Omslag och författarbilder

Igår kom fotona från fotografen, och jag blev riktigt nöjd. Härlig känsla. Vid den första fotograferingen (inför 90 Minuter) så hade jag inte direkt gynnsamma förhållanden. Det var isande kallt ute, och jag stod ute på en liten brygga (Norr Mälarstrand) utan jacka och med den lågtstående solen rakt i ögonen. Försökte att inte kisa och samtidigt se in i kameran… Det är bilden jag har som profilbild här på bloggen med. Den enda jag haft sedan dess. Men dessa är bättre tycker jag.

Nu är omslagsplanerna i full gång. Flera förslag har bollats med olika personer, och nu tror jag att jag slutligen bestämt mig för det alternativ som bäst representerar boken. Det är riktigt roligt och stimulerande. Och när man ser hela omslaget upplagt, med fram och baksida och rygg, så börjar man kunna visualisera boken på ett helt nytt sätt. Se hur den kommer se ut i en bokhylla, tex. 🙂

Dagarna är så fulla av förberedelser att jag önskar jag inte behövde gå till mitt vanliga jobb riktigt varje  dag, för det finns alltid någonting jag hade behövt göra. I nuläget arbetar jag ju heltid på mitt vanliga jobb och åtminstone tre-fyra timmar om dagen med förlaget och böckerna. Det gör att inte så mycket tid blir över till redigering just nu, men snart ska jag ta tag i redigeringen med på allvar. Hoppas få feedbacken från den sista testläsaren i veckan, men annars kan jag nog börja redigera ändå, så får den komma när den kommer.

Vilken typ av bokomslag lockas ni mest av? Finns det en typ av böcker som ni aldrig kan låta bli att ta upp i hyllan? Något särskilt förlag/särskild författare? Dela gärna med er av era favoritomslag 🙂 

18 thoughts on “Omslag och författarbilder

  1. Eva-Lisa

    Ja, nu är det riktigt mycket på samma gång 🙂
    Jag har inga speciella omslag som jag lockas mer eller mindre av, det handlar nog mest om hur omslaget är formgivet och varierar från bok till bok. Huvudsaken det är lockande.
    Är det en författare jag redan känner till och som jag gillar, spelar omslaget ingen roll alls för mig. För det är ju innehållet jag vill åt 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Det är ju det! Men roliga grejer!! :))
      Det känns bara som att dygnet inte riktigt räcker till! 😀
      Intressanta tankar kring omslag. Men har du inte något exempel på omslag som verkligen tilltalar dig rent visuellt? 🙂 den där sorten som får en att plocka upp en okänd bok för att se vad den handlar om, bara pga omslaget? 🙂
      Jag håller med, ens favoritförfattares omslag är mindre viktiga 🙂

      Liked by 1 person

      Svara
      1. Eva-Lisa

        Nej, inget jag kommer på så här på rak arm. Tror faktiskt aldrig det har hänt att jag köpt en bok enbart p g a omslaget, men sedan finns det nog många omslag som fått mig att plocka upp boken och läsa baksidestexten 🙂

        Liked by 1 person

      2. Eva-Lisa

        Jag trodde du menade om det är några speciella omslag som skulle fått mig att plocka upp boken, för några sådana kan jag inte erinra mig direkt 🙂 Däremot kan ju vissa omslag vara mer intresseväckande än andra, men vad som gör dem intresseväckande har jag inte funderat så mycket på 🙂

        Liked by 1 person

      3. Katarina Inläggets författare

        Ja en del är absolut mer intresseväckande än andra 🙂 jag gillar fina omslag, det känns som om det förstärker läsupplevelsen. En bok som tex Du skulle jag nog inte ha valt att läsa baksidan till baserat på omslaget… 🙂 tur att den fick min uppmärksamhet på andra vis 🙂

        Liked by 1 person

  2. Carola

    Din tidigare erfarenhet av fotografering lät inte alls tilltalande. Skönt att du blev nöjd med bilderna och att du slapp frysa häcken av dig den här gången 😀 Det ska bli superspännande att få se omslaget men mest längtar jag efter att få läsa 🙂 För det är som Eva-Lisa säger, när man gillar en särskild författare så spelar omslaget ingen roll. Annars har jag svårt för jämngråa omslag eller de med en eller två basfärger utan något motiv alls och en stel text på titel och författarnamn. De ratar jag direkt. Annars när jag söker nytt går jag mest på genre och baksidestexten.

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Nej, hehe, det var faktiskt inge höjdare. 😀 och inte gillade jag bilderna heller.
      Vad kul, hoppas du ska gilla det, OCH boken 🙂
      Nej, kanske är det så, men för dem som ännu inte upptäckt en författare är det ju bra om man anstränger sig lite hehe. 😉
      Ja, det låter inte snyggt, så jag hoppas du ska gilla mitt 🙂

      Liked by 1 person

      Svara
  3. Marie: Mitt skrivliv

    Kanske läge att be om fler timmar på dygnet? Periodvis skulle man faktiskt behöva distribuera om timmarna, men i alla fall härligt att det är framåtsyftande spännande jobb, hobba – som min pappa kallade det när han jobbade, för det var jobb och hobby på en och samma gång för honom.
    Håller med Carola, inte alls rolig erfarenhet av fotograferandet. Var det inte ”din” fotograf, jag tänker att du borde kunnat ställa krav, men det funkar såklart inte alltid så. Kul att det kändes bättre den här gången.
    Jag gillar suggestiva omslag, som det här http://www.adlibris.com/se/bok/utmarker-9789175036083 – det väcker så många frågor och skapar en känsla. Men i övrigt håller jag med Eva-Lisa, har jag läst en författare och gillat boken spelar omslaget ingen roll, annars hade jag väl inte läst mer av Jodi Picoult, i synnerhet inte på engelska 😉

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja, just nu skulle jag behöva en 30 timmar eller så, så kanske jag hann sova lite med!
      Hobba var ett himla bra ord, faktiskt. Det är det jag gör nu, på deltid iaf!
      Nej, det var förlaget som beställt fotot, och valt fotografen.
      Ja, det var ett snyggt omslag faktiskt, väldigt suggestivt. Just det suggestiva gillar jag med, sedan kan det kanske vara olika vad man tycker är suggestivt med. Nej, men för dem som ännu inte upptäckt en viss författare kanske det ändå är bra om man lägger lite möda på det. Annars kanske de aldrig ger denne chansen 😉

      Liked by 1 person

      Svara
      1. Marie: Mitt skrivliv

        Sova? Vem behöver göra det? 😄
        Ja, omslag är värda mödan, oavsett hur känd du är, om du frågar mig. Det är en konst att få rätta känslan som dessutom matchar innehållet. Blir kul att se ditt omslag när det är klart 👍🏻

        Liked by 1 person

      2. Katarina Inläggets författare

        Jaaaag!! 🙂
        Ja, jag älskar snygga omslag (som ni kanske märkt här på bloggen) det förhöjer hela läsupplevelsen för mig. Så jag hoppas jag lyckats hitta ett som både är attraktivt och även matchar innehållet.

        Liked by 1 person

  4. Ebba Range

    Så spänd på att se både det färdiga omslaget och författarbilden 🙂
    Vad gäller författare/omslag jag gillar – som Marie gav exempel på – skulle jag mer än gärna läsa Arne Dahls böcker även om de hade ett omslag av gråpapper.
    Jag tycker annars att det nästan är lättare att berätta om reaktioner på omslag som inte tilltalar ett dugg. Men, det ska jag inte belasta med här.
    Utan istället heja på och fortsatt Lycka Till 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Jag med, hihi! 😉
      Jag har aldrig tänkt på hans omslag, eller läst hans böcker så vad intressant att två nämner honom 🙂
      Ja, det kanske är sant, det kan nog vara lättare att definiera vad man inte gillar.
      Tack för hejaren och kul att ses igår! Vad fin Texas var 🙂

      Gilla

      Svara
      1. Katarina Inläggets författare

        Ja det var länge sedan nu. Vi kanske får dra ihop en ny skrivargrupp? 🙂 hojta om du vill så kan vi spåna på det. 🙂
        Hehe ja jag luktade ju bullar så det kanske var därför 😉

        Gilla

      2. Ebba Range

        Han får inte äta bullar … dålig i magen då … så det var nog dig som person han gillade 🙂
        Ja, jag hojtar … senare … det vore kul 🙂
        Vi kanske kan skriva ihop … ja, var o en på sitt alltså – någon gång eller fler … framöver – det är ju lättare nu med tanke på det faktiska avståndet som minskat rejält numera.

        Liked by 1 person

      3. Katarina Inläggets författare

        Hoppas det 🙂 jag gillade honom med.
        Ja visst vore det. Eller som du säger skriva tillsammans någonstans, ”över en skrivfika”, kanske 😉 ja det är det fina 🙂 nu har du nära till allt 🙂

        Gilla

Kommentera

