Responsen från testläsaren

Häromdagen fick jag tillbaks den fullständiga feedbacken från den ena av de två sista testläsarna, och det var jättebra kommentarer: Hittade logiska vurpor, korrfel, och en hel del faktaissues. Och, faktiskt, lite beröm med. 🙂 Det satt fint, efter en lång och slitig redigering. Men även förslag på saker som behövs förtydligas vilket jag ska göra så snart jag fått till faktaproblemen. Jag åtgärdade kommentarerna i texten men sedan var jag tvungen att kontakta en expert för faktafrågorna, vilket jag nu har gjort och han har lovat hjälpa. (det verkar tydligen vara ett område där det inte finns jättemånga experter tycks det, vilket kanske är bra, på ett sätt.) Sedan väntar jag svar från en till faktagranskare, men för en helt annan del av manuset.

Så just nu ligger det på paus, och jag passar på att vila lite till, läsa och recensera en bok jag nyligen läst, på Eboksevangelisterna, länken finns längre ner i högerspalten för den som är intresserad.

Annars börjar saker och ting falla på plats och jag är inte längre jätteorolig att jag inte ska hinna klart med alla bitar innan boken ska gå till tryck. Ett tag fick jag en smula panik och tänkte det kommer aldrig bli klart. Visst, det kommer bli tajt med vissa delar , speciellt när det börjar närma sig, men jag tror jag har avsatt tillräckligt med tid. Jag ser verkligen fram emot detta, det ska bli så himla spännande. Jag kommer outa mer information kring boken framöver, det lovar jag.

Hur går det för er? Vad har ni för planer för era skrivprojekt under året?

 

15 thoughts on “Responsen från testläsaren

  1. Eva-Lisa

    Det är verkligen guld värt med testläsare, även när det gäller faktabitarna. Och till de delar som testläsarnas kunskaper inte räcker till, kan man alltid hitta andra att fråga 🙂
    Klart du hinner, det sa jag ju att du skulle 😉 Många gånger får man för sig att det är betydligt större jobb än det egentligen är 🙂
    Jag ska ju ut med WG i första hand och sedan fyran i Limboserien. Därefter är planen att skriva uppföljaren till WG som kommer att heta SG 🙂

    Liked by 1 person

  2. Katarina Inläggets författare

    Men verkligen och nu märker jag fördelen med att ha flera stycken, då alla ser olika saker, hittar olika sorters fel och läser texten olika. Och jag kan stämma in i alla kommentarer jag fått hittills faktiskt. De har alla syftat till att göra min befintliga story bättre, de har sett vad jag vill åstadkomma och kommit med förslag på hur just det kan bli bättre, inte försökt forma om den till något annat. 🙂
    Ja, du sa visst det 😉
    Ja, faktiskt, när man väl skrider till verket tar en del saker inte lika lång tid som man trodde. Jag kanske är lite tidspessimist, hehe. men det kan ju vara bra med, hellre lite framförhållning än panik mot slutet 🙂
    Ja, vad kul det ska bli. Du kommer få ett fullspäckat bokår i år! Jag ser fram emot dem allihop. Ska bli kul att återse Jesse, Olivia och gänget med! 🙂

    Liked by 1 person

  3. Eva-Lisa

    Precis! Det är det som är så bra med att ha fler än en testläsare 🙂
    Hehe, japp 😉
    Jag tycker att det där är jättevanligt, man tror att det ska ta enormt mycket tid för det verkar så övermäktigt, men när man väl sätter igång går det oftast ganska fort att åtgärda, som tur är.
    Ja, hellre lite tidspessimism än tidsoptimism 🙂
    Vad skoj! Ja, i år blir det slitigt värre, men oj så roligt det ska bli! 🙂

    Liked by 1 person

  4. Katarina Inläggets författare

    Ja, så det var verkligen en bra erfarenhet.
    😀
    Ja, kanske är det så? Jag har inte tänkt på det förut. Men det kan nog stämma. Jag har ju märkt att jag ofta är lite för tidig i olika sammanhang och får vänta in min tid. Hehe, läste ett lustigt ”talesätt” någonstans (förmodligen fiktivt men iaf): ”Den som lever före sin tid får ofta invänta den på obekväma ställen”, haha. Men faktiskt, och ju viktigare saker desto viktigare att ha lite framförhållning. Som tex flygtider… Och bokutgivning. 🙂
    Ja, det blir verkligen en utmaning! En härlig sådan! 🙂

    Liked by 1 person

  5. Eva-Lisa

    Vilket bra ordspråk! Stämmer ju väldigt bra 🙂
    Jamen precis, när det gäller flygtider vill man också ha lite framförhållning, vore ju katastrof om man missade avgången ju 😮
    Det ska det verkligen bli! 🙂

    Liked by 1 person

  6. Katarina Inläggets författare

    Visst var det bra! 🙂 Tycker också det stämmer.
    Ja, när jag ska flyga är jag alltid ute i sjukt god tid, mardrömmen är att något ska strula på vägen så man missar avgången, hemska tanke! 😮 Speciellt efter att man har sett fram emot att resa och planerat och längtat!

    Liked by 1 person

  7. Annika

    Testläsare gör hela skillnaden tycker jag, helt plötsligt är man inte ensam om alla ord längre 🙂 Du verkar ju ha hittat helt rätt testläsare också, om responsen känns så där relevant och givande som det låter!
    För egen del så tänkte jag mig att det här ska bli året när jag ”bara” skriver på ett enda manus, och det känns både spännande och roligt!

    Liked by 1 person

  8. Katarina Inläggets författare

    Ja, verkligen! Jag har haft lite svårt att hitta testläsare innan men nu känns det som om jag hittat testläsare med rätt kunskap om det jag skrivit.
    Vad härligt, brukar du ha fler på gång annars? Hoppas du får ett riktigt bra skrivår 🙂

    Gilla

  9. Katarina Inläggets författare

    Ja sådan är bäst! Har bara fått sån hittills 🙂 Hurra, liksom!
    Ja, man är ju altid lite nervös, att vederbörande ska dissa hela manuset 😮 Men du behöver nog inte vara orolig. Håller tummarna!

    Gilla

  10. Marie: Mitt skrivliv

    Kul med bra feedback, pepp pepp!
    Jag jobbar väldigt löst med mål, min livssituation uppmuntrar mer lösa boliner, lust och fägring just nu. Min förhoppning är att få i väg mitt manus till testläsare under våren.
    Ser fram emot mer info om din bok – och att så småningom läsa den.

    Liked by 1 person

  11. Katarina Inläggets författare

    Tack igen! Ja det gör du nog rätt i, varför stressa när man inte behöver? Det lustfyllda skrivandet är ju det roligaste med, och jag tror den lysten lyser igenom i texten sedan. Det låter som ett bra mål.

    Liked by 1 person

Kommentera

