Planerna för 2017

Jag har ju hintat ett tag om planer och mål inför 2017 och idag tänkte jag berätta lite mer om dem.

Redan när jag fick ett utgivningsförslag från det förlag som läste mitt senaste manus så kände jag att nej, det här är faktiskt inte hur jag vill skriva längre, eller hur jag vill att mina böcker ska exponeras. Hela processen hade tagit ganska lång tid, och saker hade ändrats medan de bestämde sig. Det kändes helt enkelt inte längre som jag och jag kunde inte föreställa mig mina framtida böcker i de kläder som föreslogs. Jag hade redan haft en årslång skrivkris, då jag inte förstod varför skrivandet inte kändes roligt längre. Eller varför det här med att fortsätta skicka in manus till förlag kändes allt mindre intressant. När beskedet kom hade jag redan börjat lite smått på mitt pågående manus till en spänningsroman och skrivlusten hade långsamt börjat komma tillbaka, så det kändes mer angeläget att få fortsätta utforska den genren.

Kort därpå började jag och författarkollegan Eva-Lisa Dezmin prata om hur vi aldrig kunde hitta den sortens böcker vi ville läsa, ett problem vi återkommit till vid flera tillfällen. Personligen tycker jag det känns som att reglerna för vad som får ges ut i Sverige idag stramas åt allt mer, som om de böcker som publiceras tvingas passera en hel rad filter för att tillslut tillåtas möta de svenska läsarna, men bara efter att allt som sticker ut slipats bort. Och från den tanken var steget till nästa inte så hemskt långt:

Och om vi skulle starta ett förlag som ger ut den sortens böcker vi saknar?

Ja, varför inte egentligen?!

Toni Morrison ska ha sagt:

If there’s a book that you want to read, but it hasn’t been written yet, then you must write it.

Och jag skulle vilja expandera det uttrycket även till förlagsbranschen:

If there are books that you want to read but no one seem to publish them, then you must publish them yourself.

När jag insåg vi upplevde samma sak och idén att göra detta tillsammans presenterade sig tvekade jag inte.

Så idag är jag glad att kunna berätta att mitt pågående manus kommer att ges ut senare i vår, på vårt eget, alldeles nya förlag. Inom kort kommer jag att presentera det för er, lite närmare, liksom titeln på min bok.

48 thoughts on “Planerna för 2017

  1. Eva-Lisa

    ”If there are books that you want to read but no one seem to publish them, then you must publish them yourself.” Precis så är det ju! Det är ju därför vi gör detta och det ska bli galet spännande! 🙂

    Liked by 1 person

  2. Eva Karlsson

    Vilka spännande nyheter! Vad roligt att läsa! Grattis till både dig och Eva-Lisa. Vilket spännande år ni kommer att ha.
    Eftersom jag själv överväger att – eventuellt – ge ut själv om cirka två år kommer jag att hänga här ofta och suga åt mig allt 🙂

    Gilla

  3. Ebba Range

    Nyss läste jag Eva-Lisas avslöjande på hennes blogg 🙂 🙂 🙂
    Såååååååååååååå glad för Er skull – vet inga som pratar ‘samma språk’ så som ni gör vad gäller författarskap och böcker 🙂
    Glömde GRATULERA hos Eva-Lisa … GRATTIS båda två!
    GO ON GIRL’S – Love you 🙂 ❤ 🙂 ❤

    Liked by 2 people

  4. Skriva läsa leva

    Vad roligt! Tycker ni är supermodiga som kastar er ut och tar tag i det här. 😊
    Diskussionerna om genrerkorsningarna har jag läst med stort intresse och tänkt på att friheten – eller modet- verkar större vad gäller de amerikanska utgivarna. (Har svårt att skilja på dem och britterna så om britterna är lika modiga vet jag inte…) Skulle vara roligt om svenska förlag öppnade upp för större bredd. Och gör inte de ”tunga” förlagen det, ja de får skylla sig själva när era topplisteböcker drar fram över landet. Lycka till!

    Liked by 1 person

  5. Katarina Inläggets författare

    Tack Ebba! vad kul att höra! Hoppas du vill läsa min bok när den kommer ut 🙂 För det kommer den göra nu! :))
    Ja det här ska bli sååå roligt!
    Kram ❤

    Gilla

  6. Katarina Inläggets författare

    Tack Eva!! Ja, det ska bli jättespännande, att axla inte bara en utan två nya roller framöver. 🙂
    Vad kul att även du funderar på egenutgivning, det verkar vara det nya svarta 🙂 Lycka till du med och jag hoppas fortfarande att du börjar blogga igen! 🙂

    Liked by 1 person

  7. Katarina Inläggets författare

    Tack, jag det ska bli riktigt roligt och spännande! Jag ser fram emot det här året!
    Ja, jag håller med, de amerikanska förlagen och författarna har så många fler möjligheter att hitta en korrekt benämning på sina böcker och jag antar att när man väl etablerat dessa växer de av bara farten då allt fler läsare upptäcker dem. Här får läsarna försöka gissa själva.
    Jag håller helt med dig, det vore bra om de svenska förlagen blev både modigare och mer breda i sitt tänk. Att begränsa sig allt mer har väl aldrig lett till ökade försäljningsmöjligheter? Men som med allt i förlagsbranschen händer det låååångsamt och de är inte så pigga på att anpassa sig.

    Liked by 1 person

  8. Carola

    Läste den fantastiska nyheten på Eva-Lisas blogg och jag är så otroligt glad att ni vågar er på det här tåget! Ni gör läsarna en stor tjänst genom att ge dem chansen till fler och mer udda böcker än vad som går att hitta i boklådorna idag. Stort grattis och hurra för att ni bidrar till ett mer spännande läs-Sverige! Kram och lycka till mina bästa bloggkompisar! ❤

    Liked by 1 person

  9. Katarina Inläggets författare

    Vad kul att höra, och precis, tycker också att det behövs mer bredd i bokutgivningen än vad som finns idag. Det tjänar ju alla på, i slutänden. 🙂 det ska bli jättespännande!
    Tack snälla Carola! Kram ❤️

    Liked by 1 person

  10. anethebergendahl

    Stort grattis till ert blivande förlag. 🙂 Blir spännande att se er hemsida när den blir färdig. Kommer ni bara ge ut era egna böcker? I vilka genrer har ni tänkt? Måste säga att ni är modiga båda två. GRATTIS!

    Liked by 1 person

  11. Katarina Inläggets författare

    Tack Anethe!! 🙂 hemsidan är under uppbyggnad men när den är klar ska jag länka till den. Där står svaret på alla dina frågor, så håll ut! Dock kan jag säga att vi kommer börja med våra egna böcker, sedan får vi se. Tanken är att kunna ge ut även andra längre fram. 🙂

    Liked by 1 person

  12. Katarina Inläggets författare

    Tack snälla du! 🙂 jag ser fram emot att få nyhetr kring din bok med under året, och en chans att läsa den framöver 🙂 jag vill köpa ett signerat ex när den kommer ut 🙂 så massor av pepp!!

    Liked by 1 person

  13. Marie: Mitt skrivliv

    Så himla spännande och roligt! Grattis! Nu slipper jag oroa mig för om något förlag kommer plocka upp ditt manus eller ej, ser verkligen fram emot att läsa din bok när den kommer 👍🏻 Och Eva-Lisas såklart! Har inte hunnit scrolla ner till hennes inlägg än…
    Tycker för övrigt att du är galet modig i det att du sa NEJ till det som kändes fel, fast många säkert skulle tyckt att du borde tagit det som erbjöds. Det är stort och exakt den sorts inspiration jag behöver just nu,

    Liked by 1 person

  14. Katarina Inläggets författare

    Tack! Det ska verkligen bli spännande! Ja, precis, jag med, hehe.
    Ja jag har förstått det i efterhand, att många faktiskt resonerade så, att man får ta det som bjuds, liksom. Det gjorde jag med min första bok, när jag var helt ny i branschen, men gör inte om det. Så jag är väldigt glad såhär i efterhand att jag insåg hur fel det skulle ha blivit. Stort tack!

    Liked by 1 person

  15. Katarina Inläggets författare

    Men tack, vad kul att höra! 🙂 Ja, det kändes verkligen som om det var dags, och eftersom ingen gjort det än tänkte vi att varför inte vi? 🙂
    Vad kul 🙂

    Gilla

  16. Katarina Inläggets författare

    Ja, det vill jag gärna! 🙂 så sättupp mig på listan.
    Vulkan har jag ingen erfarenhet av personligen, tyvärr, och heller inga andra egenutgivningstjänsr, så jag är rädd att jag inte kan vara till så stor hjälp. Dock vill jag passa på att varna för de så kallade hybridförlagen. Det är nog bättre att ge ut helt själv då. Det finns ju pod med så man slipper ligga ute med så mycket pengar. Det kostar ju nästan ingenting i förväg för själva utgivningen iaf.

    Liked by 1 person

  17. Katarina Inläggets författare

    POD=PrintOnDemand, Publit är ett sånt alternativ tex. 🙂 Du slipper alltså ligga ute med tryckkostnaden för böckerna trycks upp på beställning. Jag har haft en del kontakt med Publit och fått bra intryck av dem, dessutom har jag rent allmänt hört mycket bra om dem, och böckerna verkar hålla bra kvalitet. De andra du nämner har jag inte haft någon kontakt med, men betr den sista kanske du menar BOD (Books On Demand)?
    Intressant diskussion, älskar att utbyta erfarenheter och intryck 🙂

    Liked by 1 person

  18. Monica

    Spännande! Lycka till, båda två!
    Själv har jag alltid trott på att man ska skriva det man själv tycker om att läsa, inte vad man tror andra tycker om. Och sedan hoppas att någon har samma smak som en själv 😉

    Liked by 1 person

Kommentera

