Framsteg

Härom kvällen lyckades jag beta av ett stort område som skavde mot slutet när det gällde ena karaktärens motivation, jag satt som uppslukad hela kvällen och det var så underbart att bara grotta ner sig i berättelsen, att jag ännu inte är trött på den. Idag har jag dessutom stationering på ett ställe i mitt dagjobb där jag hinner redigera lite mellan varven, vilket jag såklart utnyttjar. Har med mig en tjock bunt och är snart igenom den. Jippi! Jag kanske kan hålla tidsramen iaf! Börjar få vittring på målet nu så det känns definitivt som en sporre. 🙂

Nästa steg är att skicka en del text till en person för faktagranskning, men först måste jag igenom de bitar som är berörda. Upptäckte att jag faktiskt hade en person i min indirekta släkt som hade precis rätt yrke för det. Sånt är ju perfekt!

Vad gör ni såhär på tröskeln till helgen?

17 thoughts on “Framsteg

  1. Carola

    Vad härligt att det lossnade! Det är en stor fördel att ha släkt som kan hjälpa till i faktadetaljer. Jag upptäckte i somras att jag har en granne som jobbat med samma sak som min huvudkaraktär. Nån dag har vi kommit överens om att vi ska ta en fika så jag får validera att yrket beskrivs rätt. Annars blir det inte mycket skrivet nu då det är mycket annat julrelaterat som fyller kalendern. Det är okej det också.

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Jamen Gud vad perfekt! Man drar sig ju lite för att kontakta främlingar med sina faktafrågor, men jag har faktiskt gjort det med, hehe. Både med nittio och denna. Hoppas du får svar på allt och att julfriden hinner infinna sig iaf, trots allt stök 🙂

      Liked by 1 person

      Svara
  2. Eva Karlsson

    Vad härligt att det lossnade och att du fortfarande gillar. Helt fantastisk kombo. Har du någon gång sagt om du har någon arbetstitel? Eller vilken miljö du använder? Du kan väl outa litegrann? 🙂
    Det blir inget skrivande för mig under de närmaste dagarna. Men jag är ändå så glad och snurrig över allt jag fick veta på min researchresa att jag behöver vänta och se vad som ska komma ut 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja, jättehärligt! Nej, hehe, jag hade en arbetstitel från början men nu har jag bytt till en annan. NSD förkortas den. Den förra var UI. Miljön är kanske inte helt lättippad för en spänningsroman men jag tycker just det är lite roligt. Om den inte urskiljer sig i något annat (men det tror jag den gör) så iaf där. 🙂
      Det är iaf en miljö jag har en viss kännedom om. 🙂

      Liked by 1 person

      Svara
  3. Marie: Mitt skrivliv

    Heja dig som slipar bort sådant som skaver. Jag avskyr de där gruvliga avsnitten som jag vet är så viktiga, bra jobbat!
    I skenet av vissa behov börjar man kolla in sin omgivning på ett annat sätt, kul att du hittat en faktagranskare i närheten, de är guld värda de som vet saker.
    Jag tycker inte du ska döpa ditt manus till NSD, för Norrländska Socialdemokraten är redan upptaget 😂 Ursäkta en insnöad norrlänning med tveksam humor klockan sex på morgonen.
    I går hade jag skrivdag med en kompis, men det blev mest skrivprat eftersom hon väntar på manus från lektör, så nu har vi roddat och rett ut saker i våra respektive manus och jag fick en aha-upplevelse, SÅ ska jag ju göra. Värdefullt, minst sagt.
    Hoppas helgen blir trevlig 😊

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja, tillslut kommer man till den punkten där man inte kan ignorera dem längre för att man vet att hela intrycket av manuset kommer påverkas av att de där bitarna funkar.
      Ah, ja det kanske inte är ett så jättelyckat namn på en bok 🙂 Hoppas min tilltänkta titel är bättre.
      Härligt med skrivdag, även om det blir mycket prat. Sånt kan ju vara intressant med, saker man behöver diskutera med någon annan som skriver och vad bra att du fick aha-upplevelser med. Sånt är ju guld!
      Tack, hoppas du får en trevlig helg med. 🙂

      Liked by 1 person

      Svara
  4. Drömmen om en bok

    Vilken härlig känsla att känna att tidsramen kan hållas! 🙂 Och visst är det perfekt när personer med precis rätt kunskaper visar sig finnas mitt framför näsan 😉

    Jag har precis redigerat lite på morgonen och ska snart åka till jobbet.
    Trevlig helg!

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja, nu börjar jag skönja mållinjen 🙂 Känns underbart. ja, det är ju toppen, bara att hoppas att jag kan hjälpa någon annan någon gång. Men vid närmare eftertanke har jag nog bidragit med mina kunskaper i ett par sammanhang redan 🙂
      Åh, det är ju perfekt när man hinner avverka dagens skrivpass INNAN man går till jobbet, känns så himla skönt att inte ha det hängande över sig när man kommer hem på kvällen ju 🙂 Tack, trevlig helg du med.

      Liked by 1 person

      Svara
  5. anethebergendahl

    Alla steg framåt man tar är roliga. Hoppas det håller i sig. 🙂 Bra med att kunna utnyttja sitt dag jobb till diverse saker som är viktiga än att sitta och prata bort tiden med arbetskollegor. Det gör jag också ibland. Vad är din tidsram?

    Nu är det måndag och snart lunch. Helgen har passerat med stormstegt. Men jag har hunnit med att träffa dottern med barnbarn och skrivet 1,5 kapitel på min råmanus. Är testläsare också! Ja, sedan var min helg slut. Ops! Glömde jag tittade på två julfilmer på Netflix igårkväll. Jag älskar julen, dock inte julstressen .

    Gilla

    Svara

Kommentera

