2000 fattigare

Det var ett område i början av manuset, som två av tre testläsare hintat om kändes lite segare än resten, och även den tredje tyckte det var lite långsammare, även om det inte nödvändigtvis behövde vara ett problem. Så jag bestämde mig för att det var lika bra att åtgärda detta. Som egenutgivare måste man vara sin egen (stränga) redaktör många gånger, och inte bli nostalgisk eller nöja sig med good enough. Så jag tog fram sekatören och kapade 2000 ord på de första 79 sidorna ungefär. Det blev onekligen tajtare. Visst kan jag tycka att de där orden hade ett syfte med, de gestaltade och visade relationern mellan olika karaktärer, men det har jag å andra sidan hela manuset på mig att göra. Och jag har bara inledningen på mig att fånga läsaren. Så de fick ryka, för ett högre ändamål.

Idag går redigeringen vidare. Den här gången är det dialogerna som gås igenom. Allt som känns ”on the nose” ska trimmas bort.

Och igår kom den första beställningen till förlaget! 🙂 SÅ kul!

Snart är det helg och jag ska vara relativt ledig och kan ägna mig åt hårdredigering! 🙂 Plus att sova lite extra då 🙂 Jag ska även åka till Mio och handa lite grejer jag behöver. 🙂

Vad ska ni göra i helgen?

16 thoughts on “2000 fattigare

  1. Carola

    Steget innan att kapa text kan vara jobbig men när man väl gjort det så upptäcker man oftast att det blir så mycket bättre. Tjoho vad kul att ni fått in en beställning!! 🙂 Det börjar röra på sig i den änden också. Härligt!
    I helgen åker jag till mina föräldrar med barnen eftersom vi har sportlov den kommande veckan. Vi ska ut i skogen och grilla korv och ta en tur till Norge. De har aldrig varit där och det är bara 4 mil till gränsen från där mina föräldrar bor så det blir en trevlig dagstur. Lycka till med redigerandet!

    Liked by 1 person

  2. Skriviver

    Så himla coolt när man lyckas kapa en massa ord och verkligen tajta till något! Jag tycker ofta att det är så himla svårt att se när det behövs, så det är tur att det finns skrivvänner som kan läsa och tycka till 🙂

    I helgen blir det skrivhelg på Idébageriet med lite olika skrivfolk. Ska bli så extremt roligt!

    Liked by 1 person

  3. Katarina Inläggets författare

    Ja det är ju det, men när men väl kommer till skott är det ganska befriande.
    Ja nu börjar det på riktigt, känns jättekul! 🙂
    Ah vad härligt. Tur att ni med kunde ta ledigt, det behövs ett litet break mitt i terminen för både vuxna och barn. 🙂

    Liked by 1 person

  4. Katarina Inläggets författare

    Ja det tycker jag med, att detär svårt att veta, så tillslut fick jag börja ifrågasätta varenda mening. Sett i ett större perspektiv var det inte så svårt längre.
    Ja detär verkligen guld.kollade och mina testläsare har tillsammans fått ihop närmare femHUNDRA kommentarer på manuset, det är helt fantastiskt! 🙂
    Lycka till med skrivandet. 🙂

    Gilla

  5. Eva-Lisa

    Ja, less is more, passar nog bra in här 😀 När det gäller ord är det ju ingen fara heller, hade ju varit värre om det varit pengar 🙂
    Jag tänker vila i helgen, för den här veckan har varit grymt stressig 🙂

    Liked by 1 person

  6. Katarina Inläggets författare

    Ja haha, hade det varit pengar hade inte less varit more, hehe. 😄
    Men ord kan man som du säger ofta avvara även när man vid en första anblick tror de behövs.
    Det gör du rätt i. Håller med, de senaste två veckorna har varit lite galna. 😜

    Liked by 1 person

  7. Katarina Inläggets författare

    Verkligen!😳😉
    Ja det är ganska intressant när man inser hur mycket tajtare texten blir med lagom mycket kapande. För det mesta är det bara av godo, när man väl har bestämt sig. 🙂
    Ja förra veckan var nog värst för mig iaf. Hehe. :)men nu får vi vila lite 🙂

    Liked by 1 person

  8. anethebergendahl

    Ojdå, så duktigt av dig. Jag håller också med att texten blir bättre ju tajtare den blir till slut utan en massa onödiga ord som inte tillför historien något. Sådana onödiga har jag också plockat bort i min redigering idag när jag varit ledig.

    Imorgon lördag jobbar jag på akuten, som har öppet dygnet runt alla dagar på året. På kvällen äta middag med särbon och skriva klart sista kapitlet förhoppningsvis. Det är så himla svårt. Ha en trevlig helg! 🙂

    Gilla

  9. Katarina Inläggets författare

    Ja, hehe, lite duktig kände jag mig iaf 😉
    Men precis, onödiga ord var det kanske, man tänker ju att de har ett syfte när man skriver dem, dock kanske man överdriver deras nödvändighet just där. Ibland kan samma sak komma fram på andra ställen i boken lika bra och på andra sätt.
    oj, det låter jobbigt! 😮
    Ha en trevlig helg du med!

    Liked by 1 person

  10. Ebba Range

    Hehe … funderar på att skicka iväg ett manus med bara en titel … då är det verkligen less is more 🙂 Kommer uppenbarligen bli en succé!
    Själv har jag fått bostadstillägget indraget = 1400:-/mån utan att pensionen höjts. Ingen succé alls. Om det känns? Så in i helvete! (Ursäkta att jag tog i!)

    Liked by 1 person

  11. Katarina Inläggets författare

    Ja, det blir ju billigt porto iaf 😉
    Men precis. Fantisera ihop din egen berättelse med utgång från titeln 😀 Kanske blir det nya inom storytelling.

    Gilla

  12. Katarina Inläggets författare

    Det känns riktigt kul! Ja, hård måste jag vara, för det finns ingen annan som är det i mitt ställe. Förutom testläsarna då, de har sagt mycket bra. Men för att genomföra ändringarna måste man vara disciplinerad själv med och inte bortförklara feedbacken man får.

    Liked by 1 person

Kommentera

