Redigeringstrött och lässugen

Jag är inne på den huvudsakliga redigeringen nu och även om det inte är så mycket kvar att åtgärda som jag först trodde så känner jag ett enormt motstånd. Egentligen skulle jag bara vilja ta ledigt från alla former av manusarbete ett slag och göra precis ingenting, hehe. Men eftersom jag har en plan för att bli klar med det här manuset så får jag vackert arbeta vidare.

Men ack så trögt det går. Och vad jobbigt det är, trots att det egentligen inte är det. 😉 När man till och med hellre storstädar lägenheten än redigerar vet man att man är skrivtrött. Om man inte visste det innan, alltså.

MEN – när jag är klar med den här vändan, DÅ ska jag vila lite medan en rad personer testläser. Och då kanske jag själv hinner läsa lite själv med. Helt kravlöst och bara för avkopplings skull.

Ser fram emot det.

Vad läser ni just nu? Era bästa höstboktips? Nyheter som gamla godingar. Min att läsa-hög har plats för några titlar till. 🙂

Och en dag när jag var som allra mest trött och håglös var det ett litet författarevent på akademibokhandeln, där bland annat Agneta Vorberg deltog och pratade om sin bok. Det var Hoi som anordnade det och det var väldigt intressant. Många intressanta böcker. Här är lite bilder:

2016-11-02-19-55-499176970027

2016-11-02-19-58-509176970051

2016-11-02-20-02-3191769701672016-11-02-20-09-47

9176970159

Efteråt var det mingel och man fick dessutom chansen att köpa böcker med en generös rabatt, vilket jag såklart passade på att utnyttja. Så förutom Agnetas bok slank även denna med i kassen:

2016-11-04-01-00-04

Det är den jag läser just nu. Och jag noterar återigen en sak som slagit mig tidigare: (med Alex Marwoods böcker bl.a men även Rebecca Edgren Aldéns bok) att en spänningsroman inte alltid är spännande hela vägen. I många fall börjar de lite stillsamt för att först mot slutet trappas upp och bli spännande, kanske efter att ha tuffat på i maklig takt i över 200 sidor. Men jag konstaterar samtidigt att de böcker jag faktiskt läser ut är de som inte bara underhåller mig utan även håller mig fängslad hela vägen från start till mål. Det behöver såklart inte betyda regelrätt action, men iaf att det hela tiden finns frågor man vill ha besvarade, ett driv i handlingen och en hela tiden ökande ”Tension”. (Jag vill inte använda det svenska ‘spänning’ här pga den lilla skillnaden i innebörd i det här fallet)

Hur definierar ni ”spänningsroman”?

 

 

16 thoughts on “Redigeringstrött och lässugen

  1. Annika

    Men så trevligt med ett event! Bland det enda jag saknar med att bo långt från stan.
    Har lyssnat på Änkan alldeles nyss, och har nu upptäckt Johan Theorin (sist i Sverige förmodligen) och är glatt överraskad. Det är så roligt att gilla hur någon skriver och upptäcka att det finns flera böcker kvar att läsa av samma författare!
    Lycka till med din redigering!

    Gilla

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja sånt är roligt, tycker jag. Synd bara att jag var så oerhört trött just den kvällen. Inte alls någon bra minglare.
      Ahahahaha, jag är nog den allra sista då för har inte heller upptäckt honom. Men funderade på en av hans böcker så sent som häromdagen. Så kanske läser jag något vad det lider 🙂
      Tack!

      Gilla

      Svara
  2. Eva-Lisa

    Massor med redigeringspepp! Snart är du i mål och kan läsa andra författare istället 🙂
    Genren ”spänningsroman” innefattar ju så himla mycket, så för att boken ska bli intressant (om jag inte redan känner till författaren) föredrar jag något annat ord före spänningsroman, som indikerar vad för slags spänningsroman det är.

    Liked by 1 person

    Svara
  3. Katarina Inläggets författare

    Tack!! 🙂 ja just nu känns det som en rejäl uppförsbacke… vad har hänt? ) jag brukade ju gilla redigering.
    Ja det gör ju det så jag håller med dig där, bättre specificera vilken form av spänning det handlar om då, så man vet vad man kan förvänta sig. Nagelbitning och sträckläsning eller lite mer åt mysrys 🙂 eller allt däremellan.

    Liked by 1 person

    Svara
  4. Eva-Lisa

    Hehe, det där med redigering är nog olika mellan skrivprojekt också, kanske? 🙂
    Precis, bättre att de definierar vad för slags spänningsroman det är. Subgenrer är verkligen superbra och Sverige borde ta efter USA mer där.

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja, så kan det nog vara hehe. Och att jag haft för lite pauser emellan omgångarna. 🙂
      Ja, det där undrar jag med varför vi inte tar efter USA där? Det är väl jättebra med tydliga genreindelningar så läsarna lättare kan hitta rätt bok? Men kanske är det på väg att komma mer och mer?

      Liked by 1 person

      Svara
  5. Carola

    Ibland blir det sådär, redigeringsjobbet är som att simma i tjära. Ett armtag/ord i taget så når du land till slut 🙂 Heja heja!!!
    Angående vilken bok jag läser just nu så är det ingen. Men jag ska till biblioteket idag för att låna några. Ev får jag med mig Flickan med gåvorna av M.R Carey hem.

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja det var en bra beskrivning! Men som du säger får man sega vidare en bit i taget. Lite som själva skrivprocessen. Den var ovanligt trög även den så kanske är det något som kännetecknar det här projektet. Tack för hejarop 🙂
      Aha, det lät som en intressant bok, ser fram emot att höra om den 🙂

      Liked by 1 person

      Svara
  6. Marie: Mitt skrivliv

    Jag säger lyssna inåt, behöver du storstäda för en liten paus så är det vad du bör göra. Det lossnar ju alltid 😄 Tycker du gör ett jättejobb, känns som nyss du satt på ett kafé i Italien och skrev.
    Spänningsromanen vill jag ska ge mig aha-upplevelser som känns smarta och rimliga, det får inte vara för far fetched, så att säga. Jag vill imponeras av författaren! Med det sagt så håller jag även med Eva-Lisa om att man vill veta vilken sorts spänning det är, det underlättar för upplevelsen att möta förväntan, annars är risken för besvikelse ofta stor har jag lagt märke till.

    Gilla

    Svara
  7. Kristina W

    Skickar lite pepp och uppmuntrande tillrop! Men tänk på att man ibland behöver städa lite för att låta hjärnan vila. Ge dig själv en halvtimme eller så och gör någonting annat om du blir riktigt trött. Det brukar fungera för mig när jag suttit och skrivit länge. Nu vet jag inte om det fungerar lika bra när man redigerar – jag har ju inte kommit dit än – men det är kanske värt ett försök?

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Tack snälla du 🙂 Ja, kanske behöver man lite andrum från redigerandet ibland om man inte ska börja snöa in på ord och formuleringar och bli helt blind för sin egen text tillslut. Och idag hörde jag en väldigt inspirerande podcast som gav mig massor av inspiration att ta mig an redigeringen igen. Nu med lite annan blick. Bara att hoppas att jag kan göra det som jag känner att jag borde, att jag klarar av att utföra det i praktiken. Ja, det är ett bra tips, att vila huvudet och göra annat lite då och då 🙂 Så stort tack!

      Gilla

      Svara
  8. Skriva läsa leva

    Min redigeringströtthet utmynnar just nu snarare i att jag klarar sitta väldigt korta stunder. Någon halvtimma, max en timma åt gången innan jag känner att det drar i mig och jag börjar kika runt i rummet, kolla efter telefonen, fjärrkontrollen eller något att läsa. Jag märker också att jag just nu behöver tänka mycket mellan varje redigeringsstund. Kanske inte alltid aktivt tänkande, men att det sker lite sådär i bakhuvudet. 😉 Men nog känner jag igen mig i att det kan vara väldigt roligt att storstäda, rensa garderober och skåp när det tar emot. Det är säkert precis vad som behövs just nu och du kommer snart tillbaka i det igen 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja, så är jag med, förr kunde jag sitta en hel dag, 13 h i sträck och bara redigera men nu måste jag pausa oftare. inget ont i det egentligen tänker jag. bara man gör jobbet! 🙂
      Ja, ibland kan det vara bra att göra något som inte inbegriper hjärnan utan bara är fysiskt arbete, för att vila sig efter redigeringen. 🙂

      Liked by 1 person

      Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Haha, det är väl också en form av spänningsroman kan jag tänka iofs… jag tycker det är rätt kul med genrer och undergenrer 🙂 att vara kreativ med dem

      Gilla

      Svara

Kommentera

