Änkan

Häromkvällen läste jag ut Änkan, en bok jag blev lite nyfiken på när jag såg den i bokhandeln. Den kallas för en Thriller på omslaget, och längst ner på baksidan (det var inte det som fick mig att läsa utan handlingen dock) står det såhär: ”Om du gillade Gone Girl och Kvinnan på tåget så ska du läsa Änkan av Fiona Barton. Fängslande, isande spänning.” Och sedan kommer det märkligaste av allt: Blurben är skriven av en viss Stephen King!

Jag har läst så mycket märkliga blurbar där han hyllat böcker som jag senare inte förstått varför, (Alex Marwood är den senaste) att jag faktiskt börjar undra om han ens läser böckerna han blurbar.

Men detta är varken isande spänning eller har några som helst likheter med Kvinnan på tåget, och av det jag läste av Gone Girl så är den inte speciellt lik den heller. Den största skillnaden är kanske att det psykologiska spelet är i det närmaste helt frånvarande här. Visst inser jag snart att vår Änka har en och annan hemlighet, och inte bara hon heller, men speciellt mycket psykologisk spänning i den betydelse jag lägger i ordet är det inte. Och även där var förmodligen GG starkare på den fronten än KPT. (Note to self: läs klart GG) Men däremot fördjupar sig författaren i den mänskliga psykologin på ett helt annat sätt.

Med det sagt är det fortfarande en bra bok. Den berättas ur flera tidsperspektiv, och genom flera perspektivkaraktärer. Det är änkan, journalisten, polisen, och ett par till som återkommer mindre frekvent, någon kanske bara en gång. Under vägen rullas ett äktenskap upp och vi får lära känna mannen som anklagades för bortrövandet av ett litet barn, en anklagelse som gjorde honom och hans hustru till hett villebråd för pressen under en längre tid. Vi får veta vem han var mellan hemmets fyra väggar, men vi får framför allt lära känna hans hustru, som först verkar vara en väldigt beskedlig, lite tråkig person för att sedan visa sig ha fler bottnar än jag först trodde. Under läsningen frågar man sig hela tiden hur mycket hon egentligen visste, var hon helt ovetande om vad hennes make hade för sig, och är detta ens möjligt när man lever tillsammans med någon?

Vad jag gillar är att skildringen av mannen är allt annat än platt, man får lära känna honom som kärleksfull make och detta gör boken på något vis desto mer verklig. Jag tror det här är väldigt nära verkligheten, för hur ofta läser man inte tidningarna och hör vittnesmålen från närstående som känner sig helt främmande inför anklagelserna som riktas mot deras make/syskon/barn/klasskompis/förälder. Att de aldrig riktigt kan förlika sig med det som denne anklagats för. Just för att det är så långt från den person de känner.

Författaren skriver att hon ville skildra just dem, i det här fallet en kvinna som har valt att leva med en man som sedan blir anklagad för att vara ett monster, och med det tycker jag hon lyckas väldigt bra. Jean framträder tydligt för mig, och även om spänningsgraden är av den mer stillsamma sorten så läser jag vidare för att få alla frågor besvarade. Och svaren är långt ifrån så enkla som man först tänker sig.

När jag läste Eva Karlssons inlägg om stillsamma spänningsromaner hade jag först lite svårt att föreställa mig en sådan, kanske mest för att jag inte läst någon tidigare. Men nu vet jag vad som menas, för det är nog vad jag skulle kalla den här boken. Men likheterna med Gone Girl och KPT? Nej, så långt skulle jag inte dra det. Det här är en bok som inte liknar dem alls, men det är fortfarande en bra bok på sina egna meriter och en bok som fyller ett helt eget syfte: Att ge en röst åt människorna bakom förövarna, de där som inte anade någonting, och bara det är spännande nog.

2016-11-04-01-00-04

16 thoughts on “Änkan

  1. Carola

    Det första jag tänker på när jag läser om Stephen Kings blurb är att han säkert har fått betalt för den. Kanske elakt tänkt men varför inte? Mycket bra recension för övrigt! Blir sugen på att läsa den. Gillar böcker där jag får klura på frågor som sedan i slutet ger helt oväntade svar.

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Men vet du det börjar jag med tro. Han skriver så otroligt mycket blurbar till höger och vänster att man ju börjar undra. Så den tanken föreföll mig med.
      Tack 🙂 Ja, den var verkligen läsvärd och kan man bortse från de påstådda likheterna med andra verk så står den sig bra på egen hand.

      Liked by 1 person

      Svara
  2. Eva-Lisa

    Ja, det är ju inte omöjligt att förlagen betalar King en rejäl slant för att blurba böcker. Hans åsikter kan säkert ge en bok ordentligt med skjuts, men i slutändan är det ju läsarna som avgör. Sen fattar jag inte varför det ständigt ska sättas fel etiketter på böcker. Det slutar oftast med att man som läsare känner sig grundlurad och jag tror inte på nästa genre som det förlaget listar boken under sen. Vilket resulterar i att jag inte läser den. Det räcker med att bli blåst en gång, i alla fall för mig.

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Jag tror nästan det är så, för som du säger så får ju böckerna en bra skjuts framåt av det. 😉 Ja, det där verkar vara ett ständigt återkommande problem, och om du kikar på recensionerna till boken på goodreads så verkar det som om det är ganska många som börjar lacka ur på detta fenomen. Så förhoppningsvis slutar de snart om tillräckligt många klagar 🙂

      Liked by 1 person

      Svara
      1. Eva-Lisa

        Jag hoppas verkligen att jag inte är ensam om att irritera mig på detta fenomen. För jag har snart tappat tron på allehanda marknadsföringstricks som bara slutar med att jag blir grymt besviken på boken. En bra bok står på egna ben och behöver inte jämföras med andra bästsäljare.

        Liked by 1 person

      2. Katarina Inläggets författare

        Du är inte ensam, jag tycker likadant och många med oss! 🙂
        Ja, precis, en bra bok står för sig själv och att försöka relatera den till en tidigare succé bäddar nog snarare för besvikelse än för nöjda läsare. Och när allt kommer omkring borde väl just kundnöjdheten vara det viktigaste?

        Liked by 1 person

      3. Eva-Lisa

        Eller hur? Nu blir det ju precis tvärtom. Man blir asförbannad varenda gång man går på det där, men nu har jag dragits vid näsan tillräckligt. Så i fortsättningen kommer jag garanterat INTE att köpa en bok som jämförs med någon succé.

        Liked by 1 person

      4. Katarina Inläggets författare

        Jag tror inte man ska välja böcker på den sortens rekommendationer alls, utan tvärtom helt ignorera dem. Jag valde inte denna pga jämförelsen utan för att jag tyckte baksidestexten lät intressant, då är det kanske lättare att se berättelserna för det de egentligen är? Visst kan man läsa dessa böcker iaf, bara gör det med rätt utgångspunkt kanske?

        Liked by 1 person

  3. Annika

    Lyssnade på den för ett tag sedan, och hade tyvärr sett den jämföras med GG och KPT innan. Nu börjar man ju genomskåda den där fejkade hypen, men hade åtminstone förväntat mig samma typ av bok, dvs psykologisk spänning. Tyckte inte det kom i närheten, och tyvärr sänkte det upplevelsen för mig. Jag tror den här boken skulle mått bättre utan hypen, den är nog mer trovärdig än de andra två tycker jag, och hade förtjänat ett bättre öde än att målas ut att vara något den inte är.

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja då kan jag förstå att man blir besviken, men som jag sa nedan /ovan? Så ska man kanske vara medveten om att detta bara är ett försäljningsknep och inte förvänta sig en ny av samma tror jag. Jag hade inte sett av någon hype när jag köpte den, det var nog tur, för jag läser sällan hypade böcker, tvärtom brukar jag akta mig för dem. Nej så mkt psykologisk spänning var det inte.

      Gilla

      Svara
      1. Annika

        Ja men exakt, jag tycker inte om hype, för även om man genomskådar den så är det svårt tycker jag att inte påverkas av förväntningarna som den skapar om åtminstone genre/subgenre.
        Men nu när det gått en tid känner jag att jag tycker mer om Änkan, att hennes psykologiska förklaringar till vad som hände var nog så intressanta som om psykologin mer utstuderat skapat spänning. Känner nästan att jag blir sugen på mer av det där lite stillsammare 🙂

        Liked by 1 person

      2. Katarina Inläggets författare

        I know, det känns liksom som om man nästan ”måste” gilla dem för att inte anses konstig och fel. Men precis som du känner jag att boken liksom växte ett par dagar efter att jag läst ut, när den fått sjunka in lite bättre och man funderat på det som hände. Jag ska medge att jag tyckte slutet var lite av en besvikelse, det trappades liksom bara ner på ett sätt som lämnade mig lite otillfredsställd, men sedan insåg jag andra saker som gjorde att den fick lite återupprättelse. Ja, så känner jag med, att det inte var så tokigt med en stillsam spännngsroman 🙂

        Gilla

  4. Eva Karlsson

    Vilken bra recension! Jag avslutade också Änkan häromdagen. Men jag lyssnade på den och såg inga blurbar och hade heller inte hört talas om jämförelserna. Jag har haft svårt att avsluta böcker nu under en period men Änkan var en av de få jag ville höra ända till slutet. Att det är en debutroman är riktigt imponerande. Men en thriller var den inte precis, mer då en stillsam spänningsroman 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Tack Eva. 🙂 vad tyckte du om den? Jag såg att den fått blandad kritik på goodreads, men tror att det mycket beror på att den marknadsförts som något den int är. Skriver man sådär så kommer en del vänta sig en ny GG, KPT osv. Men är det egentligen vad man vill ha? Jag vill iaf inte läsa en kopia av en annan bok utan en som är unik i sig själv. Så jag hoppas förlagen slutar med det där.

      Liked by 1 person

      Svara
      1. Eva Karlsson

        Nej, jag vill heller inte läsa kopior. De blir ju per automatik blekare än originalen. Hoppas förlagen fattar till slut.
        På Storytel gav jag boken tre stjärnor. Men när det hade gått en dag och jag började fundera lite mer på karaktärerna kände jag att jag var lite snål. En fyra borde den ha fått av mig.

        Liked by 1 person

Kommentera

