Redigering Steg för Steg

Jag prenumererar ju på WD och där hittade jag en så himla bra checklista inför redigeringen. Den är i tre steg.

 

Steg ett fokuserar på storyn som helhet

Karaktärsutveckling

Tempot i berättelsen

Berättarstruktur

”Plot holes” och inkonsekvenser

En stark början, mitt och slut.

Sannolikhet/Trovärdighet

Övergångar

Berättarperspektiv

Gestaltning

Dialoger

Här vill jag lägga till att man kan se till att alla trådar knyts ihop som ska knytas ihop, (om man inte medvetet vill lämna dem oknutna till en uppföljare, men de viktigaste trådarna bör nog knytas ihop.

 

Steg två fokuserar på språket.

Grammatik

Skiljetecken

Stavning

Onödiga ord, konstig meningsbyggnad

Förekomsten av adverb och liknande  språkfördärvare kan man också hålla utkik efter

Favoritord är en del jag skulle vilja lägga till. Ord man vet med sig att man överanvänder samt alla de där onödiga småorden. ”Lite”, ”ju”, ”ganska” osv.

Konsekvens även här: att man inte sammanskriver ord på en del ställen och isär på andra. En del kan ju skrivas på olika sätt. Här är en lista på ord att hålla utkik efter:

http://spraktidningen.se/artiklar/2015/02/orden-som-ska-skrivas-ihop

 

Steg tre är Korrekturläsning

Stavfel, borttappade bokstäver

Missade kommatecken

(Jag brukar även kolla efter Missade citationstecken i slutet av dialog)

correcting-1351629_960_720

15 thoughts on “Redigering Steg för Steg

  1. Eva-Lisa

    Ja, det är mycket man ska hålla reda på när man skriver en roman, så sådana där listor är ju himla bra! Då kan man kolla efteråt om det är något man glömt 🙂 Punkterna i steg ett är sådana jag fokuserar på när jag testläser också 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Där sa du något bra, det är saker man mycket väl kan tänka på där med, eftersom det ändå är sånt man ska gå över som författare sedan. 🙂 Så det är en lista man kan använda på fler sätt. 🙂
      Jag tycker också det är bra med något att checka av, så man inte glömmer något 🙂

      Liked by 1 person

      Svara
      1. Eva-Lisa

        Precis! Punkterna ska ju ändå gås över senare, samt att det ibland kan vara lättare för en utomstående att se om dessa håller eller inte 🙂
        Eller hur? Guld att ha en lista att pricka av, för det är svårt att komma ihåg allt 🙂

        Liked by 1 person

      2. Katarina Inläggets författare

        Ja, och som du säger är det kanske de punkterna man mest vill ha svar på när man lämnar över sitt manus för testläsning. 🙂 Och det är inte alltid man ser det med en utomståendes ögon. Det man tycker är klockrent själv kanske inte är det för andra.
        verkligen 🙂

        Liked by 1 person

  2. Ebba Range

    Tack, för listan – har skrivit in den i mitt block – för hand 🙂

    Något som kommer tidigare under manusskrivningen, är ju scenerna. Har en LITEN 😉 – handskriven lista som jag klistrat fast på datorn, gäller varje scen, typ:
    Konflikt
    Ställningstagande
    Inriktning
    Ngt som suger tag i läsaren som bara måste läsa vidare
    Syftet
    (ev som grund till konflikten)
    Humorpoäng
    Spänningspoäng

    Kan nog inte få för mycket tips, om jag får välja 😉
    /Ebba

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Det var en jättebra lista det med. Speciellt det med konflikt – i varje scen! 😮 Något jag ärligt talat kan säga att jag inte alltid tänker på när jag skriver. Sånt man får gå över när man redigerar sedan 🙂 Och det där något som får läsaren att vilja fortsätta – så viktigt! Tycker det var en superbra lista som jag gärna lånar 🙂

      Gilla

      Svara
  3. Mia

    Precis den listan satt jag också och tänkte, att jo den ska jag använda när jag känner att nu är det dags att köra igenom ordentligt (men först måste jag få lite tid till det).

    Liked by 1 person

    Svara

Kommentera

