Problemas…

Idag skulle jag egentligen ha följt upp en tråd som jag planterade i början och skriva till lite text, men dessvärre försvann hela skrivpasset eftersom jag insåg sent igår kväll att kronologin inte fungerade. 😮

De senaste dagarna har jag nämligen skrivit till en ny tråd som ställer till det lite med kronologin. Plötsligt stämde ingenting längre! Från början trodde jag det rörde sig om två kapitel, men istället var det ungefär fem kapitel som påverkades av en liten dialog på en sida som jag skrev in i manuset – så idag fick jag istället ägna mig åt helt andra saker.

Jag skrev ut berörda kapitel, klippte isär de enskilda scenerna och häftade ihop sidorna. Sedan bredde jag ut dem på golvet och börja lägga pussel. Det måste hända före det, som måste komma efter att de pratat om det. Och så ska de här scenerna vävas in lite snyggt mitt emellan. Till slut fick jag ihop det iaf, och nu återstår bara att switcha om scenerna i manuset! 😮 Och hoppas att det inte blir en dublett någonstans, eller att jag missat någon liten detalj när jag kastade om dem som ställer till helt nya sorters problem…

Och så har vi detta ständiga problem när man plötsligt ser texten på papper och den ser helt annorlunda ut än på skärmen!! 😮 Gaaah!

*Note to self: innan nästa redigeringsomgång ska jag läsa igenom hela texten på papper*

cropped-dont-quit2.jpg

18 thoughts on “Problemas…

  1. Eva-Lisa

    Alltså, det är ett elände när man kommer på sådant där i efterhand, för det är sällan man kan ändra bara på ett ställe och få det att funka. Sedan går det åt en massa tid när man försöker pussla ihop allt i datorn sen 😮 Men som tur är så löser det sig alltid, även om man får slita sitt hår ett tag 😉

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Jaa, hehe, det är fasiken inte lätt. Och då ska du tänka på att jag till o med hade en outline innan!!! 😮 då kanske du förstår varför jag verkligen behöver en!!! 😂 bara tanken på hur det skulle ha sett ut annars… 😳
      Ja tillslut ska jag nog få ihop det, jag kanske bara behöver montera ner hela skiten scen för scen och sätta ihop den igen… Gulp!

      Liked by 1 person

      Svara
  2. Skriva läsa leva

    Men usch vad jobbigt det lät. Har inte hamnat i så trassliga situationer (än) men visst kan det vara svårt att hålla ordning på saker jag ändrar och där det gamla dyker upp längre fram och liksom fortsätter ställa till det… Trots tidslinjer, planteringspåminnelser och kapitellogg med ändringar och förslag på ändringar. Ja ja. Bara att streta vidare, tänker jag lite sådär envist. Lycka till!

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Lite knepigt, faktiskt 🙂 Och precis som du säger, trots alla förberedelser. Berättelsen fortsatte liksom växa efter att jag hade börjat skriva och jag var inte beredd på det. 🙂
      Ja, det är nog det enda! 🙂 Lycka till till dig med!

      Liked by 1 person

      Svara
  3. Marie: Mitt skrivliv

    Igenkänning! Montera isär och montera ihop kan vara en utmaning, det gäller att hålla tungan rätt i munnen… Att skriva ut och sortera var en bra idé!
    Jag håller på att ändra plot och genre på mitt senaste manus, grunden är densamma så jag kan återanvända och skriva om kanske 70%, vilket känns skönt. Har urklipp överallt på kom-ihåg-lappar och i Worddokument 😄
    Fortsatt lycka till & trevlig helg!

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja det är lite trixigt men det funkade i det här fallet, som tur var 🙂
      Oj, genre med? Vill du berätta vilken genre det var och vilken det blir? Eller det kanske du redan gjort fast jag har missat det? Spännande iaf. Skönt iaf att kunna återanvända det mesta. 🙂

      Liked by 1 person

      Svara
      1. Marie: Mitt skrivliv

        Varför ska allt vara enkelt? Varför ska någonting alls vara enkelt, hehe. Trixigt är en del av det hela får jag för mig.
        Det var en relationsroman och nu vet jag inte riktigt vad det är, kanske ett relationsspänningsdrama eller en relationsspänningsroman eller något annat. Min plan är faktiskt att fråga mina textläsare vad de skulle kalla genren. Spänningsroman tycker jag lovar så jäkla mycket. Visst skriver du också spänning nu? Såg förresten att du skrev något om att det var så behagligt att redigera 90 minuter, hur menade du då?

        Liked by 1 person

      2. Katarina Inläggets författare

        Nej, det har du rätt i, det är det aldrig och det ska det kanske inte heller. Vore det lätt skulle man inte vara lika stolt nöjd och glad när man är klar eller får den utgiven. Så lite motgångar höjer nog bara värdet på prestationen.
        Aha, vad roligt. Ja det kanske är en bra idé, att fråga testläsarna. Samtidigt blir det nog lättare om man vet vad man vill att det ska bli.
        Ehm, ja, jag försöker, iaf, *host*. Hur det sedan blir är en annan fråga. Jag är fortfarande nervös för att det inte alls blir en spänningsroman, hehe.
        Ja med nittio var det bara roligt hela jäkla vägen. 😂 Jag har nog aldrig haft så kul som medan jag skrev, och redigerade, den. Älskade hela processen, karaktärerna, storyn, skrivandet, allt. Det var en riktigt mastodontredigering som tog den först från 70k till 126k, och sedan genom lektörsläsning, testläsarläsning och ett antal redigeringsvändor. Men jag gillade det! Så kul har det inte varit sedan dess. Kul, ja, men inte på det sättet. Jag antar att det var för att det på ett sätt var första gången för allt. Visst hade jag skrivit ett manus innan (i två versioner tom) men det var här jag verkligen började ta det på allvar. 🙂

        Liked by 1 person

      3. Marie: Mitt skrivliv

        Intressant tanke att lite motgång höjer värdet på prestationen, riktigt så har jag aldrig tänkt på det. Men självklart är det så! Det ska jag ta med mig i mitt fortsatta jobb, sötman kommer att vara så mycket sötare den dag manuset (håller tummarna) blir antaget 😉
        Det är precis den där nervositeten jag känner inför ”är det en spänningsroman eller inte?” – för det känns som ett vågat statement. Vadå spännande? Eftersom jag själv vet allt så är det inte fullt så spännande. Därför tänker jag att testläsarna får tycka till, kanske ser de manuset helt annorlunda motför hur jag ser det…
        Jag har inte läst 90 minuter än, men vad tror du var hemligheten bakom att du gillade allt så mycket, trots en rätt tuff redigering? Och vad gjorde att du inte fortsatte med samma karaktärer och utvecklade en ny historia runt dem?

        Liked by 1 person

      4. Katarina Inläggets författare

        Så känner jag iaf, det kanske inte är samma för alla. Men precis, segerns sötma … 🙂 För hur kul vore det egentligen om allt bara gick lätt och problemfritt? Man kanske gnäller under vägen men egentligen är det kanske en del av resan.
        Ja eller hur? Så himla svårt eftersom man som du säger redan vet allt så det är svårt att se det med en utomstående läsares ögon. och kanske speciellt när det gäller något så personligt som vad som anses spännande. Kommer en van spänningsläsare tycka det är spännande?
        Oj, svårt att säga något exakt. Men jag tror att en del av orsaken kan ha varit dels allt strul med förlaget och utgivningen och allt som följde med efteråt, som gjorde att jag tappade den där naiva glädjen jag hade innan. Jag vill inte låta neggo men jag fick nog en annan relation till skrivandet efter det.
        Hm, jag har fått den frågan några gånger innan, och vet inte riktigt vad jag ska svara. Dels kände jag inte att det fanns en öppning för en fortsättning med det upplägget, jag tycker ofta att uppföljare i den genren tenderar att kännas lite krystade, och dels så är jag en stor förespråkare för fristående böcker. För mig är det inte lika naturligt som för andra att tänka uppföljare, faktiskt har jag bara gjort det med ett enda manus, och den uppföljaren blev aldrig skriven. 😉

        Gilla

  4. Carola

    Vad kreativt att klippa och klistra 🙂 Ibland är det enklare att stuva om pusslet IRL. Blir riktigt sugen på att komma igång med mitt skrivande igen när jag läser det här. Snart så… 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Hallå där, och välkommen ”tillbaks” 🙂
      Ja, ibland blir det så abstrakt att försöka föreställa sig texten på något annat vis, att det lättaste kanske är just det, att rent fysiskt stycka upp och omdisponera den.
      Kram!

      Liked by 1 person

      Svara
  5. anethebergendahl

    Oj! Efter ha läst alla inläggen här fick jag gå upp och läsa vad du skrivit först Katarina. 🙂
    Jag håller ju på med mitt första manus och har också hunnit ändra om i en del kapitel som fått byta plats med varandra. Men jag kan tänka mig ju mer historien växer kan det bli svårt när man ska stuva om några kapitel. Vilken tur att det blev bra till slut. 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja, det kan vara ett elände och av någon anledning gör jag det alltid dubbelt svårt för mig eftersom jag redan skrivit kapitelnumreringen!!! 😮 Så efter att jag redigerat är kapitlen huller om buller. med min första bok blev det nästan komiskt, när kapitel 46 återfanns på minst tre ställen 😀 Måste börja lära mig att ta det sist!!

      Gilla

      Svara

Kommentera

