Redigeringskoma och podlyssnande

Det är glest mellan inläggen på den här bloggen just nu 🙂

Orsaken stavas mycket jobb och lite tid, då min fritid har gått åt till redigering och testläsning av andras manus (tre de senaste veckorna). Tre fantastiska manus dessutom. Det ger mig så mycket pepp och energi.

Jag har som jag kanske antytt tidigare aldrig varit något jättefan av podcasts, men nu har jag hittat en jag gillar, så kanske handlade det bara om att hitta den rätta? 😉 Det var denna:

http://bakomboken.libsyn.com

Daniel Sjölin pratar med olika författare om skrivande och språk, dessutom får vi ett avsnitt med Håkan Bravingers (förläggare på Norstedts) skrivarskola, ett inslag som jag gillar minst lika mycket som själva författarpraten, mycket pedagogiskt och lärorikt, och liksom mer än bara de där grundläggande sakerna man hör ALLA prata om. Har lyssnat av flera avsnitt redan och tokgillar. 🙂 Dessutom är det inget flams i den här podden och är det något jag är allergisk mot så är det flamsiga poddar. Just skrivarskolan gav mig en värdefull insikt som jag tog med mig för att förbättra mitt manus under redigeringen, så ny redigeringspepp, vilket var fantastiskt. Och redigeringen blev genast så mycket roligare, för jag märkte att det var något som faktiskt gjorde skillnad.

Min akilleshäl när jag skriver är miljöbeskrivningar, jag får sällan med dem i den första vändan eftersom jag fokuserar mest på det som faktiskt händer. Så i efterhand börjar jag fundera på om jag borde skildra miljöerna mer, men jag är nog ingen som är speciellt stor på miljöbeskrivning, och även om miljön i min berättelse är lite speciell för just den typen av bok, så är det kanske inte främst den som är den största behållningen. Jag har läst en del böcker där miljön spelar stor roll för berättelsen och spänningshalten, men jag tror att i mitt fall är det nog viktigare att fokusera på språket som sådant, och främst något jag tänkte på i kvinnan på tåget och som jag kallar Spänningsmodifiers, alltså ord som frammanar rätt känslor hos läsaren beroende på genre. Här har jag lite jobb framför mig, för när jag började skriva detta manus hade jag fortfarande med mig mitt feelgoodspråk med tillhörande modifiers. I feelgood är det ju mycket sådana ord som frammanar välbehag hos läsaren, ord med positiva associationer och känsloord som frammanar den sortens känslor man vill förmedla där. Medan här är det snarare tvärtom, och detta var något jag mer eller mindre var inprogrammerad på tidigare så nu har jag fått ställa om hjärnan helt. Jag hade först tänkt visa hur jag strök under på sidorna i Kvinnan på Tåget, bara för att illustrera, men jag vet inte om man får publicera utdrag ur folks böcker hur som helst, ens i foton…? Hur som helst, den sortens ord jag strök under var de som förstärkte stämningen, vilka ord författaren använde för att beskriva miljöerna på ett sätt som väckte obehag hos mig som läsare. Säg att tex en feelgoodsroman skulle utspela sig i samma miljö, då skulle författarna fokusera på helt andra detaljer i miljöbeskrivningarna än vad Hawkins gjorde. Det skulle kanske inte handla så mycket om de fula graffittimålningarna i gångtunnlarna, eller om förfallet vid järnvägsspåren, utan mer om hur pittoreska de där husen var, de fina trädgårdarna framför husen, lummig grönska, grannsamverkan, barn som lekte framför husen, idyllen. Och bara med sådana saker kan man ju göra jättemycket för att påverka stämningsläget som författare.

Men det som Bravinger fäste min uppmärksamhet på var inte detta, utan en helt annan sak, nämligen friktionen i dialogerna. Att de inte bara tuffar på och svar följer på fråga, rakt av och utan skav. Istället rekommenderade han att varje replik skulle ändra känsloläget. Och jag blev så himla pepp av det att jag genast satte igång för att se hur det står till med det i mitt eget manus 🙂 för visst är det mer intressant att läsa ett manus där det finns en friktion, där karaktärer missförstår varandra, blir misstänksamma, någon undviker att svara, försöker släta över en fadäs, osv. Där karaktärerna har en agenda bakom det som sägs och det som kommer fram mellan raderna. Så dessa två stora saker ska jag ägna innestående redigeringsvända åt tänkte jag 🙂 men först måste jag gå ut och köpa ett nytt officepaket, då mitt gamla gick ut i natt! 😮 Utan Word, ingen redigering. 🙂

Vad gör ni en helg som denna?

 

 

 

32 thoughts on “Redigeringskoma och podlyssnande

  1. Eva-Lisa

    Sådana dialoger gillar jag med! Detsamma gäller vilka ordval man gör, så de sätter rätt stämning, precis som du är inne på. Egentligen kan man ju peta i sådant där hur länge som helst, men då blir man ju aldrig färdig 🙂

    Liked by 1 person

  2. Annika

    Tack för poddtips, har lyssnat slut på mina vanliga 🙂 Intressant inlägg, och jag slås av att mitt problem är ditt motsatta; jag skriver lite väl mörkt och fyllt av repliker som skaver, måste i vissa stycken lära mig använda markörer för en lite ljusare text 🙂 Lycka till med redigeringen!

    Liked by 1 person

  3. Carola

    När jag knäckte koden bakom bra dialoger, friktionen alltså, så hände mycket med mitt skrivande. Det blev mycket roligare och bättre. Gestaltningen blev släpande men så är det med skrivande. Det är svårt, kanske rent av omöjligt att ha allt i huvudet vid nyskriv. Flamsiga poddar har jag också svårt för. Jag har hittat en ny amerikansk som inte är sådär skränig som de kan vara. Seated at the writers table heter den om du vill testa. Vad irriterande att officepaketet gått ut. Går det inte köpa online? Lycka till med redigerandet!

    Liked by 1 person

  4. Katarina Inläggets författare

    Berätta gärna vad du tycker om du lyssnar 🙂
    Ah men det är ju perfekt, eller vänta, du kanske skrev något som skulle vara lite ljusare? Jag önskar iaf jag hade det problemet 😀 Tack, lycka till med skrivandet! 🙂

    Gilla

  5. Katarina Inläggets författare

    Härligt, och jag tänker att gestaltningen kan man ju fixa i efterhand så det är ju inget ofixbart liksom 🙂
    Ja flamsiga poddare som bara sitter och babblar för att de gillar att höra sin egen röst orkar jag inte med. Ska det vara en pod ska den iaf bidra med något, jag behöver något mer än bara ett tidsfördriv om det ska vara värt att lyssna känner jag. 🙂
    Ah tack för tipset 🙂 Ska kolla den vid tillfälle 🙂
    Jo, det går absolut, men jag ville inte det. I dessa tider får man vara försiktig med att lägga upp sina kontokortsuppgifter någonstans känner jag. Så jag knatade ut och köpte en ny kod helt enkelt 🙂
    Tack snälla du 🙂 lycka till du med 🙂

    Liked by 1 person

  6. Annika

    Jag skriver alltid mörkt, men det blir lite för mycket av det goda, provläsarna brukar säga att det är skönt om man känner att man kan andas då och då under läsningen 🙂 Tack för lycka till!

    Liked by 1 person

  7. Ebba Range

    Innehållsrikt inlägg – tack 🙂
    I vissa poddar låter det som om de sitter ensamma i Blå salen – ekar och låter hemskt … för att inte tala om när musiken envist överröstar det som sägs.
    Ska lyssna på Daniel vid tillfälle.
    Det där med Skrivarskolan blev jag inte klok på – finns den också ‘Bakom boken’? Eller är det jag som har svårt att fatta 😉
    Skulle också vilja knäcka ‘friktionskoden’ i dialogerna … var hittar jag den, tro?
    Hela den här kommentaren verkar bli fylld med ‘fattar inte’ … Office paketet som man köper till samtidigt med datorn … är det något bäst-före-datum på det? Undrar i så fall varför jag inte blev upplyst om det … dator är väl tre år nu?
    Det tycks som om jag är lika insnöad som omgivningen där ute 😉 😉

    Liked by 1 person

  8. Katarina Inläggets författare

    Ja, en del är ganska dåligt gjorda med, det har du rätt i. Och man hör liksom att personerna inte sitter på samma ställe.
    Skrivarskolan är ett inslag i podden, ungefär mitt i.
    Ja, haha, det är en bra fråga. Den är nog olika från fall till fall var den gömmer sig, tror du inte? 🙂
    Officepaketet verkar ha ändrats på senare tid, förr tyckte jag licensen verkade obegränsad, den senaste versionen har haft ett års begränsning, så varje år måste man förnya den, det blir ju ganska dyrt i längden, så kör på den du har så länge den funkar, är mitt tips. Men jag upptäckte något lurigt, att förnya online skulle kosta 899:- men att köpa ett helt nytt paket kostade bara 649:- så jag tjänade ju en del på det hehe. Det finns även en version som är livstid, den kostar typ 1300 eller så tror jag det var. Men tänkte att det kanske är bättre att förnya för ibland kommer det ju nya versioner med och det kan ju vara bra att ha den senaste, de gamla blir ju utdaterade efter ett tag. Nog för att de alltid går att öppna men vissa funktioner som finns i de nyare kanske inte fanns i dem.

    Gilla

  9. Kristina W

    Usch jag känner att jag måste öva på det där med dialoger. Jag hittar inte riktigt balansen mellan det som sägs och det som inte sägs – mina karaktärer är nämligen väldigt bra på att vända bort sina huvuden, slå ner blicken eller titta ut genom fönstret samtidigt som de undviker att svara på frågor. Det fungerar ju ibland men inte hela tiden 😛 Men jag tänker ungefär som du, det tar jag i redigeringen 🙂

    Liked by 1 person

  10. Marie: Mitt skrivliv

    Tack för ännu ett bra och matigt inlägg, gillar! Att dessutom få ett poddtips uppskattas, härligt med fördjupning och en utbildande vinkel.
    Dialoger tycker jag är svårt, det blir lätt banalt och inte särskilt verklighetstroget, så jag får jobba mycket med dem och stryka, stryka, stryka.
    Du har alltid vad vi journalister kallar ”fakismilrätten”, så det är helt okej att fota av ett exempel ur Kvinnan på tåget. Det vore en annan sak om du lade ut hela boken, hehe, men några sådana planer har du ju inte.
    Hoppas det löst sig med Word, jag vet inte vad jag skulle göra utan det.

    Liked by 1 person

  11. Katarina Inläggets författare

    Ja, dialoger är riktigt roligt, man kan göra så mycket med dem. Men då verkar det ju som om du iaf är på rätt väg, mycket undertext, det som syns på ytan kan man ju lätt slipa till 🙂

    Gilla

  12. Katarina Inläggets författare

    vad kul att du gillade 🙂
    Ja, poddtips kan man behöva i den här djungeln…
    Dialoger är roliga tycker jag men som du säger är det lätt att de blir banala och för mycket fråga/svar rakt av bara, att de liksom reduceras till informationsutbyte, och det går ju att göra så mycket mer med dem. Gestalta tex, det är ett av mina favoritställen att gestalta karaktärer på.
    Ah, bra att veta, tack för den infon! Nej, precis, några sådana planer har jag då rakt inte.
    Jadå, det löste sig. 🙂

    Liked by 1 person

  13. Ebba Range

    Tänkte på det här med dialoger. När jag höll på med Kristalläpple hade jag lektören AC Collin till hjälp. Ett av hennes tips var att läsa a l l a dialoger högt mot någon annan – rakt igenom.
    Det var en av mina roligaste dagar … den som jag läste mot visste ju ingenting om resten av manusets innehåll 🙂 Dråpligt är ett för svagt ord. Jag skrattade och kved mig genom dagen – trodde jag skulle dö ibland.
    Rekommenderas – varmt 🙂 🙂

    Liked by 1 person

  14. Marie: Mitt skrivliv

    Trovärdiga dialoger är inte detsamma som dokumentära dialoger, däri ligger min utmaning. För jäklar vad mycket skit vi snackar som inte gör sig i nedtecknad form 😄
    Bra tips med gestaltning runt dialogen, ska kolla mitt manus lite extra utifrån det.

    Liked by 1 person

  15. Katarina Inläggets författare

    Nej, det är nog den fällan många går i, eller rättare sagt, de försvarar sina tråkiga dialoger med att det ju är så folk pratar och att en del faktiskt är tråkiga. Ja, hehe, vi gör ju det. jag har upptäckt en intressant grej. Att när jag skriver dialoger så kommer det intressanta oftast i andra meningen i det de säger, dvs det första är bara ett eko av vad den första frågade/sa, så om jag stryker dem så kommer jag till kärnan 🙂 Det är ju inte samma för alla, men jag tycker det hjälper mig iaf att tänka bort den första frasen när jag redigerar och funderar över dialogerna.

    Liked by 1 person

  16. Marie: Mitt skrivliv

    Det låter som ett klokt råd! Ofta är det strykbart i början, artigheter som hej och hur mår du, bra. Sådana har jag strukit en masse, hehe. Jag har faktiskt attackerat dialogen lite annorlunda i den omskrivning jag håller på med, hp:n får sin röst först efter en avgörande vändning i historien. Som att hon först då kliver fram och tar plats. Vi får se om det funkar för testläsarna sedan… 🤔 Läser du dialogerna högt för dig själv? Jag har inte testat det, konstigt nog. Det vore kanske bra…

    Liked by 1 person

  17. Katarina Inläggets författare

    Ja, precis.
    Vad intressant, det låter spännande, med en hp som oväntat träder fram och börjar ta plats. Hoppas det funkar för testläsarna då. Har du fler HP’s eller är det bara en?
    Nej, huu, det gör jag inte. Jag försökte med min första bok, men jag tycker jag låter så konstig när jag ska läsa högt, haha! Men jag läser upp dem i huvudet, hehe. Det räcker ganska långt. Jag tycker dialoger är jätteroliga att skriva. 🙂 Någon gång måste jag läsa Erlend Loes Stilla dagar i Mixing Part, har hört att den ska bestå av bara dialoger, det låter intressant. Har du läst den? Bara för att se vilken effekt det får liksom.

    Liked by 1 person

  18. Marie: Mitt skrivliv

    Har en hp, men fler karaktärer som också tar stor plats. Hp:n är den som genomgår den tydligaste utvecklingen, det är liksom hennes resa det handlar om.
    Att läsa högt tycker jag annars kan funka för att se vad som låter skämskudde (som något jag skrivit) och vad som låter bra (som om någon annan skrivit det) – fast just dialoger har jag aldrig testat.
    Nej, har inte läst den. Böcker med annorlunda men tydliga grepp kan vara intressanta, om inte annat som inspiration. Allt behöver inte se ut som formulär 1A, även om jag som rookie nog inte ska inbilla mig att jag är värsta unika konstnären, hehe.
    Jag är väldigt förtjust i Richard Linklaters filmer med Ethan Hawke & Julie Delphy: Before Sunrise, Before Sunset och Before Midnight. Det är inga prettofilmer men innehåller fin dialog bland mycket annat. Gråter varje gång (!) jag ser dem. Har du sett?

    Liked by 1 person

  19. Katarina Inläggets författare

    Ja, det är helt klart nyttigt, både för dialoger och annat. Kanske låtsas att boken blivit ljudbok och läsa upp den som en uppläsare skulle!
    Visst har jag provat att läsa upp delar av manus, men inga längre bitar. Det skulle dessutom bli ganska jobbigt och tidskrävande att läsa sig igenom en 126 000 ords roman…
    Oj då, dem har jag helt missat men å andra sidan är jag ingen filmfantast. Såg en del filmer när jag var yngre men som vuxen tappade jag det lite. Lite kan det bero på att jag ingen teve har med. men det låter ju bra.

    Liked by 1 person

  20. Marie: Mitt skrivliv

    126 000 ord är många ord! 😄
    Den första filmen är från 1995, den andra från 2004 & den senaste från 2013, så det är inga nya filmer. De porträtterar en relation mellan två personer, där de åldras i realtid liksom.
    Dialoger både i bokform och på film är så spännande eftersom de kan säga hur mycket som helst, mellan raderna, eller ingenting mer än exakt det som skrivs/sägs. För min del är de ännu svårare än bra gestaltning till och med.

    Liked by 1 person

  21. Katarina Inläggets författare

    Ah det låter intressant. Ska lägga namnet på minnet.
    Ja, de är ju det. När jag har skrivkramp brukar jag se till att skriva en text med mycket dialog, för även om det blir mycket fluff i början så kommer jag iaf igång.

    Liked by 1 person

  22. Mia

    Ah, vad bra, ska lyssna på den. Alltid kul med bra poddtips tycker jag.
    Och absolut, dialog som leder nånstans genom att de talar förbi varann är så bra.

    Gilla

  23. Katarina Inläggets författare

    Vad kul, du som väl har rätt bra koll på poddar med 🙂 ja den gillade jag, faktiskt.
    Ja, haha, sånt är alltid intressant, så fram för mer sånt.

    Gilla

Kommentera

