Receptet för en bästsäljare

I mellandagarna snubblade jag över en intressant video. Jag har sett den tidigare men glömt bort den. Nu påmindes jag om den och började fundera mer på den.

Videon handlade om James Pattersons Master Class, en kurs där han guidar deltagarna till hur man skriver en bästsäljare (i bästa Pattersonstil, får antas).

Det låter intressant, och självklart började jag fundera kring om det faktiskt finns ett universellt recept för en bästsäljare, och hur det isf ser ut. Ser det tex likadant ut oavsett genre?

Och handlar bästsäljare om bara om den strukturella delen av hantverket, ett slags formula, eller är det andra saker som bakas in i konceptet, som ämne, karaktärer, författarens röst, berättelsens ton, budskap, genre, målgrupp? Personligen tror jag att även de sakerna avgör om en bok blir en bästsäljare eller inte, och att en författare visserligen kan dela med sig av hur denne arbetar, men att det inte betyder att deltagarna får samma framgång bara för att de kopierar hans koncept. Det är han såklart medveten om med. Så varför inte dra nytta av det om folk nu vill veta.

Det finns alltid de som vill reducera framgång till en enkel formel som alla kan ta del av och kopiera. Men jag tror att finns det ett recept för en bästsäljare så ser det olika ut från författare till författare. James Patterson har ett, Stephen King har ett. Nora Roberts har ett, JK Rowling har ett.

Men visst skulle jag gärna vilja veta vad som lärs ut på den kursen, hehe. Det vore om inte annat himla intressant. 🙂

Här är länken, för den som är intresserad.

https://youtu.be/6H7tKmbmTWM

Vad tror ni? Kan man lära ut hur man skriver en bästsäljare? På ett sätt som ger garanterat resultat?

masterclassjp

6 thoughts on “Receptet för en bästsäljare

  1. Eva-Lisa

    Det tror jag är omöjligt 🙂 Om det fanns ett recept för det, skulle alla använda sig av det. Det finns ju en mängd böcker skrivna i ämnet också där man räknat på allt från dramaturgiska kurvor och karaktärer, till parametrar och annat. Min gissning är att det antingen handlar om att författaren ligger rätt i tiden, kommer med något nytänk, etc, eller antingen om någon som jobbat hårt för att synas i bokfloden 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Personligen tror jag det med. Och visst kan enskilda författare hitta recept som funkar för dem, och som de kan använda sig av i bok efter bok, för att uppnå samma succé och läsarnöjdhet, det finns det ju uppenbarligen många som gör, men att lära ut det, nej, det tror jag inte går att överföra på det viset. 🙂 Men som sagt, vill folk betala för att höra hans syn på det så förstår jag att han tar chansen. 🙂
      Ja, timing har nog stor del i det, nytänk och att den författarens syn på världen och sätt att skildra den och karaktärerna går hem hos många. Och just det sista är nog dessvärre ingen man kan lära ut, liksom förmågan att beröra många.

      Liked by 1 person

      Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja det har jag med. Iaf om vi pratar om ett universellt recept som alla kan använda, och som ger garanterat resultat. Men visst blir man nyfiken på vad kursen lär ut! 🙂

      Gilla

      Svara
  2. Mia

    Jag tror att så mycket av bästsäljandet handlar om helt andra saker än bara texten så tror inte att det går att lära sig skriva något som säljer omedelbart bara för att man skrivit rätt. Utan det krävs annat för det, som marknadsföring och rent av tur.

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Jag tror som du där, det ska till så mycket mer än bara skrivhantverket. Och precis, tur eller slumpen spelar nog en viss roll här med, för det är ju svårt för att inte säga omöjligt att veta exakt vad som kommer att sälja, visste förlagen det skulle det ju bara produceras bestsellers. 🙂

      Gilla

      Svara

Kommentera

