Titeln

Det här med titlar alltså! Gud vad svårt. Jag som trodde jag hade börjat komma in i det i min gamla genre! Nu måste jag börja tänka om och inser att det jag TROR är passande titlar istället mest låter lite klyschigt! Tur att man iaf har vänner som kan påpeka det för en.

Jag läste igenom ett par sidor nyss, för att orientera mig i var jag slutade senast. Har nämligen inte rört manuset på tre, fyra dagar och har totalt tappat   kontakt med det. Och då hittade jag en bit text som jag kände att WOW, den var så där bra som jag önskar att hela manuset ska bli 🙂

För det mesta går jag omkring och undrar vad jag gett mig in i, hur detta ska sluta, och om jag borde gå tillbaks och skriva sånt jag har lite bättre koll på, men det var ju just det som fick mig att lämna det. Det kändes inte som en utmaning längre, och inte ett dugg kul heller. Detta är betydligt svårare men samtidigt känner jag ett slags pirr av att inte riktigt ha läget under kontroll, inte veta om jag kommer klara det eller inte. Då kan man drabbas av plötslig glädje när man hittar en passage där man verkligen fått till det 🙂

Man får glädjas åt det lilla. 🙂

I torsdags var jag på release, Åsa Bonellis andra bok, och mötte en del bekanta ansikten. Alla jag pratade med, tror jag, frågade vad jag skriver på nu. Och det kändes lite konstigt att berätta att jag – JAG – faktiskt skriver på ett spänningsmanus. Någon frågade vad det handlade om men dit har jag inte riktigt kommit än att jag kan prata om det, det gjorde jag egentligen bara för en enda person, (hisspitchen ni vet) som dock tyckte det lät riktigt intressant, och sedan rös hon litegrann. 😀

Men det där med att hitta en titel som passar! Så svårt!!

Jag kanske får konsultera en titelgenerator? 😀

   
    
  

9 thoughts on “Titeln

  1. Eva-Lisa

    Titlar är verkligen svåra och de brukar bli bäst om man får klura en liten stund på dem 🙂
    Att byta genre är riktigt lärorikt och som du är inne på, det blir ju en helt annan utmaning. Massor med redigeringspepp och titeljaktspepp! 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
  2. Annika

    Titeln har jag brottats mycket med; ett ord eller flera, säga något om handlingen eller kanske stämningar, och som du skriver: mycket blir klyschigt. Nästan lika jobbigt som följebrevet; så lite som kan stjälpa så mycket. Lycka till med din titeljakt 😄

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja, precis, följebrevet är ytterligare en av de där fallgroparna, tillsammans med baksidestexten! 😮 Tack hehe, jag har kommit på ett till alternativ nu men det återstår att se om det passar.

      Gilla

      Svara
  3. Ebba Range

    Min hjärna håller ständigt på med titeljakt … när jag läser inlägg på FB, i samtal med någon, bilder eller i en annons på tunnelbanan. Blir trött på mig själv ibland. Men idag kom jag på en och skickade den vidare till en kompis som sa: ”Bästa hittills!” Så kollar jag på fler bilder (i timmar!) och kommer på flera samt blir förvirrad för det löser ju ingenting ‘gapet’ blir bara desto större.
    Undrar om jag frågade dig på Åsas release, vad du skriver nu? Tror inte det, trodde mig veta. Vi var väl för upptagna med inbördes beundran av MissAn 🙂
    Lycka till nu med hela middevitten 🙂 🙂

    Gilla

    Svara
  4. Skriviver

    Ah, titlar, jag håller med. Det är fruktansvärt. Jag har ju skrivit på samma manus i runda slängar närmare åtta år, och det är inte som att jag är närmare en titel idag än när jag började. Att det här manuset dessutom är den första boken i en ganska lång, planerad serie gör det inte lättare. Jag måste försöka tänka på helheten också, att den här titeln ska stämma in på en hel rad med titlar som helst ska likna varandra eller i alla fall passa ihop någorlunda. Grymt svårt. Men lycka till med din titel, och så kul att du försöker dig på något helt annat än det vanliga. Jag tror verkligen att det är det bästa man kan göra för att utvecklas!

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Åh, det låter jättespännande! Men förstår att det ger en hel del huvudbry hehe. Så många olika möjligheter, liksom. Och på det ska man dessutom hitta en som kanske inte redan finns på ett antal böcker … 😁 OCH inte låter utsliten.
      Ja det här med att byta genre har varit en riktig lärdom och jag tror jag utvecklats en del med det. Det var också en aha-upplevelse, för helt plötsligt kom en annan sida av min ”röst” fram.

      Gilla

      Svara

Kommentera

