Avloppsrensning

Den här veckan måste jag sluta softa och ta itu med den här redigeringen på allvar. Inget blir färdigt av att jag drar ut på det, men jag känner igen mig i det som Sara Linnea Molin skriver i sin blogg En chick-lit-karamell blir till om att alltid snegla på gräset på andra sidan staketet. Precis så gör jag med. När jag skriver råmanus tänker jag “åh, längtar tills jag får koppla av med lite redigering, det kommer bli riktigt lättsamt i jämförelse med detta”, och nu… NU!! Nu tänker jag “åh, längtar tills jag är klar med den här redigeringen så jag får skriva på nästa manus. Eller tills jag iaf kan gå ner mer på detaljer, småpetet.”

Den här redigeringen är verkligen ingen semester kan jag säga. Och det är inte ett dugg festligt och lustfyllt som det var med 90, nej nu snackar vi skitgöra i klass med att rensa avlopp 8h om dagen i två veckor… Kanske inte konstigt att jag försöker hålla motivationen uppe med lite omslagsförslag, jag behöver verkligen en målbild nu. Tror jag ska skriva ut mitt senaste förslag som Eva tipsade om, och sätta någonstans där jag ser det!🙂

Nu har jag gjort upp ett stenhårt redigerings-bootcamp-schema för nästa vecka:  en redigeringspunkt för varje dag må-fre. Den fjärde och femte är de mest omfattande, så sedan ger jag mig två dagars vila hehe. Veckan därpå är likadan förutom tisdagen då det är Kanelbullens dag, vilket i sig inte är någon stor författarhändelse, hehe, men det råkar påverka mitt dagjobb så jag kommer med all sannolikhet att få jobba häcken av mig och vara ganska hjärndöd när jag kommer hem. Risk finns också för väldigt lång arbetsdag.

Imorgon är det dessutom ett intressant frukostevent igen som jag ska gå på. 🙂 

Vad har ni för planer? Eller har ni boksmälla efter helgen som gick? 😉

21 thoughts on “Avloppsrensning

  1. Eva-Lisa

    Jag tror att det är jättebra att ha en målbild att jobba mot. Sedan spelar det nog mindre roll om det är ett bokomslag eller något helt annat, bara man har en tydlig bild av målet man strävar mot 🙂
    Det är ett tufft jobb att skriva en bok, så man behöver kunna föreställa sig mållinjen.
    Jag försöker ro i land min redigering, sedan får vi se vad nästa steg blir 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja, det tror jag med, och det är nog lite vad jag behöver just nu. Piska och morot. Och precis, en del kanske hade bokmässan i helgen som målbild och blev peppade av att åka dit och se alla författare signera och prata om sina böcker. Bara man som du säger har en bild av vad man strävar mot. Jag har ännu inte kommit längre med min målbild än att manuset ska bli klart! Nästa mål får jag nog klura lite över. 🙂
      Jamen det är ju det, och ibland känns målet ganska avlägset.
      Massor av pepp med redigeringen! Ett steg i taget är nog bäst 🙂

      Liked by 1 person

      Svara
      1. Eva-Lisa

        Precis, ibland kan säkert en bokmässa vara peppande med 🙂
        Ja, du får ta mindre delmål kanske på vägen? Då blir inte slutmålet så avlägset 🙂
        Tack! 🙂 Massor med pepp till din redigering med!

        Liked by 1 person

      2. Katarina Inläggets författare

        Ja det är iaf ganska tydligt som målbild så även om jag själv inte drömmer om det jag jag absolut förstå den som gör det. 🙂
        Mindre delmål låter klokt, bra tips! 🙂 och fira varje delmål med vin 😉🍷 kanske kommer utveckla en helt ny form av redigeringsalkoholism? Hur var det nu, man skulle ju Edit sober, hm… 😊
        Tack snälla du!

        Liked by 1 person

      3. Katarina Inläggets författare

        Ja eller hur? Vet att du känner som jag där. 🙂 När jag tänker efter har jag nog lite mer långsiktiga mål för mitt manus/bok. Det handlar nog mer om spridning och läsarreaktioner än om ett visst event eller så. 🙂

        Liked by 1 person

  2. Annika

    Är också mitt uppe i redigering, och även om jag normalt sett gillar att redigera går det ganska trögt just nu. Tror det beror på att jag hela tiden upptäcker sådant som behöver tilläggas, och det är som om jag har ett motstånd mot att skriva ny text när jag mentalt befinner mig i redigeringsträsket. Gillar ditt tänk med målbild, alltså en rent fysisk bild att sätta upp vid sin arbetsplats, och som påminner om målet med arbetet. Tror jag med ska göra det 😊

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Jaaa, det där känner jag igen med! Har också nån form av motstånd mot att börja skriva nytt när jag redigerar, så jag tog en omskrivningsvända enbart för allt som behöver läggas till innan jag börjar redigera på allvar. För det dyker ju alltid upp sånt med.
      Ja vi får se om det hjälper, hehe. Berätta gärna om dethjälpte dig sedan 🙂

      Gilla

      Svara
      1. Katarina Inläggets författare

        Ja, för mig blev det lättare, för när man väl börjat småpeta i detaljerna så blir det som du säger väldigt motigt att börja skriva igen 🙂 Tack, lycka till du med! 🙂

        Gilla

  3. saralinneas

    Jag tycker att det låter klokt med planeringen. Att ha brutit ner skitgörat och fördelat det över dagarna – förhoppningsvis är det lättare att ta sig an t ex måndagens jobb när det är något som faktiskt går att ro i land på måndagen, istället för att harva på dag efter dag med något som aldrig verkar ta slut. Sätta upp och bocka av (och fira förstås!) delmål – det tror jag på. Lycka till!!

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja lite så kände jag med, att jag behöver en känslan av att kunna bocka av saker längs vägen, för att känna att jag kommer någon vart. Behöver kunna säga att idag har jag klarat av dagens uppgift. För som du säger får man annars lätt känslan av att det aldrig tar slut. Och jag måste bli bättre på att fira mål och delmål. 🙂 sedan behöver det ju inte vara med vin, hehe. 😉 sist jag redigerade ett manus hade jag små delmål och det stora delmålet, dvs när redigeringen var klar, var en resa till Milano. 🙂

      Liked by 1 person

      Svara
  4. Marie: Mitt skrivliv

    Smart med redigeringsbootcamp! Och att fira, jättekul målbild att ha.
    Läste förresten om målbilder och vikten av att ha sådana under en process, egentligen vilken som helst. Som att bläddra i sitt färdigredigerade manus till exempel, att kunna känna känslan som den kommer att kännas när det är klart ska tydligen vara bra att kunna plocka fram när det känns motigt. Tror jag ska öva mig lite på det 😉

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja, hehe, det behövs verkligen i nuläget för jag måste helt enkelt bli klar med den här vändan nu. Behöver lite manusvila efter det.
      Ah det var också en bra grej att ta till. Och att liksom känna känslan man vill att läsaren ska känna. Då kanske man lättare vet vad man behöver göra för att nå dit. Ja, det behöver jag nog öva mig i med 🙂 tack för tipset.

      Liked by 1 person

      Svara

Kommentera

