Om du skulle välja…

Jag besökte mitt skrivforum för första gången på ett tag idag och hittade en uppsjö intressanta trådar varav flera verkade handla om Plot,och om man verkligen måste ha en, men den intressantaste tråden handlade om något helt annat.

Jag ser ibland trådar som heter något i stil med ”Vilket är viktigast för dig, plot eller karaktärer?” Även det ett ämne som kan vara intressant att fundera lite på. Här var det en lite annan frågeställning, nämligen denna:

Vad betyder mest för dig som författare? Fantastiska recensioner eller kommersiell framgång?

Jag väntade mig en intressant diskussion med många olika sidor av myntet men de flesta var faktiskt rörande eniga:

Hellre pengarna än recensionerna.

Motiveringarna var många:

  • Pengar skulle göra att man kan ägna sig åt skrivandet på heltid
  • Fina recensioner är iofs kul, men de betalar inte räkningarna.
  • Det är vad läsarna tycker som betyder något, inte recensenterna
  • Det vore fint att tjäna så pass att man får igen allt man satsat på att skriva och ge ut boken.
  • Recensioner är bara ett redskap för försäljning
  • Recensioner glöms fort, framgång varar längre

Hur resonerar ni?

thumb-1188492_1280

27 thoughts on “Om du skulle välja…

    1. Katarina Inläggets författare

      Ja, precis, det betyder ju inte att det är därför man skriver, det tror jag relativt få författare gör, men en stor andel drömmer ju om att kunna leva på sin dröm och då blir det naturligt att sikta på att faktiskt tjäna något på det med. 🙂 Har man inga avsikter att göra författandet till sitt huvudsakliga yrke framöver prioriterar man kanske annorlunda.

      Liked by 1 person

      Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Haha ja kanske i USA iaf, men här tänker jag att det kanske finns fler som skulle svara att de inte bryr sig om pengarna utan kvaliteten är det viktigaste (som om det fanns en motsättning mellan dem förresten) 🙂

      Liked by 1 person

      Svara
  1. Eva Karlsson

    Intressant fråga men inte helt lätt att svara på. Om man inte får svara både och 🙂 Tror jag svarar bra recensioner. Jag skulle tycka om att både recensenter och läsare tyckte om det jag skrev. Men i min värld behöver den skaran inte vara särskilt stor.
    Hur resonerar du för egen del?

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Jag skulle säga kommersiell framgång, för det innebär nog indirekt att många gillar böckerna och rekommenderar dem till folk. För mig är det viktigaste vad läsarna tycker, inte litteraturkritikerna. Men det beror förstås också på vad man vill med sitt skrivande. 🙂 det betyder nog inte att författarna bara tänker på pengar, men de vilk kunna göra skrivandet till sitt yrke.

      Liked by 1 person

      Svara
  2. Annika

    Intressant fråga! Jag tycker att kommersiella framgångar skulle kännas fint, delvis för pengarna (mitt vanliga jobb tar sakta kål på mig och jag skulle verkligen vilja få möjlighet att skriva på heltid) men det skulle ju mest av allt innebära att många läst och gillat. Dubbel glädje skulle vara om de kommersiella framgångarna dessutom var ett resultat av att man gjort ”sin grej” fullt ut 😊 Fina recensioner skulle kanske vara lite som grädden på moset, men inte helt avgörande?

    Gilla

    Svara
  3. anethebergendahl

    Jag skriver för att jag älskar att skriva men också för att kunna leva på det i framtiden. I alla fall kunna dra ner på mitt vanliga brödföda jobb till halvtid. Jag tycker att läsarna är viktigare än få bra recensioner. Jag tror också det är viktigt att marknadsföra sig själv via olika sajter ex FB.

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja, det gör nog de allra flesta och frågan här gällde inte så mycket varför man skriver utan bara vilket som betyder mer för en: är det erkännande och lovord från kulturrecensenterna, eller försäljningsmässig framgång? Höjd eller bredd, kanske man också kan säga 😉 Och jag tänker att ekonomisk framgång hänger nog lite ihop med bra recensioner (dåliga också säkert, men merparten goda) medan det motsatta inte känns lika givet.
      Ja, marknadsföring är en viktig del för att nå ut, helt klart 🙂

      Liked by 1 person

      Svara
  4. Marie: Mitt skrivliv

    1) Pengar och när 1 är uppnådd kommer jag bry mig om 2) Recensioner. Beröm är fint men går inte att äta 😉
    Nu är ju detta LÅNGT från min verklighet båda två, jag har inte häng på nåt av dem 😄 men ändå är svaret på frågan självklart.

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Nej, eller hur? Det är ju som sagt fint men ingenting man kan leva på. 🙂
      Det verkar som de flesta även här är ganska överens då! Det var intressant, jag hade trott svaren skulle skilja sig från de amerikanska. 🙂
      Ja, det är långt ifrån min verklighet med, men det kan ju ändå vara intressant att fundera kring de här sakerna.

      Liked by 1 person

      Svara
      1. Katarina Inläggets författare

        Ja, faktiskt. Visst var det du som skrev ett inlägg om varför så många vill bli författare? Ja, är det bara en fråga om pengar skulle man nog kunna hitta långt mer säkra sysselsättningar och de flesta av oss har nog oftast redan ett dagjobb som betalar mer per månad än vad författandet kan väntas göra på kort sikt iaf. (om man inte får en smash hit då) Så det måste ju handla om något annat, att man vill göra något som känns mer meningsfullt, kanske? Jag undrar också över demografin för den där ”tredjedel av svenska folket” som säger att de vill skriva en bok. Mitt intryck är att det ofta handlar om kvinnor i vår ålder (hihi) som drömmer om en förändring i yrkeslivet. Visst är det många män som skriver med, men känslan jag får är att det är en övervägande del kvinnor. Hur skulle du säga att demografin ser ut där?

        Liked by 1 person

      2. Marie: Mitt skrivliv

        Ja, jag skrev ett inlägg om ett eventuellt samband mellan utmattningsdiagnoser och författardrömmen. Jag tror den största anledningen stavas ”frihet”, att få rå över sin egen tid. Just tiden är det som jag tror många upplever som en bristvara som skulle vara värd så mycket mer än en rejäl lön.
        Håller med om demografiuppskattningen, en slump att flest med diagnosen utmattningssyndrom befinner sig i samma kön & åldersspann? 🤔

        Liked by 1 person

      3. Katarina Inläggets författare

        Just det! Ja, kanske är det just det, den där friheten att själv få bestämma över sin tid, som lockar många. Slippa deadlines, möten och sånt och få arbeta med något mer kreativt, på sina egna villkor, liksom. Att arbeta för sig själv istället för någon annan. Jag tror inte det är en slump att det ofta verkar vara kvinnor som befinner sig vid en viss tidpunkt i livet, utmattade eller inte. Men faktiskt så är det intressant att många med utmattningssyndrom börjar skriva med. Man börjar nästan undra om läkarna föreskriver kreativt skrivande till de drabbade eller om det är instinktivt, ett slags behov?

        Liked by 1 person

      4. Marie: Mitt skrivliv

        Att få styra sin egen tid är nog en av de vanligaste drömmarna som finns. Sambon har skurit ner arbetstimmar för att få tid att träna mer, jag har gått ner förut för att skriva mer. Tid och frihet att göra det man vill tror jag är det som lockar.
        Att uttrycka sig genom skrivandet är nog en lätt vald väg. Musik behöver man ha talang för (och vara rimligt ung för att lyckas), alla kan däremot skriva, de flesta har en dator, det finns inget bästföre-datum gällande ålder. Bara att köra!
        Sedan vet vi ju att ambitionen att skriva en bok och att faktiskt göra det är två olika saker. Drömmen om att styra sin tid är allena inte nog för att hålla igång elden som driver skrivloket att tuffa på upp, ner, genom regn och sol 😉

        Liked by 1 person

      5. Katarina Inläggets författare

        Ja, förmodligen. 🙂 Eller att få göra något vi tycker känns mer meningsfullt.
        Jag vet inte om jag är helt överens om att ”alla kan skriva”. Fysiskt kanske, alla kan sätta pennan till pappret, men jag tror inte det är en förmåga alla föds med utan något man får träna upp, precis som med musiken. Öva, öva, öva. Jag tror ungefär samma villkor och förutsättningar gäller för musik och för skrivande faktiskt, när jag tänker efter. Och förmodligen för att måla tavlor med. När det gäller musik finns det väl en indiekultur där med precis som bland författarna så jag skulle gissa att vem som helst kan släppa en låt/ett album idag.
        Ja, hehe, där är vi helt överens. Många verkar ha en naiv bild av att det går lika snabbt att skriva en bok som att läsa den, hehe, och lika snabbt igen att få den antagen och utgiven och bli en bestseller, 😉

        Liked by 1 person

      6. Marie: Mitt skrivliv

        Precis, det är det jag menar, skrivandet är något som alla ”har” (men jag håller med dig om resten) och därför tror jag det är en uttrycksform många vänder sig till.
        När det gäller musik är det ju uppenbart när någon är tondöv, det är inte lika uppenbart när en person ”inte kan” skriva, så länge den kan grammatik etc.
        Och med tanke på vilken bristande självinsikt som råder exempelvis bland Idolsökare så kan man ana att det procentuellt råder lika dålig självinsikt bland oss som skriver, tills motsatsen är bevisad alltså 😉

        Liked by 1 person

  5. Katarina Inläggets författare

    Ja, och sedan ska man ta med i beräkningen de 2/3 som inte när skrivardrömmar, så man kanske kan ana att de hör till skaran som faktiskt inte har fallenhet för skrivande och vet om det. Jag har tex aldrig försökt mig på att sjunga, för jag vet redan att jag inte kan, hehe. Eller kan kanske jag kan, jag är inte tondöv, däremot finns det ju ganska många nyanser mellan tondöv och världsartist hehe. 😉 precis som med skrivandet.

    Gilla

    Svara

Kommentera

