Lägesrapport

Oj, en hel vecka sedan sista inlägget! Vart tar tiden vägen? Jag har en aning…

I veckan som gick har jag haft tät mailkontakt med både tryckeri och omslagslayoutaren, samt drabbats av en liten kris när representanten för tryckeriet plötsligt gick under jorden, och problemet måste lösas subito!

Det är i sådana här lägen man börjar känna att man inte riktigt har tid med sitt vanliga jobb 😀 Helst skulle man ju vilja ägna dagarna åt förlagsrelaterade sysslor varvat med sitt eget skrivande, (vilken perfekt kombination det vore! 🙂 ) Men dit är det ju lite kvar.

Jag har också börjat åtgärda ett problem som två testläsare oberoende av varandra uppmärksammat i manuset. Jag börjar få lite småpanik nu  faktiskt, för det känns som om jag fortfarande har massor kvar att redigera (även om det nog inte är riktigt så illa) och dessutom ska manuset korrläsas, sättas och korrläsas igen. Dessutom ska omslaget göras. Sedan är det dags för provtryck. Jag blir stressad bara av att tänka på att om lite drygt två månader ska allt vara klart! Var är TIDEN? 😮

Häromdagen hade jag en stund över och roade mig med lite bildredigering! 🙂  Ibland kan det vara så avstressande att ägna sig åt kreativitet av ett helt annat slag. Resultatet ser ni nedan. Och idag efter jobbet tog jag en promenad för att koppla av lite, det behövdes efter en hektisk vecka 🙂 Men samtidigt är det så himla roligt och jag är så glad att det som började som en idé nu är verklighet.

Hur ser ert ideala liv ut? Vad drömmer ni om?

namnlost-4b

22 thoughts on “Lägesrapport

  1. Eva-Lisa

    Det är är verkligen roligt och lärorikt! 🙂 Tur att det inte bara finns ett tryckeri man måste förlita sig på, idag finns det ju flera att välja bland 🙂
    Du hinner säkert klart redigeringen, även om det verkar vara mycket nu, ofta går det fortare än man tror 🙂
    Visst är det coolt att idén äntligen har blivit verklighet!
    Ännu en dröm har ju förverkligats för min del med och för tillfället har jag inga drömmar kvar som jag kan komma på. Men det dyker kanske upp nya 🙂
    Fin bild! 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
  2. Katarina Inläggets författare

    Helt klart! 🙂
    Ja det är tur hehe, och man lär sig under vägen vilka man kan lita på och jobba med.
    Jag hoppas det, så jag får den klar till det datumet jag satt. Men snart blir det nog bättre med tid. 🙂
    Ja, det är så himla häftigt! 🙂 drömmar kan faktiskt förverkligas, med hårt arbete. 🙂
    Vad härligt, men som du säger kan ju nya fortfarande dyka upp allt eftersom. 🙂
    Tack 🙂 Jag gillar verkligen att pyssla med sånt. Valde tydligen helt fel yrke när jag var yngre 😉

    Liked by 1 person

    Svara
  3. Skriva läsa leva

    Snygg bild!
    Förstår om det känns mycket. Det är ju mycket allt det du gör och ska få ihop. Samtidigt låter det som roliga bitar. Att det leder till att en dröm förverkligas. 😊
    Tänkte inte helt rätt när jag valde yrkesinriktning. Trivs visserligen med jobbet men vill få med andra bitar också. Och kanske en dag byta inriktning? Så under tiden gör jag vad jag kan för att nå mina mål och pluggar på samtidigt som jag jobbar. Gäller att vara målmedveten. Och ha tålamod. 😉

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Tack! 🙂 Ja, just nu är det lite mycket, hehe, men allt syftar ju till något som är roligt i slutänden så när man påminner sig om det är allt gott! 🙂
      Du med!? Då är vi två. 🙂 Ja, det är aldrig försent att sadla om och satsa på det man egentligen vill göra. 🙂 Tycker du är jätteduktig och önskar dig all lycka!

      Liked by 1 person

      Svara
  4. Eva Karlsson

    Jag har tyvärr inget Photoshop längre och saknar det ibland. Tänker att jag någon gång i alla fall ska hyra Indesign och Photoshop en månad och göra i ordning någon reseskildring eller liknande.
    Lycka till med allt som ska göras inför boksläppet. Tror det går jättebra.

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja det är ju så roligt! 🙂
      Vilken bra idé, att ha det en månad och liksom fixa klart ett projekt, det vore ju toppen om man kunde det. Är du duktig på InDesign?
      Tack Eva, det behövs 🙂

      Gilla

      Svara
      1. Eva Karlsson

        Vet inte om jag är duktig längre. Jag jobbade med InDesign som layoutare i många år. Men slutade kring 2009 då jag i stället blev reporter på heltid. Så jag kanske bara tappar hakan när jag öppnar programmet och inte känner igen någonting. Men som sagt jag skulle tycka att det vore kul att testa. Om jag trycker upp en egen bok i framtiden skulle jag göra inlagan själv (så mycket kan jag nog fortfarande och det vore så roligt) men till omslaget skulle jag anlita ett proffs.

        Gilla

    1. Katarina Inläggets författare

      Men tack fina du 🙂
      Jag tycker det är himla kul så det vore ju perfekt om man kunde kombinera det med eller få nytta av det i skrivandet. 🙂
      Din dröm kommer helt säkert gå i uppfyllelse 🙂 det måste den för jag vill ju läsa trilogin:)

      Liked by 1 person

      Svara
      1. Katarina Inläggets författare

        Nej, ge upp ska du absolut inte göra. 😮 jag och alla andra här väntar ju på att få läsa 🙂 tidsåtgången spelar ingen roll, den som väntar på något gott, som du vet 🙂

        Liked by 1 person

  5. Drömmen om en bok

    Fantastiskt fin bild! vad duktig du är 🙂
    Jag drömmer om att få skriva på heltid och styra mina dagar själv. Vet dock inte om jag egentligen skulle trivas med att bara ägna mig åt skrivandet så jag siktar i stället på att gå ned drastiskt i tid på mitt arbete 😉

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Samma här. Skulle också vilja ha skrivandet som huvudsyssla och mitt nuvarande jobb som deltidstjänst. Det vore underbart. Vi får sikta på det och arbeta för att förverkliga de drömmarna 🙂

      Liked by 1 person

      Svara
  6. Marie: Mitt skrivliv

    Wow, vilken bild! Jag har jobbat en hel del med Photoshop och blir grymt imponerad. Om vi lägger ihop dina fotoredigeringsskills med ditt fotande så kan vi konstatera att du borde blivit fotograf också 😄
    Låter som du har många strängar på din lyra just nu och att tiden inte räcker till. Jättekul att det går framåt i alla fall, paniken är väl en del av det hela misstänker jag?!

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Tack, vad kul att du gillade! Jag tycker photoshop är jätteroligt! 😛 Ja, något sånt skulle man nog ha valt om man stod inför det valet idag hehe. Det känns verkligen så, att tiden inte helt räcker till för allt jag vill göra, men inte på ett dåligt eller stressande vis egentligen. De sakerna finns ju kvar när jag har mer tid, det är bara lite frustrerande när man blir intresserad av något och skulle vilja förkovra sig, att inte ha tiden. Men som sagt, livet kanske räcker till åt det med, framöver. Ja, hehe, paniken är halvt om halvt närvarande hela tiden, 🙂

      Liked by 1 person

      Svara
      1. Marie: Mitt skrivliv

        Tiden ja, den är det inte lönt att jaga. Den som tar det lugnt får mer tid, den som stressar ihjäl sig… ja, den dör ju 🤔Jag brukar tänka att jag är lycklig som får brinna för någonting, det är inte alla som har den turen. Sedan gäller det att disponera sin energi såklart.
        Haha, paniken är en del av att lära sig nytt. Snart har den lagt sig och då får du satsa på något mer vågat, fallskärmshoppning kanske!?

        Gilla

      2. Katarina Inläggets författare

        Ja, det är ju just det, time management! Håller med om att brinna för något. Det är fint.
        Det är väl det. Fast fallskärmshoppning, nja… Tyckte ridning var lagom våghalsigt, när jag höll på med det, så jag har nog redan avklarat den biten, hehe.

        Liked by 1 person

      3. Marie: Mitt skrivliv

        Det är ju inget fel på att börja mixtra med medicin heller, om fallskärmshoppning är uteslutet och du fortfarande vill vara lite vågad. Själv brukar jag ta en alvedon och en halstablett direkt efter, då ilar det till i magen 😂

        Gilla

Kommentera

