Förberedelser

Förberedelserna inför de första två boksläppen är redan i full gång, trots att åtminstone jag fortfarande redigerar. Det ger en helt ny innebörd åt simultanförmåga. Jag gör just nu en hel massa saker samtidigt: Väntar på feedback från en testläsare samt en faktagranskare, redigerar efter den senaste testläsarens kommentarer, funderar kring omslagsbilder och typsnitt, planerar för fotografering till mitt författarfoto som behöver förnyas (bara en sådan sak som vad man ska ha på sig!), väntar på att det sista ska gå igenom med förlaget så vi kan gå från planer till handling på allvar, försöker synka allt som ska göras samtidigt när det väl sker, mailar folk hit och dit i olika ärenden, väntar på ett besked som verkar dröja, klurar på baksidestext, får panik för att det känns som om tiden inte räcker till…

Jag har skaffat en anteckningsbok där jag skriver upp allt jag ska göra, och har i nuläget sisådär en 25-30 punkter att beta av (sist jag kollade, några kan ha kommit till sedan dess). Först nu inser man till fullo precis allt som behöver göras innan en bok kan släppas, på ett helt annat sätt än innan, då ett förlag skötte allt det praktiska. Visst hade man en aning om de olika momenten men nu har jag fått en inblick jag inte hade då.

Men det är så jäkla roligt, och spännande! 🙂 Mitt lilla taniga 34K-råmanus har vuxit till sig till en 85K-bjässe och börjar äntligen likna en bok! 🙂 Stoltheten!

Ett tag (under 2015) var jag osäker på om jag någonsin skulle lyckas skriva ett helt manus igen, för vad jag än började på så orkade jag bara några kapitel innan jag tröttnade. Jag trodde det var kört. Ingenting jag skrev kändes roligt eller meningsfullt längre. Det räckte med att byta riktning för att skrivlusten skulle återvända! 🙂 Ok, det gick segt i början, men jag tog mig igenom det! Och om några månader kommer resultatet att finnas ute i handeln! Det känns snudd på magiskt. 🙂

 

15 thoughts on “Förberedelser

  1. Eva-Lisa

    Det är verkligen så mycket mer att tänka på nu än tidigare, men så galet roligt! Och så lär man sig nya saker hela tiden också 🙂
    Hurra också för att skrivlusten återvänt! Tänk att ibland krävs det bara att man byter inriktning (och startar förlag) för att den ska komma tillbaka 🙂

    Liked by 1 person

  2. Katarina Inläggets författare

    Precis!! 🙂
    Ja hurra för att den återvänt, och haha, precis, tänk att det var så enkelt! 😄😉Jag känner så igen mig i det du skrev i tidigare inlägg, om att en förändring krävdes för att du skulle vilja fortsätta. Så var det verkligen för mig med.

    Liked by 1 person

  3. Katarina Inläggets författare

    Men precis!! Det var nog helt avgörande. Annars kanske vi som du säger hade pysslat med annat istället. 🙂 Och läsarna hade gått miste om finfina böcker 🙂

    Liked by 1 person

  4. Skriva läsa leva

    Och jag som tycker jag har mycket för mig just nu 😉 Men det låter som om det är roliga bitar att få ihop. Och att det blir ett resultat som du/ni kan vara stolta över. Tänk bara att gå från en sådan skrivsvacka som du hade till det här. Håller tummarna för att dig, och Eva-Lisa förstås!

    Liked by 1 person

  5. Carola

    Kan förstå att det rusar på nu och att det finns en hel del att göra inför uppstarten av förlaget, utgivning och allt. Jag är så glad att du kom över den där tröga puckeln och fick fart på skrivlusten igen! 🙂 Ser verkligen fram emot att få läsa era böcker som släpps under våren! Yay! 🙂

    Liked by 1 person

  6. Katarina Inläggets författare

    Ja, hehe, lite mycket just nu, men när man minns vad det ska leda fram till så orkar man 🙂 Tack, vi tycker det ska bli jättespännande!

    Gilla

  7. Katarina Inläggets författare

    Ja, nu börjar det brinna i knutarna om böckerna ska hinna ut till den tid vi tänkt. Och iom uppstarten av förlaget så blir det liksom ännu mer än bara det som handlar om bokproduktionen.
    Det är jag med, verkligen! Jag ville ju fortsätta skriva så är jätteglad att jag återfann skrivlusten 🙂
    Vad kul, hoppas du ska tycka om dem 🙂

    Liked by 1 person

  8. Mia

    Fattar precis det där med att undra om man ska få ihop ett nytt manus igen, alltså verkligen hela vägen så att det känns som något man vill att nån annan ens tittar på. Jag tror att det gäller varje gång (vilket gör mig lite trött fast låtsas inte om det…).

    Liked by 1 person

  9. Katarina Inläggets författare

    Ja, det kanske är något man alltid kommer dras med? Den där undran om man någonsin kommer att lyckas skriva igen! 🙂 Men det kan kännas nog så deppigt när man är mitt i de funderingarna… Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter 🙂

    Gilla

  10. Katarina Inläggets författare

    Ja, hurra för den! Och tack!
    Jag tänkte mig i början av Maj, om jag fixar det tills dess. Vilket jag ska försöka. Med reservation för att jag inte vet exakt hur lång tid allt kommer ta.

    Liked by 1 person

Kommentera

