Redigeringens tidevarv

Jag sitter just nu och redigerar mitt manus, än så länge är det fortfarande de stora ändringarna och då har jag upptäckt ett intressant fenomen:

Jag börjar ändra något som testläsaren lyft fram, men upptäcker mitt i att jag för att få ändringen att fungera måste ändra något annat som hänger ihop med det första, samma sak när jag börja på nästa stora detalj. Hela berättelsen är liksom så sammanlänkad att för att göra till synes små ändringar måste jag typ skriva om hela manuset!!! För ingen ändring är så liten som den verkar.

Men förhoppningsvis kommer jag ut med ett bättre och mer trovärdigt manus i andra änden!  Det här blir nästan som en ny, mindre omfattande omskrivning faktiskt…

Är det fler än jag som haft samma problem?

japan-956073__180

12 thoughts on “Redigeringens tidevarv

  1. Katarina Inläggets författare

    Ja, även om man först tror det är en relativt liten förändring (som ändå ger stor effekt) så påverkar den en hel massa andra saker som också måste justeras. Vilket gör det till ett mastodontjobb!

    Liked by 1 person

  2. Anna Keiler

    Jag känner igen det där. Man ändrar på ett ställe och måste ändra på andra ställen och de ändringarna innebär i sin tur att man måste ändra nån annanstans. Mastodontjobb men man får ta lite i taget 🙂

    Liked by 1 person

  3. Annika

    Jag skriver på en trilogi, hade ettan nästan färdig och ett råmanus till del två. Sedan skrev jag om del ett. HIMMEL vilket pet innan alla tåtar var ihopknutna i båda manusen! Men jag tycker att det är lite tjusningen med att skriva också, att bara klara av det där mixtrandet med texten och få allt att gå ihop 😊

    Gilla

  4. Mia

    Redan när jag läste rubriken för ditt inlägg tänkte jag lite i de banorna, att man ändrar nåt och så börjar det rassla och skramla i andra delar av texten. Så man hoppar av och an och hoppas att man har koll (och vet att nåt kommer att gå snett). Men det är ju så det är. Och sen blir det bättre.

    Liked by 1 person

Kommentera

