Researchfasen

Nu börjar det dra ihop sig mot slutet av manuset och i vanlig ordning drar jag mig för att skriva det där förpillade slutet. Jag vet inte riktigt varför detta alltid sker, jag vill ju inget hellre just nu än att bli färdig med det här manuset!!! Så varför tar det emot så att skriva klart? Är det bara jag som alltid drabbas av skrivångest när det lider mot slutet? Och just som jag tänkte börja kom jag på en sak rörande slutet som ställde allt på ända! Eller, inte allt, men som iaf satte saker i ett nytt ljus. Det är något jag behöver fundera mer på, så då passar det bra att syssla med kringsysslor. 😊

Istället ringde jag det där jobbiga researchsamtalet, och kontaktade en person som kan svara på lite medicinska frågor rörande vissa bitar av manuset. Jag ska även föra in ändringarna efter att testläsaren läst det senaste jag skrev. Nu har jag iaf fått lite mer på fötterna för att kunna skriva de där bitarna jag inte kunde så mycket om innan på ett sätt som känns trovärdigt. Det hoppas jag iaf. Jag har också planer på att kontakta ett företag för att höra om jag kan få komma på besök någon dag för att insupa känslan på platsen från rätt sida av verksamheten. Känna dofterna, höra ljuden, ta del av tempot. Mycket av de mer praktiska delarna av det här kan jag redan, så vad jag behöver är det där sista som levandegör scenerna med detaljer.

Det kan verka lite bakvänt att göra research mot slutet, men det är inte förrän efter jag skrivit det eller medan jag skriver som jag vet vad jag behöver ta reda på, i mina fall. Det är klart, vissa saker kan man behöva kolla upp innan man ens börjar, men för mig dyker frågorna upp allt eftersom. Hur skulle en person ur den här yrkeskåren ha agerat i den här situationen? Skulle det här scenariot ens vara möjligt? Sådana saker. 

Samtidigt försöker jag hålla emot manus två som tränger sig på och tjatar igen. Skriv mig!!!  

Författandets vedermödor 😂

12 thoughts on “Researchfasen

    1. Katarina Inläggets författare

      Ja faktiskt. Jag har känt av samma ovillighet att avsluta med varenda manus. Vet inte om det är separationsångest eller bara mjölksyra på upploppet. 😉 men jag tror jag ska skriva ner de där faserna hehe. Så jag åtminstone minns nästa gång.

      Liked by 1 person

      Svara
      1. Katarina Inläggets författare

        Jaaa, det var ju att ta det ännu ett steg längre. Det måste jag absolut göra med nästa. Varje dag!!!! Bara för att se hur humöret, motivationen och självförtroendet växlar hehe. Och alla faser man går igenom. 🙂

        Liked by 1 person

    1. Katarina Inläggets författare

      Ja verkligen. Jag gillar det absolut. Bara svårt just nu att inte börja på det lite i smyg… Det skulle bara försena slutet på den pågående ytterligare så det är nog bäst att låta bli.

      Gilla

      Svara
  1. Mia

    Det är väl som när man närmar sig slutet på en bok som är bra, man läser slutet lite långsammare. Även om man faktiskt vill läsa klart. Och förr eller senare kommer man ju till slutet ändå. Så du hinner ju.

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja kanske är det samma fenomen? Det var en intressant tanke, och jag håller med, gör samma sak när jag hittar en riktigt bra bok. Man kan inte sluta läsa, samtidigt vill man inte att den ska ta slut. 🙂

      Gilla

      Svara
  2. Jeanettes

    Jag har samma problem. Så svårt att sätta punkt liksom. Var detta verkligen allt jag skulle berätta? Förra gången upptäckte jag att det blev tre slut!!! I mitt fall rör det sig helt klart om separationsångest. Du är inte ensam …

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ah vad skönt, då är det inte bara jag 🙂
      Ja det kanske är det, att det känns så slutgiltigt liksom. Och att man som du säger börjar fundera över om man verkligen fått med allt man ville berätta. Trots att man innerst inne vet att man kan lägga till efteråt. Vi får peppa varandra kanske! 🙂

      Gilla

      Svara

Kommentera

