Att redigera eller inte redigera! Det är frågan

Trots att jag tagit manusledigt nu så lyckas jag inte riktigt släppa det där projektet.

Karaktärerna besöker mig i tankarna, jag kommer hela tiden på saker jag behöver fixa, jag kommer på idéer till hur jag kan göra historien bättre… 

Frågan är: ska jag passa på nu medan jag fortfarande har motivationen eller vänta? Jag kanske hinner med en snabb redigeringsvända nu innan kursen börjar. Om jag ska gå den vill säga. Jag är redigt trött på det mesta i livet just nu och få saker känns riktigt roliga. Det kan ha att göra med mitt nya schema. 

Sedan jag kom tillbaka från semestern har jag börjat jobba halv sex på morgnarna, de dagar jag börjar tidigt, vilket är de flesta. Och man kommer förvisso hem tidigt, men få saker känns angelägna annat än att vila efter att ha stigit upp kl 4.45. Dessutom är det så mycket som strular på jobbet med att jag liksom tar med mig den sinnesstämningen hem sedan. 

När jag vantrivs med min jobbsituation smittar det ofta av sig på hela mitt liv och mina energinivåer. Därför kan jag aldrig fortsätta jobba med något jag inte trivs med. Jag kan inte bara bita ihop och kämpa vidare, för det infekterar hela mitt liv. Jag måste trivas med det jag gör, annars funkar jag inte i något sammanhang.

Men nu är frågan om jag ska börja smygredigera, eller inte. Vad skulle ni ha gjort?

19 thoughts on “Att redigera eller inte redigera! Det är frågan

  1. Anna Keiler

    Bäst att skriva ner de där idéerna medan du kommer ihåg dem, så kör en redigeringsrunda tycker jag 🙂
    Jag känner ofta sådär på hösten, typ vad är meningen med allt. Och trivs man inte med jobbet, där man ju tillbringar hälften av sin vakna tid, ja då är det dags att söka nytt jobb tror jag, för som du säger så tar man lätt med sig sinnesstämningen hem.
    Kram och trevlig helg!

    Liked by 1 person

  2. Katarina Inläggets författare

    Ja helt klart för,risken är annars att man glömmer bort dem. Så anteckna dessa saker måste jag nog absolut göra 🙂 har en fin liten anteckningsbok som passar perfekt. 🙂
    Ah, då är det inte bara jag då… 🙂 ja man tillbringar alldeles för mycket tid där för att det ska vara någon vits med att fortsätta om man inte trivs. Så jag måste göra något åt det. 🙂
    Trevlig helg du med, och kram!

    Liked by 1 person

  3. Annika

    Jag har manuspaus, men smygredigerar lite ibland om något dyker upp som jag inte kan släppa. Faktiskt riktigt avkopplande att peta lite, med ojämna mellanrum, när jag inte satt någon deadline för mig själv och inte känner någon press. Jag säger: smygredigera 🙂

    Liked by 1 person

  4. Katarina Inläggets författare

    Håller med, det kan vara ganska trivsamt när man inte har nån tidspress. 🙂 småpyssla litegrann sådär. 🙂 tack för din röst, det svänger allt tydligare åt att göra just det 🙂

    Gilla

  5. Marie

    Jag tycker absolut att du ska redigera efter dina idéer. Ta vara på det flow som kan uppkomma när man sitter med en text. Det är som du säger lätt att tappa sugen när man får ”slita” för brödfödan och helst vill dåsa när man är ledig… Hitta guldkornen i tillvaron, gör det mysigt omkring dig, skriv och skriv om, sov på saken och gör det igen… Allt gott!

    Liked by 1 person

  6. Katarina Inläggets författare

    Tack för dessa visdomsord 🙂 Jag tror också på att göra det mysigt för sig medan man sliter med redigeringen/Skrivandet. Är inte så mycket för Stephen Kings metoder med ett skrivbord vänt mot väggen i en källare, typ. Distraktionsfritt kanske, men inte så man lockas till det. 😉

    Liked by 1 person

  7. M.S.

    Klart du ska redigera! Bra idéer och lust är en fin kombination.
    Hoppas det löser sig för dig med jobbet, jag vet hur tufft det kan vara när det sliter på en – och hur viktigt det är att ta hand om sig själv just då, extra viktigt.

    Liked by 1 person

  8. Katarina Inläggets författare

    Hehe vad bra, det verkar vara ganska enstämmigt det här 🙂
    Nej det gör ju inte det tyvärr och precis som du säger är livet för kort för att gå omkring och inte trivas med tillvaron.

    Liked by 1 person

  9. Katarina Inläggets författare

    Ja det känns nästan givet och svårt att motivera ett nej.
    Ja, eller hur? Och som någon annan påpekade, varför ska man gå omkring och inte trivas med något som ändå tar upp så stor del av ens dag?

    Liked by 1 person

Kommentera

