Stor dag!

Idag gick nämligen förlagets första bok till tryck! Hurra!

Provtrycket kom i eftermiddags och efter en granskning kunde vi ok:a det! Härligt!

På min egen front redigerar jag fortfarande men nu har jag iaf kommit till det stadiet då jag har skrivit ut ett ex för att fortsätta på papper! Min stackars skrivare fick kämpa sig igenom en rejäl bibba på över 300 sidor! Men den klarade det, efter lite svett och tårar.

Nu sitter jag här med min lunta och ska börja fingranska det. Testläsare 1,2 och 3 har sagt sitt, faktagranskarna ett och två med, och nu är det upp till mig att polera upp det hela så det glänser. Korrläsas ska det med, men det sköter jag delvis samtidigt. Jag har gjort så ganska länge, att jag rättar eventuella korrfel jag hittar under hela skrivprocessen, både medan jag skriver och skriver om och redigerar mer övergripande. Det gör att det inte blir fullt lika mycket kvar efteråt. Nu har dessutom mina duktiga testläsare hittat en hel del fel med.  Både grammatiska fel och stavfel och borttappade bokstäver. Rena stavfel gör jag i ärlighetens namn ganska sällan, det är väl mer om en bokstav faller bort när jag skriver. Svenska i allmänhet och rättstavning i synnerhet var nog mitt starkaste ämne i skolan. Det svåraste att hitta tycker jag är de där sakerna man inte tänker på när man läser. Som borttappade citattecken i slutet av en dialog, eller dubbla mellanslag… Det senare är dessutom svårt att se när man printar ut det, så jag brukar för säkerhets skull göra en sökning på just det i manuset.

Dessutom är omslaget på G med nu, så endera dagen borde jag få det med.  Ser fram emot att få visa er det 🙂

Men nu jäklar alltså! Nu börjar det verka böcker, banne mig. 🙂

 

16 thoughts on “Stor dag!

  1. Eva-Lisa

    Hehe, ja jag bloggade ju om det idag jag med, men då hade inte provtrycket hunnit komma än. Så skönt att vi kunde okeja det. Nu är det bara trycket kvar 🙂
    Håller helt med dig om korrfelen, de är verkligen svåra att hitta, speciellt när citattecken fallit bort och sådana där småsaker som är svåra att lägga märke till. Nu går det ju sällan att få en bok helt utan korrfel, men huvudsaken man hittar och åtgärdar de allra flesta 🙂
    Spännande med omslaget också! Ser fram emot att se det!
    Japp, nu är det snart dags att släppa vårens böcker! Ska bli så kul!

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Men vad F-n?? varför får jag inga uppdateringar längre? 😥 inte ett spår av någon avisering om ditt inlägg i min inkorg! Men då blev ju mitt inlägg en slags fortsättning på eller uppdatering av ditt. 🙂
      Ja de där små luringarna… Så är det tyvärr, några slinker alltid emellan, men man får försöka snappa upp så många man kan.
      Ja, det ska bli sjukt spännande! Och snart kommer boken att synas på nätbokhandlarna med 🙂 Det blir också en milstolpe 🙂
      Jaa, hurra! 😀

      Liked by 1 person

      Svara
      1. Eva-Lisa

        Ingen aning. Tror att det där strular ibland.
        Hehe, ja nu blev ditt inlägg en fortsättning, vilket ju var bra, för då slipper jag uppdatera kring det 🙂
        Precis, huvudsaken man får bort de flesta korrfelen.
        Japp, snart är din bok också synlig hos nätbokhandlarna! Då slipper min bok vara så ensam där 🙂

        Liked by 1 person

      2. Katarina Inläggets författare

        Ja vad knepigt. Ska gå in på inställningar och kolla vad som hänt! Så kan vi inte ha det! 😮
        Jamen det var ju bra då iaf 🙂
        Ja precis, finns väl ändå inga böcker utan ett endaste korrfel. Trots professionella korrekturläsare med den rätta genen 😉
        Ja, det ska bli så sjukt kul att se den där 🙂 Nej, den ska inte behöva vara ensam så länge till! 🙂

        Liked by 1 person

      3. Katarina Inläggets författare

        Nu är det (förhoppningsvis) åtgärdat! WordPress är lite lustigt som avföljer folk på egen initiativ. Alt så har jag kommit åt något från mobilvyn igen- Det har hänt förr…
        Nej, hehe, och med 90 tex så läste ju både jag och en professionell korrekturläsare, och då hittade jag faktiskt saker som hon inte sett! 😮 trots att jag ändå läst den förpillade texten ungefär femhundra gånger. Så inte ens korrekturläsare är ofelbara! 🙂 Även solen har fläckar.

        Liked by 1 person

Kommentera

