Problemlösning 

I mitt manus har jag en tid känt att det är något i den ena karaktärens motivation som klingar falskt. Något som inte känns trovärdigt, eller logiskt. Jag kan inte riktigt förstå hennes resonemang i frågan, och idag närmade jag mig tillslut den avgörande tanken: jag måste skriva om delar av de scener som rör just hennes motivation.

Det blev som allra tydligast i slutscenen, där en lång bit dialog kändes extremt krystad utan att jag kunde sätta fingret riktigt på vad som skavde. Ni kanske har varit med om det, när inte ens man själv köper det som sägs för att det finns ett slags trovärdighetsproblem någonstans. Det vart helt enkelt för kontruerat, och nu får jag gå tillbaks till en mer intuitiv lösning på problemet.

I övrigt går redigeringen framåt och den fritid jag har försöker jag dela mellan att sova, redigera och testläsa en författarkollegan manus. Jag tycker det senare är extremt lärorikt, för oftast inser jag när jag läser andras manus vad som fattas i mitt eget, eller hur jag skulle kunna förstärka det, när jag ser vad andra är starka på och hur detta lyfter deras berättelser. Sedan är det såklart kul att kunna hjälpa en kollega med. Efter den här redigeringsvändan är det dessutom dags för mig att skicka mitt manus till ytterligare en testläsare, och under tiden håller jag ögonen öppna för fler.

Men nu ska jag sätta mig ner och skriva en ny lista på exakt vad som behövs fixas för att få till den här ändringen, det känns skönt att iaf ha insett detta innan jag skickar iväg det för läsning igen. Och så håller jag tummarna för att det löser problemet. 

Idag drog bokmässan igång med. Hur många av er är där, som besökare eller som deltagare?

17 thoughts on “Problemlösning 

  1. Eva-Lisa

    Många gånger tror jag att det handlar om att låta manuset vila ett tag också, eller så är det bara jag som ser mina egna brister bättre om jag fått en lång paus från manuset först 🙂
    Huvudsaken man kommer tillrätta med problemet i alla fall. Ibland kan även små justeringar göra underverk, trots att de från början kan verka gigantiska 🙂

    Liked by 1 person

  2. Katarina Inläggets författare

    Ja det är helt klart värdefullt att låta det vila, och jag brukar också se bristerna tydligare då. 🙂 Säkert kommer jag att se helt nya, färska sådana när det har vilat med 😮 ja det är nog egentligen ingen gigantisk grej att åtgärda, men det är liksom utspritt på så många ställen, fast jag ska ju ändå gå igenom hela manuset en vända eller två när alla de STORA grejerna är avklarade, så då kan jag se om jag missat något. 🙂

    Liked by 1 person

  3. Eva-Lisa

    Ja, det är ju det med, att om man ändrar på ett ställe (hur liten ändringen än är) påverkar det ofta hela manuset.
    Tror du tänker rätt som tar de stora sakerna först och därefter småpetat, då vet du att du har det lättsammaste kvar sen 🙂

    Liked by 1 person

  4. Katarina Inläggets författare

    Jaa, det blir ju rena dominoeffekten! 🙂
    Ja, bättre att ta det stora först medan man fortfarande har någon redigeringsenergi… 😜. Ser fram emot fasen där det mest är småpet kvar 🙂

    Liked by 1 person

  5. Eva Karlsson

    Härligt när man inser vad det är som känns fel och kommer på hur man kan rätta till det.
    Nej, jag ska inte på bokmässan. Längtar inte heller. Men jag kan längta efter att vara där med en egen bok 🙂

    Gilla

  6. Marie: Mitt skrivliv

    Jag tycker du skriver så klarsynt om ditt manus och de bekymmer du kämpar med, det är inspirerande!
    Håller med om att testläsningen är givande, jag har fått många viktiga insikter.
    Ingen bokmässa för min del, men hade gärna varit där. 🙂

    Gilla

  7. Katarina Inläggets författare

    Jag vet inte varför men av någon anledning fick jag ingen avisering om din kommentar… :-/ Ja, då är vi i liknande situationer, det är ju alltid en tröst att fler än man själv sliter med samma sak. Ja, precis, sprätta upp stygnen och plocka ut allt som felar.

    Gilla

  8. Katarina Inläggets författare

    Ja, jag brukar iaf inse det tids nog, så det är väl alltid en tröst. Vore värre om man inte ens märkte att något var fel…
    Ja, hehe, det skulle vara lite fint faktiskt. Jag var aldrig det med min första då förlaget inte hade någon monter det året.

    Gilla

  9. anethebergendahl

    Redigeringen ja. Många säger att det är det roligaste. Jag tycker nog skriva är roligare än så länge. Både att skapa karaktärer och dialoger tycker jag är otroligt svårt samtidigt som det är skitkul. Tänk att få skapa en karaktär precis som man själv vill med alla fel och brister och förstås även positiva sidor. Nej, jag har inte heller varit på bokmässan i år. Jag tänkte åka men livet ville annorlunda. Men nästa år…..med en egen ny bok kanske???

    Liked by 1 person

  10. Katarina Inläggets författare

    Ja framför allt är det ett välkommet ombyte när man skrivit ett helt Råmanus och är lite trött och urlakad hehe. Men håller med dig såklart, det är något speciellt att få skapa sina egna berättelser, människor och verkligheter. 🙂
    Ja det siktar vi på, eller hur? 🙂 har du något manus ute hos förlag i nuläget?

    Liked by 1 person

  11. anethebergendahl

    Absolut siktar vi på Bokmässan 2017. Nej, inget manus ute på förlag. Jag har planer på egenutgivning och då går det lite snabbare. 🙂 Fast innan jag skickar för egenutgivning tänker jag satsa pengar på en värdefull lektörläsning.

    Liked by 1 person

  12. anethebergendahl

    Jag tror också det är en bra grej. Fler och fler ger ut via egenutgivning. Visst man får betala för det i början men förhoppningsvis säljer man böckerna också. Ett stort plus är som du säger att man själv väljer en passande tid. Och jag har en passande tid i åtanke för min novellsamling och mitt första manus. Så jag har mycket att jobba på men det är oerhört inspirerande och roligt.

    Liked by 1 person

Kommentera

