara att jag kanske ska vänta tills det lugnar ner sig med min bok innan jag läser vidare. Men det verkar som om den står lite still, redan i början fastnar den och kommer inte igång riktigt. Som exempel, vid kapitel fyra har det fortfarande inte hänt någonting. Det har gått kanske fem minuter i karaktärens värld medan vi fått veta mer om personerna runt omkring. Men själva storyn verkar liksom inte riktigt ha börjat.

      Liked by 1 person

      Svara

Kommentera

