Drunknar i redigering

Okej, återigen har en sak jag trodde skulle gå relativt snabbt att fixa (typ ett par dagar eller så) visat sig bli lite mer komplicerat än så.

Naiv som jag var tänkte jag att det skulle räcka med att gå in och lägga till några meningar i befintlig text för att liksom förstärka både karaktärens motivation och stötta upp händelseförloppet lite bättre.

Ack nej. Den berömda dominoeffekten slog till igen.

När jag var nästan klar med den punkten (av fem) så insåg jag att detta lilla tilltag hade försvagat en motivation för en annan händelse, så nu verkade DEN orimlig istället! Jahapp, in och förstärka där med då. Det var en punkt, och den tog två dagar. (Jag kunde tyvärr inte utnyttja lördagen till fullo pga ögonmigrän (har jag fått veta att det heter, det jag verkar ha haft) som gjorde det svårt att sitta vid datorn några längre stunder.) Nu har jag betat av den och två nya punkter har tillkommit. Resultatet: ett steg fram och två tillbaka! 😮

Tur att jag gillar redigering, men ibland blir det lite väl mycket av det goda, även för mig.

Jag fick iaf svar från en av experterna, vilket gjorde att jag kunde så gott som avsluta den biten. Ibland krävs det inga stora tillägg, utan bara att man vet dessa saker för att man vet vad man ska skriva och vad man kan stryka. Det brukar sägas att en stor del av researchen aldrig syns i boken och det stämmer verkligen, men författaren måste fortfarande ta reda på dessa saker.

Imorgon börjar jag sent och kan ägna morgonen åt redigering igen (om jag inte prioriterar att sova, förstås 🙂 )

headache-1007244_1280

19 thoughts on “Drunknar i redigering

  1. Eva-Lisa

    Aha, heter det ögonmigrän? Då vet jag vad jag med har haft. Tur att det inte gör ont i alla fall 🙂
    Det blir nästan alltid en dominoeffekt så fort man ändrar någonstans, men det viktiga är ju att det blir bra, så kämpa på. Snart är du i mål 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja, man får tydligen bara auran, inte huvudvärken. Uppenbarligen ligger det i släkten. Både mamma, moster och mormor brukade ha det. 😀
      Ja, då vet du vad du hade. 🙂
      Det blir ju det, men det är bara att fortsätta beta av alla punkter och se till att storyn inte går av på mitten någonstans. :O
      Tack för pepp!! Jaa, jag hoppas jag snart blir klar så jag kan gå vidare med nästa fas.

      Liked by 1 person

      Svara
      1. Eva-Lisa

        Härligt att höra att det inte var något farligt man haft då 🙂
        Precis, så kör hårt! Det här grejar du 🙂
        Hoppas jag med, men huvudsaken det blir bra, så känn ingen stress 🙂

        Liked by 1 person

      2. Katarina Inläggets författare

        Nej, isf är det inget farligt, bara lite obehagligt. 🙂
        Hehe, det ska jag göra!! 🙂
        Ska försöka att inte göra det, för som du säger, huvudsaken det blir bra. 🙂

        Liked by 1 person

  2. anethebergendahl

    Usch, migrän är jobbigt. Det hade jag mellan 30-40-års åldern. Sedan har jag bara blivit drabbad enstaka gånger. Nu efter 50 år knappast alls. Dock ofta huvudvärk. Tillbaks till redigering så kan det bli klurigt när man plockar bort lite här och lite där. Annars tycker jag redigering är nästan lika kul som att skriva. 🙂

    Vad arbetar du med? Såg att du började sent imorgon?
    Själv är jag ledig alla måndagar i januari för jag har jobbat för mycket. Och jag kommer sitta vid datorn ett par timmar. Jag jobbar på sjukhus som medicinsk sekreterare. 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Jag har aldrig haft regelrätt migrän som tur är! Bara den där auravarianten när det börjar snurra som små ljusgrejer framför ögonen eller att delar av synfältet blir suddigt. Det räcker ändå.
      Ja, det blir ju det, för allt hänger ihop så börjar man mixtra på ett ställe så påverkar det en hel massa andra saker med tyvärr. 🙂 Men jag gillar också redigeringen.
      Jag arbetar som butikssäljare. 🙂
      Vad skönt att vara ledig just på måndagar, så blir helgen lite längre. 🙂 Perfekt att kunna utnyttja som extra skrivtid.
      Jättekul med att höra vad du jobbar med 🙂

      Liked by 1 person

      Svara
      1. anethebergendahl

        Jag ser jättemycket fram emot min redigering. Och extra mycket när jag kan läsa testläsarnas dokument. Jag har fått tillbaka från två stycken men har inte läst något än för jag vill skriva klart manuset först. Sedan läsa och redigera. Men jag är nyfiken 🙂

        Kul att veta vad du jobbar med förutom att du sliter med ditt manus, såklart!

        Har du läst det du fått tillbaka av din/dina testläsare än?

        Liked by 1 person

      2. Katarina Inläggets författare

        Oj vad starkt att inte läsa feedbacken när man får den tillbaks, vet inte om jag skulle ha samma karaktärsstyrka. 🙂
        Ja jag har fått svar från två av tre och håller på att redigera efter den andras förslag och kommentarer nu. Den sista tror jag mest kommer fokusera på det språkliga så det passar ju perfekt. 🙂
        Ja det är lite kul, att höra vad folk gör till vardags. Det är ju sånt man sällan pratar om annars. 🙂

        Liked by 1 person

      3. anethebergendahl

        Jag är oerhört nyfiken måste jag villigt erkänna, men har endast fem kapitel kvar att skriva. Sedan en omgång redigering och sedan iväg till tre testläsare igen (samma som innan). Inte förrän då ska jag läsa testläsarnas kommentarer och redigera.

        Är också själv testläsare åt någon och det är roligt. 🙂 Jag tror och hoppas jag hinner innan januari är slut och sedan redigering i februari. Det är mina planer just nu.

        Du ska väl också skicka iväg till testläsare en omgång till? Och redigera mera?

        Ser fram emot er nya hemsida. Blir spännande för er. 🙂

        Liked by 1 person

      4. Katarina Inläggets författare

        Men vilken version är det de läst då, om du inte skrivit klart den än? *hänger inte med riktigt* ☺️
        Det låter som om du har planen klar för dig, suveränt!
        Nej, efter att dessa är klar blir det nog inga fler testläsarvändor.
        Det har redan genomgått två vändor med den första testläsaren efter redigeringsvända ett och två. Sedan två testläsare till, de som har/har haft den nu och som jag börjar få tillbaks. Nu redigerar jag efter deras kommentarer, jag kommer kolla av ändringarna med en testläsare så de funkar, sedan ska jag själv köra en sista vända redigering innan det är dags för några vändor korrekturläsning med. 😛 så nog har jag att göra! Och imorgon ska jag skicka ett stycke text till en faktagranskare, plus att en annan faktagranskare har en annan del av texten, så utifrån deras feedback kanske det måste ändras på fler saker. Man blir verkligen aldrig helt färdig, men någonstans måste man ju sätta punkt. 🙂
        Vad kul att höra! 🙂

        Liked by 1 person

      5. anethebergendahl

        Mina testläsare har läst halva mitt första utkast redigerat en gång. Nu skriver jag på de sista kapitlen.

        Anlitar du lektör och korrekturläsare?

        Jag tänker anlita en lektör. Korrekturen kanske man själv kan ta, eller?

        Liked by 1 person

      6. Katarina Inläggets författare

        Aha, ok! Då förstår jag!
        Nej, jag anlitar ingen lektör med det här manuset. Jag gjorde det med mitt första, men tyckte det kostade alldeles för mycket med tanke på vad jag fick för pengarna. Har fått precis lika grundlig och faktiskt t.o.m mer detaljerad feedback från mina testläsare hittills. 🙂

        Liked by 1 person

  3. Carola

    Jag hade ögonmigrän en period för några år sedan. Jag brukade ta en värktablett i förebyggande syfte mot huvudvärken som jag trodde skulle komma. Nu känner jag inte av det alls. Antar att det var stressen på jobbet då som framkallade den.
    Känner igen den där dominoeffekten. Man tror att det bara är att pilla in lite text för att förstärka något och så blir det mer jobb än man föreställt sig. När du väl är klar kommer du vara så nöjd 🙂 Heja dig!

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja det gjorde jag med, för jag kände en annalkande huvudvärk som lurade. Det gick över.
      Ja, haha, man tror ju det, sedan visar det sig att det inte var riktigt så enkelt 😀

      Liked by 1 person

      Svara
  4. Annika

    Dominoeffekten är lika delar ångest och eufori, tycker jag, men eufori bara när man känner att man har kontroll över det som händer i manuset. Påfallande ofta är den där kontrollen bara en illusion för mig 😀
    Inte kul med migrän, hoppas att den ger sig och att smärtan inte kommer. Det är tillräckligt jobbigt med de där synförändringarna.
    Lycka till med din redigering!

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja, hehe, jag kan tänka mig att det inte är kul när man känner att man inte längre har kontrollen över sitt eget manus 😮
      Ja, det är ju inte heller så kul så jag hoppas det stannar vid det, samt att det inte händer så ofta.
      Tack snälla du! 🙂

      Gilla

      Svara
  5. Marie: Mitt skrivliv

    Ögonmigrän är kanske det konstigaste man kan drabbas av, min mamma har det och jag har fått det ett par gånger. Fördelen är iaf att det inte gör ont, men att redigera något manus går ju inte 😉
    Gaahhh, dominoeffekten ja, jag sitter också med en massa ”små” ändringar nu och flyttar scener, har skrivit om hela inledningen, men måste skriva om den igen. Minns knappt var min egen rumpa hör hemma på kroppen… Min största utmaning är att inte vara FÖR tydlig med hintarna, vilket jag tror att jag är just nu. Vi får se vad testläsarna säger så småningom. Och alla dessa onödiga småord som ska rensas ut, ”ju”, ”just”, ”så”, ”väldigt”, ”också” o.s.v. Jag ser inget annat nu, jag hatar manuset! Ok, en hatkärlek, hehe.
    Kul att du fått tillbaka experternas svar, jag älskar research! Men det är väl journalisten i mig. Att veta hur saker förhåller sig är viktigt, även om en promille kommer fram i texten, som du nämner i inlägget. Det gör faktiskt skillnad.

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja, det känns verkligen märkligt, och precis, redigera blir svårt…
      Oj, det låter inte som några små förändringar precis… Men det kommer säkert bli riktigt bra när det är klart. Ja, sånt är alltid spännande, att höra feedbacken sedan. 😮
      Ja, det är också kul, se hur mycket (eller inte) man lyckats pricka in rätt. Ja, hehe, det kanske är därför du gillar det då.
      ja precis, men det är ändå intressant att få fördjupa sig i intressanta ämnen… här har jag två sorters experter för de olika områdena.

      Liked by 1 person

      Svara
      1. Marie: Mitt skrivliv

        Vad lyxigt att ha tillgång till experter! Mycket kan man kolla upp på nätet men långt ifrån allt, så det gäller att se sig om och hitta de som vet mer – och som vill dela med sig. Den detaljen ja 😄

        Ja, det är mycket med redigeringen, många delar som ska falla på plats och sättas på plats. Inledningen MÅSTE ju vara bra, annars är det lika bra att lägga ner. Hade ett telefonsamtal i början av manuset, någon som ringer… Har hållit kvar det länge FAST det är en no, no. Men nu har jag skrivit om det, och det blev mycket bättre. Insåg att jag inte får ha minsta lilla klyscha/irritationsmoment, för är det något jag som aspirerande debutant inte får inbilla mig så är det att jag skrivit något så magiskt att jag kommer undan med dumheter 😂

        Gilla

Kommentera

