Manuslös! 

Igår kom jag till slutet av manusbibban, tio tusen ord rikare även efter denna omgång. (I den första vändan växte det med hela 100 procent) och drog en lättad suck att denna knepiga vända var igenom. Men samtidigt känns det konstigt. Har jag verkligen gjort allt? Är det inget jag glömt? Visst finns det lite kvar jag kan vässa och det ska jag ta också, men för nu seglade manuset iväg till testläsare igen, en denna gång, för att se om det nya slutet funkar bättre, bland annat. Så medan det genomgår granskning är jag manuslös några dagar. Himla konstig känsla. Men jag tar tillfället i akt att vila lite, läsa och fota. Har just slutat brödjobbet för dagen och med tanke på hur fint väder det är och inte jättekallt ens så tänkte jag ta en sväng med (mobil)kameran 🙂

Vad gör ni när ni är mellan manus? Eller bara mellan redigeringsvändor?

38 thoughts on “Manuslös! 

  1. Marie: Mitt skrivliv

    Grattis! Vad kul att du är manuslös! Eller säger man manusfri? För oss som är barnfria är ju detta med -lös och -fri en himla skillnad, haha. Hur ser resten av processen ut som du ser den, när du får tillbaka från testläsaren? Blir det ett brett utskick till förlag eller hur resonerar du?
    Mellan manus har jag förut tänkt väldigt mycket på idéer, ända tills en idé återkommit och fastnat och så har jag satt i gång.
    Men även om jag haft en plan, en struktur, för de två senaste manusen så har det ändå inte blivit så petnoga. Jobbet har kommit i vägen och tillslut har manuset blivit ännu ett av alla måste, som jag sett till att avsluta men som inte fått nog med kärlek. Det är ju en av sakerna jag ångrar mest med mitt skrivliv. Men nu är det nya tag, gör om gör rätt 🙂
    Ser fram emot fler bilder på insta, du tar väldigt fina foton!

    Liked by 2 people

  2. Eva-Lisa

    Grattis till ännu en målgång! 🙂
    När jag är mellan manus brukar jag passa på att göra sådant jag ligger lite efter med. Eller så bara passa på att vila. Vila funkar också, så glöm inte det 😉

    Liked by 1 person

  3. Katarina Inläggets författare

    Jag är osäker på vilken benämning (fri eller lös) som passar väst här faktiskt! 🙂 men håller med, detär ju en viss skillnad.
    Ja det blir ju en del tänkande mellan manusen med, och nya idéer och sätt att förbättra den senaste. Men som du säger är det kanske också viktigt att inte vara för snabb att förpassa sin text till färdig-högen. Inte förrän den fått en schysst chans.
    Ja först ska denna testläsare tycka till om slutet som behövde justas i den förra vändan samt lite andra saker som skavde. Sedan när jag åtgärdat det som behövs åtgärdas i denna vända ska det iväg till ytterligare en eller två testläsare, beroende på hur många av dem som är lediga och har tid att läsa. Sedan blir det lite mer redigering och efter DET ska jag be min faster att korrläsa det, fd journalist som hon är. (Nyligen pensionerad) jag vill ha flera olika personers ögon på den. Så det är planerna här närmast 🙂

    Liked by 1 person

  4. Katarina Inläggets författare

    Nej, vila behöver man verkligen nu. :))
    Puh, den här redigeringen har varit besvärlig. Min inre pedant har varit väldigt gapig och högljudd.
    Tack, det känns fint. Nu håller jag tummarna för att de största problemområdena är åtgärdade iaf 🙂
    Det är nog en bra grej, det är ju lätt att prioritera bort en massa saker när man är mitt uppe i ett manus. Som att städa (host)! 🙂

    Liked by 1 person

  5. Annika

    Bra jobbat med manuset!
    Mellan skrivperioderna brukar jag tanka intryck och ord, eller bara lata mig 🙂
    Tvätta ikapp ligger också högt på priolistan, även om det inte är direkt upplyftande som aktivitet. Den enda städrelaterade aktivitet jag gillar är att torka ur bokhyllan och sortera bland våra böcker, så det brukar jag också försöka klämma in när jag är ledig från skrivet 🙂

    Liked by 1 person

  6. Marie: Mitt skrivliv

    Nej, att släppa manuset för tidigt är bara dumt, fråga mig – jag vet, haha. Många rundor behövs.
    Vad bra med din faster! Att få ett par sista-ögon på det hela är nog väldigt bra.
    Det som slår mig när jag läser ditt svar är att färdig kan vara så himla många olika saker, beroende på utgångspunkt och hur man är som person. Inspirerande att läsa om din noggrannhet, jag tar med mig en snutt av den i mitt eget arbete, tack 🙂

    Liked by 1 person

  7. Katarina Inläggets författare

    Just det där att tanka lite är nog himla viktigt tror jag. Ord, intryck, tankar, inspiration. Ja hehe, städa är nästan aldrig roligt, jag städar faktiskt mer på jobbet än hemma just nu, och sedan anser jag min städkvot fylld 😉
    Låter som skön sysselsättning iaf i de där ”mellandagarna”.

    Gilla

  8. Katarina Inläggets författare

    Det tror jag med, ett par professionella ögon är aldrig fel.
    Ja det kan det nog. Olika skrivforum jag varit med i har jag förstått att det finns alla sorter, allt från att bara ta en vända och kolla stavfel eter att första utkastet är klart och sedan skicka in till att skriva, skriva om och redigera i åratal o aldrig bli klar. Det kan vara lite läskigt att säga att man är färdig tycker jag. För tänk om jag kommer på saker när det är försent och jag redan skickat iväg det, saker som skulle ha gjort det bättre? 😮

    Liked by 1 person

  9. Katarina Inläggets författare

    Jätteskönt!
    Just det är nog det jag längtar mest efter att få göra med. Bara nöjesläsa igen. Det brukar inte bli så jättemycket tid till det när jag skriver.

    Liked by 1 person

  10. Skriva läsa leva

    Nöjesläsandet går verkligen i vågor. Nu när jag hittat en serie som jag gillar känns det jättekul att läsa och någon kväll/em har redigerandet fått stå tillbaka. Och just nu gör det inget. Jag tror jag behöver göra lite annat också för att orka med manuset i längden. Hitta balansen liksom.

    Liked by 1 person

  11. Katarina Inläggets författare

    Aha, du kör med serier? 🙂 Intressant! Ja, jag kan tänka mig att hittar man något man gillar måste man ju bara fortsätta läsa 🙂 Jag tror också det är bra att läsa, tänka och bara ‘inte skriva’ ibland med, hjärnan behöver vila lite den med.

    Liked by 1 person

  12. Carola

    Grattis till ett av delmålen! Unna dig läs- och fotograferingsstunder för att fylla på med ny energi. Jag tycker du har gjort ett enastående jobb med det här manuset eftersom du bytt genre och stundvis nästan gett upp. Det krävs både mod och en hel del disciplin ibland för att kämpa vidare. Bra jobbat Katarina!

    Liked by 1 person

  13. Katarina Inläggets författare

    Tack, det kändes bra 🙂 Nu får jag förhoppningsvis vila från manuset en hel månad medan det nagelfars av olika personer. tack Ebba! 🙂 Lycka till du med! 🙂

    Gilla

  14. Katarina Inläggets författare

    Ja, det är en konstig känsla att inte ha något att redigera just nu. Men himla skönt. Har inte riktgt fattat än att jag är ledig, haha. Tackar, lycka till du med! 🙂

    Liked by 1 person

  15. Katarina Inläggets författare

    Tack Carola! Ja, fotograferingen är bra som avkoppling för den stimulerar en helt annan del av hjärnan. 🙂 Så det passar bra. Läsning är ju egentligen bara en annan sida av samma mynt så inte avkopplande på samma vis. 🙂
    tack, vad gulligt sagt! Ja, den här gången lyckades jag iaf ta mig hela vägen 🙂 Det var nog mycket tack vare genrebytet som det faktiskt gick vägen 🙂 Det gav den extra peppen som behövdes. 🙂

    Liked by 1 person

  16. anethebergendahl

    Härligt Katarina! Hur länge har du hållit på ditt råmanus? Vad är dina planer när manuset återvänder?
    Jag som är blivande debutant är så himla sugen på att insupa all kunskap jag kan hitta. På dina frågor kan jag tyvärr inte svara på eftersom jag aldrig varit mellan manus eller redigeringsvändor. Men jag skulle läsa och vila kroppen eftersom hjärnan ändå skulle gå på högvarv. 🙂 Grattis till ett bra jobb!

    Liked by 1 person

  17. Katarina Inläggets författare

    Oj, var tvungen att kolla! Jag började skriva i mitten av Mars i år, och nu är jag väl på typ tredje utkastet eller kanske fjärde… har tappar räkningen! 😀 Jag skickade just iväg manuset till de två nästa testläsarna, så nu ska de läsa och återkomma, sedan blir det nog lite mer redigering när jag får tillbaks det. Jag försöker att ta ett steg i taget, fokusera på nästa steg, men mitt mål är att det ska bli utgivet! Och jag fick jättefin feedback av den första testläsaren igår, tillsammans med massor av kommentarer men det kändes verkligen hoppfullt! 🙂
    Ja, hjärnan går ju lite på högvarv och vilar sällan medan man skriver/redigerar så det behövs verkligen! 🙂
    Tack snälla du! 🙂

    Liked by 1 person

  18. Kristina W

    Nu är jag ”manuslös” för första gången någonsin så mitt svar blir väl mer vad jag tror att jag kommer att ägna mig åt. Läsa böcker är givet – utan att analysera dem alltför mycket. Se ikapp på några tv-serier – samma sak där. Brodera på julgransmattan så att den är redo till nästa år – hehe. Eventuellt skissa lite på en manusidé som jag fick för flera veckor sedan och fortfarande känns som en bra idé.
    Men mest ska jag försöka samla krafter inför den redigering som nu väntar. Jag vet att det kommer att bli tungt eftersom jag knappt redigerat någonting under själva skrivprocessen.
    Är smått rädd att jag ska redigera ihjäl mig 😉

    Liked by 1 person

  19. anethebergendahl

    Wow, det var väldigt produktivt!👌 Så duktigt gjort av dig. 👏 Kan tänka mig att det är spännande att få feedback av testläsaren. I mitten/slutet på januari får jag också feedback på halva råmanuset. Följer dig med spänning. Har ditt manus ett namnän?

    Liked by 1 person

  20. Katarina Inläggets författare

    Det är riktigt pirrigt, men du vet kanske redan hur det känns! Vad kul att du också får tillbaks manuset snart. Hur många testläsare har du? Ja den har ett namn nu tror jag. Jag har gått igenom några alternativ men tror jag fastnat för ett nu. 🙂 men tänker inte avslöja det riktigt än 🙂

    Liked by 1 person

  21. anethebergendahl

    Jag har lyckats skrapa ihop 3 stycken testläsare som jag kommit i kontakt med genom skrivandet. Är själv testläsare på ett halvt manus just nu, det ska skickas tillbaks första veckan i januari. Ganska mycket jobb att läsa och kommentera faktiskt. Men hinner skriva på mitt eget pyttelite ändå.

    Hur många testläsare har du?

    Härligt med namn. Har själv kommit på ett namn eller två men vet inte riktigt vilket som är bäst.
    1. Livet blir aldrig som man tänkt.
    2. Inget blir som man tänkt.
    Vilket tycker du, det är en feelgood roman?
    Eller har du annat förslag kanske så tar jag gärna emot det. 🙂

    Liked by 1 person

  22. Katarina Inläggets författare

    Bra jobbat!! Samma här men det där med att läsa utan författarglasögonen på tycker jag är svårt. Och det där med att spåna på nästa bok är ju alltid kul. 🙂
    Ja passa på att ladda batterierna ordentligt för det behövs:) hur länge ska du låta det ligga innan du börjar redigera?

    Gilla

  23. Kristina W

    Åååhhh säg inte sådär jag börjar redan få noja när jag tänker på hur mycket jag kommer att vara tvungen att redigera haha 😉 Jag tänker mig minst 3 veckor men förmodligen blir det 4. Skissade på hur lång tid jag tror att redigeringen kommer att ta (inklusive två rundor hos testläsare) innan manuset är klart för en lektör. Jag kommer upp i 4 månader. Utifrån min tidsplan borde manuset alltså vara klart för lektör ungefär kring påsk. Det känns sååååå långt bort!
    Hur länge brukar du låta dina manus ligga innan du börjar redigera? Och hur lång tid brukar du ge testläsarna?

    Liked by 1 person

  24. Katarina Inläggets författare

    Samma här, tre stycken denna gång. Det är det flesta jag haft tror jag. 🙂 jag håller med, det är en del jobb om man ska göra det ordentligt men samtidigt vill jag inte göra ett hafsjobb utan förhoppningsvis kunna hjälpa någon, annars är det ju liksom ingen vits känner jag iaf 🙂
    Intresseväckande titelförslag. Jag har redan kommit på titeln på mitt nästa manus men det nuvarande satt längre in. Jag hade en arbetstitel först men ändrade den sedan. Titlar är svåra tycker jag. Även på min andra bok hade jag en i mitt tycke klockren titel först, innan jag upptäckte en soon to be released svensk film med samma titel och liknande tema. Så den fick byta. Resultatet vart egentligen bättre. Så man ska nog aldrig nöja sig med det första man kommer på. Ett tips är att kolla KB om titeln redan finns och isf hur ny den boken är. Man vill ju inte ha samma som något som getts ut de senaste åren… helst ska den kanske inte vara i samma genre heller…

    Liked by 1 person

  25. Katarina Inläggets författare

    Ja hehe, men redigering är ju ganska kul med, på sitt sätt 🙂
    Jag lät det nog inte vila tillräckligt länge första vändan, tror det bara var några veckor. Men nu ska det ju få vila igen medan testläsarna läser. 🙂
    Jag vet inte riktigt, har inte gett dem en deadline, men hoppas på en månad. Jag brukar själv behöva lite tid för att göra ett bra jobb och de flesta har ju andra saker på sitt schema med, vilket man får ta med i beräkningen. 🙂

    Gilla

  26. Kristina W

    Är det fel att ge en deadline till testläsarna tror du? Jag är ju evigt tacksam för de som ställer upp och vill inte på något sätt pressa dem. Det är inte direkt så att jag kommer att bli sur om de inte skickar kommentarerna inom deadline 😉 Samtidigt tänker jag att det är schysst att de vet vad jag förväntar mig 🙂 Har sett att en del bloggare ger sina testläsare någon form av checklista som stöd, är det någonting du använt dig av? Eller är det bättre att ge mer allmänna instruktioner (eller inga alls) för att de inte ska känna sig begränsade?

    Liked by 1 person

  27. Katarina Inläggets författare

    Om du har en speciell deadline, som tex att du har ett datum då du ska skicka in din text till en lektör, så ser jag inte varför man inte skulle kunna nämna det. Det förstår de säkert. men då kan det kanske vara bra att fråga om det är görbart innan man skickar det till dem…
    Jag skrev några rader om vad jag ville att de skulle kika lite extra på, i övrigt litar jag på att de vet vad de ska titta efter. Är det ett råmanus man skickar ut eller man har speciella frågeställningar tycker jag absolut att man kan skriva ner det man vill att de kollar på, men det beror kanske på testläsaren med. I mitt fall var den första testläsaren van att läsa andras texter och visste redan vad man ska titta efter, men vet de inte det kan det ju vara en bra grej. Dock försöker jag hitta testläsare som har grepp om dessa saker, tror man får bättre och mer användbar feedback på det viset. 🙂

    Gilla

  28. anethebergendahl

    Tack för tipset. Ska koll på KB ang titeln. Jag tycker man får så himla bra tips av bloggarna. Och…nej…jag vill inte ha samma titel som någon annan. Samtidigt ska titeln vara något som boken handlar om. Men jag kan alltid suga lite till på titlar. Råmanuset är inte färdig än… 🙂

    Vilken tur att du ändrade titel när den blev mycket bättre. 🙂

    Gilla

Kommentera

