#NaNoEdMo

Jaha, då var det November igen!! Tycker det känns som om det är det hela tiden!! Och med November kommer osvikligen tankarna på NaNoWriMo upp på agendan igen! Men den här gången tänker jag inte delta, mitt kommande manus behöver fortfarande en massa utveckling och tankearbete, jag har ju knappt ens mer än snuddat vid det i tanken, och dessutom har jag fortfarande en hel massa redigering kvar av mitt pågående. Så medan resten av skrivarvärlden (nåja) skriver en roman på 30 dagar tänker jag ägna mig åt att redigera en istället. 40 kapitel ska redigeras klart innan sista december, så det är bara att spotta i nävarna och köra igång. Sedan ska manuset till testläsare igen, tre denna gång. Och efter det lär det med all sannolikhet återstå en del redigering igen innan det ska skickas till ytterligare en person. Så jag har de närmaste månaderna fullproppade av manusarbete hehe.

Men nu har jag kommit in i den där fasen där jag börjar känna mig lite stolt över detta manus, märkligt nog. Jag var ganska less på det ett tag, men nu känns det mycket bättre. Redigering is the shit! Jag TROR att det kanske faktiskt kan bli bra. Härlig känsla!

cropped-dont-quit2.jpg

 

40 thoughts on “#NaNoEdMo

  1. Eva-Lisa

    Det blir inget Nano för mig heller, har fullt upp med redigeringen av det här manuset och sedan måste jag nog börja redigera fyran i Limboserien (när jag är färdig med det pågående manuset alltså). Så nyskriv blir det nog inte förrän närmare våren, gissar jag. Hoppas jag kommer ihåg hur man gör då 😀
    Heja dig! Din bok kommer alldeles säkert att bli jättespännande! 🙂

    Liked by 1 person

  2. Katarina Inläggets författare

    Nej, just nu har jag med häcken full tills tidigast i vår. Då kan jag nog börja på det nya 🙂 tills dess behöver detta manus min fulla uppmärksamhet 🙂
    Haha, du kommer säkert ihåg hur man gör, annars blir det ju nästan lite spännande, att upptäcka skrivandet på nytt 😉
    Tack fina du! Det hoppas jag med! 🙂

    Liked by 1 person

  3. anethebergendahl

    Ja, november är på intågande och det går inte att springa ifrån, tyvärr. För mig är november en enda lång och grå månad tills man får packa upp kulorna och stakarna i fönsterna. 🙂
    NaNoWriMo har jag aldrig varit intresserad av, det känns mest som man måste tvinga fram orden och det kan jag bara inte. Dessutom heltidsarbetar jag och tiden räcker inte till.
    Just nu redigerar jag hälften av mitt råmanus för att skicka iväg till testläsare i slutet på november. Sedan fortsätter jag skriva på andra halvan. Jag kanske är ensam om att dela upp manuset så för jag har inte hört andra göra så. 🙂 Men tycker det kan vara av stort värde testläsarens åsikter och smak innan jag fortsätter med resten. Det är kul att redigera tycker jag. Och jag hittar massor av: upprepningar, korta ord som så, ju och meningar som jag bara stryker som inte tillför historien något alls.

    Liked by 1 person

  4. Katarina Inläggets författare

    Ja, det är ju det… 😀 Och snart är det jul med! 😮
    Ja, hehe, det finns något positivt med det med! 😀 vad skönt att ha vilat ut sig så väl efter senaste skrivandet. Du kommer vara laddad till tusen!

    Liked by 1 person

  5. Katarina Inläggets författare

    Haha, ja så är det ju litegrann, men som d säger, innan december känns det ju fel på något vis med julsaker… 🙂
    Ja, hehe, det måste man verkligen och det är ganska nyttigt det med, lite som en vääääldigt lång skrivövning! 😮
    Alla metoder är väl bra bara de funkar tänker jag, så kör på det som funkar för dig 🙂 Det finns ju få saker som är rätt eller fel i den här branschen som tur är 🙂
    Ja, gud, redigera skulle man kunna göra till döddagar, det finns alltid något som kan bli bättre!! Men jag gillar det jag med.

    Liked by 1 person

  6. Annika

    Jag har aldrig varit med i Nano, skriver oftast nytt på våren och har klämt ur mig ett råmanus på en månad men då var det maj. Jag kör anti-NaNoWriMo det här året 🙂 tänkte börja skriva på nytt manus i november men i stället för att skriva fort tänkte jag prova på att vara eftertänksam och systematisk.
    Håller med om att redigering is the shit, faktiskt det jag gillar mest i hela processen!

    Liked by 1 person

  7. tolvtrapporupp

    Känns skönt att höra från fler som inte ska delta! Det blir nog lätt ett stressmoment om man har andra saker som tar mycket tid. Jag såg faktiskt fram emot att delta detta år men kommer tyvärr ha fullt upp med läkarstudier… Kanske man kan göra en egen variant? Skriva tvåhundra ord per dag istället?

    Liked by 1 person

  8. Carola

    Hahaha, NaNoEdMo! Vilken fyndig rubrik, och smart! Klart att det går att redigera istället för skriva nytt 🙂 Vad härligt att du känner för ditt manus igen. Ibland blir man för insyltad i det så det inte går att se något bra med det men lite tid och avstånd gör oftast susen. Blir lite avis. Redigering är verkligen kul. Än så länge har jag bara skrivit nästan 8000 ord på mitt nya manus men någon NaNoWriMo tänker jag inte delta i. Jag blir stressad bara jag tänker på det 😉 Lycka till med redigeringen!

    Liked by 1 person

  9. Katarina Inläggets författare

    Ja, det blir ju det, speciellt när det låter så roligt och man vet hur peppande det är med alla peptalks man får under vägen och själva gemenskapen… Men får väl göra som du säger och fixa en egen variant, man kan ju ta en skrivmånad när som helst egentligen, dock utan den där känslan av att ALLA ÄR MED! 🙂
    Ja, det går ju säkert det med, och då kan du ju få peptalksen med. De är toppen! Annars brukar de ju ha lightversioner på somrarna med.

    Gilla

  10. Katarina Inläggets författare

    Ja, våren brukar egentligen vara bästa tiden för mig med att börja på manus (detta började jag på i början på året med, tror det var februari eller mars). men det är så sjukt roligt och man får ett pepmail varje dag från etablerade författare, vilket är skitkul bara det! 😀 jag tror också jag gillar redigering bäst, eller, båda faserna har ju sin charm, få saker slår ju ett riktigt hejdundrande skrivflow, men redigering är verkligen härligt och ganska kreativt det med. 🙂

    Gilla

  11. Katarina Inläggets författare

    Eller hur, hehe! 😉 Editing är ju också en del av processen 🙂 En väldigt viktig del! Det är liksom då det händer, för mig iaf. Det är då lerklumpen får form, och själva skrivandet var mest blandande av lera, hitta rätta proportionerna, rätt lersort, samla ihop tillräcklig mängd och schklafsa upp den på drejskivan! 😀
    Nej, nanowrimo är inte för alla men du skulle nog gilla pepmailen! 🙂 och gemenskapen är härlig. Det blir ju lite av en folkrörelse 🙂

    Liked by 1 person

  12. Skriva läsa leva

    Bara Nanoedmo för mig med! 😉 Fast jag gillade att vara med i Nanon när jag testade första (och hittills enda) gången för tre år sedan. Eftersom jag är ”flödesskrivare” var det inga problem – och alltså inte stressigt – att nå målet. Men var sak har sin tid. 😊

    Liked by 1 person

  13. Katarina Inläggets författare

    Härligt, det kanske blir en liten alternativ folkrörelse då? 😉
    Ja de som bara flödar på måste ju ha ett extremt försprång i sådana lägen. Jag brukade vara en flödesskrivare, men för varje roman har jag blivit långsammare och mer eftertänksam i mitt skrivande. Ibland önskar jag att jag bara kunde gå tillbaks till Att skriva så som jag skrev förr och sedan redigera skiten ut texten efteråt istället. Nu blir det tvärtom, längre tidsåtgång för råmanuset, men mindre redigeringsbehov sedan.
    Ja var sak har sin tid, så vi kan ju göra våra egna skrivarmånader när vi vill! 🙂

    Liked by 1 person

  14. Skriva läsa leva

    Jo nog blir det allt lite mer redigerande för vissa partier. Men ibland hamnar lagom mängd ord, och de rätta till och med, på rätt plats trots hastigt nedknappade. 😉 En Nanoedmorörelse låter bra. Kanske något att lägga lite lägligt efter Nanowrimon? Inte i december dock. 😃

    Gilla

  15. Katarina Inläggets författare

    Det blir ju det🙂 ja det är ju det intressanta, när man mitt i flödesskrivandet faktiskt får till något klockrent, som man inte väntat sig.🙂
    Haha, vi var några som drog ihop en rewrimo för några år sedan, har för mig att det var just i december. som du säger så är Det kanske dels för nära inpå för man har kört slut på bensinen under nano, och dels så har man ju ofta mycket annat i december.🙂

    Liked by 1 person

  16. Marie: Mitt skrivliv

    Vilken härlig känsla va?! Tycker du jobbar på så himla bra!
    Hur tänker du kring antal testläsare i respektive sväng?
    Jag har aldrig deltagit i NaNoWriMo, lär inte göra det heller. Stress har jag nog av och skriva gör jag ändå, haha.

    Liked by 1 person

  17. Katarina Inläggets författare

    Tack, vad snällt sagt 🙂
    Hm, jag har ingen medveten plan. I första vändan var det bara en för det fanns inte fler jag vågade anförtro ett så pass ofärdigt manus. Det krävs en som känner en för det, som vet att det kommer hända saker i redigeringen, så den vändan var mest för att bedöma storyn som helhet: Funkar den? är den intressant? Trovärdig? Vad behövs byggas ut? Sådana saker. Nu redigerar jag och sedan får samma läsare läsa igen plus två nya. Det är det flesta antalet testläsare jag haft på samma manus någonsin. Det första hade bara en, plus en lektör. Det andra två. Jag tycker egentligen det är fint ju fler ögon på texten som jag kan hitta, men det måste vara rätt sorts personer. Helst ska de vara läsare av den genre jag skriver (iaf om de ska bedöma story osv) och kunna ge konstruktiv feedback och inte bara säga något i stil med ”det var jättebra och spännande hela vägen. Jag har inget att anmärka på.” *Facepalm*, liksom. 😀
    Jag har varit med några ggr men i praktiken lyckas jag inte alltid fullfölja 🙂 Men jag gillar tanken bakom hela grejen. OCH pepmailen! 😉 ja, precis, skriva kan vi ju göra ändå, hehe.

    Liked by 1 person

  18. Mia

    Inget NaNo för mig heller. Däremot hoppas jag på att mina testläsare ska vara hypersnabba (fast det är de inte) så att jag kan ta itu med deras kommentarer och manus. Men mest blir november en lugn månad, tror jag.

    Liked by 1 person

  19. Marie: Mitt skrivliv

    Det låter som ett rimligt upplägg, ett par kunniga testläsare som kan genren nog för att identifiera både utvecklingsområden och möjliga problem. Sådana du kan lita på är guld värda, för jag tror verkligen inte att ju fler är desto bättre per definition. Konstruktiv feedback är A och O.
    Att testläsa kräver ändå ett visst kunnande, vilket inte är helt lätt att hitta bland vänner och bekanta i allmänhet, så tack och lov för bloggande skrivkollegor 😄

    Liked by 1 person

  20. Kristina W

    Jag är inte heller med i NaNo. Jag är så inne i det manus jag håller på med för tillfället. 2/3 är klart, nu ska jag försöka kötta det sista och bli klar under november/början av december. Spontant känns det inte som att NaNo är någonting för mig men man ska aldrig säga aldrig eller hur? 😉 Jag läääängtar till januari när jag kan börja redigera mitt manus. Hur länge lät du ditt manus ligga innan du började redigera?

    Liked by 1 person

  21. Katarina Inläggets författare

    Nej, precis, så är det verkligen inte. Visst kan de där som egentligen inte ger någon användbar feedback tjäna ett syfte, att ta reda på om berättelsen engagerar och väcker intresse, och kanske boosta ens ego lite när man känner att det börjar dippa, men det är kanske inte de man har mest nytta av.
    Ja, det är väl så, och det kräver en del letande, ju. Ja, tack och sov för dem, verkligen 🙂

    Liked by 1 person

  22. Katarina Inläggets författare

    En till alltså 🙂
    Ja, ibland vill man mycket hellre färdigställa det man reda skriver på även om skriva nytt såklart är kul med 🙂
    Jag vet inte om det är någonting för mig heller, egentligen. Jag gillar det i teorin men i praktiken får jag det aldrig riktigt att funka.
    Härligt! Jag visste redan vad som skulle åtgärdas i de första två vändorna så jag har inte låtit det ligga så jättelänge, några veckor mellan varje vända. Helst ska man väl vänta längre, det absolut bästa var när jag tog upp ett manus nästan ett år efter att jag övergett det, då såg man det verkligen för vad det var, med alla styrkor och brister. 🙂 Hur länge brukar du låta dina vila?

    Gilla

  23. Kristina W

    Jag har en idé till nästa bok, kanske det blir någonting för NaNo 2017? 🙂 Eller så blir jag färdig med mitt nuvarande manus och börjar skriva på nästa direkt efteråt. Who knows?
    Jag har också lite småsaker som jag vet att jag ska ändra i första vändan, men även en del större grejer som att vässa till inledningen. I september var jag utomlands en vecka och sedan sjuk så då fick manuset ligga tre veckor. Redan de få veckorna gjorde att jag såg manuset i ett helt annat ljus! Jag skriver på mitt allra första manus just nu så jag har aldrig prövat att låta det ligga kortare eller längre tid. Men målet nu är som sagt att bli färdig till slutet av november/början på december och jag ska verkligen försöööööka att inte plocka upp manuset innan jul. Gud så svårt det kommer att bli!

    Liked by 1 person

  24. Katarina Inläggets författare

    Ja, redan på den tiden hinner man ju få en viss distans. Har du något speciellt mål med din deadline, eller är det mest för dig själv? Jag kan tycka att deadlines är ganska bra att ha, men i praktiken har jag oftast svårt att hålla dem. 🙂

    Gilla

  25. Marie: Mitt skrivliv

    Att låta en ”vanlig läsare” läsa är någonting jag funderat mycket på, eftersom det ändå i slutänden är sådana som ska ta del av det man skriver… Men jag, som relativ nybörjare i mottagandet av feedback på det skönlitterära jag skrivit, är rädd att bli för påverkad. Så jag håller mig nog till experterna så länge, alltså andra som skriver 😉
    Skönt när det blir en egoboost, sådana behöver vi definitivt med jämna mellanrum.

    Liked by 1 person

  26. Kristina W

    Precis, jag tänker att en månad nog blir bra. Säkert skulle det vara bättre att låta den ligga ännu längre men det har jag inte tålamod till 😉
    Min deadline är mest för att jag ska kunna se slutet i tunneln och faktiskt slutföra manuset – istället för att ge upp halvvägs som jag gjort tidigare. Dessutom hittade jag en mätare (den används faktiskt vid NaNo haha) som jag lade upp på min blogg, där kan jag se exakt hur många procent jag har slutfört. Ja deadlines är inte alltid lätt, för min del beror det nog på hur motiverad jag är att slutföra uppgiften. Hur går det med redigeringen hittills? Har du satt något mål för hur mycket du ska redigera varje dag/vecka eller kör du på känsla? 🙂

    Liked by 1 person

  27. Katarina Inläggets författare

    Ja, precis, där är syftet kanske inte så mycket att få feedback utan bara att få lite författarpepp från folk som vill se en lyckas, tänker jag. Lite som att låta mamma läsa och få höra hur jättebra det är 😀

    Liked by 1 person

  28. Katarina Inläggets författare

    Det är nog en himla bra grek för att peppa sig själv och få ändan ur vagnen och slutföra 🙂 Ett annat knep jag provat när skrivandet går lite segt är att ha skrivdejter med någon, irl eller via nätet, och säga ”Nu skriver vi i en timme så berättar vi hur det gick sedan.” Då får man liksom någon som håller en accountable, för at använda ett engelskt uttryck, och då känner man större motivation att faktiskt skriva också så man slipper säga: ”Nej, det blev inget” och känna sig som en skolkare. 😉
    Aha, var hittade du den? En sådan skulle jag gärna vilja ha med!! 🙂 jag skulle egentligen vilja ha hela grejen med staplarna och diagrammet med där man kan se kurvan för varje dag, vet du om det finns sådana program md någonstans? Du verkar ha bra koll 🙂
    Jo, det går bra 🙂 Jag har satt ett kapitel per dag och hittills håller jag det schemat 🙂 Vill vara klar innan december är slut. Sedan väntar 2-3 testläsare och en korrekturläsare med, efter det. vad har du för planer med ditt när du är klar? förlag direkt eller lektör/liknande? Eller egenutgivning?
    Stämmer det att du skriver romance? Det låter jättekul, jag skulle gärna läsa mer svensk sådan, gärna om det fanns någon som skrev romantic suspense. Men den genren verkar eka tom i sverige 🙂

    Gilla

  29. Kristina W

    Men det låter ju väldigt bra! Lite pepp och press. Dessutom låter det himla mysigt med skrivdejt 🙂
    Jag gillar faktiskt min lilla räknare! Om du vill ha en kan du bara klicka på min så kommer du till sidan med HTML-koden 🙂 Enda negativa är ju som du säger att jag inte ser hur mycket jag har gjort varje dag. Nu är jag så ”gammeldags” att jag skriver upp det i ett vanligt kollegieblock men det borde ju finnas någonting där man kan se på ett diagram. Googlade lite snabbt (sökord: word count progress) och i anslutning till NaNo så verkar många använda olika tabeller i Excel. Önskar att jag hade tänkt på det här när jag började skriva haha 🙂 Men jag kommer nog att fixa någonting enkelt i Excel nästa gång utifrån den här instruktionen:
    http://www.nerdsandnomsense.com/nerdculture/making-a-word-count-spreadsheet-nanowrimo/
    Men vad kul att det går bra! Alltid skönt när det flyter på som man tänkt 🙂
    Jag tänker leta upp några testläsare som får göra en första genomgång, sedan blir det nog lektör och så kanske en vända till hos testläsare. Sedan tänker jag skicka till några förlag och se vad som händer. Ja och det är ungefär så långt som jag har tänkt haha.
    Om jag inte får ut boken via förlag har jag inte riktigt hunnit fundera på om egenutgivning skulle kunna vara någonting. Det krävs ju väldigt mycket eget jobb med marknadsföring och ska jag lägga ner pengar på att trycka en bok så vill jag ju att folk ska köpa den också.
    Hur tänker du där? Förlag eller egenutgivning?
    Jepp det är romance jag skriver – älskar böcker med mycket kärlek och lyckliga slut! 🙂 Svensk romance verkar vara på frammarsch men än så länge är finns det inte så många. Har du läst ”När drömmen slår in” av Sofia Fritzson? Den tyckte jag var riktigt mysig 🙂
    Åh så många subgenrer det finns inom romance! Romantic suspense var jag faktiskt tvungen att slå upp haha 🙂 Den enda romantic suspense-boken jag läst är en ur Nora Roberts serie under pseudonymen J.D. Robb. Tyckte att de var sådär, men jag kanske måste ge subgenren en ny chans? Det var trots allt några år sedan jag läste den boken 🙂 Har du några tips?

    Liked by 1 person

  30. Kristina W

    Jag kanske ska förtydliga: Frågan om förlag v.s. egenutgivning är mer en allmän fråga. Jag ser ju att du gett ut fyra böcker redan (damn det är bra gjort!) på förlag. Hur ser du på skillnaden mellan att ge ut på förlag v.s. egenutgivning? 🙂 Vad var det som gjorde att du valde förlag?

    Liked by 1 person

  31. Marie: Mitt skrivliv

    Tveksamt om det är en bra idé ändå, kanske i allra allra sista fasen före det ska skickas in, annars ser jag ingen poäng led egoboostande okritiskt beröm. Får man vara girig och vilja eftersträva kritiskt beröm?!?! 😄

    Gilla

  32. Katarina Inläggets författare

    Hej, förlåt för sen svar! Ja, nu ser jag den, vad bra. Jag googlade lite och hittade denna: http://fandomsandfeminism.tumblr.com/post/103908051454/your-own-personal-writing-graphword-count-tracker
    Där kan man ladda ner och spara sidan hon länkar till och det första man får fram är ett slags excel ark, men om man klickar på den andra fliken längst ner ser man det som ett slags graph, lite som i nano, skitkul tycker jag 🙂 I mitt nästa manusprojekt ska jag nog använda det tror jag Det blir skoj!
    Det låter som en bra plan, lite så gjorde jag med med min första, hehe. Testläsare, lektör, testläsare. och en jäkla massa redigering däremellan.
    Ja, det krävs ju en hel del jobb med marknadsföringen men det kommer man nog inte ifrån på de stora förlagen heller tvärtemot vad man gärna tror. De lägger gärna marknadsföringsbudgeten på de författare som redan säljer, märkligt nog, sällan på debutanterna (har bara sett några få exempel på det). Så oavsett får man nog göra det mesta av markjobbet själv. Men visst ökar det synligheten att ges ut hos ett stort förlag som liksom når ut i alla kanalerna av bokhandlare, bokklubbar, e-bok, ljudbok, osv.
    Ja, svensk romance verkar ha fått ett litet uppsving de senaste två åren eller så, det är kul. Så där finns det ju verkligen utrymme för den som vill slå sig fram. 🙂
    Nej, den har jag inte läst, men kul att den var bra!
    Mina gamla romantic suspense-favoriterna var alla av den gamla skolan; Mary Stewart vars böcker utspelade sig på typ 50-talet, och Victoria Holt och Madeleine Brent som båda skrev historiska romaner, jättemysiga 🙂 Läste mycket av den sortens böcker när jag var yngre och blev helt biten 🙂 Vad skriver du för slags romance? Nutida? Historisk? Övernaturlig? Om du vill berätta alltså 🙂
    Mitt tips är nog Mary Stewart då, men alltså hennes romance-romaner, hon skrev även en annan slags romaner som verkar ha varit mer åt Fantasy-hållet. men mina favoriter är iaf:
    Det brinner en eld (Wildfire at Midnight),

    De nio karosserna (Nine Coaches Waiting, 1958)
    Min bror Michael (My Brother Michael, 1959)
    Månspinnerskorna (The Moon-Spinners, 1962)
    Förhäxad ö (This Rough Magic, 1964)
    Figurer i högre skolan (Airs Above the Ground, 1965)

    Gilla

  33. Katarina Inläggets författare

    Att jag valde förlag med min första bok var att jag ville ha kunskapen och erfarenheten från ett förlag i ryggen. De två andra kom ut enbart som e-böcker så där var valet grundat på lite andra saker, och mitt förtroende för förlag hade naggats lite i kanterna. Jag kan se fördelar (och nackdelar) med båda varianterna, lite veroende på vem man själv är och vad man vill och hur man funkar samt vilka förväntningar man har.

    Gilla

  34. Kristina W

    Men wow vilket bra länk, den måste jag spara och komma ihåg till nästa manus. Ett diagram ger ju verkligen en bra bild av hur långt man kommit och hur mycket man får ihop varje dag. Jag tänker att det kan bli en ögonöppnare om jag provar att skiva lite olika dagar och tider. Kanske inser jag att jag får ihop mycket mer tidigt på morgonen än sent på kvällen exempelvis?
    Jag är gärna aktiv i själva marknadsföringsprocessen, ställer upp på signeringar, fortsätter att blogga och vara aktiv på sociala medier m.m. Jag tänkte kanske mer på det som du nämner, att synligheten ökar på de medier som är svårare att komma åt. Och det skulle kännas skönt att ha ett förlag i ryggen som vet vad de håller på med 🙂
    Åh tack för tipsen, ska definitivt kolla upp dem. Historienörd som jag är så gillar jag de flesta typer av historiska romaner så dina förslag verkar passa mig bra!
    Ingen fara, jag berättar gärna! Ursprungligen var manuset en blandning mellan historisk romance och nuntida. Du vet, det har hänt någonting för flera år sedan och de nutida personerna försöker lista ut vad osv. osv. I augusti insåg jag att jag gjorde det ALLDELES för svårt för mig, så jag skrotade i stort sett allt jag skrivit (ca 30 000 ord) och började om. Det enda som blev kvar av den nutida berättelsen är miljön och mina två karaktärer.
    Kort sammanfattat så handlar mitt manus om en ung affärskvinna som köper en anrik herrgård, men stöter på problem i form av sonen till den nuvarande ägaren.
    Jag har funderat mycket på det där med pitch och det är ungefär den här meningen jag har landat i. Det är så svårt att förklara sin bok i en enda mening. Hur pitchar du dina böcker?

    Liked by 1 person

  35. Katarina Inläggets författare

    visst var den bra? det var precis vad jag letade efter liksom 🙂
    Och precis, fyller man i mål osv så kan man ju även få den där nanoeffekten när man faller under kurvan, och få peppen att nå upp till strecket!!! 😀 det blir liksom mer visuellt än bara siffror. Jag blev iaf himla peppad av just den där kurvan de har med i sin graph.
    Ja, så kan det ju vara, och det lustiga är, tycker jag, att det tydligen kan ändras med. Förr var jag en kvällsskrivare av rang, men sedan cirka ett år eller så skriver jag bäst på dagarna, helst före lunch. Det är dessutom skönt att ha det gjort. jag blir latare ju längre dagen går på den fronten.
    Vad bra att du inte ryggar tillbaks för den biten, många tycker ju att det är lite jobbigt, kanske speciellt det att tala inför folk, presentera sin bok och prata om sitt skrivande. Själv tycker även jag att just den biten låter lite läskig, och har faktiskt inte gjort något sånt än, utgivna böcker till trots. (det var ju egentligen bara den första som hade varit aktuell, den enda fysiska bok jag gett ut, e-böcker verkar inte riktigt räknas för en del).
    Gör gärna det och om du skulle läsa någon så vore det kul att höra vad du tyckte. 🙂 Mary stewart förlägger dessutom sina böcker i härliga miljöer med. grekland, skottland osv.
    Vad kul att höra lite om vad du skriver. 🙂 Och starkt att börja om från början när det blev för krångligt. det ska du ha massor av cred för tycker jag 🙂
    Låter som ett spännande koncept, jag ser fram emot att höra hur det går 🙂
    Ja det där med pitchande är inte lätt. Jag har inte tänkt så mycket på pitchar tidigare, den första behövde jag aldrig pitcha, den andra hade mer en slags tagline, som också stod med i baksidestexten, och löd: ”Tänk om du fick en andra chans att göra ett första intryck”. den tredje hade en ganska kort baksidestext (det är bara en kortroman) och inte heller den har jag pitchat vid något tillfälle. 🙂 Min nuvarande har jag inte formulerat den för än, men ska definitivt göra det vad det lider 🙂

    Gilla

  36. Kristina W

    Den var riktigt bra! Och som du säger kurvan ger ju det där lilla extra 🙂
    Hrm… jag trodde att jag skrev bäst kring lunch och tidig eftermiddag men sedan någon vecka tillbaka har jag insett att jag är ganska så produktiv tidigt på morgonen också. Och med tidigt menar jag ungefär 8.00 på en lördagsmorgon 😉 Då gör jag en kopp te och skriver en timme i lugn och ro, sedan blir det frukost framför tv:n tillsammans med maken. Och så fortsätter jag någon timme till. Dessutom håller jag med dig, det är skönt att ha skrivandet ”bortgjort”.
    Det är mitt enorma ego som sträcker på sig när folk tittar och lyssnar på mig haha 🙂 Men jag förstår de som inte tycker om att behöva prata om sig själva – och sitt skrivande i synnerhet. Men, vad sur jag blir, varför skulle inte e-böcker räknas? Man sliter ju lika hårt för att få ihop en bra berättelse oavsett i vilken form den senare publiceras i!
    Åh tack! Jag fick en släng av ”jävlar anamma” och sen hade jag ju lovat maken att skriva klart boken så jag kunde ju bara inte erkänna att jag ville ge upp 😉
    Jag har hört att det där med pitchar är viktigt, sen vet jag inte om det stämmer. Men det vore skönt att på ett enkelt och spännande sätt kunna förklara handlingen om någon frågar. Taglinen är kanske inte en klassisk pitch men den gjorde mig definitivt intresserad! 🙂

    Liked by 1 person

  37. Katarina Inläggets författare

    Ja, hehe, samma här. Skulle nog aldrig kunna göra som en del och stiga upp klockan fyra för att hinna skriva innan jobbet! 😮 Jag är alldeles för glad i min nattsömn 😉
    Vad perfekt som författare att ha den egenskapen, jag skulle nog mest få panik om alla tittade och lyssnade på mig, haha! 🙂 Som tur är har jag aldrig tvingats ställa upp på något sådant. Kan tänka mig att det kan bli en del press om man ligger hos ett större förlag, att man liksom förväntas göra sådana saker oavsett hur man känner inför det! 😮
    Ja, hehe, exakt, det ligger ju lika mycket arbete bakom en e-bok för författaren iaf som med valfritt annat format. Jag blir lite full i skratt när jag hör vissa säga att ”e-böcker inte är riktiga böcker” och sedan medger de att de älskar ljudböcker. vadå, det är väl ännu mindre en riktig bok då? 😉 en e-bok är ju iaf text på sidor, en ljudbok blir ju lite som radioteater, hehe. Och radioteater är ju inte som riktigt teater 😉
    Härligt, bra jobbat! 🙂 Ibland kanske det är bra att folk vet om att man skriver så man får lite lagom mycket press av deras frågor och förväntningar. 🙂 Då blir det svårare att bara lägga ner…
    Det har jag med, och det är de säkert, speciellt om man ska skicka in till ett större förlag, eller kanske gå på en sådan där manuspitch-grej som en del förlag anordnar. Men även i följebrevet tänker jag, så kanske det kan vara användbart. Att kunna skapa intresse hos förlaget med bara ett fåtal rader. Och precis, när den väl är utgiven och man sitter på bokhandeln med travar av böcker redo att signeras och kunderna frågar: ”Vad handlar den om?” 🙂
    Vad kuL!

    Gilla

Kommentera

