Att hitta sin genre

Satt och funderade på hur jag skulle etikettera mitt nya manus igår. En Spänningsroman är det visserligen men det är ju ett ganska vitt begrepp, så det skulle behöva snävas in lite och bli mer specifikt. Jag bollade detta med en skrivvän och kom på den perfekta benämningen. 😀

Vad det är låter jag förbli hemligt lite till, hehe. Tids nog ska jag berätta, lovar! Men det känns som en genre som inte är sådär hemskt överbefolkad på den svenska marknaden iaf. Vilket är kul. Och häromdagen fick jag dessutom en idé till min nästa roman… Japp, en helt ny, inte den där jag pratade om förut. Den har bleknat bort ganska mycket det senaste tiden, och nu känns den inte alls lika intressant längre. Vilken tur att jag stood my ground och höll fast vid skrivandet av denna när jag ville kasta mig in i den andra 🙂

Det fina är att även denna nya romanidé faller in under min nya genre 🙂 Det kanske kommer att bli det nya svarta? 😉

Hur tänker ni kring genrer? Är det viktigt att hitta en benämning man är ensam om, för att sticka ut? En ny fräsch vinkling på en eller flera gamla genrer? Eller är det bättre att använda de begrepp som faktiskt funkar och som folk har en relation till?

29 thoughts on “Att hitta sin genre

  1. Eva-Lisa

    Vad skumt. Min kommentar verkar ha försvunnit, så jag provar igen.
    I USA är man bättre på att definiera olika genrer än här, för där har man ett gäng subgenrer vilket gör det enkelt att hitta precis den typen av genre man vill läsa.
    Sedan kan såklart också en ”ny” genre göra läsare nyfikna också 🙂

    Liked by 1 person

  2. Katarina Inläggets författare

    Vilken tur att du märkte det 🙂 Ja, det saknar jag lite här, den där närmare definitionen som gör det lättare för läsaren att identifiera precis vilken sorts bok de vill ha och vilken de hittar.
    Ja, jag tänker det, hehe. Om man hittar en bra sådan iaf. 🙂 Bara att hoppas att jag gjort det då 🙂

    Liked by 1 person

  3. Annika

    Jag är milt uttryckt lite genreförvirrad, har svårt att sitta innan och tänka att jag ska skriva enligt en viss genres mer eller mindre fasta mall (även om det är precis vad jag gör just nu när jag ska försöka skriva en spänningsroman). Jag är helt för att försöka göra något som ”alla andra” inte redan har gjort, att hitta något som är mera eget, och jag är ett stort fan av crossovers. Jag tror att vi har ett guldläge här i vårt land där allt inte är gjort redan, att hitta genres och subgenres som redan är etablerade i andra länder, och försöka bli den som är först med det här i Sverige. Sedan kan man likt Simona Ahrnstedt och hennes romance stå på barrikaderna för sin genre och liksom bana vägen 😀 Mycket lyckat som pr skulle jag tro.

    Liked by 1 person

  4. Eva-Lisa

    Exakt! För det blir så mycket enklare att hitta böcker man gillar om man definierar genrer bättre och inte drar till med en genre som inte stämmer med innehållet 🙂
    Det har du alldeles säkert gjort och skoj att du redan hunnit komma på en ny idé till ett manus! 🙂

    Liked by 1 person

  5. Katarina Inläggets författare

    haha, vi är nog alla mer eller mindre genreförvirrade, 🙂
    Jag tyckte tvärtom att det var en oerhörd hjälp att liksom ställa in mig på ett annat mindset redan när jag började. Det påverkade gestaltningen av karaktärerna, hur man skildrar miljöerna och allting annat. Så kände iaf jag. Jag var tvungen att tänka nytt för att kunna skriva nytt. För om du tänker efter, om du tänker på miljöbeskrivningarna i en skräckroman så är de till stor hjälp för att upprätthålla spänningskänslan medan man kanske i tex relationsromaner, romance och chick lit inte alls varken lägger samma vikt vid miljöbeskrivningar eller skildrar miljön på samma sätt. Så visst kan man låta den här sortens detaljer arbeta till ens fördel. Det betyder inte att jag skriver efter någon mall, absolut inte, och det har jag aldrig gjort 🙂 Men man använder kanske de verktyg man har olika mycket i olika typer av berättelser. Och jag tror att om man ska tilltala vana läsare av en viss genre så är det kanske dumt att ignorera förväntningarna de har på genren som sådan. Det går inte att kasta in en stulen kyss i en skräckroman och kalla det romance 😉

    Gilla

  6. Katarina Inläggets författare

    Ja faktiskt, och jag tycker fler här borde vara mer specifika i sin etikettering samt att läsarna borde vara mer nyfikna på att pröva nya förgreningar, men det senare kan man ju tyvärr inte påverka 🙂
    Nej, att lura läsaren att något tex är en spänningsroman när det egentligen är en relationsroman är nog inte något som gynnar ens författarskap… Så det är nog ingenting man bör göra medvetet.
    Ja, det känns skönt för snart är det dags att börja på nästa bok, när den här börjar bli färdig. Ok, den har en bit kvar än, men under tiden kan jag ju låta den här nya idén ligga och skvalpa lite i bakhuvudet 🙂

    Liked by 1 person

  7. Eva-Lisa

    Det tycker jag med. Precis, det går kanske inte att påverka läsarna att hitta nya genrer, men själv kan man ju försöka definiera vad man skrivit i alla fall. Då vet de läsare man har vad de kan förvänta sig.
    Hehe, nej att lura läsaren med en etikett som inte stämmer med innehållet är ju ingen hit 🙂
    Att låta idéer skvalpa är det bästa, då hinner de ofta bli ännu bättre 🙂

    Liked by 1 person

  8. Katarina Inläggets författare

    Ja, precis, och om man själv är noga med att sätta rätt etiketter kanske tillslut även läsarna börjar söka den sortens böcker mer aktivt. 🙂
    Nej, det bör man nog undvika, hehe.
    Ja, precis, de brukar ju det, så den får ligga där i kölvattnet ett slag 🙂

    Liked by 1 person

  9. Annika

    Det där att använda sig av miljöerna håller jag helt med om, och det är något jag jobbar mycket med för att sätta stämning. Jag visste ju att jag skriver mörkt och postapokalyptiskt, men hade inte riktigt koll på byggstenarna i en dystopi, även om det till slut mynnade ut i en sådan historia innehållande ”rätt” element. Där tror jag att jag med flera ”nybörjare” gör en miss; att man harvar på i sin ensamhet och har lite för dålig koll på vad som förväntas av olika genres, och då blir det ganska svårt att göra medvetna avsteg från det förväntade. Men det är ju väldigt trevligt att förkovra sig, genom att läsa, läsa och läsa ännu lite till 🙂
    Blir ju lite nyfiken också, på din nya genre 🙂

    Liked by 1 person

  10. Katarina Inläggets författare

    Åh det låter spännande med en dystopi 🙂 Ja, det är nog väldigt viktigt att vara en frekvent läsare av genren man vill skriva. Och inte bara läsa utan notera de hantverksmässiga bitarna som skiljer de olika genrerna från varandra. Där känner jag att jag fortfarande har massor att lära. Men det är ju det som är kul, själva lärprocessen 🙂 I en bok jag läste nyligen som jag tyckte var väldigt spännande gjorde jag en grej under de första kanske femtio sidorna: jag tog en penna och strök under alla ord och beskrivningar som förstärkte spänningskänslan i boken. Det var väldigt nyttigt. 🙂

    Gilla

  11. Katarina Inläggets författare

    Ja, det var väldigt intressant, att se hur man kan förstärka spänningen med bara en sådan sak som ordvalet och hur man fokuserar på rätt detaljer!

    Gilla

  12. Marie: Mitt skrivliv

    Oj vad jag blir nyfiken nu!!! Hm… Kan det vara en spänningsgenerationsskräckromance!? Den genren lär komma starkt, har jag hört 😄 Måste skriva en sådan.
    När det gäller genre så kan jag i egenskap av ”genrebytare i samma manus” rekommendera att man tänker till kring genre innan. Det är m-å-n-g-a nyanser att jobba om i fall det plötsligt går från relationsdrama till mer åt spänningshållet, let me tell you! 😄 Precis som du skriver Katarina så måste ju allt från miljöbeskrivningar och stämningar mellan folk till citat o.s.v. stämma med vilken feeling manuset ska ge.
    Du är så produktiv! Jättekul att du redan har en idé du tror på för nästa roman. Att hinna tänka en stund tror jag bara är bra – så slipper man ändra eftersom, hehe. Ska bli kul att höra om den vad det lider 😊

    Liked by 1 person

  13. Katarina Inläggets författare

    Hehe, just romance är inte ett dugg representerat i det här manuset faktiskt 😀 men det låter intressant, kör på det tycker jag 😉
    Det skriver jag under på direkt, för det är som sagt väldigt svårt att ändra sedan utan att skriva om hela ski- förlåt, härligheten! 🙂
    Ja, de brukar dimpa ner när jag minst av allt väntar mig det, hehe. Alltid lika roligt. 🙂 Helt säkert är det bara bra för dem att skvalpa runt mellan hjärnhalvorna ett tag innan man skrider till verket.
    Hoppas du ska gilla det. 🙂

    Liked by 1 person

  14. Marie: Mitt skrivliv

    Idéer är lustiga, man kan tänka och tänka och tänka och komma på en massa okej idéer, som ändå inte känns helt klockrena. Sedan tänker man inte alls och då överfaller IDÉN en och allt ramlar på plats. Det är magi när det händer! Bra tajming i ditt fall också 😄
    Att skriva om hela sk*ten blev ett nödvändigt ont i mitt fall, jag har släppt alla mina manus för snabbt och nu bestämde jag mig för att jobba med detta tills det är så nära perfekt jag kan få det för att skicka in det igen.
    Min inställning att varje manus är fyllt av lärdomar (vilket det såklart också är) och att eftersom jag ändå ska skriva tills jag dör så kan jag lika gärna skriva nytt efter tio refuseringar har inte fungerat till min fördel. Gör om gör rätt, från och med nu ska jag redigera sa*an ur varje manus 😄

    Liked by 1 person

  15. anethebergendahl

    Genrer är som olika glasssmaker. Det kan vara svårt att hitta en favorit. 🙂 När jag gick min ”Författarutbildning” skrev jag i olika genrer för att se vilken jag kände var mest rolig och intressant för mig. Jag hamnade i två olika genre, feelgood- och barnböcker. Men jag gillar också att skriva romance. Det är väl alltid bra att ”sticka ut” med en ny genre men även vinkling som du skriver Katarina. Erotik Crime är en sådan vinkling tycker jag. 🙂

    Blir spännande att läsa om vilken genre du kommit på!

    Liked by 1 person

  16. Katarina Inläggets författare

    Ja, jag ser inte varför man inte kan pröva sig fram med lite olika tills man hittar den man gillar bäst. Eller varför man måste hålla sig till en och samma hela livet? 😉 Jag började skriva romantiska berättelser, men sedan muterade mitt skrivande och jag kände inte längre att det var jag. Då får man antingen sluta skriva eller pröva något annat. 🙂 Ja, erotik och romantik gifter sig ganska bra med spänningsgenrerna 🙂 Det blir liksom en mer mångfacetterad berättelse, om det görs rätt 🙂

    Gilla

  17. Katarina Inläggets författare

    Ja, haha, idéer har en tendens att överfalla en när man pysslar med annat, det är faktiskt himla lustigt. De gillar att överrumpla en hehe 😀 Och precis, det känns lite som magi. Men just den känslan gör ju att processen känns mer värdefull tycker jag 🙂
    Det var nog ett bra beslut. Det finns idéer som bara tjänar som skrivträning, så finns det andra som verkligen är värda att ge både en och tre chanser, om man tror tillräckligt på dem. Ibland behöver man mogna som författare med att skriva några halvdana manus som egentligen inte har några framtidsutsikter, så känner jag iaf, hade den erfarenheten själv.
    Så är det absolut, att varje manus lär en saker, både om sig själv som författare och om skrivandet och hantverket.
    Hahaha, det låter som om du har en del arbete framför dig 😀 Hur många manus har du liggande?

    Liked by 1 person

  18. Marie: Mitt skrivliv

    De där idéerna som kommer till en är guldkorn bland en massa trist sand. Sedan gäller det bara att förvalta dem också, utveckla och sådana detaljer 😉
    Det har förekommit en hel del skrivträning här med, har mellan 50 och 200 sidor på tre manus som jag av en eller anledning övergivit men som finns där och skvalpar. Sen har jag tre ”färdiga” som jag skickat till förlag, vilket det senaste är det jag håller på att jobba om. Men jag tycker inte att jag jobbat med dessa tre manus så mycket som jag borde ha gjort, så jag gör om och gör rätt med det senaste och i framtiden ska jag som sagt redigera sa*an ur manusen, hehe.
    Hur många skrev du innan du blev antagen? Eller var det ditt första manus som blev utgivet?

    Liked by 1 person

  19. Katarina Inläggets författare

    Exakt, det är det som är det svåra 🙂 Allt låter oftast så mycket bättre i huvudet än vad det färdiga resultatet gör på pappret hehe. Vi pratade någon gång om att koppla ett usb till hjärnan och liksom omvandla alla de där bilderna och idéerna och visionerna man har av ett manus i form av färdig text hehe. Men den tekniken dröjer nog lite till… 😉
    Då gör du rätt i att fortsätta på dem 🙂 Och du har att göra några år framöver 🙂
    Nej gud nej, först skrev jag en berättelse i två olika versioner (båda kompletta manus) sedan en tidig version av det som skulle bli Nittio (debuten) men den hade inte mycket gemensamt med det som senare blev utgivet, utom karaktärerna och miljön. Sedan ett väldigt kort manus (dock komplett ut storysynpunkt) efter det och sedan var det nog den nuvarande versionen av Nittio. Så det var typ det femte manuset, så ja, en del skrivträning blev det hehe. 🙂 och en del berättelser behövde jag bara skriva ur mig innan jag kunde komma fram till den. Den första var en som hängt med sedan jag var i tonåren och det krävdes en hel del luggslitande innan jag insåg att den passerat bäst före. Det korta var väl ett slags bearbetning av saker och ting så ja, behövde få ur mig det med. 🙂

    Liked by 1 person

  20. Marie: Mitt skrivliv

    Tekniken kommer, det är jag övertygad om. Om robotar kan skriva tidningsartiklar så kan vi snart tänka oss till perfekta bokmanus, haha.
    Ja, en del saker hör hemma i byrålådan. Det är väl därför man får vara glad att det finns kunnigt folk på förlagen, haha.
    Därför ska jag inte jobba om fler manus än det jag håller på med nu heller. Det blir nytt istället, med fler lärdomar i bagaget.
    Hur kändes det när du tillslut fick napp? Och när 90 minuter gavs ut som pocket?

    Liked by 1 person

  21. Katarina Inläggets författare

    Ja, hahaha, det vore ju fantastiskt. Att liksom bara gå och samla på inspo, idéer och bilder och dialoger i huvudet och utveckla storyn liksom så vagt eller så specifikt som man vill, och sedan bara pluggar man in sitt usb-minne och så överförs alltihop i manusform, och det blir en överraskning att få läsa hur det ser ut på pappret 😀 En sån vill jag ha!! Årets (författar)julklapp 2020? 😉
    Ja, precis, för självklart skickade jag in iaf ett av dem (det första). trots att det inte höll tillräcklig kvalitet på långa vägar…
    Det kändes riktigt häftigt. Tyvärr började problemen ganska snart och solkade ner hela upplevelsen. men att se pocketen var en ännu häftigare upplevelse nästan, för där blev titeln och typsnittet PRECIS så som jag hade föreställt mig det. Jag lade fram det som förslag redan för den inbundna (old hollywood-typsnitt och titeln i bokstäver, inte siffror) men förläggaren lyssnade inte på det örat. Jag tycker fortfarande att det omslaget är supersnyggt!!

    Liked by 1 person

  22. Marie: Mitt skrivliv

    Jag tror vi får utveckla en författarapp som skriver böcker medan folk ser tv och kollar Facebook, vilken källa till rikedom, haha.
    Har förstått att den magiska upplevelsen av att ha blivit antagen snabbt försvinner i arbetet som följer, med allt från omarbetningar till layout. Det är ju, som du skrev i en annan kommentar, inte som att processen är kort, direkt.
    Vad kul att du tillslut fick se boken precis som du föreställt dig den, jag tycker också pocketen är snyggare med 90 i text, nya typsnittet och den valda färgen. Små ändringar som fick stor betydelse.

    Liked by 1 person

  23. Katarina Inläggets författare

    Ohh, det vore väl najs? 🙂
    Det var inte så mycket för att redigeringsarbetet var tungt utan mer för att förlaget inte var seriöst utan strulade hela vägen och det innebar en massa osäkerhet och besvikelser, både under och efter processen.
    Ja, det var jättehärligt 🙂 Kul att du också tyckte den var fin 🙂

    Liked by 1 person

Kommentera

