Hamstrande

De senaste veckorna har tiden för läsande varit i det närmaste obefintlig. Andra saker har ätit upp min fritid och när jag väl tänkt ”nu ska jag läsa en stund innan jag somnar” så har det slutat med att jag däckat, med boken i handen.

Något jag däremot hunnit med är att samla på mig böcker till min att-läsalista som bara växer och växer. När jag är färdig med den här redigeringsomgången planerar jag nämligen att ta lite time-out och läsa ikapp lite, något jag mer och mer ser fram emot. Om jag någonsin blir klar. 

    
 

22 thoughts on “Hamstrande

  1. Annika

    Haha, jag hamstrar också böcker under skrivperioderna, och kommer aldrig att hinna läsa ikapp 😄 Shutter Island inhandlades när den kom ut på svenska (mitt ex är så gammalt att den heter Patient 67) och jag läste den först förra sommaren. Tydligen var jag inte sist på bollen med den 😄 Tyckte om den men ångrar lite att jag inte läste på engelska, då ”alla” tyckte att den läsupplevelsen var bättre.

    Liked by 1 person

  2. Katarina Inläggets författare

    Ah det var intressant, antar att det nya namnet kommer från filmatiseringen då? Jag läser ibland böcker på engelska, det beror lite på typ och längd, men föredrar svenska om det finns. 🙂

    Gilla

  3. Ebba Range

    Oj, oj – ingen boktorka där inte – förövrigt likadant här, men jag har inte fotat mitt ‘höghus’ ännu 🙂
    Just nu, bör jag läsa: Projekt Rosie – till bokträffen den 18:e, men kommer inte igång nu när jag äntligen fick möjlighet att införskaffa den. Förra veckans semester i Sälen blev ju inte som planerat – ingen vandring o ingen läsning, bara skötsel och enorm oro om sjuka dalmatinervalpen Dayzie.

    Liked by 1 person

  4. Eva Karlsson

    Jag läst också Shutter Island när den hette Patient 67, men antar att det bara är titel och omslag som är omgjort efter att filmen kom.
    Annars befinner jag mig i samma läge som du, blir inte mycket läst just nu.

    Liked by 1 person

  5. Katarina Inläggets författare

    Ahh vad intressant. Just den titeln tror jag att jag hört tidigare så antagligen är det så.
    Apropå inget såg jag häromdagen att det kommit ut en nyutgåva av Kvinnan på tåget som pocket med huvudrollen i filmen på omslaget. 🙂 något som är intressant med den boken är kanske att alla omslag jag sett har gått tvärs emot det där man alltid hör, om att inte ha bilder med motiv som förekommer i titeln. Men här har man alltså både en kvinna och ett tåg… 🙂

    Liked by 1 person

  6. Katarina Inläggets författare

    Samma här, och jag läser långsamt redan innan, det skulle ju ta evigheter att läsa på engelska. Inte för att jag inte förstår, det gör jag, men det segar ner tempot lite. Så oftast är det typ chick lit jag läser på engelska, och liknande. Eller böcker som är relativt tunna.

    Gilla

  7. Eva Karlsson

    Var tvungen att titta efter nyutgåvan och upptäckte att jag gillar det gamla omslaget mycket mer.
    Det där med att inte säga sak som bilden visar verkar ha förändrats. I alla fall ser jag det lite här och där. Lite synd, det blir som att få budskapet intrummat lite väl mycket.

    Liked by 1 person

  8. Katarina Inläggets författare

    Ja jag gillar också det gamla mer, även fast det är samma fenomen där. Intressant när tom de stora förlagen väljer att frångå den ‘regeln’. Det kanske är som du säger att det inte följs lika slaviskt längre.

    Liked by 1 person

  9. Carola

    Oj! Det var en ordentlig hög 🙂 Jag har läst massor och betat av min läshög. Nu har jag bara sådana kvar som jag tyckt att jag borde läsa. Vet inte om jag egentligen vill läsa dem. Jag ska försöka låna dem men är de det minsta ointressanta så får det vara. Faktiskt så är det en bättre känsla att ha flera böcker att längta till än att inte ha några alls 😉

    Liked by 1 person

  10. Katarina Inläggets författare

    Jajamen, hehe. 🙂 jag lyckas aldrig beta av min för har hela tiden ett skrivprojekt på gång, ahh!
    Ja haha det blir ju en del sådana med. Och en del av de här har jag redan börjat på men gett upp efter ett tag… Som Snövit.
    Ja det har du faktiskt helt rätt i 🙂

    Liked by 1 person

  11. Marie: Mitt skrivliv

    Jag håller på med ”Den mörkaste hemligheten” och den är bra så här långt. Tydligen är den inspirerad av Madeleinefallet, vilket jag upptäckte pga att många klockor ringde bekanta i historien och en snabb sökning avslöjade att så var fallet.
    Känner igen den aldrig sinande läslistan! 😄

    Liked by 1 person

  12. Katarina Inläggets författare

    Aha, det var intressant. Jag håller på med den just nu med. Då blev det ju ännu mer intressant. Hennes andra bok lyckades jag inte läsa ut.
    Ja hehe, det blir mer skrivande än läsande i vissa perioder. 🙂

    Liked by 1 person

  13. anethebergendahl

    Ja, det där känner man igen. Jag är precis likadan Katarina. Jag köper och lagra nya böcker i en separat bokhylla som ska läsas sedan flyttas böckerna över till en annan. På så sätt vet jag vilka jag läst. Jag bara älskar böcker och varje gång bokrean kommer i februari tänker jag: Nu ska jag inte köpa några. Sedan var jag på min första releaseparty i slutet på augusti och köpte två böcker som väntar på läsning. Jag försöker läsa lite varje kväll jag lägger mig men som du skrev Katarina så kommer tröttheten som ett brev på posten och det blir endast läst några sidor. 🙂

    Men just nu läser jag Birgitta Andersson ”Lustans tivoli” och Kristin Emilsson ”Den som väntar”

    Gilla

  14. Mia

    En spännande litteraturlista du har där!
    Och känner igen det där. Inte riktigt hunnit med läsningen jag heller mitt i redigerandet. Det blir så svårt att läsa när det hela tiden dyker upp tankar som har med redigeringen att göra.

    Liked by 1 person

  15. Katarina Inläggets författare

    Ja eller hur? Jag längtar verkligen efter att få läsa dem men just nu räcker tiden inte riktigt till. 🙂
    Precis, det är svårt när huvudet är fullt av redigering.

    Gilla

Kommentera

