Författarsamtal

Detta var jag på imorse: 
Det var en författare jag aldrig hört talas om tidigare men när jag kollade upp vad hon skrivit så gick det inte att inte bli imponerad:

‘Nell Zink is a writer of extraordinary talent and range. Her work insistently raises the possibility that the world is larger and stranger than the world you think you know.’ Jonathan Franzen.

Nell ger ut sin tredje bok inom kort, och de två första verkar både ha fått extremt varierande omdömen och samtidigt rört upp en del känslor pga att de uppenbarligen är ganska kontroversiella. Jag blev faktiskt väldigt nyfiken på hennes böcker och ska nog läsa en framöver.

Det var jätteroligt att höra henne berätta om hur hon blev utgiven, hennes bekantskap med Jonathan Franzén och hur han påverkat henne i hennes skrivande. Hon var riktigt underhållande att lyssna på och jag fick intryck av en extremt intelligent person med en unik syn på världen. Hennes språk har beskrivits i lyriska ordalag med

fil-2016-09-13-20-54-39

fil-2016-09-13-20-54-55

Här läser hon ur sin allra senaste bok som inte ens släppts än, Nicotine.

Är det någon av er som läst någon av hennes böcker?

12 thoughts on “Författarsamtal

  1. Eva-Lisa

    Har aldrig hört talas om henne, men blev grymt nyfiken! Jag älskar ju kontroversiella författare som vågar ta ut svängarna och vi får hoppas att något förlag i Sverige vågar ge ut något av henne. Annars får man kanske läsa böckerna på engelska 🙂

    Liked by 1 person

  2. Katarina Inläggets författare

    Ja, precis, för hittills har jag inte hittat någon svensk översättning och jag kan tänka mig att det är en sådan bok/ett sånt språk som kanske kan vara något av en utmaning att läsa på engelska… (för mig iaf )

    Liked by 1 person

  3. Annika

    Hade heller aldrig hört talas om henne, men låter ju som en författare att bekanta sig med! Finns ett par titlar inlästa på engelska på Storytel, har aldrig lyssnat på engelska böcker, men det borde ju funka 😊

    Liked by 1 person

  4. Katarina Inläggets författare

    Aha, gör det? vad kul… om jag hade haft storytel, alltså! 😀 men visste inte att det fanns böcker på engelska där med. Undras om det är svenska produktioner eller om de köpt in den utländska…? Jag har fått intrycket att ljudböcker inte är fullt lika stora i tex usa som här. Tack för tipset iaf 🙂

    Gilla

  5. Eva Karlsson

    Jag har heller inte hört talas om henne men både hon och hennes böcker verkar ju onekligen intressanta.
    Angående Storytel så har jag lyssnat på två böcker på engelska, båda inlästa av engelska skådespelare (säkert inköpta från England) och de var mycket bra. Sedan försökte jag med en tredje, en man med amerikansk accent läste, och den hängde jag inte med i och fick därför sluta. Om det var amerikanskan eller svårare ord vet jag inte.

    Gilla

  6. Annika

    Har precis börjat med Storytel då jag störde mig på att jag inte hinner läsa så mycket som jag vill, lyssna kan man göra mest hela tiden 🙂 Inläsningarna av Nells böcker var Harper Audio, alltså inköpta. Intressant det där att Anerikansk accent var svårare, det skulle nog jag med tycka.

    Gilla

Kommentera

