När man plötsligt förstår

Den senaste testläsaren efterlyste ett par förtydliganden i manuset, saker jag höll med om till fullo, jag var bara inte riktigt klar över HUR jag skulle göra det som efterfrågades.

Men nu när jag hunnit smälta feedbacken lite har fler och fler saker börjat klarna. Det allra viktigaste för storyn som helhet insåg jag igår kväll, lustigt nog medan jag läste en annan bok (intressant hur läsning framkallar aha-upplevelser). Plötsligt förstod jag!!! Inte bara vad som måste in utan även hur! Så befriande!!

Så det är vad jag ska ägna helgen åt, allmänna förtydlingsarbeten! Jag hoppas att det jag ska skriva till kommer att få den effekten jag velat åt men inte riktigt greppat under skriv- eller redigeringsfasen. Jag har känt att något saknades men inte satt fingret på vad. Nu vet jag. 🙂

En annan sak som är kul är en liten pryl jag fick i julklapp, en sak jag faktiskt önskade mig.

En diktafon! Jag har ibland känt att jag behöver kunna fånga tankegångar och resonemang lite mer omfattande och snabbare än att jag hinner leta fram penna och papper, och då blir det ändå aldrig tillräckligt utförligt. Dessutom behöver jag ett bättre sätt att påminna mig själv om saker jag inte får glömma. Och den är SÅ BRA! Jag älskar hur lätt den är att använda och det blir så mycket bättre än om jag ska anteckna saker och sedan glömma att läsa dem för att påminnas. Den har typ flera tusen timmars inspelningstid. Jag vet att det finns appar numera, men hallå, hur tråkigt? En riktig ska det ju vara såklart. Mycket roligare. Jag kanske ska döpa den med, som Agent Cooper i Twin Peaks med sin Diane! Vad kan en författardiktafon heta tro?

Nu ser jag iaf fram emot redigeringshelg 🙂 Låter kanske märkligt, men det gör jag.

Men först något gott att äta ikväll. Det är ju helg! Och jag är ledig! Fri att jobba på mitt manus. 🙂

Hurra!

b3e5f2190eac2cf72a10bccee21832f1

Bilden lånad från Pinterest 

https://www.pinterest.se/pin/164592561356494791/

28 thoughts on “När man plötsligt förstår

  1. Katarina Inläggets författare

    Ja, det är härligt! Det räcker ju inte med att veta ATT man måste åstadkomma något, det ska till det här praktiska HUR med 🙂
    Haha, ja det var lite roligt. Han var en suverän karaktär förresten! Och suverän skådespelare. Jag led när jag såg honom i världens tråkigaste roll i SATC. 😦
    Ja, jag får klura lite 🙂

    Liked by 1 person

  2. Katarina Inläggets författare

    Jag älskade den på den tiden det begav sig. Musiken, karaktärerna, storyn, allt!! Och hela hypen som blev med t-shirts och dagböcker osv. Förstår att de gärna vill se en repris av den sortens hype men det tror jag är svårt. Så jag tror som du att den inte lär bli lika bra på långa vägar. Lite som Dallas , 40 år senare, typ. (den gick väl också på teve för något år sedan?)
    Haha, vad gulligt. Som en blandning av Doktor och Victor, med en bismak av Diktator 🙂

    Liked by 1 person

  3. Eva-Lisa

    Jag minns också 🙂
    Precis, eller som Melrose Place, även den ”fortsättningen” floppade ju och detsamma med Beverly Hills.
    Tror det är omöjligt att väcka liv i gamla serier även om dessa varit hits. Det blir liksom aldrig samma sak.
    Hahaha, ja det blev det ju. Du kanske får döpa den till Diktatorn då 😉

    Liked by 1 person

  4. Katarina Inläggets författare

    Ja Gud, det är visst en Hel del serier man försökt återuppliva?! 😮 tänkte inte på dem. Men 90-talet hade verkligen en annan tevekultur och hela tidsandan var ju annorlunda, så jag tror inte det funkar att göra en nyanpassning av något bara för att det var stort då.
    Jaa,hahaha, Diktatorn kanske den får heta då 😀

    Liked by 1 person

  5. Drömmen om en bok

    Visst är det häftigt hur saker och ting har en förmåga att plötsligt klarna om man bara låter dem marinera en stund i tanken? 🙂 Håller med, jag får också många uppenbarelser just när jag läser andra böcker.
    Kul med en diktafon! Har också tänkt tanken ibland och det kanske inte vore så dumt 🙂
    Låter som du har en härlig helg framför dig!

    Liked by 1 person

  6. Katarina Inläggets författare

    Det tror inte jag heller 🙂 önskar att de kunde komma på något nytt,nästa stora, istället för Att försöka återuppliva det som är dött.
    Ja det kanske får bli det 😉

    Liked by 1 person

  7. Katarina Inläggets författare

    Ja ibland behövs det bara lite marinering för att det som kändes abstrakt ska bli konkret och väldigt genomförbart. 🙂
    Läsning är verkligen fantastiskt på det viset, både som en skola i skrivande och som inspiration
    Ja, den är kanon! Har redan haft mycket användning för den. 🙂

    Liked by 1 person

  8. Carola

    Det är en härlig känsla när huret klarnar. Ibland sker det snabbt och då kan det vara bra med en diktafon för att fånga allt som behöver komma med. För fort går det ibland. Det gäller att du har med dig Diktatorn i väskan var du än går 🙂

    Liked by 1 person

  9. Katarina Inläggets författare

    Jamen exakt, ibland behöver man bara kunna bluddra ur sig tankarna snabbare än man hinner fixa fram papper och skrivdon så det är perfekt. 🙂
    Och ja, huret har klarnat nu, så härligt!
    Japp, tror diktatorn kommer att följa med överallt fortsättningen. Tänk de där långa promenaderna för att klarna hjärnan när man kört fast. Eller precis innan man ska somna.

    Liked by 1 person

  10. Skriva läsa leva

    Dessa underbara aha-upplevelser. Utan de uppenbarelserna skulle iaf inte jag komma vidare med vissa låsningar/förbättringar eller vad det nu må vara… Hade en låsning som höll i sig i över ett halvår innan uppenbarelsen kom till mig. Och den var ju superenkel! Varför hade jag inte tänkt på den innan liksom. Och den kom till mig när jag borstade tänderna. Jag tänkte inte på manuset, inte på problemet och det hade ingen koppling till tandborstning eller badrum. 🙂

    Liked by 1 person

  11. Katarina Inläggets författare

    Eller hur, det är ju underbart. Och precis som du säger, speciellt när de händer medan man gör något helt orelaterat. Hjärnan är fascinerande. Skönt att det släppte för dig, måste ha varit frustrerande att gå omkring med så lång tid.

    Liked by 1 person

  12. Katarina Inläggets författare

    Härligt!! Det hoppas jag med. Hu så hemskt att vara blockerad så länge! 😣förhoppningsvis lär man sig med tiden hur man ska få hjärnan att presentera lösningen. Ibland har jag en känsla av att det kan vara så enkelt som att släppa det helt och göra nåt annat. Svårt, jag vet.

    Gilla

  13. Katarina Inläggets författare

    Vilken tur, då funkade det iaf 🙂 vi får ha mer tillit till våra hjärnor nästa gång. Och låta dem arbeta med problemet i fred 😄

    Gilla

  14. Marie: Mitt skrivliv

    Underbart med aha-upplevelser, SÅ ska jag lösa det. Heja!

    Jag tänkte ”men röstmemon på telefonen funkar ju” (jag använder den) och sen skrev du precis det, haha. Har faktiskt en diktafon också, en med kassettband, som jag använt för intervjuer före iPhonens tid. Pratar du in idéer eller hur jobbar du?

    Liked by 1 person

  15. Katarina Inläggets författare

    Tack. Det gör ju det men jag vill helst inte ha för mycket saker knutna till en viss telefon. Orka hålla på och ladda ner den igen (och betala!) varje gång man byter telefon.
    Jag talar in idéer jag får, rörande manuset jag skriver på, saker jag ska åtgärda, tankar jag får kring redigeringen, idéer till nya manuset, ibland rena kom ihåg för mig själv som inte alls handlar om skrivande med.

    Liked by 1 person

  16. Marie: Mitt skrivliv

    Då använder vi memon på ungefär samma sätt 👍🏻 Nu vill jag inte låtsas vara någon teknikexpert, för det är jag inte, men du betalar bara en gång för appen oavsett hur många enheter du laddar ner den på – alla du äger är ju kopplade till samma konto i AppStore (om du har iPhone). Men nu ska jag inte locka dig med teknik, det är fult gjort 😉

    Liked by 1 person

  17. Katarina Inläggets författare

    Det är faktiskt ett väldigt bra hjälpmedel. 🙂
    Aha, ja så kanske det är? Ja i vissa fall är jag nog en smula teknikfientlig, eller, jag behöver kanske bara längre tid på mig att ta till mig nya tekniska pryttlar. Jag sätter mig lite emot att man förväntas vilja ha den senaste , mest high-tech:a modellen av allting jämt, och inte får bestämma själv, för butikerna liksom bestämmer åt en. Jag är lite nörd på det sättet, tycker om att skriva för hand, på skrivmaskin, prata i en fysisk diktafon tex.

    Liked by 1 person

  18. Marie: Mitt skrivliv

    Jag inledde min ”karriär” som författare på en skrivmaskin, längtar INTE tillbaka. Det är ju så svårt!? Föredrar datorn alla dagar, att kunna klippa och klistra. Har du skrivit något längre på maskin?
    Är ingen teknikmänniska heller, usch nej, men försöker hänga med någorlunda för att inte hamna efter och bli gammal och stå där och undra hur jag betalar med chipet i handen som jag inte skaffat mig, typ. ”Varför tar inga affärer kort längre?” 😄 Skaffade internetbank jättesent (betalade via giroblanketter med posten) och sedan insåg jag till sist att det var läge att hoppa på tåget, ungefär när företagen började med pappersfakturaavgifter…
    Jag gillar röstmemon också, att snabbt kunna formulera sig och ha kvar det 👍🏻

    Liked by 1 person

  19. Katarina Inläggets författare

    Haha, nej jag har inte heller skrivit något längre på skrivmaskin, och de jag har nu är ju inte ens elektriska, så det blir nog dessvärre inget manus på dem 🙂 men jag gillar tanken och skule gärna skriva brev på dem. Fysiska brev 🙂 Tycker faktiskt det är lite synd att man inte skickar brev längre. Det är ju så kul att få.
    Haha, jag skaffade internetbank typ förra året 😀 Eller, jag hade det även innan men använde det inte till att betala med. Bara för överföringar etc. Men nu tycker jag det är himla smidigt. Men det där med att bara Swipa kortet förbi kortmaskinen tycker jag är lite väl, det känns riskabelt med, samt de där pressbyråerna där det bara dras så fort man sätter i kortet i maskinen och ingen kod ens efterfrågas! Tänk om någon snor ens plånbok. Även om det bara funkar på upp till 200 så kan de ju tömma ens konto på en hel del pengar med många små inköp om man inte upptäcker det tillräckligt snabbt.

    Liked by 1 person

  20. Marie: Mitt skrivliv

    Brev är fina att få! Minns en gång när Trygg Hansa skickade ut ”kärleksbrev”, det såg ut som riktiga brev med hjärtan på och allt. Jag blev jätteglad (var singel då) och hoppfull, sedan var det ett kärleksbrev FRÅN MIN BIL som ville att jag skulle byta försäkringsbolag. Jag ringde upp och skällde ut dem och fick veta att jag inte var den enda som ringt, killen i kundtjänst konstaterade att ”det blev inte så bra det där, vi har märkt det” 😄
    Hihi, då var jag inte sist med internetbank med andra ord!
    Nej, vissa moderniteter får vara, sådant som inte känns säkert deltar jag inte i – även om man i vissa fall inte har något val, som det där med att inte behöva trycka kod vid mindre summor. Jag resonerar som så att andra får betatesta nya betalsätt och ny teknik, sedan när sjukdomarna är borta hoppar jag på 😄👍🏻

    Liked by 1 person

  21. Katarina Inläggets författare

    Ja, visst är de?
    Men hahaha, vad snopet att få ”kärleksbrev” från sin bil, lol! Kul att de blivit nedringda av arga mottagare med!
    Nej, då, jag är nog sist med det mesta hehe.
    Ja, precis, som swish, det har jag heller inte hoppat på än. Tänker som du, andra mer trendängsliga personer får betatesta dem först 😉 Eventuellt hoppar jag på framöver dock. Kan ju vara bra om man ska sälja böcker vid något tillfälle. Så jag ser definitivt fördelarna.

    Liked by 1 person

  22. Marie: Mitt skrivliv

    Swish är att rekommendera, superenkelt och skulder kan omedelbart regleras. Ja, när du ska sälja boken vid författarbesök osv känns det som ett måste. Var inte rädd, jag använder det så Swish har genomgått alla kontroller redan, haha 😄

    Gilla

Kommentera

