I mååååål

I lördags gick jag i mål med manuset, nästan två veckor före deadline. Det känns fantastiskt. Att det är en roman, att den blev klar. Att jag fick ihop något som känns som en berättelse… ( jag har tvivlat fler än en gång, och om det verkligen hänger ihop får jag väl veta när jag fått det testläst… ) jag har haft så oerhört blandade känslor för manuset under den här processen, men mot slutet började jag omvärdera det så sakteliga. Det är kanske inte så tokigt iaf. Iaf inte för ett första försök i en ny genre. Dessutom för mig nytt perspektiv och nytt tempus. Mycket nytt, inte konstigt kanske att jag kände mig vilsen mest hela tiden. 🙂 

Nu ska detta manus få vila lite medan jag går min kurs, sedan är jag nog redo att sätta igång med redigeringen. Samt ändra det som ska korrigeras efter att de personer jag rådfrågat sagt sitt. Men nu har jag iaf det största och viktigaste på plats. Det är inte bara ett skelett längre utan en varelse av ord och meningar, av karaktärer och konflikter, med en början, en mitt och slut. Den kanske har sina fel och brister men det är en literary being. Och en sådan kan man vässa. Vilket jag ska göra. 🙂 

Men nu tar jag en välbehövlig paus, efter fem månader och nio dagar med denna bokbebis.

25 thoughts on “I mååååål

  1. Eva-Lisa

    Grattis till målgången! 🙂
    Det brukar alltid bli lite knepigare när man byter genre så det är du inte ensam om att känna. Skönt att kunna vila från manuset ett tag i alla fall, det blir så mycket roligare att läsa det om man fått ta en välbehövlig paus från det 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Tack! 🙂 Ja vad skönt att jag inte är ensam om att känna så 🙂
      En paus är nog precis vad jag behöver just nu, och precis, det blir riktigt spännande att läsa det sedan och se hur det verkar… 🙂 😮😧

      Liked by 1 person

      Svara
  2. anethebergendahl

    Stort grattis till målgången :). Det måste kännas fantastiskt skönt för dig att släppa manuset en tid nu och ägna dig åt din kurs. Vad är det för kurs?

    Det känns inte så längesedan du skrev i bloggen om 60.000 ord och då frågar jag som just nu skriver på mitt första manus och är på cirka 29.000. Hur många ord är manuset på nu när du ska skicka det till testläsare?

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Hej Anethe, kul att du hittat hit 🙂 Ja, det känns jätteskönt, speciellt efter att ha tragglat med det där i med och motvind i vad som känns som en evighet 😉 Kursen har inget med skrivande att göra, ska berätta mer om det lite längre fram, men det ska iaf bli jättekul. 🙂
      När jag hade skrivit klart var manuset på 70 000 ord. Det var ungefär vad jag hade siktat på, så det känns bra. Råmanuset var på bara 32 000 ord, hehe. Mina råmanus är ofta väldigt tunna. Vad kul att du skriver på ditt första manus. 🙂 Får kika in på din blogg och se vad det handlar om. 🙂

      Liked by 1 person

      Svara
      1. anethebergendahl

        Hej Katarina! Du får jättegärna kika in på min blogg. Jag är precis färdig med ett tips jag läste hos någon annan författare att lägga in sitt manus i olika format i Word. Med indrag i första meningen, kapitel, brödtext etc. Pust! Men nu är det gjort så jag kan börja skriva. Jag tycker det är så underbart att få sitta och skriva speciellt när man kommer in i ett ”flow” vilket jag inte hamnat i så många gånger. 🙂 Men jag kämpar på!

        Liked by 1 person

      2. Katarina Inläggets författare

        Det ska jag göra, så snart jag har tillgång till min dator 🙂
        Ja det har även min bloggkollega Eva-Lisa skrivit om tidigare, det är himla smart tycker jag men har själv aldrig orkat göra en hehe.

        Gilla

    1. Katarina Inläggets författare

      Men visst är den!? En sådan lättnad liksom! Rena vårkänslorna! 😀 Japp, nu ska den första testläsaren få bita i den, sedan en till hehe. Tack snälla du! 🙂

      Gilla

      Svara
  3. Mia

    Superbt! Skål för målgång och det är ju alltid det där, på nåt plan, man vet ju att man borde kunna skriva ihop ett manus, men kan man verkligen, också den här gången – så skönt då när man klarar det!

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja, verkligen. ibland är det det enda som får en att envist fortsätta, vetskapen att man ”har klarat det förr” 🙂 Men det är fortfarande en seger varje gång! 🙂

      Gilla

      Svara
      1. Skriva läsa leva

        Dystopin. (Ska skriva ett inlägg om mitt val.) Utbildningen är två terminer. Man jobbar med ett antal inlämningar på manuset till gruppen för sådant man undrar lite extra över. Plus att kursledarna handleder och kan läsa igenom hela manuset. Om det inte är för långt verkar det som. Får kolla upp det där då det i nuläget är rätt stort… Känns som en ynnest att få hjälp såhär. 🙂

        Liked by 1 person

      2. Katarina Inläggets författare

        Det låter toppen, lite som kursen jag sökte till i upplägget. Men tror inte jag kom med på den. Ja verkligen en ynnest! Perfekt med så många ögon på sin text. 🙂 grattis!

        Liked by 1 person

Kommentera

