Hisspitch

Inspirerad av ett inlägg på Eva Karlssons blogg började jag med fundera över hur jag skulle skriva min roman med en mening. Det är verkligen lite klurigt, för inte bara måste man fundera över exakt vilken del av den man ska fokusera på, utan hur man ska formulera det. En romanidé kan ju formuleras på så många olika sätt. Bara en sådan sak som ifall jag ska skriva den utifrån den ena eller den andra karaktärens synvinkel, eller mer uppifrån, som en slags allvetande betraktare. Och då blir det klurigt, för medan var och en karaktärerna har varsin story i storyn, så har de även en mer övergripande, gemensam. Och i mitt fall ville jag inte uttrycka det helt explicit för att inte spoila, så det krävdes lite tankeverksamhet för att få ihop en. Har en nu, en preliminär iaf. Den är fjorton ord lång. Det känns ganska lagom att berätta för den som frågar ”vad handlar boken om?” För då har man kanske inte så lång tid på sig innan de tappar intresset tänker jag. Så kort och koncist var mina ledord. Jag har även en lite längre variant på 22 ord. Vi kan kalla den the extended version. 😉 

Jag har iaf kommit ur skrivdvalan idag och skrivit knappt 2000 ord, det är jag nöjd med. Speciellt som jag inte är i världens bästa form idag och fick gå hem från jobbet efter bara två timmar.(jag skrev imorse innan jag gick dit)

Nu ska jag dricka en kopp te och fundera över mordvapen.

5 thoughts on “Hisspitch

  1. Eva-Lisa

    Det är riktigt klurigt att sammanfatta en historia på ca en mening eller två. Man vill ju få med så mycket som möjligt, utan att spoila.
    2000 ord är ju riktigt bra! Du bör väl vara i mål snart då 🙂

    Liked by 1 person

    Svara

Kommentera

